Reklama

Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne

Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono skład i znaczenie nawierzchni, analizując ich kluczowe elementy i rolę w zapewnieniu trwałości i bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Konstrukcje nawierzchni drogowych różnią się w zależności od przeznaczenia oraz materiałów użytych do budowy. Wyróżniamy nawierzchnie dla pojazdów samochodowych, które mogą być podatne lub półsztywne, z asfaltową warstwą ścieralną, warstwą nawierzchniową z kostki kamiennej, betonowej lub płyt prefabrykowanych, mieszanką niezwiązaną lub sztywne. Informacje te są zawarte w zbiorze wzorców i standardów rekomendowanych przez Ministra Infrastruktury – WR-D-63: Katalog typowych konstrukcji nawierzchni jezdni przeznaczonych do ruchu bardzo lekkiego oraz innych części dróg.

Nawierzchnie podatne i półsztywne

Nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną mogą składać się z kilku warstw, które wspólnie zapewniają odpowiednią wytrzymałość i stabilność:

  1. Warstwa ścieralna: jest to najwyższa warstwa nawierzchni, która bezpośrednio styka się z kołami pojazdów. Jej zadaniem jest zapewnienie odpowiedniej przyczepności oraz odporności na ścieranie.
  2. Warstwa wiążąca: warstwa ta pełni rolę łącznika pomiędzy warstwą ścieralną a podbudową, zapewniając trwałe połączenie między ni...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?

Dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” szczegółowo omawia powody powołania oraz cele działania Zespołu ds. Zabytkowych Obiektów Mostowych, którego jest kierownikiem. Wskazuje również na potrzebę stworzenia rejestru obiektów wymagających ochrony, opracowania wzorcowych specyfikacji technicznych oraz zapew...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.