Nowy Eurokod 7 w projektowaniu posadowień obiektów mostowych na palach
Podsumowanie
- Należy pozytywnie ocenić Rozdział 6. Fundamenty Palowe w prEN 1997-3:2020. Bardzo potrzebna jest część główna, porządkowa, systematyzująca problematykę fundamentów palowych.
- Przedstawiono w nim zagadnienia klasyczne, które od wielu lat znajdują się w różnych normach krajowych. Zawarto również zagadnienia znane już od kilku lat w praktyce projektowej i wykonawstwie.
- Uwzględniono formalnie stosowanie metod numerycznych w rozwiązaniach fundamentów palowych z zastosowaniem zawansowanych modeli gruntu i krzywoliniowych charakterystyk sztywności podłoża gruntowego.
- Znacznie niżej należy ocenić Załącznik C, który jest określony jako informacyjny. Proponowane metody są w większości zachowawcze i wprowadzone do praktyki dość dawno. Proponowane wartości liczbowe w wielu przypadkach są co najmniej dyskusyjne, patrz tabele w całym Załączniku C. Trudno doszukać się wiarygodnego ich potwierdzenia z wykorzystaniem wyników w badaniach terenowych i oceny statystycznej.
- Należy podkreślić, że proponowane metody, zarówno te klasyczne, jak i nowsze, są znane oraz stosowane w Polsce. Już wielokrotnie podkreślałem, że powinniśmy stosować, przede wszystkim, krajowe metody obliczeń, sprawdzone w naszych warunkach geologicznych i hydrogeologicznych odniesione do parametrów geotechnicznych.
- W odniesieniu do konkretnych obliczeń inżynierskich i stosowanych technologii zalecam krajowe wyniki badań zawarte w bogatej literaturze. Przywołuję tylko niektóre pozycje, które mogą stanowić bazę do dalszych poszukiwań. Do wprowadzenia nowej normy jest jeszcze trochę czasu zatem jest możliwość prezentacji najnowszych wyników badań.
Piśmiennictwo
- Blockus M.: Analiza pracy pali w podłożu gruntowym na podstawie badań dynamicznych. Praca doktorska, 2008, Politechnika Gdańska.
- Bogusz W.: Zmiany w Eurokodzie 7 – Projektowanie Geotechniczne, część 1: Zasady Ogólne. WPPK 2022, s. 1-26.
- Dyka I.: Analiza i metoda obliczeń osiadania grupy pali. Praca doktorska, Politechnika Gdańska, 2001, s. 206.
- Gwizdała K.: Analiza osiadań pali przy wykorzystaniu funkcji transformacyjnych. „Zeszyty Naukowe Politechniki Gdańskiej”, 532/1996, Budownictwo Wodne XLI, Gdańsk, s. 190.
- Gwizdała K.: Fundamenty palowe. Technologie i obliczenia. Tom 1, Warszawa 2011, s. 297.
- Gwizdała K.: Fundamenty palowe. Badania i zastosowania. Tom 2, Warszawa 2013, s. 199.
- Gwizdała K., Dyka I.: Estimation of settlements of piles in group. Proceedings of the 9th Conference on Piling and Deep Foundations, Nice, 3/4/5 June 2002, s. 257-262.
- Gwizdała K.: Eurokod 7 część 3: fundamenty palowe. XXXVI Ogólnopolskie Warsztaty Pracy Projektanta Konstrukcji, Wisła 28.06-1.07.2022 r.
- Gwizdała K.: Wzmacnianie i naprawa fundamentów głębokich. XXXVI Ogólnopolskiewarsztaty Pracy Projektanta Konstrukcji, Wisła 28.06-1.07.2022 r.
- Gwizdała K., Kęsik P.: Pile group settlement, methods, examples of calculations referred to measurement results carried out in field tests. Proc. of XVI European Conference on Soil Mechanics and Geotechnical Engineering, Edinburgh 2015, Vol. 3, s. 1091-1096.
