Reklama

Kładka nad Jeziorem Kórnickim

Posadowienie obiektu

Jako pierwsze ruszyły prace związane z posadowieniem obiektu przy wykorzystaniu technologii pali prefabrykowanych. Wbijanie pali odbywało się z poziomu wody – specjalny ponton, na którym znajdował się kafar, z naciskiem o sile 7 t sukcesywnie wbijał pal za palem. Transport pali z lądu odbywał się naprzemiennie za pomocą dwóch pontonów. W celu umożliwienia wykonania ław fundamentowych wraz z żelbetowymi „starterami” (zakotwieniami) dla mocowania pylonów niezbędne było wykonanie stalowego deskowania, stanowiącego odrębne zagadnienie projektowo- wykonawcze. Funkcję tę pełniły stalowe, zatapiane skrzynie, które zawieszano na głowicach pali, a następnie uszczelniano i wypompowywano z nich wodę. Dużym wyzwaniem było zaprojektowanie posadowienia rzeczonej kładki w bardzo niekorzystnych warunkach gruntowo-wodnych. Przeprowadzone badania podłoża gruntowego wykazały, że układ warstw jest skomplikowany i warunkuje rozwiązanie konstrukcyjne posadowienia obiektu.

W centralnej części profilu geotechnicznego podłoża, w obrębie rynny glacjalnej jeziora, stwierdzono zaleganie słabonośnych gruntów organicznych, wymuszających konieczność budowy podpór palowych o znacznej długości. Układ warstw gruntów słabonośnych stał się jednocześnie powodem ograniczenia liczby podpór. Tym samym powstał pomysł budowy obiektu podwieszonego z dwoma pylonami. Długość całkowita projektowanej, trzyprzęsłowej kładki wynosi 136,0 m, z najdłuższym przęsłem środkowym długości 64,0 m. W centralnej części kładki przewidziano taras widokowy dla spacerowiczów.

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników

Dlaczego warto się zarejestrować?

  • Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
  • Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
  • Zapoznasz się z materiałami video
  • Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Zarejestruj się

Logowanie

Komentarz firmy

Przemysław Pacholski, burmistrz miasta i gminy Kórnik
Kładka nad Jeziorem Kórnickim jest zwieńczeniem promenady im. Wisławy Szymborskiej, a zarazem połączeniem pomiędzy terenami miasta i jego zabytkami a centrum rekreacyjno-sportowym KCRiS Oaza-Błonie. Dzięki tej inwestycji mieszkańcy i turyści mogą w pełni korzystać z walorów turystycznych i rekreacyjnych Kórnika. Pierwszy etap promenady o długości ok. 1,5 km powstał w 2010 roku. Etap drugi o długości 600 m, na który złożyły się: ścieżka pieszo-rowerowa, punkty widokowe, molo, pomosty i dwupoziomowa platforma widokowa z przyległą pływającą fontanną, został zrealizowany w 2015 roku. W latach 2018-2020 realizowane były kolejne odcinki, dzięki którym trasa spacerowa kórniczan i turystów wydłużyła się o ponad 600 m. Budowa kładki nad Jeziorem Kórnickim w ramach trzeciego etapu domyka cykl realizacji wieloletniej inwestycji. Przedsięwzięcie zostało docenione przez władze samorządowe województwa wielkopolskiego i powiatu poznańskiego, które przekazały dofinansowanie na ten cel (samorząd województwa wielkopolskiego – w wysokości 2 mln zł, powiat poznański – w wysokości 0,5 mln zł). Promenada umożliwia obejście Jeziora Kórnickiego bez konieczności przemieszczania się przy ruchliwych ulicach. Dzięki temu mieszkańcy i turyści w pełni mogą korzystać z uroków nadjeziornych spacerów, podziwiając z jednej strony walory przyrody i krajobrazu, z drugiej – zabytki miasta. Idąc nowo wybudowaną kładką, warto zatrzymać się na chwilę odpoczynku, usiąść na ławeczce i podziwiać panoramę miasta z największymi zabytkami – Zamkiem Kórnickim i Kolegiatą Kórnicką. Obecnie 3-kilometrowa promenada przebiega od ulicy Jeziornej w Kórniku-Bninie, ścieżką pieszo-rowerową i pomostami, poprzez kładkę, do terenów KCRiS Oaza-Błonie. Dzięki współpracy Urzędu Miasta i Gminy Kórnik z Instytutem Dendrologii Polskiej Akademii Nauk został zmodernizowany również szlak pieszo-rowerowy wiodący nad Jeziorem Kórnickim przez Las Doświadczalny Zwierzyniec. Promenada wraz ze szlakiem umożliwia atrakcyjny 5-kilometrowy spacer. Kładka jest zaprojektowana jako konstrukcja podwieszona, tak aby łodzie, kajaki i rowery wodne mogły swobodnie pod nią przepływać. Daje to miłośnikom sportów wodnych możliwość korzystania z kolejnych jezior Rynny Kórnicko-Zaniemyskiej. Koszt budowy 136-metrowej kładki wraz z oświetleniem i budową pieszo-rowerowego odcinka promenady o długości około 200 m wyniósł niecałe 24 mln zł.

