„Mosty” 4/2024 już są! Przeczytaj słowo wstępne dr. hab. inż. Janusza Rymszy, prof. IBDiM!
Przeczytaj słowo wstępne, które napisał redaktor najnowszego wydania i dowiedz się więcej o numerze!

Szanowni Czytelnicy,
w Europie w 2005 r. było ponad 220 000 mostów i wiaduktów
kolejowych, z czego ponad 35% obiektów miało więcej niż 100 lat. Według stanu na sierpień 2021 r., w Polsce do rejestru zabytków wpisano 426 mostów i 462 wiadukty – w sumie 888 obiektów. Ponad połowa tych obiektów została wybudowana przed 1918 r., czyli ma co najmniej 100 lat. Z tym dziedzictwem w postaci zabytkowych mostów i wiaduktów kolejowych nie może sobie poradzić ani strona zarządzająca liniami kolejowymi, próbująca modernizować linie, w ciągu których są usytuowane obiekty zabytkowe, ani strona konserwatorska, próbująca wstrzymać modernizację tych obiektów. Cóż, w tym obszarze musi dojść do kompromisu, w którym każda ze stron coś uzyska (i – co oczywiste – każda będzie uważała, że uzyskała zbyt mało). W takiej sytuacji należy pogratulować redakcji czasopisma „Mosty”, że w ramach warsztatu pracy projektanta mostowego podjęła problem zabytkowych mostów i wiaduktów. Ja pragnę Szanownym P.T. Czytelnikom polecić artykuły dotyczące właśnie obiektów zabytkowych. W artykule mojego autorstwa, dotyczącym postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi, zaproponowałem, aby wybrane (3 z 15) zabytkowe przęsła mostów kolejowych mogły być w dalszym ciągu wykorzystywane, ale… w innym miejscu i w inny sposób. Pomysł polega na tym, że wyeksploatowane zabytkowe przęsła kolejowe obiektu zlokalizowanego w danym miejscu będą służyły w innym miejscu, ale przy zdecydowanie mniejszym obciążeniu użytkowym jako mosty (kładki) dla pieszych lub pieszo-rowerowe. Mosty te będą stanowiły formę „użytkowanego świadka historii”. Zaletą takiego rozwiązania jest szansa na znaczne wydłużenie czasu istnienia zabytku i pozostawienie jego oryginalnej konstrukcji, a wadą to, że zmieni dotychczasowe „historyczne” usytuowanie i zostanie „podzielony” na części (fakt, że stanowiące samoistną całość w nowej lokalizacji). Jest to rozwiązanie, które stanowi rodzaj konsensusu między oczekiwaniami konserwatorów a możliwościami zarządcy kolejowego.
Polecam artykuł dr. Krzysztofa Wąchalskiego dotyczący podejścia do zabytkowego mostu w Trzebiatowie. W latach 70. i 80. XX w. ze względu na stan techniczny most miał być rozebrany. Ale, na szczęście, nie udało się zrealizować tego zamierzenia. Piękny, secesyjny, o prusko-wiedeńskiej architekturze, trzyprzęsłowy łukowy most, po 120 latach jest dalej użytkowany. Sposób uratowania mostu został precyzyjne opisany przez Pana Doktora. Proszę Szanownych Projektantów o wnikliwą lekturę tego artykułu, szczególnie w zakresie błędów popełnionych przez poprzedników przy ocenie stanu technicznego obiektu (proszę mi wierzyć, że mniej kosztuje nauka na błędach cudzych niż na własnych).
Polecam również artykuł prof. Barbary Rymszy dotyczący oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego. Karty ewidencyjne obiektu, które stanowią podstawę wpisu do rejestru zabytków, dotyczą opisu… budynku. Sensowne opisanie mostu na szablonie dotyczącym budynku jest karkołomne. Tak więc należy sobie poradzić z oceną, czy dany obiekt mostowy jest, czy nie jest zabytkiem, a jeżeli jest, to o jakiej wartości zabytkowej? Liczba mostowych obiektów zabytkowych, liczona w setkach, wyklucza ocenę wykonaną przez kilku polskich ekspertów w dziedzinie zabytków mostownictwa. Pani Profesor podała prosty sposób punktowej oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego, uwzględniający wiek obiektu i jego niematerialne wartości. Ocenę mogą wykonywać praktycznie wszyscy inżynierowie posiadający uprawnienia budowlane lub odpowiednie doświadczenie. Taka ocena może stanowić dobry początek w dochodzeniu do kompromisu między konserwatorami a zarządcą drogi kolejowej (lub kołowej)
Trzeba starać się ocalić jak najwięcej zabytków. „Nie ocalimy wszystkiego, co byśmy pragnęli. Ale uratujemy o wiele więcej, niż moglibyśmy ocalić, gdybyśmy w ogóle nie podjęli naszych starań” (Peter Scott). Apeluję i proszę o podjęcie starań.
Życzę przyjemnej lektury
dr hab. inż. Janusz Rymsza, prof. IBDiM
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Marcin Skrobisz: Dyrektor egzekwuje przestrzeganie przepisów, rozumiejąc jednocześnie realia prowadzenia kopalń
Marcin Skrobisz, dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego w Krakowie, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” przedstawia swoją wizję nowoczesnego nadzoru górniczego, który łączy profesjonalizm z otwartością na dialog z branżą, i wskazuje, że kluczowe jest nie tylko egzekwowanie przepisów, ale także wspieranie przedsiębiorców w działaniach na r...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Ochrona przed obrywami skalnymi
W artykule skupiono się na zagrożeniach, jakie obrywy skalne stwarzają dla kopalń odkrywkowych, oraz na zaawansowanych technikach zabezpieczających, które są stosowane w celu minimalizacji tych ryzyk. Kopalnie odkrywkowe, dzięki specjalistycznym metodom, są w stanie skutecznie chronić zarówno pracowników, jak i infrastrukturę przed potencjalnymi wypadkami spowodowanymi obrywami skalnymi. Tekst porusza także temat monitorowania stabilności skał za pomocą zaawansowanych technologii, takich jak ...
Praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie
W artykule omówiono praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie, zwracając uwagę na ich rolę w poprawie jakości, trwałości i efektywności kosztowej konstrukcji. Podkreślono także niezbędne warunki dla skutecznej modyfikacji betonu, takie jak prawidłowe zaprojektowanie składu i technologii wykonania. Dodatkowo wskazano na ekonomiczne aspekty stosowania domieszek. Ogólna przydatność domieszek stosowanych w mieszankach betonowych jest ustalana zgodnie z normą PN-EN 934-2. Normy te określaj...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Ciemna strona światła: problem zanieczyszczenia światłem
Zanieczyszczenie światłem to problem, który dotyka całego terytorium Polski. Odpowiednie oświetlenie podnosi poziom bezpieczeństwa, funkcjonalność i estetykę danej przestrzeni, jednak nadmiar światła lub niewłaściwe jego użycie prowadzi do miejskich zjawisk „blasku nieba”, które wpływają na zdrowie ludzi oraz ekosystemy. Problem zanieczyszczenia światłem coraz częściej jest uwzględniany w raportach o oddziaływaniu inwestycji na środowisko. Światło jest jednym z kluczowych elementów wpływający...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

VII Forum Dróg Publicznych „Budowa, remont oraz utrzymanie lokalnej infrastruktury drogowej”

V Konferencja Drogowo-Kruszywowa „Materiały, surowce, technologie wykorzystywane przy projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych”

VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...