Nośność i trwałość konstrukcji zaczyna się w podłożu
Laboratorium Drogowe Szczecin to akredytowane przez PCA laboratorium badawcze, posiadające akredytację zarówno w zakresie pobierania próbek, jak i wykonywania badań laboratoryjnych i terenowych. Szeroki zakres działalności firmy obejmuje: badania gruntów, kruszyw, mieszanek mineralno-asfaltowych, mieszanki betonowej oraz betonu.
Wcodziennej pracy inżynierowie Laboratorium Drogowego Szczecin mierzą się z wyzwaniami dotyczącymi nośności i trwałości konstrukcji drogowych. Nasza praca ma istotne znaczenie w procesie budowy nowych dróg i utrzymania istniejącej infrastruktury drogowej. Jako spółka zajmujemy się kompleksowo zarówno obsługą laboratoryjną inwestycji, jak i jej przygotowaniem na etapie projektowania czy koncepcji. Wykonujemy opracowania z zakresu geologii inżynierskiej, hydrogeologii i geotechnicznych opracowań specjalistycznych. Dzięki temu mamy świadomość, jak ważny jest każdy z etapów realizacji inwestycji. Dlatego na etapie współpracy z każdym z Klientów staramy się dać im wsparcie zarówno techniczne, jak i merytoryczne.
Odpowiednio zaprojektowana konstrukcja nawierzchni (często indywidualnie projektowana przez nasz zespół), zrealizowana zgodnie z projektem nie ma możliwości uzyskania odpowiedniej nośności i trwałości na źle rozpoznanym podłożu. Z kolei aby móc wykonać niezbędne do zaprojektowania konstrukcji badania geologiczne, niezbędna jest współpraca pomiędzy inwestorem, projektantem i geologiem.
Niestety w naszej praktyce często spotykamy się z brakiem świadomości inwestora, jak ważne jest prawidłowe rozpoznanie podłoża i jakie może nieść ze sobą konsekwencje jego niewystarczająca jakość. Częstym argumentem dotyczącym wyboru firmy odpowiedzialnej za badania geotechniczne okazuje się cena, ale oszczędności na tym etapie w znacznym stopniu przekładają się na nieplanowane koszty związane ze wzmocnieniem podłoża. Dlatego warto inwestować w rzetelne badania geologiczne już na samym początku realizacji inwestycji. Zasady te działają również w drugą stronę – realizując projekt oparty o wysokiej jakości badania geologiczne dostępne już na początku prac, można zaoszczędzić
inwestorowi zarówno czas, jak i pieniądze.
Niejednokrotnie już nasz zespół poprawiał pierwotnie wykonane badania geotechniczne lub geologiczno-inżynierskie z etapu projektowania, które następnie stanowiły podstawę do optymalizacji czy wręcz zmiany rozwiązań projektowych.
Pracownicy naszego działu geologicznego na co dzień wykonują badania geologiczne i geotechniczne z wykorzystaniem nowoczesnego sprzętu, a próbki gruntu pobierane w trakcie badań trafiają do naszego laboratorium mechaniki gruntów, w którym przeprowadzane są specjalistyczne badania laboratoryjne z wykorzystaniem najwyższej jakości urządzeń takich jak aparat trójosiowy, aparat bezpośredniego ścinania czy edometr.
Uzyskiwane w trakcie badań wyniki często są niezbędne do tego, aby wykonać rzetelny projekt, a dla projektów, wydawać by się mogło typowych, służą do optymalizacji zarówno posadowienia obiektów, jak i konstrukcji nawierzchni – również na etapie wykonawstwa. Oczywiście
za całość realizacji kontraktu poza optymalnym projektem wykonanym w oparciu o rzetelne badania odpowiada również jakość robót i wbudowanych materiałów. Laboratorium Drogowe Szczecin prowadzi kompleksową obsługę laboratoryjną inwestycji, w ramach której wykonywane są wszelkie badania kontrolne zarówno jakości wykonywanych robót, jak i wbudowywanych materiałów takich jak grunty i kruszywa, beton, mieszanka mineralno-asfaltowa czy elementy prefabrykowane. Dzięki naszej pracy wykonawcy są pewni, że długoletnia gwarancja, wymagana często przez inwestora jako składnik oferty, może być dotrzymana. Warto podkreślić, że inwestycje w jakość na każdym etapie projektu mogą przynieść znaczne oszczędności w przyszłości, a także przyczynić się do zrównoważonego rozwoju infrastruktury drogowej.
Przeczytaj również: Tomasz Oracz: Skupiamy się na tym, aby innowacje były skuteczne i przynosiły wymierne korzyści
dr inż. Piotr Tkacz, Wiceprezes Zarządu, Laboratorium Drogowe Szczecin
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?
Dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” szczegółowo omawia powody powołania oraz cele działania Zespołu ds. Zabytkowych Obiektów Mostowych, którego jest kierownikiem. Wskazuje również na potrzebę stworzenia rejestru obiektów wymagających ochrony, opracowania wzorcowych specyfikacji technicznych oraz zapew...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Modernizacja wydobycia kruszywa naturalnego w złożu „Roszowice”. Nowa inwestycja w gminie Cisek
Artykuł dotyczy inwestycji związanej z modernizacją wydobycia kruszywa naturalnego ze złoża „Roszowice”. Planowane jest unowocześnienie parku maszynowego w celu poprawy jakości surowca oraz zwiększenia efektywności produkcji. Dzięki temu wydobywane kruszywo będzie bardziej jednorodne i spełni wysokie standardy techniczne, co jest istotne m.in. dla branży budowlanej oraz produkcji prefabrykatów betonowych. W gminie Cisek zrealizowana zostanie znacząca inwestycja związana z wydobywaniem kruszyw...
Jakoś(ć) to będzie. Krótka rozprawa o jakości i wymaganiach dla kruszyw w drogownictwie
Jakość – czy zawsze rozumiana jest tak samo? W budownictwie i drogownictwie to nie tylko hasło, ale konkretne wymagania, normy i odpowiedzialność. Czy certyfikaty ISO rzeczywiście podniosły jakość materiałów? Jak laboratoria badają kruszywa i co oznaczają ich wyniki? W artykule przyjrzymy się, jak teoria spotyka się z praktyką i dlaczego „jakoś to będzie” to zdecydowanie za mało. Always fight for quality, whether giving or receiving (Zawsze walcz o jakość, czy to dajesz, czy otrzymujesz) –mia...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Ciemna strona światła: problem zanieczyszczenia światłem
Zanieczyszczenie światłem to problem, który dotyka całego terytorium Polski. Odpowiednie oświetlenie podnosi poziom bezpieczeństwa, funkcjonalność i estetykę danej przestrzeni, jednak nadmiar światła lub niewłaściwe jego użycie prowadzi do miejskich zjawisk „blasku nieba”, które wpływają na zdrowie ludzi oraz ekosystemy. Problem zanieczyszczenia światłem coraz częściej jest uwzględniany w raportach o oddziaływaniu inwestycji na środowisko. Światło jest jednym z kluczowych elementów wpływający...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...

VII Forum Dróg Publicznych „Budowa, remont oraz utrzymanie lokalnej infrastruktury drogowej”

32. Międzynarodowe Targi Sprzętu Oświetleniowego ŚWIATŁO 2025
12-14 marca 2025 roku w Warszawie odbyły się 32. Międzynarodowe Targi Sprzętu Oświetlenio...

46. Zimowa Szkoła Mechaniki Górotworu i Geoinżynierii
10-13 marca 2025 r. w Szklarskiej Porębie odbyła się 46. Zimowa Szkoła Mechaniki Górotwor...