Maciej Pustułka: Polscy uczestnicy procesów inwestycyjnych prezentują światowy poziom
Maciej Pustułka, dyrektor zarządzający na Europę Centralną i Wschodnią w Tensar, A Division of CMC, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” ocenia polski rynek branży wyrobów geosyntetycznych, porównuje krajowe podejście do stabilizacji i wzmacniania gruntów do tego na świece, a także odpowiada na niezwykle ważne pytanie, czy stosowanie geosyntetyków może wpłynąć na redukcję kosztów inwestycji infrastrukturalnych?

Jak oceniłby Pan polski rynek branży stabilizacji gruntów i wyrobów geosyntetycznych?
Maciej Pustułka: W ciągu ostatnich lat rynek bardzo się spolaryzował. Z jednej strony mamy sporo firm skupiających się głównie na produkcji i dystrybucji samych produktów, a na drugim biegunie mamy producentów oferujących technologię i know-how, w których geosyntetyki są jedynie elementem całego pakietu. Z dużą satysfakcją odnotowuję fakt, że ta druga grupa, do której chce zaliczać się Tensar, bardzo szybko rośnie, a klienci coraz bardziej cenią wartość dodaną w postaci wsparcia projektowo-doradczego.
A gdyby mógł Pan podsumować wpływ pandemii na branżę, to jakie byłyby Pańskie wnioski?
Maciej Pustułka: Należy uczciwie zaznaczyć, że na tle wielu innych branż branża budownictwa infrastrukturalnego ucierpiała w stosunkowo niewielkim stopniu. W większości przypadków harmonogramy budów realizowane były zgodnie z planem, a w wielu przypadkach obserwowaliśmy nawet przyśpieszenie.
Ale jednak rynek został skonfrontowany z zaburzeniem łańcuchów dostaw oraz niespotykanym wzrostem cen materiałów budowlanych. Jaka była reakcja Firmy Tensar na taki stan rzeczy?
Maciej Pustułka: Oczywiście, w ciągu ostatnich 2 lat mogliśmy obserwować bezprecedensowy wzrost cen surowców i materiałów budowlanych. Najbardziej jaskrawym przypadkiem były ceny stali, ale surowce ropopochodne nie były tutaj wyjątkiem i potrafiły drożeć o 100% rdr. Odpowiedzią na to wyzwanie była jeszcze większa dbałość naszego działu projektowego o optymalizację i efektywność kosztową naszych projektów, co w znaczący sposób pozwalało niwelować rosnące ceny.
Wysiłki naszej firmy skupiły się wokół zabezpieczenia nieprzerwanej dostępności materiału. W tym celu rozbudowaliśmy magazyn zlokalizowany w centralnej Polsce. Zwiększyliśmy też znacznie stany magazynowe. Działania te pozwoliły na terminowe wywiązywanie się z zobowiązań kontraktowych, ale pozwoliły również na pozyskanie kolejnych klientów i w efekcie wpłynęły na umocnienie naszej pozycji na rynku. Wierzymy, że takie podejście będzie procentować w długim okresie, bo widzimy, że stabilność i przewidywalność Tensar jako dostawcy jest dla naszych partnerów kluczowa.
Skuteczne zastosowanie geosyntetyków wymaga dobrego przygotowania zarówno merytorycznego, jak i praktycznego. Jak oceniłby Pan stan wiedzy z tego zakresu w polskiej branży budownictwa drogowego?
Maciej Pustułka: Jako osoba odpowiadająca w Tensar również za szereg rynków zagranicznych, a jednocześnie jako patriota lokalny, mogę zapewnić, że polscy uczestnicy procesów inwestycyjnych prezentują światowy poziom i nie ma tutaj miejsca na żadne kompleksy. Dotychczasowe 30 lat budowy i modernizacji obiektów infrastrukturalnych to dobrze odrobiona lekcja. Zarówno po stronie inwestorów, jak i firm wykonawczych widzimy sprawne zarządzanie projektami. Kompetencje w branży są niewątpliwe wysokie, a największe wyzwania stanowią często stan regulacji prawnych oraz ograniczenia budżetowe.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Marcin Lewandowski: Najlepsi inżynierowie lubią najcięższe wyzwania
Marcin Lewandowski, wiceprezes pionu realizacji w Grupie NDI, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” odpowiada na pytania dot. zarządzania zespołem, nowych projektów, wymagających kontraktów oraz zagranicznych praktyk w budownictwie infrastrukturalnych. Dzieli się także swoimi przemyśleniami o najtrudniejszych aspektach branży budowlanej. O...

Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...

