Maszyny do naprawy nawierzchni drogowej – rozkładarki mas mineralno-bitumicznych
Podczas fazy docierania się silnika należy sprawdzać poziom oleju dwa razy dziennie. A podczas prac konserwacyjnych lub naprawy układu hydraulicznego sprawdzić i wymienić po 20 godzinach pracy wszystkie filtry.
Podstawowym obowiązkiem operatora powinna być świadomość, że powierzona mu maszyna i wyznaczony odcinek robót pozostają w jego dyspozycji. A przede wszystkim, że od niego samego zależy, jakie efekty zostaną osiągnięte dzięki jego staraniom. Pomocą w zrozumieniu tych obowiązków i prawidłowym wykonywaniu przydzielonych mu robót jest zasób wiedzy i doświadczenie, jakie posiada, oraz wytyczne wynikające z dokumentacji techniczno-ruchowej maszyny.
Kontrola maszyny
Przynajmniej raz w roku należy zlecić wykwalifikowanemu specjaliście kontrolę bezpiecznego działania rozkładarki, stołu, opcjonalnej instalacji gazowej lub elektrycznej.
Natomiast po dostawie oraz po fazie docierania się silnika należy sprawdzić śruby mocujące kół napędowych. W razie potrzeby dociągnąć z odpowiednim momentem dokręcenia.
Punktami kontrolnymi wymagającymi sprawdzenia są:
- przekładnia napędowa pomp hydraulicznych – należy sprawdzić poziom oleju,
- przekładnia planetarna napędu gąsienicowego – należy sprawdzić poziom oleju,
- przekładnia napędu podajnika zgrzebłowego (lewa/prawa) – należy sprawdzić poziom oleju,
- przekładnia kątowa przenośnika ślimakowego (lewego i prawego) – należy sprawdzić poziom oleju,
- silnik wysokoprężny – należy sprawdzić poziom oleju,
- chłodnica – należy sprawdzić poziom wody, środka przeciwmrozowego i antykorozyjnego,
- zbiornik paliwa – należy sprawdzić poziom paliwa,
- pasek napędowy – należy sprawdzić naciąg,
- filtr powietrza – należy sprawdzić stan zanieczyszczenia,
- hydrauliczny filtr wysokociśnieniowy – należy sprawdzić stan zanieczyszczenia,
- ssący/powrotny filtr hydrauliczny – należy sprawdzić stan zanieczyszczenia,
- zbiornik oleju hydraulicznego – należy sprawdzić poziom oleju,
- naprężenia łańcuchów, podajnik zgrzebłowy – należy sprawdzić śruby regulacyjne,
- filtr paliwa – należy sprawdzić stan zanieczyszczenia,
- akumulatory – należy sprawdzić poziom kwasu, stan zacisków,
- naprężenie łańcuchów, gąsienice – należy sprawdzić naprężenie i smarowanie łańcuchów [2].
Punkty smarowania wymagające kontroli to:
- rolki pchające,
- klapy kosza,
- rolki napinające podajnika zgrzebłowego,
- środkowe i zewnętrzne łożyska przenośnika ślimakowego,
- łożysko przekładni przenośnika ślimakowego,
- środkowe łożysko podajnika zgrzebłowego [2].
Piśmiennictwo
- Dokumentacja techniczna: Rozkładarka Dynapac F 181 C. 2006.
- Gołdyn K.: Problemy eksploatacyjne rozkładarek mas mineralno-bitumicznych. Projekt inżynierski wykonany w Katedrze Mechanizacji i Robotyzacji Górnictwa Politechniki Śląskiej, Gliwice 2019.
- Jodłowski M.: Operator maszyn do robót drogowych. Krosno 2009.
