Maciej Pustułka: Polscy uczestnicy procesów inwestycyjnych prezentują światowy poziom
Odwołując się do Pańskich doświadczeń zawodowych, może Pan określić, czy podejście do stabilizacji i wzmacniania gruntów na świecie różni się od tego w naszym kraju?
Maciej Pustułka: Na poziomie idei oraz samej technologii wygląda to podobnie, a różnice wynikają raczej z lokalnych regulacji oraz przyjętych standardów. Nasz dział projektowy zlokalizowany w Gdańsku przygotowuje projekty nie tylko dla Polski, ale dla całej Europy kontynentalnej. Zdarza się również, że pomagamy w projektach dla różnych krajów półkuli wschodniej. Różnice w tworzonej dokumentacji wynikają z różnych metod projektowych funkcjonujących i uznawanych na różnych rynkach, ale sama idea oraz funkcja stabilizacji jest podejściem stosowanym globalnie.
Bardzo ważny jest dobór geosyntetyków do ich funkcji i przeznaczenia. Co musi wziąć pod uwagę projektant, oceniając, czy dany produkt jest odpowiedni i znajdzie zastosowanie w danym rodzaju konstrukcji?
Maciej Pustułka: Kluczowe wydaje się przeprowadzenie właściwych badań geotechnicznych, aby ocenić stan wyjściowy. Następnie bardzo istotny jest dobór nie tyle produktu, co całej technologii, której produkt jest integralną częścią. Na tym etapie istotna jest również analiza ekonomiczna potencjalnych rozwiązań. Niezależnie, czy mówimy o funkcji stabilizacji, zbrojeniu warstw asfaltowych czy konstrukcji z gruntu zbrojonego, udostępniamy bezpłatnie software, który wspiera dobór odpowiednich rozwiązań, a co za tym idzie – produktów. Jeśli ktoś nie chce tego robić samodzielnie, do dyspozycji jest również nasz zespół projektowy oraz inżynierzy regionalni, którzy chętnie służą pomocą.
Czy może Pan potwierdzić tezę, że stosowanie geosyntetyków może wpłynąć na redukcję kosztów inwestycji infrastrukturalnych? Jeżeli tak – to co za tym przemawia?
Maciej Pustułka: Świetne pytanie. Proces projektowania oraz właściwy dobór technologii w zasadniczy sposób wpływa na finalną wysokość budżetu niezbędnego do zrealizowania danej inwestycji. Posłużę się tutaj przykładem z własnego podwórka. Technologia Tensar Spectra, czyli system optymalizacji konstrukcji nawierzchni, pozwala na taką redukcję warstw kruszywa przy zachowaniu wymaganych parametrów nośności, często wręcz z wydłużeniem trwałości zmęczeniowej. Pozwala to na znaczne oszczędności związane z koniecznością stosowania mniejszej ilości często trudno dostępnego kruszywa, zmniejszenie nakładu pracy, amortyzacji ciężkiego sprzętu. Technologia ta pozwala na znaczne przyśpieszenie postępu robót niezależnie od warunków atmosferycznych. Wydłużenie trwałości zmęczeniowej to dodatkowo kolejne oszczędności, tym razem odłożone w czasie. Inwestor lub zarządca inwestycji wydłuży interwały związane z naprawami lub modernizacjami.
Tegoroczna edycja Konferencji Geosyntetycznej EuroGeo7 po raz pierwszy odbyła się w Polsce. Co podczas trwania tego wydarzenia zwróciło Pana największą uwagę?
Maciej Pustułka: Na pewno to, że konferencja stała na wysokim poziomie merytorycznym, jak i organizacyjnym. I to nie tylko moje zdanie. Podczas wielu rozmów uczestnicy byli zgodni co do wysokich ocen tego przedsięwzięcia. Organizatorzy odnieśli duży sukces frekwencyjny, a lista nieobecnych była stosunkowo krótka.
