Maszyny do naprawy nawierzchni drogowej – rozkładarki mas mineralno-bitumicznych

Podczas fazy docierania się silnika należy sprawdzać poziom oleju dwa razy dziennie. A podczas prac konserwacyjnych lub naprawy układu hydraulicznego sprawdzić i wymienić po 20 godzinach pracy wszystkie filtry.

Podstawowym obowiązkiem operatora powinna być świadomość, że powierzona mu maszyna i wyznaczony odcinek robót pozostają w jego dyspozycji. A przede wszystkim, że od niego samego zależy, jakie efekty zostaną osiągnięte dzięki jego staraniom. Pomocą w zrozumieniu tych obowiązków i prawidłowym wykonywaniu przydzielonych mu robót jest zasób wiedzy i doświadczenie, jakie posiada, oraz wytyczne wynikające z dokumentacji techniczno-ruchowej maszyny.

Kontrola maszyny

Przynajmniej raz w roku należy zlecić wykwalifikowanemu specjaliście kontrolę bezpiecznego działania rozkładarki, stołu, opcjonalnej instalacji gazowej lub elektrycznej.

Natomiast po dostawie oraz po fazie docierania się silnika należy sprawdzić śruby mocujące kół napędowych. W razie potrzeby dociągnąć z odpowiednim momentem dokręcenia.

Punktami kontrolnymi wymagającymi sprawdzenia są:

  • przekładnia napędowa pomp hydraulicznych – należy sprawdzić poziom oleju,
  • przekładnia planetarna napędu gąsienicowego – należy sprawdzić poziom oleju,
  • przekładnia napędu podajnika zgrzebłowego (lewa/prawa) – należy sprawdzić poziom oleju,
  • przekładnia kątowa przenośnika ślimakowego (lewego i prawego) – należy sprawdzić poziom oleju,
  • silnik wysokoprężny – należy sprawdzić poziom oleju,
  • chłodnica – należy sprawdzić poziom wody, środka przeciwmrozowego i antykorozyjnego,
  • zbiornik paliwa – należy sprawdzić poziom paliwa,
  • pasek napędowy – należy sprawdzić naciąg,
  • filtr powietrza – należy sprawdzić stan zanieczyszczenia,
  • hydrauliczny filtr wysokociśnieniowy – należy sprawdzić stan zanieczyszczenia,
  • ssący/powrotny filtr hydrauliczny – należy sprawdzić stan zanieczyszczenia,
  • zbiornik oleju hydraulicznego – należy sprawdzić poziom oleju,
  • naprężenia łańcuchów, podajnik zgrzebłowy – należy sprawdzić śruby regulacyjne,
  • filtr paliwa – należy sprawdzić stan zanieczyszczenia,
  • akumulatory – należy sprawdzić poziom kwasu, stan zacisków,
  • naprężenie łańcuchów, gąsienice – należy sprawdzić naprężenie i smarowanie łańcuchów [2].

Punkty smarowania wymagające kontroli to:

  • rolki pchające,
  • klapy kosza,
  • rolki napinające podajnika zgrzebłowego,
  • środkowe i zewnętrzne łożyska przenośnika ślimakowego,
  • łożysko przekładni przenośnika ślimakowego,
  • środkowe łożysko podajnika zgrzebłowego [2].

Piśmiennictwo

  1. Dokumentacja techniczna: Rozkładarka Dynapac F 181 C. 2006.
  2. Gołdyn K.: Problemy eksploatacyjne rozkładarek mas mineralno-bitumicznych. Projekt inżynierski wykonany w Katedrze Mechanizacji i Robotyzacji Górnictwa Politechniki Śląskiej, Gliwice 2019.
  3. Jodłowski M.: Operator maszyn do robót drogowych. Krosno 2009.

Przeczytaj również: Przegląd maszyn budowlanych – do budowy i remontów dróg

Wywiady

Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania

Jakie są główne wyzwania związane z realizacją inwestycji drogowych w regionie Dolnego Śląska? Waldemar Wojciechowski: Główne wyzwania związane z realizacją inwestycji w regionie Dolnego Śląska wynikają ze specyfiki geograficznej, społecznej i gospodarczej oraz potrzeby intensywnego rozwoju infrastrukturalnego regionu. Zróżnicowanie ukształtowan...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.