- Gwizdała K., Kęsik P.: Osiadanie grupy pali w odniesieniu do współczesnych metod obliczeniowych. Konferencja naukowa KILiW PAN i PZITB Krynica 2015, s. 227-234.
- Gwizdała K., Krasiński A.: Fundamenty palowe, obliczenia z zastosowaniem zasad Eurokodu 7 i doświadczeń krajowych. „Acta Sci Pol Architectura” 15 (2)/2016, s. 3-22.
- Gwizdała K., Stęczniewski M.: Obliczanie nośności i osiadań pali Vibro na podstawie sondowania sondą statyczną. „Inżynieria i Budownictwo”, 6/2004.
- Gwizdała K., Stęczniewski M.: Obliczanie nośności i osiadań pali wierconych wielkośrednicowych na podstawie sondowania sondą statyczną. „Inżynieria i Budownictwo”, 6/2006, s. 331-333.
- Gwizdała K., Stęczniewski M.: Determination of the bearing capacity of pile foundations based on CPT test results. „Studia Geotechnica et Mechanica”, Vol. 29 (1-2)/2007, s. 55-67.
- Gwizdała K., Więcławski P.: Nośność graniczna oraz interpretacje metod bezpośrednich dla pali przemieszczeniowych. Konferencja naukowa KILiW PAN i PZITB, Krynica 2015, s. 237-244.
- Gwizdała K.: Zmiany w Eurokodzie 7 – Projektowanie geotechniczne. Część 3: Konstrukcje geotechniczne – fundamenty palowe. WPPK 2022, s. 81-88.
- Gwizdała K.: Wzmocnienie i naprawa fundamentów głębokich. WPPK 2022, s. 89-114.
- Kosecki M.: Statyka ustrojów palowych. Zasady obliczania metodą uogólnioną i fundamentów płytowo-palowych metodą podłoża dwuparametrowego. PZITB Oddział Szczecin, 2006, s. 166.
- Krasiński A.: Pale przemieszczeniowe wkręcane. Współpraca z niespoistym podłożem gruntowym. „Monografie”, 134/2013, Gdańsk, s. 250.
- Krasiński A.: Zasady projektowania pali przemieszczeniowych wkręcanych w gruntach niespoistych. „Inżynieria Morska i Geotechnika”, 4/2013, s. 278-286.
- Krasiński A.: Propozycja alternatywnego podejścia do obliczania i projektowania fundamentów palowych. „Inżynieria Morska i Geotechnika”, 5/2015, s. 703-709.
- Sobala D.: Projektowanie pali według Eurokodu 7 − metody i przykłady praktycznego wykorzystania. Materiały Seminarium „Podłoże i Fundamenty Budowli Drogowych”, Autostrada Polska 2012, Kielce, s. 81-92.
- Sobala D.: Sposoby określania nośności geotechnicznej pali wciskanych − procedury i przykłady obliczeniowe według Eurokodu 7. „Journal of Civil Engineering, Environment and Architecture”, t. XXXI, z. 61 (1/14)/2014, s. 287-310.
- Praca zbiorowa, Tarnawski M.:. Badanie podłoża budowli. Warszawa 2020.
- Tejchman A., Gwizdała K., Świniański J., Krasiński A., Dyka I.: Nośność i osiadanie fundamentów palowych (monografia). Politechnika Gdańska, 2001, s. 260.
- Viggiani C., Mandolini A., Russo G.: Piles and Pile Foundations. 2011, s. 278.
- Więcławski P.: Prognozowanie pracy pali Vibro obciążonych osiowo z wykorzystaniem wyników sondowania CPT. Praca doktorska, Politechnika Gdańska, 2015, s. 129.
- Więcławski P.: Ocena współpracy pali Vibro z podłożem gruntowym na podstawie badań in-situ. Konferencja naukowa KILiW PAN i PZITB, Krynica 2015, s. 341-348.
- PN-EN 1997-1:2008: Eurokod 7. Projektowanie geotechniczne; cz. 1: Zasady ogólne.
