Nowy Eurokod 7 w projektowaniu posadowień obiektów mostowych na palach
Norma PN-B-02482 była wielokrotnie uzupełniana i modyfikowana, odpowiednio w latach 1958, 1969, 1983. W odniesieniu do obiektów mostowych należy uwzględnić: Wytyczne techniczne projektowania pali wielkośrednicowych w obiektach mostowych, IBDiM. Warszawa, 1975 r. i nowelizacja: 1993 r.
W ostatnich latach, również w Polsce, stosujemy obliczenia według Eurokodu 7, PN-EN 1997-1:2008 i PN-EN 1997-2:2008. Obecnie prowadzone są prace w zakresie drugiej generacji Eurokodów.
Istotne informacje w tym zakresie można znaleźć np. w „Inżynierze Budownictwa”, 2/2021 (W. Bogusz i B. Kłosiński). Szersze omówienie tych zagadnień można uzyskać w materiałach „XXXVI Ogólnopolskie Warsztaty Pracy Projektanta Konstrukcji (WPPK – 2022), Wisła, 28.06 – 1.07.2022 r. – Geotechnika”.
Nowy Eurokod 7, Część 3: Fundamenty palowe
W nowej wersji Eurokod 7 będzie składał się z trzech części:
- Część 1. Zasady ogólne, pr. EN 1997-1:202x.
- Cześć 2. Badanie podłoża, pr. EN 1997-2:202x.
- Część 3. Konstrukcje geotechniczne, pr. EN 1997-3:202x.
W artykule autor odnosi się do części 3, Konstrukcje geotechniczne, punkt 6, Fundamenty palowe oraz do Załącznika C (informacyjnego) – Fundamenty palowe.
Ostateczne wersje Eurokodów będą realizowane w czasie najbliższych lat:
- do końca 2023 r. – poprawa wewnętrznej spójności normy,
- II kwartał 2024 r. – ostateczna wersja normy do formalnego głosowania,
- do 30 września 2027 r. – wdrożenie II edycji Eurokodu i opracowanie załączników krajowych,
- do około 2045 r. normy będą służyły w projektowaniu, przyjmując rolę głównych normatywnych dokumentów odniesienia dla inżynierów polskich i europejskich.
Jak zaznaczono powyżej, do fundamentów palowych odniesiono się w rozdziale 6 oraz informacyjnym Aneksie C.
Podobnie jak w PN-83/B-02482:1983. Fundamenty palowe, Nośność pali i fundamentów palowych, zasady obliczeń w Eurokodzie 7 odnoszą się do wszystkich rodzajów pali, patrz tab. C.1 w załączniku C.
Poniżej przedstawię krótką charakterystykę Rozdziału 6. Fundamenty palowe.
W rozdziale 6 omówiono podstawowe problemy zdefiniowane jako uwarunkowania do prawidłowego projektowania fundamentów palowych [8].
Podstawy projektowania
Scharakteryzowano pale pojedyncze i grupy palowe. Wymiarowanie pali powinno uwzględniać: rodzaj pala, metodę wykonania, stabilność gruntu, potencjalne zmiany w czasie wykonania, właściwie zinterpretowaną średnicę i długość pala, rozstaw pali (w tym rozstaw względny r/D), oddziaływanie grupy pali.
W przypadku obciążeń uwzględniono oddziaływania stałe i zmienne, akcentując:
- obciążenia osiowe, poprzeczne, ścinające i ich kombinacje,
- momenty zginające i skręcające,
- obciążenia statyczne, cykliczne, dynamiczne,
- obciążenia sejsmiczne,
- obciążenia boczne poziome i pionowe, wywołane przemieszczeniami gruntu,
- uwzględniono imperfekcję pali,
- oddziaływania spowodowane deformacjami termicznymi pala i otaczającego gruntu.
Przypomniano podstawowe dwa stany graniczne:
- stan graniczny nośności,
- stan graniczny użytkowalności.
Badania gruntu
W pierwszym rzędzie wymieniono badania polowe, odpowiednio:
- badania polowe, pozwalające na bezpośrednią korelację w celu oceny oporu pobocznicy i podstawy,
- badania polowe w celu określenia wytrzymałości na ścinanie i sztywności gruntu,
- ocenę geologiczną podłoża,
- badania laboratoryjne w celu określenia wytrzymałości na ścinanie i sztywności gruntu z wykorzystaniem próbek gruntu z otworów wiertniczych.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Małgorzata Ostrowska: W mojej pracy kieruję się służbą publiczną, mając na celu dobre zarządzanie drogami
Gdyby mogła Pani wymienić, to jakie wartości są dla Pani najważniejsze przy kierowaniu tą instytucją? Małgorzata Ostrowska: Przede wszystkim liczą się te wartości, które mają realny wpływ na skuteczność działań i jakość infrastruktury. Podstawą jest odpowiedzialność – zarządzanie środkami publicznymi w sposób przemyślany, zgodny z prawem i zawsz...
Webinar dedykowany – stwórzmy wydarzenie idealne dla Twojej firmy!
Od 2020 roku redakcja “Magazynu Autostrady” oraz czasopisma “Mosty” poza stacjonarnymi wydarzeniami organizuje szkolenia i spotkania w formule online. Jednymi z nich są webinary - organizowane jako wydarzenia własne bądź dla partnerów zewnętrznych w formie komercyjnej.