Spółka Tensar Polska podczas EuroGeo7 obecna była ze swoim stoiskiem. Czy firma prezentowała jakieś nowości ze swojej oferty?
Maciej Pustułka: Spotykamy się w okresie dla Tensar bardzo szczególnym. Właśnie mija 15 lat od premiery georusztu heksagonalnego TriAx, który był niewątpliwą rewolucją na rynku stabilizacji oraz geosyntetyków. Wspomniane 15 lat to tysiące inwestycji wykonanych na podstawie sprawdzonych technologii z wykorzystaniem tego produktu w różnych jego wariantach. Przez ostatnie 5 lat każdego roku nasze biuro projektowe w Polsce opuszcza ponad 500 projektów, zaleceń i opracowań z zakresu stabilizacji, optymalizacji konstrukcji nawierzchni czy zbrojenia warstw asfaltowych. Wszystkie te projekty mają wspólny mianownik, a mianowicie wykorzystują georuszt heksagonalny w różnych jego wariantach. Jako że innowacja wpisana jest w nasze DNA, to w efekcie pracy 12 międzynarodowych zespołów oraz ponad 10 tys. godzin poświęconych na badania i rozwój właśnie świętujemy premierę nowej generacji technologii Tensar InterAx. Chciałbym dodać, że przedmiotem wielkiej satysfakcji jest fakt, że Polska znalazła się w gronie kilku pierwszych krajów, w których odbywa się premiera InterAx.
Na czym polega wyjątkowość nowego produktu?
Maciej Pustułka: Nowa technologia to pakiet trzech uzupełniających się elementów. Równolegle oddajemy w ręce klientów nową generację georusztu Tensar InterAx, oprogramowanie do projektowania Tensar+ oraz nowe metody projektowe. Innowacyjność nowego georusztu wynika z ulepszonej geometrii oraz jego konstrukcji powstającej w procesie koekstruzji, co umożliwia lepsze krępowanie i zazębianie się ziaren kruszywa i w efekcie lepszą stabilizację. Jeśli chodzi o oprogramowanie, to jest to software działający w chmurze, a więc dostępny praktycznie z każdego miejsca na Ziemi na różnych platformach elektronicznych. Duży nacisk został położony na prostotę i przyjazność interfejsu użytkownika. W Tensar+ oprócz podstawowej funkcji, czyli projektu konstrukcji, można również dokonać kalkulacji i porównania kosztów w porównaniu do tradycyjnych rozwiązań. Pakiet uzupełniają moduły zawierające nowe metody projektowe, indywidualnie dopasowane do poszczególnych rynków.
Jakie są plany firmy na 2023 r.?
Maciej Pustułka: Osią naszych zaplanowanych działań z pewnością będzie kampania związana z InterAx obejmująca szereg seminariów, wystąpień na konferencjach branżowych, a dla osób preferujących kontakt poprzez cyfrowe kanały komunikacji przedstawimy bogatą ofertę webinarów. Kalendarz działań na przyszły rok praktycznie mamy już wypełniony po brzegi. Za cel stawiamy sobie umożliwienie jak najszerszej grupie klientów i partnerów dokładnego zapoznania się z nową technologią oraz związanym z nią pakietem korzyści. Jeśli chodzi o kwestie organizacyjne, to zamierzamy nadal rozwijać nasze biuro projektowe, znacznie zwiększając skład osobowy, co ma pozwolić na utrzymanie serwisu na wysokim poziomie wobec rosnącego zapotrzebowania z rynku.
