XIV Konkurs im. Maksymiliana Wolffa rozstrzygnięty!
24 listopada br. podczas Wrocławskich Dni Mostowych odbyło się uroczyste ogłoszenie wyników czternastej edycji Konkursu Mostowego im. M. Wolffa zorganizowanego przez redakcję czasopisma „Mosty”. Laureaci, jak co roku, zostali nagrodzeni pamiątkowymi statuetkami i dyplomami. Honorowy patronat nad konkursem sprawuje Związek Mostowców Rzeczpospolitej Polskiej.
W konkursie uhonorowane zostały konstrukcje w czterech kategoriach. Zgłoszenia oceniane były przez Jury, w skład którego wchodzą uznani w branży mostowej eksperci i autorytety: prof. dr hab. inż. Kazimierz Flaga, prof. dr hab. inż. Kazimierz Furtak, dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP, dr hab. inż. Janusz Szelka, prof. nadzw. WSOWL i UZ, prof. dr hab. inż. Wojciech Radomski.
Tegoroczna edycja cieszyła się dużym zainteresowaniem. Do redakcji wpłynęły 24 zgłoszenia:
- Most Północny obrotowy stanowiący część inwestycji pod nazwą „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską” – Mosty Gdańsk
-
Most Południowy nad śluzą w ciągu DW 501 82-120 Skowronki, Nowy Śiwat – NDI
-
Most Północy nad śluzą w ciągu DW 501 82-120 Skowronki, Nowy Śiwat – NDI
-
Obiekt mostowy MD1 nad rzeką Białatarnowska nad ulicą Kolejową w ciągu obwodnicy Tuchowa wybudowanej w ciągu DW977 – Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie
-
Obiekt mostowy w KM 2+910,00 do KM 3+199,00 w m. Ostrów, powiat Tarnowski w ciągu DP nr 1346K – WOLMOST
-
Most przez rz. Dunajec w Kurowie w ciągu drogi krajowej nr 75 km 56+162,49 – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostad Oddział w Krakowie
-
MS 08 w ciągu S19 na odcinku od węzła Lasy Janowskie do węzła Nisko Południe – Mosty Łódź
-
Most kolejowy M1 w Krakowie – Strabag
-
Most przez Wartę w ciągu obwodnicy Wronek – Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Poznaniu
-
Most kolejowy przez Wartę w miejscowości Wronki w km 52+460 linii nr 351 relacji Poznań Główny – Szczecin Dąbie, wchodzącej w skład magistrali E59 – Budimex
-
Kładka dla rowerzystów przy moście nad Kanałem Bystrym w Augustowie w ciągu drogi wojewódzkiej Nr 664 – Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich
-
Kładka rowerowa przy Moście Karpackim w Rzeszowie – Promost Consulting
-
Kładka pieszo – rowerowa nad rzeką Biała Głuchołaska wraz z fragmentem ścieżki pieszo – rowerowej przy Stadionie Miejskim w Głuchołazach – Pracownia Projektowa MOSTOPOL
-
Kładka dla pieszych w ciągu Trasy Łagiewnickiej w Krakowie – przy ul. Pszczelnej – Trasa Łagiewnicka
-
Budowa kładki dla pieszych wraz z zabezpieczeniem brzegu rzeki Bug w formule zaprojektuj i buduj – Gmina Drohiczyn – VIACON
-
Most Stągiewny w Gdańsku – Europrojekt Gdańsk
-
Kładka rowerowa przy Moście Narutowicza w Rzeszowie – Promost Consulting
-
Wiadukt im. Ks Jerzego Popiełuszki w Gnieźnie – Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich
-
Remont mostu nad rzeką Odrą w km. 33+493 drogi krajowej nr 36 w m. Ścinawa wraz z mostem objazdowym przez rzekę Odrę i drogą objazdową – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad we Wrocławiu
-
Kładka piesza przez rzekę ciemną w ciągu DK12 w miejscowości Gołuchów – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oddział w Poznaniu
-
Most przez rzekę Wartę w m. Świerkocin w ciągu DW nr 131 – Zarząd Dróg Wojewódzkich w Zielonej Górze
-
Kładka pieszo – rowerowa nad drogą krajową nr 92 km 207+821 w miejscowości Siedlec – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oddział w Poznaniu
-
Most kolejowy nad rzeką Kwisą w miejscowości Nowogrodziec w KM 52+829 LK 283 – PBW Inżynieria
-
Most im. Józefa Piłsudskiego w Toruniu zlokalizowany w ciągi drogi wojewódzkiej nr 15 – INTOP Warszawa, Gmina Miasta Toruń
Z nadesłanych zgłoszeń wybrano pięciu zwycięzców. Komentarzy do nagrodzonych obiektów udzielili jurorzy dr hab. inż. Janusz Szelka, prof. Nadzw. oraz prof. dr hab. inż. Wojciech Radomski.
