Maciej Pustułka: Polscy uczestnicy procesów inwestycyjnych prezentują światowy poziom
Maciej Pustułka, dyrektor zarządzający na Europę Centralną i Wschodnią w Tensar, A Division of CMC, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” ocenia polski rynek branży wyrobów geosyntetycznych, porównuje krajowe podejście do stabilizacji i wzmacniania gruntów do tego na świece, a także odpowiada na niezwykle ważne pytanie, czy stosowanie geosyntetyków może wpłynąć na redukcję kosztów inwestycji infrastrukturalnych?
Jak oceniłby Pan polski rynek branży stabilizacji gruntów i wyrobów geosyntetycznych?
Maciej Pustułka: W ciągu ostatnich lat rynek bardzo się spolaryzował. Z jednej strony mamy sporo firm skupiających się głównie na produkcji i dystrybucji samych produktów, a na drugim biegunie mamy producentów oferujących technologię i know-how, w których geosyntetyki są jedynie elementem całego pakietu. Z dużą satysfakcją odnotowuję fakt, że ta druga grupa, do której chce zaliczać się Tensar, bardzo szybko rośnie, a klienci coraz bardziej cenią wartość dodaną w postaci wsparcia projektowo-doradczego.
A gdyby mógł Pan podsumować wpływ pandemii na branżę, to jakie byłyby Pańskie wnioski?
Maciej Pustułka: Należy uczciwie zaznaczyć, że na tle wielu innych branż branża budownictwa infrastrukturalnego ucierpiała w stosunkowo niewielkim stopniu. W większości przypadków harmonogramy budów realizowane były zgodnie z planem, a w wielu przypadkach obserwowaliśmy nawet przyśpieszenie.
Ale jednak rynek został skonfrontowany z zaburzeniem łańcuchów dostaw oraz niespotykanym wzrostem cen materiałów budowlanych. Jaka była reakcja Firmy Tensar na taki stan rzeczy?
Maciej Pustułka: Oczywiście, w ciągu ostatnich 2 lat mogliśmy obserwować bezprecedensowy wzrost cen surowców i materiałów budowlanych. Najbardziej jaskrawym przypadkiem były ceny stali, ale surowce ropopochodne nie były tutaj wyjątkiem i potrafiły drożeć o 100% rdr. Odpowiedzią na to wyzwanie była jeszcze większa dbałość naszego działu projektowego o optymalizację i efektywność kosztową naszych projektów, co w znaczący sposób pozwalało niwelować rosnące ceny.
Wysiłki naszej firmy skupiły się wokół zabezpieczenia nieprzerwanej dostępności materiału. W tym celu rozbudowaliśmy magazyn zlokalizowany w centralnej Polsce. Zwiększyliśmy też znacznie stany magazynowe. Działania te pozwoliły na terminowe wywiązywanie się z zobowiązań kontraktowych, ale pozwoliły również na pozyskanie kolejnych klientów i w efekcie wpłynęły na umocnienie naszej pozycji na rynku. Wierzymy, że takie podejście będzie procentować w długim okresie, bo widzimy, że stabilność i przewidywalność Tensar jako dostawcy jest dla naszych partnerów kluczowa.
Skuteczne zastosowanie geosyntetyków wymaga dobrego przygotowania zarówno merytorycznego, jak i praktycznego. Jak oceniłby Pan stan wiedzy z tego zakresu w polskiej branży budownictwa drogowego?
Maciej Pustułka: Jako osoba odpowiadająca w Tensar również za szereg rynków zagranicznych, a jednocześnie jako patriota lokalny, mogę zapewnić, że polscy uczestnicy procesów inwestycyjnych prezentują światowy poziom i nie ma tutaj miejsca na żadne kompleksy. Dotychczasowe 30 lat budowy i modernizacji obiektów infrastrukturalnych to dobrze odrobiona lekcja. Zarówno po stronie inwestorów, jak i firm wykonawczych widzimy sprawne zarządzanie projektami. Kompetencje w branży są niewątpliwe wysokie, a największe wyzwania stanowią często stan regulacji prawnych oraz ograniczenia budżetowe.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance
1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Koparki są podstawową maszyną do wykonywania robót ziemnych w kopalniach surowców mineralnych. Ich podział jest dokonywany według cech konstrukcyjnych mających wpływ na eksploatację samych maszyn i technologię wykonywania czynności roboczych. Koparki jednonaczyniowe ogólnie dzieli się według rodzajów osprzętu i podwozia, źródła napędu, rodzaj przeniesienia napędu na osprzęt oraz sposobu przeniesienia napędu [2]. Koparki jednonaczyniowe są maszynami roboczymi przeznaczonymi przede wszystkim do...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
W artykule omówiono innowacyjne podejście do pomiarów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych, w których wykorzystuje się technologię fotogrametryczną z użyciem dronów. Ta zaawansowana technologia zmienia sposób pracy w branży górniczej, przynosząc liczne korzyści, takie jak eliminacja błędów pomiarowych, skrócenie czasu przeprowadzania pomiarów oraz pełna kontrola nad stanem zakładu. Innowacyjne metody wykorzystania dronów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych rewoluc...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...