Jacek Jaworski, kierownik Grupy Kontraktów Gwarancyjnych, BUDIMEX S.A Oddział Gwarancji – Rejon Zachód
Planowany termin zakończenia budowy kładki przez firmę BUDIMEX S.A. był określany na 30 września 2021 r. Jednak sprawnie przeprowadzone prace pozwoliły na dokonanie odbiorów technicznych wcześniej, dzięki czemu uzyskano pozwolenie na użytkowanie przed zakładanym terminem. W budowie projektu zaangażowany był szereg specjalistów, wśród których można wyróżnić: Łukasza Janowskiego, Jacka Jaworskiego, Krzysztofa Zimniaka, Dawida Antkowiaka, Tomasza Kochanowicza, Sławomira Szymczaka, Krystynę Link, Małgorzatę Gawron, Martę Jedlińską, Tomasza Witkowskiego, Pawła Antkowskiego oraz Macieja Woźniaka. Pomimo oddania realizacji przed terminem nie obeszło się bez niespodziewanych problemów. Wyzwania, z którymi przyszło nam się zmierzyć w trakcie realizacji kontraktu, to m.in.:
• z uwagi na usytuowanie kładki zmieniono system montażu konstrukcji stalowej ustroju z nasuwu podłużnego na podpory na montaż poszczególnych segmentów pomostu dźwigiem 500 t;
• podczas wprowadzania palownicy na specjalistyczną platformę pływającą okazało się, że głębokość jeziora pozwala na minimalne manewrowanie jednostkami pływającymi, gdyż od dna platformy do dna jeziora było niespełna 30 cm;
• w trakcie wbijania pali prefabrykowanych w dno jeziora wypłynęło mnóstwo korzeni; okazało się, że dno torfowego jeziora w obszarze lokalizacji kładki jest pokryte korzeniami Phragmites australis;
• w trakcie uszczelniania dna stalowych skrzyń – traconych szalunków ław podpór nurtowych P2 i P3 – przez 2 tygodnie 3 nurków pracowało na głębokości 3,5 m;
• zamontowali oni specjalne zbrojenie do skrzyń, zapewniające współpracę konstrukcji stalowej szalunków ze 100 palami prefabrykowanymi;
• przed betonowaniem podwodnego korka wprowadzono system odprowadzania mleczka cementowego na brzeg jeziora, aby nie dopuścić do zanieczyszczenia wód; w celu przyspieszenia procesu wiązania zastosowano specjalny beton kontraktorowy, przeznaczony do prac podwodnych;
• zastosowano system podwieszenia kładki za pomocą cięgien linowych Redaelli; liny Redaelli mają szeroką gamę zastosowań i są wykorzystywane na całym świecie; w Polsce zostały zastosowane np. do podwieszenia dachu na Stadionie Narodowym w Warszawie; firma Redaelli, założona ponad 200 lat temu, zasłynęła w Księdze Rekordów Guinessa jako producent najcięższej liny na świecie o wadze 433 t;
• w związku z pandemią COVID-19 zamknięto fabrykę w Bergamo (Włochy) na 5 miesięcy, co spowodowało opóźnienia w dostawie cięgien linowych i tym samym przesunięcia na okres zimowy montażu konstrukcji kładki.

Wywiady

Sylwia Cichocka: Ćwierć wieku działalności ZDP w Koninie to suma dokonań wielu ludzi

Sylwia Cichocka, Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Koninie, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” podsumowuje 25 lat działalności ZDP, opisując kluczowe osiągnięcia i plany na przyszłość. Podkreśla znaczenie inwestycji w infrastrukturę drogową, takich jak przebudowa kilkudziesięciu kilometrów dróg, modernizacja mostów oraz wprowadzenie rozw...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.