Maszyny do naprawy nawierzchni drogowej – rozkładarki mas mineralno-bitumicznych
Podczas fazy docierania się silnika należy sprawdzać poziom oleju dwa razy dziennie. A podczas prac konserwacyjnych lub naprawy układu hydraulicznego sprawdzić i wymienić po 20 godzinach pracy wszystkie filtry.
Podstawowym obowiązkiem operatora powinna być świadomość, że powierzona mu maszyna i wyznaczony odcinek robót pozostają w jego dyspozycji. A przede wszystkim, że od niego samego zależy, jakie efekty zostaną osiągnięte dzięki jego staraniom. Pomocą w zrozumieniu tych obowiązków i prawidłowym wykonywaniu przydzielonych mu robót jest zasób wiedzy i doświadczenie, jakie posiada, oraz wytyczne wynikające z dokumentacji techniczno-ruchowej maszyny.
Kontrola maszyny
Przynajmniej raz w roku należy zlecić wykwalifikowanemu specjaliście kontrolę bezpiecznego działania rozkładarki, stołu, opcjonalnej instalacji gazowej lub elektrycznej.
Natomiast po dostawie oraz po fazie docierania się silnika należy sprawdzić śruby mocujące kół napędowych. W razie potrzeby dociągnąć z odpowiednim momentem dokręcenia.
Punktami kontrolnymi wymagającymi sprawdzenia są:
- przekładnia napędowa pomp hydraulicznych – należy sprawdzić poziom oleju,
- przekładnia planetarna napędu gąsienicowego – należy sprawdzić poziom oleju,
- przekładnia napędu podajnika zgrzebłowego (lewa/prawa) – należy sprawdzić poziom oleju,
- przekładnia kątowa przenośnika ślimakowego (lewego i prawego) – należy sprawdzić poziom oleju,
- silnik wysokoprężny – należy sprawdzić poziom oleju,
- chłodnica – należy sprawdzić poziom wody, środka przeciwmrozowego i antykorozyjnego,
- zbiornik paliwa – należy sprawdzić poziom paliwa,
- pasek napędowy – należy sprawdzić naciąg,
- filtr powietrza – należy sprawdzić stan zanieczyszczenia,
- hydrauliczny filtr wysokociśnieniowy – należy sprawdzić stan zanieczyszczenia,
- ssący/powrotny filtr hydrauliczny – należy sprawdzić stan zanieczyszczenia,
- zbiornik oleju hydraulicznego – należy sprawdzić poziom oleju,
- naprężenia łańcuchów, podajnik zgrzebłowy – należy sprawdzić śruby regulacyjne,
- filtr paliwa – należy sprawdzić stan zanieczyszczenia,
- akumulatory – należy sprawdzić poziom kwasu, stan zacisków,
- naprężenie łańcuchów, gąsienice – należy sprawdzić naprężenie i smarowanie łańcuchów [2].
Punkty smarowania wymagające kontroli to:
- rolki pchające,
- klapy kosza,
- rolki napinające podajnika zgrzebłowego,
- środkowe i zewnętrzne łożyska przenośnika ślimakowego,
- łożysko przekładni przenośnika ślimakowego,
- środkowe łożysko podajnika zgrzebłowego [2].
Piśmiennictwo
- Dokumentacja techniczna: Rozkładarka Dynapac F 181 C. 2006.
- Gołdyn K.: Problemy eksploatacyjne rozkładarek mas mineralno-bitumicznych. Projekt inżynierski wykonany w Katedrze Mechanizacji i Robotyzacji Górnictwa Politechniki Śląskiej, Gliwice 2019.
- Jodłowski M.: Operator maszyn do robót drogowych. Krosno 2009.
