Nowy Eurokod 7 w projektowaniu posadowień obiektów mostowych na palach
Norma PN-B-02482 była wielokrotnie uzupełniana i modyfikowana, odpowiednio w latach 1958, 1969, 1983. W odniesieniu do obiektów mostowych należy uwzględnić: Wytyczne techniczne projektowania pali wielkośrednicowych w obiektach mostowych, IBDiM. Warszawa, 1975 r. i nowelizacja: 1993 r.
W ostatnich latach, również w Polsce, stosujemy obliczenia według Eurokodu 7, PN-EN 1997-1:2008 i PN-EN 1997-2:2008. Obecnie prowadzone są prace w zakresie drugiej generacji Eurokodów.
Istotne informacje w tym zakresie można znaleźć np. w „Inżynierze Budownictwa”, 2/2021 (W. Bogusz i B. Kłosiński). Szersze omówienie tych zagadnień można uzyskać w materiałach „XXXVI Ogólnopolskie Warsztaty Pracy Projektanta Konstrukcji (WPPK – 2022), Wisła, 28.06 – 1.07.2022 r. – Geotechnika”.
Nowy Eurokod 7, Część 3: Fundamenty palowe
W nowej wersji Eurokod 7 będzie składał się z trzech części:
- Część 1. Zasady ogólne, pr. EN 1997-1:202x.
- Cześć 2. Badanie podłoża, pr. EN 1997-2:202x.
- Część 3. Konstrukcje geotechniczne, pr. EN 1997-3:202x.
W artykule autor odnosi się do części 3, Konstrukcje geotechniczne, punkt 6, Fundamenty palowe oraz do Załącznika C (informacyjnego) – Fundamenty palowe.
Ostateczne wersje Eurokodów będą realizowane w czasie najbliższych lat:
- do końca 2023 r. – poprawa wewnętrznej spójności normy,
- II kwartał 2024 r. – ostateczna wersja normy do formalnego głosowania,
- do 30 września 2027 r. – wdrożenie II edycji Eurokodu i opracowanie załączników krajowych,
- do około 2045 r. normy będą służyły w projektowaniu, przyjmując rolę głównych normatywnych dokumentów odniesienia dla inżynierów polskich i europejskich.
Jak zaznaczono powyżej, do fundamentów palowych odniesiono się w rozdziale 6 oraz informacyjnym Aneksie C.
Podobnie jak w PN-83/B-02482:1983. Fundamenty palowe, Nośność pali i fundamentów palowych, zasady obliczeń w Eurokodzie 7 odnoszą się do wszystkich rodzajów pali, patrz tab. C.1 w załączniku C.
Poniżej przedstawię krótką charakterystykę Rozdziału 6. Fundamenty palowe.
W rozdziale 6 omówiono podstawowe problemy zdefiniowane jako uwarunkowania do prawidłowego projektowania fundamentów palowych [8].
Podstawy projektowania
Scharakteryzowano pale pojedyncze i grupy palowe. Wymiarowanie pali powinno uwzględniać: rodzaj pala, metodę wykonania, stabilność gruntu, potencjalne zmiany w czasie wykonania, właściwie zinterpretowaną średnicę i długość pala, rozstaw pali (w tym rozstaw względny r/D), oddziaływanie grupy pali.
W przypadku obciążeń uwzględniono oddziaływania stałe i zmienne, akcentując:
- obciążenia osiowe, poprzeczne, ścinające i ich kombinacje,
- momenty zginające i skręcające,
- obciążenia statyczne, cykliczne, dynamiczne,
- obciążenia sejsmiczne,
- obciążenia boczne poziome i pionowe, wywołane przemieszczeniami gruntu,
- uwzględniono imperfekcję pali,
- oddziaływania spowodowane deformacjami termicznymi pala i otaczającego gruntu.
Przypomniano podstawowe dwa stany graniczne:
- stan graniczny nośności,
- stan graniczny użytkowalności.
