Kruszywo do zadań specjalnych – najnowsze wydanie czasopisma „Kruszywa” już jest!
Przeczytaj słowo wstępne, które napisał redaktor czasopisma prof. dr hab. inż. Daniel Saramak (AGH Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie) i dowiedz się więcej o wydaniu!
Szanowni Czytelnicy!
Zmiany, zmiany, zmiany… Wraz z nadejściem jesieni w branży zachodzi wiele istotnych zmian. Zacznijmy od nowości związanych z nauką i badaniami. Wydział Inżynierii Lądowej i Gospodarki Zasobów, dawniej znany jako Wydział Górnictwa i Geoinżynierii, najstarsza jednostka Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, ma nowego dziekana. Funkcję tę objął prof. Arkadiusz Kustra, ceniony ekspert w dziedzinie przemysłu surowcowego, który posiada również bogate doświadczenie menedżerskie. W swoim pierwszym wywiadzie w nowej roli prof. Kustra przedstawił ambitną strategię na nadchodzącą kadencję. Podkreślił, że kluczowym elementem jego planu jest powrót do polityki aktywnego wspierania przemysłu górniczego i surowcowego. Zwrócił uwagę na rosnącą potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa surowcowego, co jego zdaniem wymaga ścisłej współpracy pomiędzy światem nauki a przemysłem. Zarówno społeczność akademicka wydziału, jak i partnerzy z otoczenia gospodarczego mogą z optymizmem patrzeć na najbliższe cztery lata. Nowa strategia Profesora wskazuje na chęć budowania silnych więzi z sektorem przemysłowym, co może przynieść wymierne korzyści zarówno dla uczelni, jak i branży surowcowej. To jednak nie koniec zmian. Nowym prezesem Wyższego Urzędu Górniczego w Katowicach został mianowany dr Piotr Litwa. W rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” dr Litwa poruszył kluczowe zagadnienia dotyczące regulacji i przepisów, ze szczególnym uwzględnieniem górnictwa odkrywkowego. Zwrócił również uwagę na potrzebę zacieśniania współpracy między sektorem górniczym a instytucjami samorządowymi, co ma istotne znaczenie dla rozwoju branży. W obu wywiadach rozmówcy podkreślają konieczność zmiany negatywnego postrzegania górnictwa, które wciąż stanowi poważne wyzwanie dla sektora. To temat, który wymaga szerokiej debaty i nowych rozwiązań, a wywiady dostarczają interesujących i rzeczowych spostrzeżeń na ten temat. Bardzo ciekawe i rzeczowe rozmowy!
Ponadto w najnowszym wydaniu „Kruszyw” znajdziecie Państwo artykuł dot. globalnego rynku kruszyw budowlanych opracowanego na podstawie raportu z września br.: Construction Aggregate Market Research Report. Możecie Państwo zapoznać się z podsumowaniem bilansu złóż kopalin w Polsce według stanu na koniec 2023 r. Państwowego Instytutu Geologicznego. Zachęcamy również do lektury artykułów poświęconych transportowi kruszyw, które poruszają kilka kluczowych zagadnień dla tej branży. Opisano w nich m.in. istotne kwestie związane z powstawaniem uszkodzeń taśm przenośnikowych – od przyczyn, przez skutki, aż po skuteczne metody zapobiegania tym problemom. Z bieżącego wydania dowiecie się również Państwo, jakie kruszywa możemy mieć…w zębach! To fascynujący przykład, jak powszechnie znany materiał mineralny może znaleźć nieoczywiste, ale niezwykle ważne zastosowanie w medycynie.
Na koniec niezmiennie polecam nasz portal portalu Drogowo-mostowy.pl i działającej tam Strefy Kruszyw, gdzie znaleźć można jak zwykle porcję pożytecznych informacji, raportów, sprawozdań i analiz.
Przyjemnej lektury!
prof. dr hab. inż. Daniel Saramak
Przeczytaj również: Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Utrzymanie ruchu w kopalni odkrywkowej na podstawie analizy systemu maszynowego koparka-wywrotka
W artykule opisano system koparki-wywrotki powszechnie stosowany w kopalniach odkrywkowych. Autor skupia się na jego strukturze i organizacji na przykładzie kopalni „El Cerrejón” w Kolumbii. Wspomina również o kosztach sprzętu, które mogą być znaczne, oraz omawia kluczowe aspekty techniczne i operacyjne związane z użytkowaniem tych maszyn w górnictwie odkrywkowym. Jednym z najpowszechniej stosowanych systemów maszynowych w górnictwie odkrywkowym jest system maszyny ładujące − dyskretne środki...
Problematyka utrzymania i budowy nawierzchni betonowych
Artykuł dotyczy problematyki związanej z utrzymaniem i budową nawierzchni betonowych. Autor omawia różne aspekty projektowania i konstrukcji nawierzchni betonowych, takie jak: grubość płyt, szczeliny dylatacyjne, rodzaje podbudowy oraz metody ich połączenia. Przedstawia także różne techniki utrzymania i naprawy nawierzchni, jak również doświadczenia z różnych krajów w zakresie optymalizacji konstrukcji betonowych pod kątem odporności na warunki środowiskowe i eksploatacyjne. Historia nawierzc...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Cyfrowe wsparcie w procesie realizacji inwestycji infrastrukturalnych
Od projektowania po realizację i zarządzanie gotową infrastrukturą, technologie cyfrowe rewolucjonizują pracę inżynierów, zwiększając precyzję i efektywność kosztową. Tam, gdzie jeszcze dekadę temu wymagano wielu godzin obliczeń i papierowej dokumentacji, dzisiaj możliwe jest szybsze działanie dzięki specjalistycznemu oprogramowaniu oraz zaawansowanym narzędziom pomiarowym.
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Aby sprostać stale rosnącemu obciążeniu oraz zachować wysoką jakość dróg, konieczne jest regularne monitorowanie ich stanu, w tym ocena nośności. Dzięki nowoczesnym metodom pomiarowym, takim jak ugięciomierze typu FWD i TSD, zarządcy dróg mogą dokładnie monitorować nośność nawierzchni, co przekłada się na lepsze zarządzanie infrastrukturą drogową. Nośność nawierzchni, czyli jej zdolność do przenoszenia obciążeń, jest kluczowym wskaźnikiem stanu technicznego drogi. Aby ocenić nośność oraz trwa...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
Konwent Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich w Poznaniu
Konwent to forum dyskusji, wypracowania rozwiązań i wymiany doświadczeń. Podczas kilkudni...
VIII Konferencja Drogowa „Warunki gruntowe a projektowanie oraz budowa dróg”
2-4 października 2024 r. odbyła się VIII edycja Konferencji Drogowej „Warunki gruntowe a ...
NAJLEPSZE BUDOWY W POLSCE NAGRODZONE!
27 września 2024 roku na Zamku Królewskim w Warsza...
SGO2024 „Praktyczna Strona Wiedzy” po raz kolejny zagościła w Wiśle
W dniach 9-11 września 2024 w Hotelu Gołębiewski w Wiśle odbyła się XI...