- PN-EN 1997-2:2008: Eurokod 7. Projektowanie geotechniczne; cz. 2: Rozpoznanie i badanie podłoża gruntowego.
- PN-83/B-02482: Fundamenty budowlane. Nośność pali i fundamentów palowych.
Przeczytaj również: Projektowanie geotechniczne w formule „buduj” oraz „projektuj i buduj” – założenia i praktyka na przykładzie projektów infrastrukturalnych – cz. I
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance
Jakie są priorytety firmy w obszarze zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego? Czy firma planuje podejmować konkretne działania w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej? Kamila Czaja: Jako firma zdecydowaliśmy się zobowiązać do przestrzegania Porozumienia Paryskiego (Paris Agreement), tj. międzynarodowego traktatu dotyczącego ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Brak lub niska świadomość znaczenia surowców mineralnych dla rozwoju społecznego i gospodarczego wpływa i będzie wpływać w przyszłości na brak akceptacji dla rozwoju branży górniczej (czy szerzej: surowcowej) w Polsce. Takie zjawiska już obserwujemy w kraju i przybierają one formę protestów przeciwko rozwojowi kopalni w danym miejscu. Obecnie niejednokrotnie stanowi to istotną barierę rozwoju górnictwa, które poza tym, że dostarcza niezbędnych do rozwoju gospodarczego surowców mineralnych, to...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Zdaniem autorów, szersze stosowanie rozwiązań technicznych zawartych w opisywanych wytycznych niechybnie podniesie standard wykonywania instalacji na obiektach mostowych bez szkody zarówno dla trwałości obiektów mostowych, jak również ich estetyki. Na podstawie posiadanego doświadczenia zawodowego autorzy uważają, że zaletą nowych wytycznych, których syntetyczny opis przedstawiono w niniejszym artykule, nie jest ich obligatoryjność, a fakt jedynie rekomendacji do stosowania przez ministra inf...
Tajemnice elektromobilności. Jak to działa?
Stojan (stator) Zespół części nieruchomych maszyny elektrycznej obejmujący: magnetowód, uzwojenie lub magnes trwały oraz korpus, często też urządzenie do zamocowania szczotek elektrycznych do przyłączenia uzwojenia wirnika. Wirnik (rotor) Element, na przykład maszyny lub mechanizmu, który w czasie wykonywania swojej pracy wiruje wokół stałej osi. Różnica w budowie wirnika wynika z konieczności różnego umieszczenia magnesów trwałych. Rozruch tych silników odbywa się przez wytworzenie momentu a...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Nawierzchnie podatne i półsztywne z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej W skład konstrukcji nawierzchni podatnej lub półsztywnej z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej wchodzą: Warstwa nawierzchniowa Podbudowa zasadnicza Podbudowa pomocnicza Warstwa mrozoochronna Schemat i nazwy tych warstw konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej są przedstawione w tab. 3. Ten schemat stanowi podstawę dla projektowania i budowy ...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami? Wątpliwości w praktyce wywołuje to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Kwestię tę rozstrzygnął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z 17 października 2023 r., sygn. akt II SA/Ol 474/23. W tej sprawie starosta olsztyński zatwierdził projekt czasowej organizacji ruchu drogowego na drodze gminnej. Polegało to na wyłączeniu z ruchu kołowego części ulicy i usytuowan...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Nawierzchnie podatne i półsztywne z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej W skład konstrukcji nawierzchni podatnej lub półsztywnej z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej wchodzą: Warstwa nawierzchniowa Podbudowa zasadnicza Podbudowa pomocnicza Warstwa mrozoochronna Schemat i nazwy tych warstw konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej są przedstawione w tab. 3. Ten schemat stanowi podstawę dla projektowania i budowy ...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...
IV Konferencja Drogowo-Kruszywowa
28 lutego ‒ 1 marca 2024 r. w Zakopanem obyła się IV edycja Konferencj...