Reklama

Jan Deja: Technologie powinny ze sobą konkurować

Cieszy mnie fakt, że do fazy budowy wróciła obwodnica Częstochowy, która jest niezwykle ważną inwestycją. Liczę, że odcinek tej obwodnicy na północ w stronę Piotrkowa, który jest bardzo ważnym elementem w ciągu autostrady A1, też szybko ruszy. Warunki jak najbardziej są, co nie oznacza, że nie widzę żadnych zagrożeń, np. wynikających ze sporych opóźnień na niektórych odcinkach. Spowodowane jest to tym, że często kontrakty były wygrywane z cenami zdecydowanie poniżej kosztorysu inwestora. Drożeją materiały, a przede wszystkim koszty robocizny. Jednak pomimo tych zagrożeń powinny nam towarzyszyć pozytywne odczucia, bo wydaje się, że te wspomniane ok. 180 km planowanych dróg ma szansę być zrealizowanych. Potwierdzeniem tej tezy niech będzie fakt otwarcia kilkunastu km odcinków w technologii betonowej, np. koło Garwolina, czy otwarcie obwodnicy Malni i Choruli − ponad 6 km pięknego bajpasa zrobionego w betonie. Są to ważne sygnały, że beton jest obecny.

Do końca 2022 r. nawierzchnia betonowa pojawi się jeszcze m.in. na południowej obwodnicy Warszawy oraz długim odcinku trasy Via Baltica do granicy z Litwą. Co zyskamy, budując tyle dróg w tej technologii?

Jan Deja: Najwięcej zyskamy, budując w tej technologii główne ciągi komunikacyjne, gdzie dominuje ruch ciężki – powiedzmy powyżej 5 tys. pojazdów na dobę. Beton oznacza bardzo wysoką trwałość, nawet 3-, 4-krotnie większą niż asfalt. Nawet przy dużym natężeniu ruchu na jezdni nie doświadczymy zjawiska koleinowania.

Trzeba również wspomnieć o tym, że jasność nawierzchni betonowej ściśle związana jest z lepszą widocznoś...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię

Jakie wymagania muszą spełnić plany ruchu kopalń odkrywkowych przed ich zatwierdzeniem przez WUG? Piotr Litwa: W działalności górniczej istnieje ściśle określone pojęcie „Planu ruchu zakładu”. Jest to opracowany przez przedsiębiorcę i zatwierdzony przez właściwego miejscowo dyrektora OUG dokument, na podstawie którego prowadzony jest ruch zakład...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.