Dziękuję za rozmowę.
przeczytaj również: Bogdan Tarnawski: Branża już odeszła od tradycyjnej łopaty
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Ewelina Karp-Kręglicka: Spodziewamy się kumulacji inwestycji budowlanych
Ewelina Karp-Kręglicka, prezeska PSWNA, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o kluczowych celach stowarzyszenia, omawia znaczenie standardów ESG oraz zachęca kobiety do aktywnego działania w sektorze budowlanym, zwracając uwagę na ich atuty i rolę w przyszłości branży. Porusza także zagadnienia dot. rozwoju technologii niskoemisy...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nakłada się na to kształt elementów konstrukcyjnych mostów, rozstaw poprzecznic, żeberek usztywniających, wsporników chodnikowych i tym podobnych elementów. Dlatego też odpowiednie mocowania i prowadzenia przez obiekt tych ważnych z punktu widzenia odbiorców mediów powinny być rozwiązywane, projektowane, a następnie instalowane z należytą starannością techniczną. Zdaniem autorów w tym procesie powinien uczestniczyć zespół interdyscyplinarnych zainteresowanych tematem specjalistów zarówno z gr...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Projekt DiagBelt+ Celem projektu było obniżenie kosztów w obszarze gospodarki taśmami przenośnikowymi z wykorzystaniem zintegrowanego, mobilnego systemu diagnostycznego (o skrótowej nazwie DiagBelt+) do automatycznego badania i ciągłej diagnostyki stanu rdzenia taśm przenośnikowych z linkami stalowymi (które stanowią 97,3% wszystkich taśm stosowanych w KWB Bełchatów). System ma za zadanie wspomagać podejmowanie decyzji o naprawach i wymianach taśm w kopalni oraz informować o zagrożeniach zwią...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
Charakterystyka podłoża gruntowego dla drogownictwa Zgodnie z definicją zaczerpniętą z katalogu typowych konstrukcji [1] za podłoże gruntowe nawierzchni uważa się strefę gruntu rodzimego lub nasypowego zalegającego poniżej spodu konstrukcji, której właściwości mają wpływ na projektowanie, wykonanie i eksploatację nawierzchni. Istotne jest zatem, aby grunty występujące w omawianym podłożu charakteryzowały się odpowiednimi parametrami mechanicznymi. W drogownictwie za wypadkową ocenę przydatnoś...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Forum dyskusyjne: Zwiększenie odporności mostów na zagrożenia powodziowe – kluczowe strategie
Zmiany klimatyczne na świecie są faktem. Ostatnia powódź w Europie Środkowej, szczególnie w dorzeczu Odry we wrześniu 2024 r., skłania do refleksji nad bezpieczeństwem użytkowania obecnie projektowanych i budowanych obiektów drogowych. Wydaje się, że konieczne jest przygotowanie ogólnopolskiego programu zabezpieczenia przed powodzią, którego wdrożenie spowoduje minimalizację skutków powodzi. W tym programie, obok budowy systemu obiektów hydrotechnicznych, powinna znaleźć się także budowa most...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Wszystkie trzy rodzaje przęseł są kratownicowe, o kracie typu N i o pasach równoległych, a ich elementy są połączone na nity. Kratownice przęseł mostu na rz. Odrze mają kształt prostokątny, a na Jez. Panieńskim – trapezowy. Ocena możliwości dostosowania mostów do obowiązujących warunków technicznych Zgodnie z zapisami w przeglądzie specjalnym mostu na Jez. Panieńskim ([1], s. 138): „Aktualna nośność eksploatacyjna przęsła nie odpowiada wg PN-EN 15528 żadnej kategorii linii. O braku nośności d...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
Charakterystyka podłoża gruntowego dla drogownictwa Zgodnie z definicją zaczerpniętą z katalogu typowych konstrukcji [1] za podłoże gruntowe nawierzchni uważa się strefę gruntu rodzimego lub nasypowego zalegającego poniżej spodu konstrukcji, której właściwości mają wpływ na projektowanie, wykonanie i eksploatację nawierzchni. Istotne jest zatem, aby grunty występujące w omawianym podłożu charakteryzowały się odpowiednimi parametrami mechanicznymi. W drogownictwie za wypadkową ocenę przydatnoś...
Kalendarium
Relacje
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...