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Transport maszyn Wyzwania i znaczenie odpowiedniego doboru parametrów
Artykuł omawia wyzwania związane z transportem maszyn budowlanych. Poprawnie zorganizowany transport zapewnia bezpieczeństwo sprzętu i uczestników ruchu, a także pozwala unikać opóźnień, gwarantując terminowe rozpoczęcie prac. Transport maszyn, szczególnie ciężkich urządzeń, takich jak walce drogowe, wymaga precyzyjnego doboru jednostki transportowej oraz dokładnego uwzględnienia parametrów maszyny, w tym jej masy i wymiarów. Należy pamiętać, że transport ciężkich maszyn wiąże się z licznymi ...
Praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie
Podsumowanie Stosowanie domieszek w betonie jest kluczowe dla poprawy jakości i trwałości konstrukcji. Zgodnie z normą PN-EN 934-2, kontrola ich dostaw jest niezbędna w celu zapewnienia wysokiej jakości mieszanki betonowej. Skuteczne wykorzystanie domieszek wymaga odpowiedniego zaprojektowania składu betonu oraz przestrzegania zaleceń producentów. Domieszki zwiększają możliwości projektowe, poprawiają urabialność mieszanki oraz trwałość betonu, a także umożliwiają realizację skomplikowanych k...
Szybka droga do bezpieczeństwa
Dodatkowe oznakowanie i pasy ruchu Nie wszystkie znaki drogowe wynikają bezpośrednio z przepisów. Często spotyka się oznaczenie numeru drogi na pasie, po którym porusza się kierowca. Jest to forma uzupełniająca, umieszczona na pasie, który rzeczywiście prowadzi w kierunku wskazanym tekstem, co pomaga kierowcy w wyborze trasy lub utwierdza go w dokonanym już wyborze. W przykładzie zaprezentowanym na fot. 4 widoczne są pasy z oznaczeniami S52 oraz A4 – kierowca, zbliżając się do łącznicy, odpow...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Korzyści z użycia geokraty komórkowej Tomasz Herich, prezes firmy AG Geosynthetics sp. z o.o. Artykuł doskonale podkreśla kluczowe zalety geokraty komórkowej, która stała się nieodzownym elementem współczesnego budownictwa. Jako producent z wieloletnim doświadczeniem potwierdzamy: geokrata to rewolucja w stabilizacji gruntów, łącząca trwałość HDPE z ekologiczną efektywnością. Jej uniwersalność – od dróg po hydrotechnikę – wynika z elastyczności struktury, która nie tylko zwiększa nośność, ale...
Ciemna strona światła: problem zanieczyszczenia światłem
Zrównoważone zarządzanie oświetleniem Współczesne standardy certyfikacji, takie jak BREEAM i LEED v4, coraz częściej kładą nacisk na efektywne zarządzanie oświetleniem. Systemy te oceniają inwestycje pod kątem ich wpływu na środowisko oraz zdrowie użytkowników, a odpowiednie projektowanie oświetlenia może znacząco wpłynąć na końcowy wynik certyfikacji. BREEAM – promuje stosowanie energooszczędnych rozwiązań oświetleniowych, które minimalizują zanieczyszczenie świetlne, oraz uwzględnianie aspe...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
Wymagania eksploatacyjne nawierzchni drogowych Droga powinna stwarzać odpowiednie warunki bezpieczeństwa i wygody jazdy, w zależności od jej znaczenia komunikacyjnego oraz warunków terenowych. Na przydatność nawierzchni do ruchu wpływa wiele czynników, które można zgrupować następująco [4]: Użytkownik drogi zwraca uwagę przede wszystkim na cechy eksploatacyjne, które wpływają na komfort jazdy, a także na ukształtowanie trasy i jej otoczenie. Administracja drogi widzi także inne cechy technicz...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Do produkcji mieszanek kruszywowych stosuje się różnorodne materiały, takie jak kruszywa naturalne, kruszywa łamane, żużle wielkopiecowe oraz ich mieszanki. Nowe regulacje pozwalają również na użycie surowców odpadowych, takich jak żużle hutnicze, łupki górnicze czy materiały z recyklingu, jak kruszywo betonowe i ceramika. Kluczową cechą dobrego kruszywa jest jego odpowiednie uziarnienie i właściwości mechaniczne. Aby uzyskać optymalne zagęszczenie, mieszanki powinny charakteryzować się ciągł...
Kalendarium
Relacje

V Konferencja Drogowo-Kruszywowa „Materiały, surowce, technologie wykorzystywane przy projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych”

VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...

I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...