Kategoria I
Realizacja drogowego lub kolejowego obiektu mostowego o rozpiętości przęsła (lub przęseł) < 70m
Zwycięzcy ex aequo: firmy NDI oraz Mosty Gdańsk
Za Most Północny i Most Południowy nad śluzą w ciągu DW 501
prof. Janusz Szelka:
W dokumentacji projektowej wykonanej przez firmę Mosty Gdańsk Sp .z. oo. wykorzystano innowacyjne rozwiązania inżynierskie z zakresu konstrukcji mostowych oraz układów mechanicznych i hydraulicznych dotyczących mostów zwodzonych. Ponadto mimo tak złożonej konstrukcji i funkcji obiektu stworzona została lekka forma, wpisująca się pod względem architektonicznym w otaczający krajobraz. Przy budowie obydwu mostów (Północnego i Południowego), wykorzystano innowacyjne rozwiązania z zakresu automatyki oraz hydrauliki, odpowiadające za podnoszenie, ryglowanie i obrót obiektów. Realizacja tak skomplikowanych obiektów (Mostu Północnego i Południowego) przez firmę NDI SA, z zastosowaniem nowatorskich rozwiązań i dotrzymaniem założonego harmonogramu została bardzo wysoko oceniona przez Urząd Miejski w Gdyni.
Kategoria II
Realizacja drogowego lub kolejowego obiektu mostowego o rozpiętości przęsła (lub przęseł) > 70m
Zwycięzca: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Oddział w Krakowie
Za most przez rz. Dunajec w Kurowie w ciągu drogi krajowej nr 75
prof. Wojciech Radomski:
Konstrukcja mostu „extradosed” należy do najnowszych tendencji w mostownictwie. Polska ma duże w tego rodzaju rozwiązaniach osiągnięcia. Zgłoszony most jest trzecim w kraju pod względem rozpiętości przęsłowych. Zwraca uwagę zastosowanie betonu konstrukcyjnego wysokiej klasy (C60/75). Podział na przęsła jest harmonijny, regularny. Obiekt stanowi udany, zamierzony kontrast z otoczeniem, co jest obecnie praktykowane. Natomiast kolorystyka jest moim zdaniem dyskusyjna, ale akceptowalna.
Kategoria III
Realizacja projektu kładki dla pieszych
Zwycięzca: Firma Promost Consulting
Za kładkę rowerową przy Moście Karpackim w Rzeszowie
prof. Wojciech Radomski
Bardzo nowatorskie rozwiązanie konstrukcyjno-materiałowe (zastosowanie FRC) . Dobrze zaprojektowany i zrealizowany pomysł dobudowy kładki do istniejącego mostu, co pozwoliło na oszczędne jej wykonanie. Użycie kompozytu FRC redukuje ponadto koszty utrzymania obiektu. Form architektoniczna kładki jest spokojna, nawiązująca do istniejącego mostu i jego otoczenia.
Kategoria IV
Renowacja lub modernizacja istniejącego obiektu mostowego
Zwycięzca: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Oddział w Poznaniu
Za kładkę pieszą przez rz. Ciemną w ciągu DK12 w miejscowości Gołuchów.
prof. Janusz Szelka:
Nowatorskim rozwiązaniem przy remoncie kładki było zastosowanie pomostu z włókien FRB do wykonania płyty pomostowej, na której ułożono nawierzchnię kładki wykonanej na bazie żywic syntetycznych i naturalnego kruszywa w kolorze pomarańczowym. Zastosowana technologia kompozytowa pozwoliła na uzyskanie lekkiej a jednocześnie wytrzymałej konstrukcji całego obiektu.
Redakcja czasopisma „Mosty” serdecznie gratuluje wszystkim zwycięzcom! Już teraz zapraszamy wszystkich projektantów, wykonawców i zamawiających inwestycje do zgłoszeń do 15 – jubileuszowej edycji Konkursu Mostowego im. M. Wolffa. Wnioski przyjmowane będą do 30 września 2023 roku!
Zobacz zdjęcia zwycięskich: Konkurs im. Maksymiliana Wolffa – rozstrzygnięty!
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
W artykule omówiono kwestie związane z ułożeniem nawierzchni z betonu cementowego klasy C35/45 w tunelu TS-04. Prace te są częścią większego zadania pod nazwą „Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S52, odcinek Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła)”. Betonowy tunel pod Zielonkami TS-04, będący częścią Północnej Obwodnicy Krakowa (S52), jest jednym z kluczowych elementów infrastrukturalnych tej drogi ekspresowej. Tunel o długości 653 m, ...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...