Nowy Eurokod 7 w projektowaniu posadowień obiektów mostowych na palach
Tradycyjną ocenę nośności pala należy rozpatrywać w kontekście pełnej krzywej obciążenie Q i osiadania S (krzywa Q-S), patrz rys. 2 [4, 5]. Praktycznie, w obiektach mostowych, należy rozpatrywać oddziaływanie grupy pali na podłoże gruntowe, rys. 3. W praktycznych rozwiązaniach konstrukcyjnych należy unikać przypadku przedstawionego na rys. 3, czyli pozostawienia warstwy o dużej odkształcalności poniżej podstaw pali.
Obliczenia możliwości przenoszenia obciążeń przez pale należy poprzedzić analizą różnych czynników szczegółowych, które mają decydujące znaczenie w ocenie końcowej.
Niezależnie od przyjętej metody obliczeń, zasad zawartych w normach (normy PN, Eurokody) i wytycznych należy wyróżnić następujące czynniki.
W odniesieniu do samego pala [17]:
- rodzaj materiału trzonu pala,
- naturalna lub modyfikowana szorstkość trzonu pala,
- zastosowana technologia pala, z uwzględnieniem lokalnych warunków gruntowych,
- wymiary geometryczne, trzonu i podstawy pala,
- rodzaj zastosowanego urządzenia (wciskanie, wbijanie, wiercenie, metody wibracyjne),
- sposób wiercenia i zabezpieczenia otworu,
- sposób, prędkość i czas betonowania pala,
- wpływ czynników ułatwiających wykonanie pala (podwiercenie, płuczka wodna),
- właściwa kolejność wykonania pala, gdy zachodzi możliwość dogęszczania lub rozluźnienia podłoża,
- zabiegi technologiczne powodujące zmiany w właściwościach wytrzymałościowych i odkształceniowych podłoża gruntowego (np. iniekcja pod podstawą i/lub na pobocznicy).
Każde wykonanie pala w różnym stopniu powoduje zmiany w naturalnym stanie gruntu. Zasady obliczeń zawarte w normach i wytycznych powinny uwzględniać zaistniałe zmiany. Niektóre niekorzystne zjawiska to:
- zmiana naturalnego stanu naprężenia, szczególnie odprężenia w podłożu gruntowym,
- działanie ciśnienia spływowego do wnętrza rury osłonowej, gdy podstawa pala jest poniżej poziomu wody gruntowej,
- niewykonanie lub wykonanie niedokładne podczyszczenia dna otworu wiertniczego,
- działanie sił ssących w czasie wyciągania narzędzia wiertniczego,
- pozostawienie zawiesiny bentonitowej pod podstawą pola i/lub na pobocznicy,
- ucieczka wody z rury osłonowej przez nieszczelne, wyrobione zamki, zmiana stanu gruntu wzdłuż pobocznicy,
- ucieczka wody, zarobowej z betonu do gruntu (piaski, żwiry, zmiana stanu gruntu w iłach pęczniejących),
- bardzo niekorzystne zmiany pierwotnego stanu gruntu, szczególnie w technologiach wywołujących wstrząsy i drgania, w piaskach drobnych, piaskach pylastych, pyłach, lessach.
Problemy, które zaakcentowano powyżej, mają bardzo duży wpływ na obliczenia nośności i osiadań pali.
Metody obliczeń i technologie wykonania zmieniały się bardzo istotnie w okresie powojennym.
Ma to bezpośrednio wpływ na zasady obliczeń w normach i wytycznych. Należy tu uwzględnić normy polskie odnoszące się do fundamentów palowych. Chcę tu przypomnieć historyczne, przede wszystkim, PN-B-02482:1955 Fundamenty palowe – Nośność pali i fundamentów na palach – Wytyczne wyznaczenia.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Jakie wymagania muszą spełnić plany ruchu kopalń odkrywkowych przed ich zatwierdzeniem przez WUG? Piotr Litwa: W działalności górniczej istnieje ściśle określone pojęcie „Planu ruchu zakładu”. Jest to opracowany przez przedsiębiorcę i zatwierdzony przez właściwego miejscowo dyrektora OUG dokument, na podstawie którego prowadzony jest ruch zakład...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nakłada się na to kształt elementów konstrukcyjnych mostów, rozstaw poprzecznic, żeberek usztywniających, wsporników chodnikowych i tym podobnych elementów. Dlatego też odpowiednie mocowania i prowadzenia przez obiekt tych ważnych z punktu widzenia odbiorców mediów powinny być rozwiązywane, projektowane, a następnie instalowane z należytą starannością techniczną. Zdaniem autorów w tym procesie powinien uczestniczyć zespół interdyscyplinarnych zainteresowanych tematem specjalistów zarówno z gr...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Projekt DiagBelt+ Celem projektu było obniżenie kosztów w obszarze gospodarki taśmami przenośnikowymi z wykorzystaniem zintegrowanego, mobilnego systemu diagnostycznego (o skrótowej nazwie DiagBelt+) do automatycznego badania i ciągłej diagnostyki stanu rdzenia taśm przenośnikowych z linkami stalowymi (które stanowią 97,3% wszystkich taśm stosowanych w KWB Bełchatów). System ma za zadanie wspomagać podejmowanie decyzji o naprawach i wymianach taśm w kopalni oraz informować o zagrożeniach zwią...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
Etap I W pierwszym etapie wykonano nawierzchnię na pasach ruchu wolnym i awaryjnym. Docelowa szerokość pasma technologicznego wynosiła 6,10 m, podczas gdy układane pasmo miało szerokość 6,30 m i było układane od wewnętrznej strony na warstwie kruszywa 0/31,5 mm, uformowanego na całej długości pasma w odległości około 20 cm od projektowanej linii dylatacji. Od strony zewnętrznej, do bocznej części kapy chodnikowej na całej długości i wysokości układanego pasma, przyklejona została wstawka styr...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Wszystkie trzy rodzaje przęseł są kratownicowe, o kracie typu N i o pasach równoległych, a ich elementy są połączone na nity. Kratownice przęseł mostu na rz. Odrze mają kształt prostokątny, a na Jez. Panieńskim – trapezowy. Ocena możliwości dostosowania mostów do obowiązujących warunków technicznych Zgodnie z zapisami w przeglądzie specjalnym mostu na Jez. Panieńskim ([1], s. 138): „Aktualna nośność eksploatacyjna przęsła nie odpowiada wg PN-EN 15528 żadnej kategorii linii. O braku nośności d...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Wszystkie trzy rodzaje przęseł są kratownicowe, o kracie typu N i o pasach równoległych, a ich elementy są połączone na nity. Kratownice przęseł mostu na rz. Odrze mają kształt prostokątny, a na Jez. Panieńskim – trapezowy. Ocena możliwości dostosowania mostów do obowiązujących warunków technicznych Zgodnie z zapisami w przeglądzie specjalnym mostu na Jez. Panieńskim ([1], s. 138): „Aktualna nośność eksploatacyjna przęsła nie odpowiada wg PN-EN 15528 żadnej kategorii linii. O braku nośności d...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...