Najnowsze wydanie czasopisma „Kruszywa” już jest!
Przeczytaj słowo wstępne, które napisał redaktor czasopisma prof. dr hab. inż. Daniel Saramak (AGH Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie) i dowiedz się więcej o wydaniu!
Szanowni Czytelnicy!
Mimo początku wakacji w naszej branży ciągle się coś dzieje. Jednak zagłębiając się w lekturę kolejnego numeru naszego czasopisma, nic ważnego Państwu nie umknie, gdyż zespół redakcyjny zadbał, aby dostarczyć kolejną porcję ważnych informacji.
W wywiadzie z Głównym Geologiem Kraju, prof. dr. hab. inż. Krzysztofem Galosem, możemy przeczytać o spojrzeniu na gospodarowanie surowcami mineralnymi z pozycji geologii i geologa oraz o najistotniejszych wyzwaniach, z jakimi musi się zmierzyć sektor surowcowy w kraju. Profesor Galos podkreśla rosnące zapotrzebowanie
na kruszywa w budownictwie oraz wyzwania związane z dostępem do rezerwowych złóż. Omawia także środki minimalizujące wpływ wydobycia na środowisko i perspektywy rozwoju sektora. Wywiad jest więc nie tylko ważnym źródłem wiedzy o sytuacji surowcowej w Polsce, ale także przemyślaną refleksją nad przyszłością tego kluczowego sektora gospodarki. Zachęcam też do przeczytania wywiadu z Michałem Głowackim, Dyrektorem Generalnym Linii Produktowej Kruszyw w Holcim Polska. Rozmowa ta porusza wiele istotnych kwestii dotyczących zarządzania, innowacji oraz zrównoważonego rozwoju w branży kruszyw. W bieżącym wydaniu udajemy się także z wizytą na zachód Polski, do firmy KRUSZYWA SKSM, która jest producentem kruszyw budowlanych z 60-letnim doświadczeniem. Publikacja ta to nie tylko przegląd działalności górniczej i produkcyjnej firmy, ale także studium przypadku zrównoważonego rozwoju w przemyśle wydobywczym. Zachęca on do refleksji nad rolą innowacji technologicznych i odpowiedzialności społecznej w kontekście rozwoju regionalnego i ochrony środowiska naturalnego. W tym numerze znajdą Państwo również artykuł na temat technologii CCS, czyli wychwytywania, transportowania i magazynowania dwutlenku węgla w przemyśle cementowym. Według Stowarzyszenia Producentów Cementu wdrażanie tej technologii to szansa na zachowanie i poprawę konkurencyjności w całej branży. W numerze znajdą Państwo godny polecenia artykuł dot. laboratoryjnych badań kruszyw, który jest esencjonalnym przeglądem wyzwań związanych z normami i praktyką w branży kruszyw. Autor, opierając się na własnym doświadczeniu, skupia się na problemach interpretacyjnych norm oraz ich praktycznych zastosowań w laboratoriach badawczych. Ponadto odnajdą Państwo teksty o zastosowaniu sond radarowych do określania poziomu złoża surowca oraz funkcjonowaniu popularnego systemu koparka-wywrotka, opisanego na przykładzie kopalni z Kolumbii. Dodatkowo redakcja przedstawi relacje z ostatnich wydarzeń branżowych: Kruszywa Mineralne, Warsztaty Geologii Inżynierskiej oraz Kongres Górnictwa Skalnego.
Jak zwykle zachęcamy do odwiedzenia portalu Drogowo-mostowy.pl i działającej tam Strefy Kruszyw. Znajdą tam Państwo więcej ważnych
i ciekawych wydarzeń i informacji dotyczących naszej branży.
Przyjemnej lektury!
prof. dr hab. inż. Daniel Saramak
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Sylwia Cichocka: Ćwierć wieku działalności ZDP w Koninie to suma dokonań wielu ludzi
Sylwia Cichocka, Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Koninie, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” podsumowuje 25 lat działalności ZDP, opisując kluczowe osiągnięcia i plany na przyszłość. Podkreśla znaczenie inwestycji w infrastrukturę drogową, takich jak przebudowa kilkudziesięciu kilometrów dróg, modernizacja mostów oraz wprowadzenie rozw...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
W artykule przedstawiono problematykę oceny warunków gruntowo-wodnych dla projektowanych nawierzchni drogowych. Wskazano potencjalne błędy w klasyfikacji warunków prostych i złożonych, a także odpowiednią grupę nośności podłoża. Szczególną uwagę zwrócono na występowanie gruntów słabonośnych oraz nasypów, dla których zaproponowano nową, praktyczną definicję. Na przykładach zilustrowano powszechne błędy w określaniu grup nośności podłoża. Podłoże gruntowe jest nieodłączną częścią obiektów budow...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Forum dyskusyjne: Zwiększenie odporności mostów na zagrożenia powodziowe – kluczowe strategie
Zmiany klimatyczne na świecie są faktem. Ostatnia powódź w Europie Środkowej, szczególnie w dorzeczu Odry we wrześniu 2024 r., skłania do refleksji nad bezpieczeństwem użytkowania obecnie projektowanych i budowanych obiektów drogowych. Wydaje się, że konieczne jest przygotowanie ogólnopolskiego programu zabezpieczenia przed powodzią, którego wdrożenie spowoduje minimalizację skutków powodzi. W tym programie, obok budowy systemu obiektów hydrotechnicznych, powinna znaleźć się także budowa most...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Realizacja inwestycji drogowej na aktywnym terenie górniczym stwarza wiele problemów technicznych niespotykanych w innych regionach. Istotnym problemem jest zmiana współrzędnych pionowych i poziomych punktów terenowych w okresie od wykonania dokumentacji projektowej do rozpoczęcia robót, ale także w czasie realizacji inwestycji – te zmiany są nierównomierne na odcinku drogowym. Specyficzne dla śląskich terenów górniczych są zróżnicowanie warunków geotechnicznych nawet na krótkich odcinkach dr...
Kalendarium
Relacje
VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...