Nowy Eurokod 7 w projektowaniu posadowień obiektów mostowych na palach
Tradycyjną ocenę nośności pala należy rozpatrywać w kontekście pełnej krzywej obciążenie Q i osiadania S (krzywa Q-S), patrz rys. 2 [4, 5]. Praktycznie, w obiektach mostowych, należy rozpatrywać oddziaływanie grupy pali na podłoże gruntowe, rys. 3. W praktycznych rozwiązaniach konstrukcyjnych należy unikać przypadku przedstawionego na rys. 3, czyli pozostawienia warstwy o dużej odkształcalności poniżej podstaw pali.

Obliczenia możliwości przenoszenia obciążeń przez pale należy poprzedzić analizą różnych czynników szczegółowych, które mają decydujące znaczenie w ocenie końcowej.

Niezależnie od przyjętej metody obliczeń, zasad zawartych w normach (normy PN, Eurokody) i wytycznych należy wyróżnić następujące czynniki.
W odniesieniu do samego pala [17]:
- rodzaj materiału trzonu pala,
- naturalna lub modyfikowana szorstkość trzonu pala,
- zastosowana technologia pala, z uwzględnieniem lokalnych warunków gruntowych,
- wymiary geometryczne, trzonu i podstawy pala,
- rodzaj zastosowanego urządzenia (wciskanie, wbijanie, wiercenie, metody wibracyjne),
- sposób wiercenia i zabezpieczenia otworu,
- sposób, prędkość i czas betonowania pala,
- wpływ czynników ułatwiających wykonanie pala (podwiercenie, płuczka wodna),
- właściwa kolejność wykonania pala, gdy zachodzi możliwość dogęszczania lub rozluźnienia podłoża,
- zabiegi technologiczne powodujące zmiany w właściwościach wytrzymałościowych i odkształceniowych podłoża gruntowego (np. iniekcja pod podstawą i/lub na pobocznicy).
Każde wykonanie pala w różnym stopniu powoduje zmiany w naturalnym stanie gruntu. Zasady obliczeń zawarte w normach i wytycznych powinny uwzględniać zaistniałe zmiany. Niektóre niekorzystne zjawiska to:
- zmiana naturalnego stanu naprężenia, szczególnie odprężenia w podłożu gruntowym,
- działanie ciśnienia spływowego do wnętrza rury osłonowej, gdy podstawa pala jest poniżej poziomu wody gruntowej,
- niewykonanie lub wykonanie niedokładne podczyszczenia dna otworu wiertniczego,
- działanie sił ssących w czasie wyciągania narzędzia wiertniczego,
- pozostawienie zawiesiny bentonitowej pod podstawą pola i/lub na pobocznicy,
- ucieczka wody z rury osłonowej przez nieszczelne, wyrobione zamki, zmiana stanu gruntu wzdłuż pobocznicy,
- ucieczka wody, zarobowej z betonu do gruntu (piaski, żwiry, zmiana stanu gruntu w iłach pęczniejących),
- bardzo niekorzystne zmiany pierwotnego stanu gruntu, szczególnie w technologiach wywołujących wstrząsy i drgania, w piaskach drobnych, piaskach pylastych, pyłach, lessach.
Problemy, które zaakcentowano powyżej, mają bardzo duży wpływ na obliczenia nośności i osiadań pali.
Metody obliczeń i technologie wykonania zmieniały się bardzo istotnie w okresie powojennym.
Ma to bezpośrednio wpływ na zasady obliczeń w normach i wytycznych. Należy tu uwzględnić normy polskie odnoszące się do fundamentów palowych. Chcę tu przypomnieć historyczne, przede wszystkim, PN-B-02482:1955 Fundamenty palowe – Nośność pali i fundamentów na palach – Wytyczne wyznaczenia.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Jakie są główne wyzwania związane z realizacją inwestycji drogowych w regionie Dolnego Śląska? Waldemar Wojciechowski: Główne wyzwania związane z realizacją inwestycji w regionie Dolnego Śląska wynikają ze specyfiki geograficznej, społecznej i gospodarczej oraz potrzeby intensywnego rozwoju infrastrukturalnego regionu. Zróżnicowanie ukształtowan...
Branża leasingowa odnotowuje wzrosty
Kolejny rok z rzędu branża leasingowa kończy rok dwucyfrowym wzrostem udzielonego finansowania dla firm w Polsce. W 2024 r. wzrosła o 10,4%. Tym samym wartość sfinansowanych ruchomości i nieruchomości wyniosła 110,5 mld zł w ubiegłym roku. Wartość finansowania udzielonego w formie leasingu wyniosła 96,9 mld zł, co oznacza skok o prawie 12%. Z kolei wartość pożyczek leasingowych zwiększyła się zaledwie o 2,2%, do 13,6 mld zł. A nieznaczny wzrost spowodował, że udział pożyczki leasingowej w ogó...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Metody poprawy procesu przesiewania kruszyw
