„Mosty” 4/2024 już są! Przeczytaj słowo wstępne dr. hab. inż. Janusza Rymszy, prof. IBDiM!
Przeczytaj słowo wstępne, które napisał redaktor najnowszego wydania i dowiedz się więcej o numerze!
Szanowni Czytelnicy,
w Europie w 2005 r. było ponad 220 000 mostów i wiaduktów
kolejowych, z czego ponad 35% obiektów miało więcej niż 100 lat. Według stanu na sierpień 2021 r., w Polsce do rejestru zabytków wpisano 426 mostów i 462 wiadukty – w sumie 888 obiektów. Ponad połowa tych obiektów została wybudowana przed 1918 r., czyli ma co najmniej 100 lat. Z tym dziedzictwem w postaci zabytkowych mostów i wiaduktów kolejowych nie może sobie poradzić ani strona zarządzająca liniami kolejowymi, próbująca modernizować linie, w ciągu których są usytuowane obiekty zabytkowe, ani strona konserwatorska, próbująca wstrzymać modernizację tych obiektów. Cóż, w tym obszarze musi dojść do kompromisu, w którym każda ze stron coś uzyska (i – co oczywiste – każda będzie uważała, że uzyskała zbyt mało). W takiej sytuacji należy pogratulować redakcji czasopisma „Mosty”, że w ramach warsztatu pracy projektanta mostowego podjęła problem zabytkowych mostów i wiaduktów. Ja pragnę Szanownym P.T. Czytelnikom polecić artykuły dotyczące właśnie obiektów zabytkowych. W artykule mojego autorstwa, dotyczącym postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi, zaproponowałem, aby wybrane (3 z 15) zabytkowe przęsła mostów kolejowych mogły być w dalszym ciągu wykorzystywane, ale… w innym miejscu i w inny sposób. Pomysł polega na tym, że wyeksploatowane zabytkowe przęsła kolejowe obiektu zlokalizowanego w danym miejscu będą służyły w innym miejscu, ale przy zdecydowanie mniejszym obciążeniu użytkowym jako mosty (kładki) dla pieszych lub pieszo-rowerowe. Mosty te będą stanowiły formę „użytkowanego świadka historii”. Zaletą takiego rozwiązania jest szansa na znaczne wydłużenie czasu istnienia zabytku i pozostawienie jego oryginalnej konstrukcji, a wadą to, że zmieni dotychczasowe „historyczne” usytuowanie i zostanie „podzielony” na części (fakt, że stanowiące samoistną całość w nowej lokalizacji). Jest to rozwiązanie, które stanowi rodzaj konsensusu między oczekiwaniami konserwatorów a możliwościami zarządcy kolejowego.
Polecam artykuł dr. Krzysztofa Wąchalskiego dotyczący podejścia do zabytkowego mostu w Trzebiatowie. W latach 70. i 80. XX w. ze względu na stan techniczny most miał być rozebrany. Ale, na szczęście, nie udało się zrealizować tego zamierzenia. Piękny, secesyjny, o prusko-wiedeńskiej architekturze, trzyprzęsłowy łukowy most, po 120 latach jest dalej użytkowany. Sposób uratowania mostu został precyzyjne opisany przez Pana Doktora. Proszę Szanownych Projektantów o wnikliwą lekturę tego artykułu, szczególnie w zakresie błędów popełnionych przez poprzedników przy ocenie stanu technicznego obiektu (proszę mi wierzyć, że mniej kosztuje nauka na błędach cudzych niż na własnych).
Polecam również artykuł prof. Barbary Rymszy dotyczący oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego. Karty ewidencyjne obiektu, które stanowią podstawę wpisu do rejestru zabytków, dotyczą opisu… budynku. Sensowne opisanie mostu na szablonie dotyczącym budynku jest karkołomne. Tak więc należy sobie poradzić z oceną, czy dany obiekt mostowy jest, czy nie jest zabytkiem, a jeżeli jest, to o jakiej wartości zabytkowej? Liczba mostowych obiektów zabytkowych, liczona w setkach, wyklucza ocenę wykonaną przez kilku polskich ekspertów w dziedzinie zabytków mostownictwa. Pani Profesor podała prosty sposób punktowej oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego, uwzględniający wiek obiektu i jego niematerialne wartości. Ocenę mogą wykonywać praktycznie wszyscy inżynierowie posiadający uprawnienia budowlane lub odpowiednie doświadczenie. Taka ocena może stanowić dobry początek w dochodzeniu do kompromisu między konserwatorami a zarządcą drogi kolejowej (lub kołowej)
Trzeba starać się ocalić jak najwięcej zabytków. „Nie ocalimy wszystkiego, co byśmy pragnęli. Ale uratujemy o wiele więcej, niż moglibyśmy ocalić, gdybyśmy w ogóle nie podjęli naszych starań” (Peter Scott). Apeluję i proszę o podjęcie starań.
Życzę przyjemnej lektury
dr hab. inż. Janusz Rymsza, prof. IBDiM
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
W artykule omówiono kwestie związane z ułożeniem nawierzchni z betonu cementowego klasy C35/45 w tunelu TS-04. Prace te są częścią większego zadania pod nazwą „Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S52, odcinek Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła)”. Betonowy tunel pod Zielonkami TS-04, będący częścią Północnej Obwodnicy Krakowa (S52), jest jednym z kluczowych elementów infrastrukturalnych tej drogi ekspresowej. Tunel o długości 653 m, ...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...