Przeczytaj również: Przegląd maszyn budowlanych – do budowy i remontów dróg
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Jakie są główne wyzwania związane z realizacją inwestycji drogowych w regionie Dolnego Śląska? Waldemar Wojciechowski: Główne wyzwania związane z realizacją inwestycji w regionie Dolnego Śląska wynikają ze specyfiki geograficznej, społecznej i gospodarczej oraz potrzeby intensywnego rozwoju infrastrukturalnego regionu. Zróżnicowanie ukształtowan...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Metody poprawy procesu przesiewania kruszyw
Proces przesiewania kruszyw odgrywa kluczową rolę w przemyśle wydobywczym i budowlanym, umożliwiając skuteczną separację materiałów ziarnistych według określonych frakcji. W wielu przypadkach użytkownicy maszyn przesiewających napotykają trudności związane z wydajnością i skutecznością tego procesu. Często nie jest konieczna całkowita wymiana parku maszynowego – istnieje szereg metod, które pozwalają na intensyfikację przesiewania przy niewielkich zmianach konstrukcyjnych i niskich kosztach. ...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
Spośród badanych próbek kruszyw alternatywnych wyłącznie przekruszony gruz betonowy (B) spełnił wymagania dla mieszanek betonowych. Przekruszony gruz ceglany (C) nie uzyskał wymaganych ilości poszczególnych składników dla mieszanek z przekruszonego muru z uwagi na przekroczenie zawartości zanieczyszczeń organicznych – stwierdzono zawyżoną ilość drewna. Próbka żużla spalarnianego (K) nie spełniła wymagań dla mieszanek popiołowych z uwagi na zbyt niską zawartość składników podstawowych – ziarni...
Szybka droga do bezpieczeństwa
Dodatkowe oznakowanie i pasy ruchu Nie wszystkie znaki drogowe wynikają bezpośrednio z przepisów. Często spotyka się oznaczenie numeru drogi na pasie, po którym porusza się kierowca. Jest to forma uzupełniająca, umieszczona na pasie, który rzeczywiście prowadzi w kierunku wskazanym tekstem, co pomaga kierowcy w wyborze trasy lub utwierdza go w dokonanym już wyborze. W przykładzie zaprezentowanym na fot. 4 widoczne są pasy z oznaczeniami S52 oraz A4 – kierowca, zbliżając się do łącznicy, odpow...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Korzyści z użycia geokraty komórkowej Tomasz Herich, prezes firmy AG Geosynthetics sp. z o.o. Artykuł doskonale podkreśla kluczowe zalety geokraty komórkowej, która stała się nieodzownym elementem współczesnego budownictwa. Jako producent z wieloletnim doświadczeniem potwierdzamy: geokrata to rewolucja w stabilizacji gruntów, łącząca trwałość HDPE z ekologiczną efektywnością. Jej uniwersalność – od dróg po hydrotechnikę – wynika z elastyczności struktury, która nie tylko zwiększa nośność, ale...
Odbiór nawierzchni asfaltowych w pigułce „Must-know” każdego inwestora
W niniejszym wydaniu magazynu mamy dla Was, Drodzy Czytelnicy, małą-wielką niespodziankę: checklistę badań odbiorowych mieszanek mineralno-asfaltowych i nawierzchni. Bardzo przydatne narzędzie, zwłaszcza dla osób będących na progu swojej pracy zawodowej jako inspektor nadzoru (a i „starym wyjadaczom” czasem też może się przydać). (Checklista do pobrania na końcu artykułu!) Lista zawiera wykaz najpopularniejszych i najważniejszych parametrów odbiorowych wraz z aktualną metodyką badawczą dla ic...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
Wymagania eksploatacyjne nawierzchni drogowych Droga powinna stwarzać odpowiednie warunki bezpieczeństwa i wygody jazdy, w zależności od jej znaczenia komunikacyjnego oraz warunków terenowych. Na przydatność nawierzchni do ruchu wpływa wiele czynników, które można zgrupować następująco [4]: Użytkownik drogi zwraca uwagę przede wszystkim na cechy eksploatacyjne, które wpływają na komfort jazdy, a także na ukształtowanie trasy i jej otoczenie. Administracja drogi widzi także inne cechy technicz...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Do produkcji mieszanek kruszywowych stosuje się różnorodne materiały, takie jak kruszywa naturalne, kruszywa łamane, żużle wielkopiecowe oraz ich mieszanki. Nowe regulacje pozwalają również na użycie surowców odpadowych, takich jak żużle hutnicze, łupki górnicze czy materiały z recyklingu, jak kruszywo betonowe i ceramika. Kluczową cechą dobrego kruszywa jest jego odpowiednie uziarnienie i właściwości mechaniczne. Aby uzyskać optymalne zagęszczenie, mieszanki powinny charakteryzować się ciągł...
Kalendarium
Relacje

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...