Proces przesiewania kruszyw odgrywa kluczową rolę w przemyśle wydobywczym i budowlanym, umożliwiając skuteczną separację materiałów ziarnistych według określonych frakcji. W wielu przypadkach użytkownicy maszyn przesiewających napotykają trudności związane z wydajnością i skutecznością tego procesu. Często nie jest konieczna całkowita wymiana parku maszynowego – istnieje szereg metod, które pozwalają na intensyfikację przesiewania przy niewielkich zmianach konstrukcyjnych i niskich kosztach. ...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
Znaczącym potencjałem użycia kruszyw alternatywnych jest drogownictwo. Zgodnie z Wymaganiami Technicznymi WT-4 [7] materiały ziarniste różnego pochodzenia mogą być wykorzystane na warstwy ulepszonego podłoża gruntowego, podbudowy czy nawierzchnie kruszywowe (fot. 1 i 2). Dopuszcza się stosowanie mieszanek o kontrolowanym składzie, klasyfikowanych jako [7]: a) mieszanka z betonu przekruszonego, b) mieszanka z przekruszonego muru, c) mieszanka z przekruszonego betonu i muru, d) przekruszone ma...
Szybka droga do bezpieczeństwa
Dodatkowe oznakowanie i pasy ruchu Nie wszystkie znaki drogowe wynikają bezpośrednio z przepisów. Często spotyka się oznaczenie numeru drogi na pasie, po którym porusza się kierowca. Jest to forma uzupełniająca, umieszczona na pasie, który rzeczywiście prowadzi w kierunku wskazanym tekstem, co pomaga kierowcy w wyborze trasy lub utwierdza go w dokonanym już wyborze. W przykładzie zaprezentowanym na fot. 4 widoczne są pasy z oznaczeniami S52 oraz A4 – kierowca, zbliżając się do łącznicy, odpow...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Korzyści z użycia geokraty komórkowej Tomasz Herich, prezes firmy AG Geosynthetics sp. z o.o. Artykuł doskonale podkreśla kluczowe zalety geokraty komórkowej, która stała się nieodzownym elementem współczesnego budownictwa. Jako producent z wieloletnim doświadczeniem potwierdzamy: geokrata to rewolucja w stabilizacji gruntów, łącząca trwałość HDPE z ekologiczną efektywnością. Jej uniwersalność – od dróg po hydrotechnikę – wynika z elastyczności struktury, która nie tylko zwiększa nośność, ale...
Historyczny most kolejowy w Stanach k. Nowej Soli – 6 lat po remoncie i adaptacji na ścieżkę rowerową
Opis konstrukcji Most wykonano jako konstrukcję stalową, kratownicową, z pasami równoległymi (typu N) składającą się obecnie z 14 przęseł o łącznej długości 634 m (po odbudowie w 1955 r.). Wszystkie przęsła zaprojektowano jako belki swobodnie podparte na podporach murowanych z cegły klinkierowej, wzmocnionej blokami kamiennymi przeciwko działaniu kry. Podpory posadowiono na fundamentach betonowych na głębokości od 8,66 do 10,56 m poniżej poziomu gruntu. Oparcie przęseł na podporach zrealizowa...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
Wzrastające natężenie ruchu, utrata przepustowości dróg i zmieniające się relacje przewozowe sprawiają, że ograniczenie działań do samego utrzymania infrastruktury staje się niewystarczające. Konieczna jest rozbudowa sieci drogowej obejmująca poszerzenia nawierzchni, budowę dodatkowych pasów ruchu i likwidację skrzyżowań jednopoziomowych. W wielu przypadkach zachodzi potrzeba realizacji nowych tras, szczególnie dróg szybkiego ruchu. Budowa nowych odcinków dróg, obejść miejscowości i przełożeń...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Do produkcji mieszanek kruszywowych stosuje się różnorodne materiały, takie jak kruszywa naturalne, kruszywa łamane, żużle wielkopiecowe oraz ich mieszanki. Nowe regulacje pozwalają również na użycie surowców odpadowych, takich jak żużle hutnicze, łupki górnicze czy materiały z recyklingu, jak kruszywo betonowe i ceramika. Kluczową cechą dobrego kruszywa jest jego odpowiednie uziarnienie i właściwości mechaniczne. Aby uzyskać optymalne zagęszczenie, mieszanki powinny charakteryzować się ciągł...
Kalendarium
Relacje

Bezpieczeństwo ruchu drogowego w praktyce – Śląska Konferencja BRD 2025
12–13 maja 2025 r. w Katowicach odbyła się Śląska Konferencja BRD, poświęcona praktycznym...

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...