Systemy zarządzania jakością inspekcji obiektów mostowych
W artykule omówiono zasadność wprowadzenia wymogu posiadania przez podmioty wykonujące inspekcje obiektów mostowych akredytowanego systemu zarządzania jakością zgodnego z normą PN-EN ISO/IEC 17020. W efekcie działania te mogłyby się przyczynić do poprawy jakości przeglądów i ocen stanu technicznego obiektów. Niestety dopiero tragiczne katastrofy lub awarie mostów powodujące uciążliwe ograniczenia w transporcie sprawiają, że zaczynamy zastanawiać się, dlaczego do nich musiało dojść. Dlaczego w...

Czy XA3 to najgorsze warunki eksploatacji betonowych studni kanalizacyjnych?
W artykule poruszono zagadnienie warunków eksploatacji betonowych studni kanalizacyjnych instalowanych w obrębie infrastruktury drogowej. Wśród tych najniekorzystniej oddziaływujących na konstrukcję są obciążenia agresją chemiczną oznaczone indeksem XA. Betonowe studnie kanalizacyjne o maksymalnym wymiarze przekroju poprzecznego 1250 mm (kołowe, eliptyczne lub prostokątne) wytwarzane są w Polsce w oparciu o normę PN-EN 1917:2004 Studzienki włazowe i niewłazowe z betonu niezbrojonego, zbrojone...

Multifunkcjonalne nawierzchnie z betonu jamistego
Nawierzchnie z betonu jamistego stanowią alternatywę dla nawierzchni ze zwykłego betonu cementowego i asfaltowego w zastosowaniu na chodnikach, parkingach, podjazdach oraz drogach o niskim natężeniu ruchu. Alternatywę o tyle interesującą, że oprócz przeniesienia obciążeń eksploatacyjnych oferują możliwość przesączania wody przez swoją strukturę, jej ochłodzenie oraz oczyszczenie, a także redukcję hałasu. Według raportu ONZ World population prospects [1] obecnie 55% ludności na świecie zamiesz...

Nabywanie nieruchomości pod drogi publiczne
Własność dróg jest bezpośrednio powiązana z ich kategorią. W następstwie takiego założenia właścicielem dróg krajowych jest Skarb Państwa, dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych – odpowiednia jednostka samorządu terytorialnego. Warunkiem budowy lub poszerzenia drogi jest zatem uprzednie uzyskanie odpowiednio przez Skarb Państwa, województwo, powiat lub gminę prawa własności do terenu inwestycji. Istotne znaczenie dla obecnego kształtu stosunków właścicielskich w zakresie dróg publicznych m...

Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...

Technologie do budowy nawierzchni z betonu drogowego
W artykule opisano metody budowy nawierzchni betonowych: betonowanie nawierzchni w deskowaniach stałych oraz w deskowaniach ślizgowych. Ponadto przedstawiono kwestie dotyczące przygotowania mieszanki betonowej, a także walorów użytkowych nawierzchni betonowych. Zasadniczo rozróżnia się dwie metody wbudowywania mieszanek betonowych [1]: w deskowaniu stałym (prowadnicach), w deskowaniu ślizgowym. Często pod tymi pojęciami pierwszą metodę rozumie się jako „tradycyjną”, a drugą metodę jako „ślizg...

Utrzymanie i trwałość obiektów inżynierskich – jako główne wyznaczniki niezawodności infrastruktury komunikacyjnej
Tematyka utrzymania i trwałości mostów jest zagadnieniem o dużym znaczeniu technicznym, ekonomicznym, jak również społecznym. Jest ona szczególnie ważna w kontekście możliwości bezawaryjnego, niezakłóconego korzystania przez nas, jako użytkowników, z niezbędnych w codziennym życiu drogowych, kolejowych i pieszo-rowerowych ciągów komunikacyjnych. Z tego względu jestem wdzięczny redakcji czasopisma „Mosty” za inicjatywę wyboru tego zagadnienia jako temat przewodni niniejszego wydania czasopisma...

Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje

III Konferencja Drogowo-Kruszywowa
15-17 maja 2023 r. w Zakopanem odbyła się III Konferencja Drogowo-Krus...

„NOWOCZESNE TECHNOLOGIE W PROJEKTOWANIU, BUDOWIE I EKSPLOATACJI INFRASTRUKTURY DROGOWEJ MIAST, METROPOLII I REGIONÓW NOVDROG’2023”
W dniach 20 - 21 kwietnia 2023 roku w Niepołomicach odbyła się Jubileuszowa V ...

III Forum Dróg Publicznych
19-21 kwietnia 2023 roku w Jastrzębiej Górze odbyło się III Forum Dróg Publicznych zorgan...

I Kongres Projektantów i Inżynierów
29 marca br. w Warszawie odbyła się pierwsza edycja Kongresu Projektantów i Inżynierów. O...