Badania gruntu
W pierwszym rzędzie wymieniono badania polowe, odpowiednio:
- badania polowe, pozwalające na bezpośrednią korelację w celu oceny oporu pobocznicy i podstawy,
- badania polowe w celu określenia wytrzymałości na ścinanie i sztywności gruntu,
- ocenę geologiczną podłoża,
- badania laboratoryjne w celu określenia wytrzymałości na ścinanie i sztywności gruntu z wykorzystaniem próbek gruntu z otworów wiertniczych.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Jakie wyzwania widzi Pan przed polskim górnictwem odkrywkowym w najbliższych latach? Piotr Litwa: Na 31 grudnia 2023 r. nadzorem i kontrolą urzędów górniczych objętych było ponad 7 tys. odkrywkowych zakładów górniczych oraz – dla porównania – 31 kopalń podziemnych. Oczywiście skala zakładów odkrywkowych jest bardzo zróżnicowana. Są to zakłady ob...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nowe wzorce i standardy – wytyczne WR-M-72 Z uwagi na opisany w punkcie 2 najczęściej zły stan techniczny urządzeń obcych zostały opracowane stosowne wytyczne, które zdaniem zleceniodawcy i autorów mogą poprawić tę niezadowalającą pod względem technicznym problematykę. Idea powstania grupy wytycznych, m.in. dotyczących urządzeń obcych, wynikała z konieczności aktualizacji istniejących rozwiązań technicznych stosowanych w infrastrukturze komunikacyjnej w naszym kraju. Dynamiczna zmiana poziomu...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Projekt DiagBelt+ Celem projektu było obniżenie kosztów w obszarze gospodarki taśmami przenośnikowymi z wykorzystaniem zintegrowanego, mobilnego systemu diagnostycznego (o skrótowej nazwie DiagBelt+) do automatycznego badania i ciągłej diagnostyki stanu rdzenia taśm przenośnikowych z linkami stalowymi (które stanowią 97,3% wszystkich taśm stosowanych w KWB Bełchatów). System ma za zadanie wspomagać podejmowanie decyzji o naprawach i wymianach taśm w kopalni oraz informować o zagrożeniach zwią...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
Etap I W pierwszym etapie wykonano nawierzchnię na pasach ruchu wolnym i awaryjnym. Docelowa szerokość pasma technologicznego wynosiła 6,10 m, podczas gdy układane pasmo miało szerokość 6,30 m i było układane od wewnętrznej strony na warstwie kruszywa 0/31,5 mm, uformowanego na całej długości pasma w odległości około 20 cm od projektowanej linii dylatacji. Od strony zewnętrznej, do bocznej części kapy chodnikowej na całej długości i wysokości układanego pasma, przyklejona została wstawka styr...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Propozycja zachowania części zabytkowej substancji mostów Przęsło mostu na rz. Odrze jako świadek historii Według studium prof. J. Biliszczuka ([3], s. 18): „Jedno z historycznych przęseł można ustawić obok z informacją historii przeprawy”. BPK Mosty s.c. opracowało wariant, który zakłada postawienie od strony górnej wody świadka historii – jednego dwutorowego przęsła mostu przez Odrę, powiązanego ze szlakiem pieszo-rowerowym (Odrzańska Droga Rowerowa). Przęsło poddane rewitalizacji stanowiło...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Propozycja zachowania części zabytkowej substancji mostów Przęsło mostu na rz. Odrze jako świadek historii Według studium prof. J. Biliszczuka ([3], s. 18): „Jedno z historycznych przęseł można ustawić obok z informacją historii przeprawy”. BPK Mosty s.c. opracowało wariant, który zakłada postawienie od strony górnej wody świadka historii – jednego dwutorowego przęsła mostu przez Odrę, powiązanego ze szlakiem pieszo-rowerowym (Odrzańska Droga Rowerowa). Przęsło poddane rewitalizacji stanowiło...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...