Nośność i trwałość konstrukcji zaczyna się w podłożu
Laboratorium Drogowe Szczecin to akredytowane przez PCA laboratorium badawcze, posiadające akredytację zarówno w zakresie pobierania próbek, jak i wykonywania badań laboratoryjnych i terenowych. Szeroki zakres działalności firmy obejmuje: badania gruntów, kruszyw, mieszanek mineralno-asfaltowych, mieszanki betonowej oraz betonu.
Wcodziennej pracy inżynierowie Laboratorium Drogowego Szczecin mierzą się z wyzwaniami dotyczącymi nośności i trwałości konstrukcji drogowych. Nasza praca ma istotne znaczenie w procesie budowy nowych dróg i utrzymania istniejącej infrastruktury drogowej. Jako spółka zajmujemy się kompleksowo zarówno obsługą laboratoryjną inwestycji, jak i jej przygotowaniem na etapie projektowania czy koncepcji. Wykonujemy opracowania z zakresu geologii inżynierskiej, hydrogeologii i geotechnicznych opracowań specjalistycznych. Dzięki temu mamy świadomość, jak ważny jest każdy z etapów realizacji inwestycji. Dlatego na etapie współpracy z każdym z Klientów staramy się dać im wsparcie zarówno techniczne, jak i merytoryczne.
Odpowiednio zaprojektowana konstrukcja nawierzchni (często indywidualnie projektowana przez nasz zespół), zrealizowana zgodnie z projektem nie ma możliwości uzyskania odpowiedniej nośności i trwałości na źle rozpoznanym podłożu. Z kolei aby móc wykonać niezbędne do zaprojektowania konstrukcji badania geologiczne, niezbędna jest współpraca pomiędzy inwestorem, projektantem i geologiem.
Niestety w naszej praktyce często spotykamy się z brakiem świadomości inwestora, jak ważne jest prawidłowe rozpoznanie podłoża i jakie może nieść ze sobą konsekwencje jego niewystarczająca jakość. Częstym argumentem dotyczącym wyboru firmy odpowiedzialnej za badania geotechniczne okazuje się cena, ale oszczędności na tym etapie w znacznym stopniu przekładają się na nieplanowane koszty związane ze wzmocnieniem podłoża. Dlatego warto inwestować w rzetelne badania geologiczne już na samym początku realizacji inwestycji. Zasady te działają również w drugą stronę – realizując projekt oparty o wysokiej jakości badania geologiczne dostępne już na początku prac, można zaoszczędzić
inwestorowi zarówno czas, jak i pieniądze.
Niejednokrotnie już nasz zespół poprawiał pierwotnie wykonane badania geotechniczne lub geologiczno-inżynierskie z etapu projektowania, które następnie stanowiły podstawę do optymalizacji czy wręcz zmiany rozwiązań projektowych.
Pracownicy naszego działu geologicznego na co dzień wykonują badania geologiczne i geotechniczne z wykorzystaniem nowoczesnego sprzętu, a próbki gruntu pobierane w trakcie badań trafiają do naszego laboratorium mechaniki gruntów, w którym przeprowadzane są specjalistyczne badania laboratoryjne z wykorzystaniem najwyższej jakości urządzeń takich jak aparat trójosiowy, aparat bezpośredniego ścinania czy edometr.
Uzyskiwane w trakcie badań wyniki często są niezbędne do tego, aby wykonać rzetelny projekt, a dla projektów, wydawać by się mogło typowych, służą do optymalizacji zarówno posadowienia obiektów, jak i konstrukcji nawierzchni – również na etapie wykonawstwa. Oczywiście
za całość realizacji kontraktu poza optymalnym projektem wykonanym w oparciu o rzetelne badania odpowiada również jakość robót i wbudowanych materiałów. Laboratorium Drogowe Szczecin prowadzi kompleksową obsługę laboratoryjną inwestycji, w ramach której wykonywane są wszelkie badania kontrolne zarówno jakości wykonywanych robót, jak i wbudowywanych materiałów takich jak grunty i kruszywa, beton, mieszanka mineralno-asfaltowa czy elementy prefabrykowane. Dzięki naszej pracy wykonawcy są pewni, że długoletnia gwarancja, wymagana często przez inwestora jako składnik oferty, może być dotrzymana. Warto podkreślić, że inwestycje w jakość na każdym etapie projektu mogą przynieść znaczne oszczędności w przyszłości, a także przyczynić się do zrównoważonego rozwoju infrastruktury drogowej.
Przeczytaj również: Tomasz Oracz: Skupiamy się na tym, aby innowacje były skuteczne i przynosiły wymierne korzyści
dr inż. Piotr Tkacz, Wiceprezes Zarządu, Laboratorium Drogowe Szczecin
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Utrzymanie ruchu w kopalni odkrywkowej na podstawie analizy systemu maszynowego koparka-wywrotka
W artykule opisano system koparki-wywrotki powszechnie stosowany w kopalniach odkrywkowych. Autor skupia się na jego strukturze i organizacji na przykładzie kopalni „El Cerrejón” w Kolumbii. Wspomina również o kosztach sprzętu, które mogą być znaczne, oraz omawia kluczowe aspekty techniczne i operacyjne związane z użytkowaniem tych maszyn w górnictwie odkrywkowym. Jednym z najpowszechniej stosowanych systemów maszynowych w górnictwie odkrywkowym jest system maszyny ładujące − dyskretne środki...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
W artykule omówiono kwestie związane z ułożeniem nawierzchni z betonu cementowego klasy C35/45 w tunelu TS-04. Prace te są częścią większego zadania pod nazwą „Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S52, odcinek Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła)”. Betonowy tunel pod Zielonkami TS-04, będący częścią Północnej Obwodnicy Krakowa (S52), jest jednym z kluczowych elementów infrastrukturalnych tej drogi ekspresowej. Tunel o długości 653 m, ...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
W artykule omówiono kwestie związane z ułożeniem nawierzchni z betonu cementowego klasy C35/45 w tunelu TS-04. Prace te są częścią większego zadania pod nazwą „Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S52, odcinek Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła)”. Betonowy tunel pod Zielonkami TS-04, będący częścią Północnej Obwodnicy Krakowa (S52), jest jednym z kluczowych elementów infrastrukturalnych tej drogi ekspresowej. Tunel o długości 653 m, ...
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Aby sprostać stale rosnącemu obciążeniu oraz zachować wysoką jakość dróg, konieczne jest regularne monitorowanie ich stanu, w tym ocena nośności. Dzięki nowoczesnym metodom pomiarowym, takim jak ugięciomierze typu FWD i TSD, zarządcy dróg mogą dokładnie monitorować nośność nawierzchni, co przekłada się na lepsze zarządzanie infrastrukturą drogową. Nośność nawierzchni, czyli jej zdolność do przenoszenia obciążeń, jest kluczowym wskaźnikiem stanu technicznego drogi. Aby ocenić nośność oraz trwa...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...
Konwent Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich w Poznaniu
Konwent to forum dyskusji, wypracowania rozwiązań i wymiany doświadczeń. Podczas kilkudni...