Kruszywo do zadań specjalnych – najnowsze wydanie czasopisma „Kruszywa” już jest!
Przeczytaj słowo wstępne, które napisał redaktor czasopisma prof. dr hab. inż. Daniel Saramak (AGH Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie) i dowiedz się więcej o wydaniu!
Szanowni Czytelnicy!
Zmiany, zmiany, zmiany… Wraz z nadejściem jesieni w branży zachodzi wiele istotnych zmian. Zacznijmy od nowości związanych z nauką i badaniami. Wydział Inżynierii Lądowej i Gospodarki Zasobów, dawniej znany jako Wydział Górnictwa i Geoinżynierii, najstarsza jednostka Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, ma nowego dziekana. Funkcję tę objął prof. Arkadiusz Kustra, ceniony ekspert w dziedzinie przemysłu surowcowego, który posiada również bogate doświadczenie menedżerskie. W swoim pierwszym wywiadzie w nowej roli prof. Kustra przedstawił ambitną strategię na nadchodzącą kadencję. Podkreślił, że kluczowym elementem jego planu jest powrót do polityki aktywnego wspierania przemysłu górniczego i surowcowego. Zwrócił uwagę na rosnącą potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa surowcowego, co jego zdaniem wymaga ścisłej współpracy pomiędzy światem nauki a przemysłem. Zarówno społeczność akademicka wydziału, jak i partnerzy z otoczenia gospodarczego mogą z optymizmem patrzeć na najbliższe cztery lata. Nowa strategia Profesora wskazuje na chęć budowania silnych więzi z sektorem przemysłowym, co może przynieść wymierne korzyści zarówno dla uczelni, jak i branży surowcowej. To jednak nie koniec zmian. Nowym prezesem Wyższego Urzędu Górniczego w Katowicach został mianowany dr Piotr Litwa. W rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” dr Litwa poruszył kluczowe zagadnienia dotyczące regulacji i przepisów, ze szczególnym uwzględnieniem górnictwa odkrywkowego. Zwrócił również uwagę na potrzebę zacieśniania współpracy między sektorem górniczym a instytucjami samorządowymi, co ma istotne znaczenie dla rozwoju branży. W obu wywiadach rozmówcy podkreślają konieczność zmiany negatywnego postrzegania górnictwa, które wciąż stanowi poważne wyzwanie dla sektora. To temat, który wymaga szerokiej debaty i nowych rozwiązań, a wywiady dostarczają interesujących i rzeczowych spostrzeżeń na ten temat. Bardzo ciekawe i rzeczowe rozmowy!
Ponadto w najnowszym wydaniu „Kruszyw” znajdziecie Państwo artykuł dot. globalnego rynku kruszyw budowlanych opracowanego na podstawie raportu z września br.: Construction Aggregate Market Research Report. Możecie Państwo zapoznać się z podsumowaniem bilansu złóż kopalin w Polsce według stanu na koniec 2023 r. Państwowego Instytutu Geologicznego. Zachęcamy również do lektury artykułów poświęconych transportowi kruszyw, które poruszają kilka kluczowych zagadnień dla tej branży. Opisano w nich m.in. istotne kwestie związane z powstawaniem uszkodzeń taśm przenośnikowych – od przyczyn, przez skutki, aż po skuteczne metody zapobiegania tym problemom. Z bieżącego wydania dowiecie się również Państwo, jakie kruszywa możemy mieć…w zębach! To fascynujący przykład, jak powszechnie znany materiał mineralny może znaleźć nieoczywiste, ale niezwykle ważne zastosowanie w medycynie.
Na koniec niezmiennie polecam nasz portal portalu Drogowo-mostowy.pl i działającej tam Strefy Kruszyw, gdzie znaleźć można jak zwykle porcję pożytecznych informacji, raportów, sprawozdań i analiz.
Przyjemnej lektury!
prof. dr hab. inż. Daniel Saramak
Przeczytaj również: Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
W artykule omówiono kwestie związane z ułożeniem nawierzchni z betonu cementowego klasy C35/45 w tunelu TS-04. Prace te są częścią większego zadania pod nazwą „Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S52, odcinek Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła)”. Betonowy tunel pod Zielonkami TS-04, będący częścią Północnej Obwodnicy Krakowa (S52), jest jednym z kluczowych elementów infrastrukturalnych tej drogi ekspresowej. Tunel o długości 653 m, ...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Kruszywo do zadań specjalnych. Nieoczywiste zastosowania powszechnego materiału
Artykuł dotyczy mineralnego kruszywa trójtlenkowego (MTA). Omówiono jego skład, właściwości, a także szerokie zastosowanie kliniczne – od pokrycia miazgi po leczenie perforacji korzenia. MTA jest szczególnie cenione za swoje właściwości uszczelniające i zdolność wspierania regeneracji tkanek. Przedstawiono również dane naukowe na temat liczby publikacji dotyczących MTA, z podziałem na kraje i instytucje badawcze, oraz wskazano na rosnące zainteresowanie tym materiałem. Szeroko pojęte kruszywa...
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Aby sprostać stale rosnącemu obciążeniu oraz zachować wysoką jakość dróg, konieczne jest regularne monitorowanie ich stanu, w tym ocena nośności. Dzięki nowoczesnym metodom pomiarowym, takim jak ugięciomierze typu FWD i TSD, zarządcy dróg mogą dokładnie monitorować nośność nawierzchni, co przekłada się na lepsze zarządzanie infrastrukturą drogową. Nośność nawierzchni, czyli jej zdolność do przenoszenia obciążeń, jest kluczowym wskaźnikiem stanu technicznego drogi. Aby ocenić nośność oraz trwa...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...