Przeczytaj również: Przegląd maszyn budowlanych – do budowy i remontów dróg
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Sylwia Cichocka: Ćwierć wieku działalności ZDP w Koninie to suma dokonań wielu ludzi
Sylwia Cichocka, Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Koninie, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” podsumowuje 25 lat działalności ZDP, opisując kluczowe osiągnięcia i plany na przyszłość. Podkreśla znaczenie inwestycji w infrastrukturę drogową, takich jak przebudowa kilkudziesięciu kilometrów dróg, modernizacja mostów oraz wprowadzenie rozw...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Zdaniem autorów, szersze stosowanie rozwiązań technicznych zawartych w opisywanych wytycznych niechybnie podniesie standard wykonywania instalacji na obiektach mostowych bez szkody zarówno dla trwałości obiektów mostowych, jak również ich estetyki. Na podstawie posiadanego doświadczenia zawodowego autorzy uważają, że zaletą nowych wytycznych, których syntetyczny opis przedstawiono w niniejszym artykule, nie jest ich obligatoryjność, a fakt jedynie rekomendacji do stosowania przez ministra inf...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Projekt DiagBelt+ Celem projektu było obniżenie kosztów w obszarze gospodarki taśmami przenośnikowymi z wykorzystaniem zintegrowanego, mobilnego systemu diagnostycznego (o skrótowej nazwie DiagBelt+) do automatycznego badania i ciągłej diagnostyki stanu rdzenia taśm przenośnikowych z linkami stalowymi (które stanowią 97,3% wszystkich taśm stosowanych w KWB Bełchatów). System ma za zadanie wspomagać podejmowanie decyzji o naprawach i wymianach taśm w kopalni oraz informować o zagrożeniach zwią...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
Na co warto zwracać uwagę podczas oceny podłoża gruntowego? Jednym z czynników mających wpływ na określenie warunków złożonych jest występowanie w podłożu nasypów niekontrolowanych (zapis wg [5]). Zgodnie z PN-EN ISO 14688-1:2018 [3] jest to nasyp z gruntów antropogenicznych lub materiałów skalnych ułożony bez kontroli inżynierskiej. Jego przeciwieństwem jest nasyp budowlany, który podlega kontroli inżynierskiej. Wcześniej, wg normy PN-B-02480:1986 [2], obowiązywał podział na: nasypy budowlan...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Forum dyskusyjne: Zwiększenie odporności mostów na zagrożenia powodziowe – kluczowe strategie
Zmiany klimatyczne na świecie są faktem. Ostatnia powódź w Europie Środkowej, szczególnie w dorzeczu Odry we wrześniu 2024 r., skłania do refleksji nad bezpieczeństwem użytkowania obecnie projektowanych i budowanych obiektów drogowych. Wydaje się, że konieczne jest przygotowanie ogólnopolskiego programu zabezpieczenia przed powodzią, którego wdrożenie spowoduje minimalizację skutków powodzi. W tym programie, obok budowy systemu obiektów hydrotechnicznych, powinna znaleźć się także budowa most...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Propozycja zachowania części zabytkowej substancji mostów Przęsło mostu na rz. Odrze jako świadek historii Według studium prof. J. Biliszczuka ([3], s. 18): „Jedno z historycznych przęseł można ustawić obok z informacją historii przeprawy”. BPK Mosty s.c. opracowało wariant, który zakłada postawienie od strony górnej wody świadka historii – jednego dwutorowego przęsła mostu przez Odrę, powiązanego ze szlakiem pieszo-rowerowym (Odrzańska Droga Rowerowa). Przęsło poddane rewitalizacji stanowiło...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Zmiany współrzędnych punktów terenowych W wyniku prowadzonej eksploatacji górniczej tworzy się niecka osiadań. Obniżenia terenu mają różną wartość w różnych miejscach drogi. Nie można więc posługiwać się bezwzględnymi rzędnymi wysokościowymi, co utrudnia realizację inwestycji. W przedmiotowym przypadku teren w rejonie ul. Kruczej lokalnie obniżył się w stosunku do dokumentacji projektowej o ponad 2 m. Jak rozwiązano problem – wykonawca wykonał pomiary geodezyjne, projektant skorygował niwelet...
Kalendarium
Relacje
VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...