Reklama

Nowy ciąg pieszo-rowerowy na DK25

Zakończono wyczekiwaną przez mieszkańców budowę nowego ciągu pieszo-rowerowego na DK25 na odcinku Brzoza – Nowa Wieś Wielka. Rozpoczynają się tym samym procedury odbiorowe. To najdłuższa ścieżka wybudowana w ostatnich latach na sieci dróg krajowych w zarządzie GDDKiA w województwie kujawsko-pomorskim.

fot. Julian Drob/ GDDKiA

Zakończona budowa w znacznym stopniu poprawi bezpieczeństwo ruchu drogowego na drodze krajowej nr 25. To kolejny etap przebudowy układu DK25 w tym rejonie. W 2020 roku zakończyliśmy remont odc. w m. Chmielniki, a obecnie kończymy doświetlenia przejść dla pieszych. Czekamy także, na wydanie decyzji ZRID aby rozpocząć budowę obwodnicy Brzozy – powiedział Sebastian Borowiak – Dyrektor GDDKiA w Bydgoszczy

Wykonawcą zadania jest firma STRABAG, z którą umowa zawarta w maju ub. r. opiewała na 12,4 mln zł. W kosztach budowy partycypowała Gmina Nowa Wieś Wielka, która przeznaczyła na ten cel 1,5 mln zł. Ścieżka wzdłuż DK25 docelowo połączy się z projektowaną w ramach budowy S10 Bydgoszcz – Toruń obwodnicą Brzozy oraz znajdującą się w opracowaniu Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) obwodnicą Nowej Wsi Wielkiej.

Kolejne 6 km ciągu pieszo-rowerowego

Oprócz budowy samego ciągu pieszo-rowerowego zadanie obejmuje m.in. przebudowę zjazdów, kanalizacji, budowę ścian oporowych, regulację i umocnienie skarp, a także budowę dwóch obiektów mostowych. Długość omawianego ciągu to aż 6 km. Inwestycja przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego na trasie Bydgoszcz – Inowrocław.  

Duże zmiany na drodze krajowej nr 25

To niejedyne zadanie, które unowocześni DK25 w woj. kujawsko-pomorskim. W ramach S10 Bydgoszcz – Emilianowo powstanie 5-kilometrowy odcinek omijający od wschodu Brzozę. Przygotowywana jest również rozbudowa odcinków DK25 Od Mąkowarska do Tryszczyna (łącznie sześć odcinków). W 2022 r. zakończyliśmy rozbudowę 1,1 km odcinka w Niechorzu oraz budowę dwóch rond w Strzelnie, a w ub. r. odcinka przebiegającego przez Kwieciszewo. Trwa także przetarg na projekt i budowę obwodnicy Sępólna Krajeńskiego i Kamienia Krajeńskiego o łącznej długości 9 km.

Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej

Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024 (PBID) jest pierwszym samodzielnym programem wieloletnim z obszaru infrastruktury bezpieczeństwa ruchu drogowego na tak dużą skalę. Jego głównym celem jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych w zarządzie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Podejmowane w ramach programu działania będą ukierunkowane na zwiększenie ochrony uczestników ruchu oraz stworzenie bezpiecznej infrastruktury drogowej, a w efekcie zmniejszenie liczby wypadków i ich ofiar.  

To naturalna kolej rzeczy wynikająca z priorytetu nadanego ochronie pieszych na przejściach wraz ze zmianami ustawowymi, w których od 1 czerwca 2021 r. przyznano pierwszeństwo pieszemu wyrażającemu zamiar przejścia przez jezdnię. W związku z czym w pierwszej kolejności planowane są działania poprawiające bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych poprzez m.in. ich doświetlenie, oznakowanie czy budowę azyli.  

Tylko w 2022 roku oddano łącznie 11 km nowych ciągów pieszo-rowerowych, a ramach PBID powstaną kolejne, jak choćby na DK67 Szpetal Górny – Włocławek o długości ok. 5 km. W 2023 roku podpisano też cztery umowy na opracowanie dokumentacji projektowej dla ciągów na: DK15 Elzanowo – Szychowo (1,9 km); DK10: Zielonczyn – Kruszyn (2,6 km); Zawały (1,6 km); Lipno (0,5 km) – wraz z doświetleniem pięciu przejść. Wykonawcy prowadzą prace zgodnie z harmonogramem. W sumie w ramach PBID powstanie prawie 18 km nowych ciągów pieszo-rowerowych w regionie. 

źródło: GDDKiA
fot. Julian Drob/ GDDKiA

Przeczytaj również: Odnowiony i poszerzony tunel na trasie Wrocław – Jelenia Góra

Wywiady

Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię

Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.