XIV Konkurs im. Maksymiliana Wolffa rozstrzygnięty!
24 listopada br. podczas Wrocławskich Dni Mostowych odbyło się uroczyste ogłoszenie wyników czternastej edycji Konkursu Mostowego im. M. Wolffa zorganizowanego przez redakcję czasopisma „Mosty”. Laureaci, jak co roku, zostali nagrodzeni pamiątkowymi statuetkami i dyplomami. Honorowy patronat nad konkursem sprawuje Związek Mostowców Rzeczpospolitej Polskiej.
W konkursie uhonorowane zostały konstrukcje w czterech kategoriach. Zgłoszenia oceniane były przez Jury, w skład którego wchodzą uznani w branży mostowej eksperci i autorytety: prof. dr hab. inż. Kazimierz Flaga, prof. dr hab. inż. Kazimierz Furtak, dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP, dr hab. inż. Janusz Szelka, prof. nadzw. WSOWL i UZ, prof. dr hab. inż. Wojciech Radomski.
Tegoroczna edycja cieszyła się dużym zainteresowaniem. Do redakcji wpłynęły 24 zgłoszenia:
- Most Północny obrotowy stanowiący część inwestycji pod nazwą „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską” – Mosty Gdańsk
-
Most Południowy nad śluzą w ciągu DW 501 82-120 Skowronki, Nowy Śiwat – NDI
-
Most Północy nad śluzą w ciągu DW 501 82-120 Skowronki, Nowy Śiwat – NDI
-
Obiekt mostowy MD1 nad rzeką Białatarnowska nad ulicą Kolejową w ciągu obwodnicy Tuchowa wybudowanej w ciągu DW977 – Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie
-
Obiekt mostowy w KM 2+910,00 do KM 3+199,00 w m. Ostrów, powiat Tarnowski w ciągu DP nr 1346K – WOLMOST
-
Most przez rz. Dunajec w Kurowie w ciągu drogi krajowej nr 75 km 56+162,49 – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostad Oddział w Krakowie
-
MS 08 w ciągu S19 na odcinku od węzła Lasy Janowskie do węzła Nisko Południe – Mosty Łódź
-
Most kolejowy M1 w Krakowie – Strabag
-
Most przez Wartę w ciągu obwodnicy Wronek – Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Poznaniu
-
Most kolejowy przez Wartę w miejscowości Wronki w km 52+460 linii nr 351 relacji Poznań Główny – Szczecin Dąbie, wchodzącej w skład magistrali E59 – Budimex
-
Kładka dla rowerzystów przy moście nad Kanałem Bystrym w Augustowie w ciągu drogi wojewódzkiej Nr 664 – Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich
-
Kładka rowerowa przy Moście Karpackim w Rzeszowie – Promost Consulting
-
Kładka pieszo – rowerowa nad rzeką Biała Głuchołaska wraz z fragmentem ścieżki pieszo – rowerowej przy Stadionie Miejskim w Głuchołazach – Pracownia Projektowa MOSTOPOL
-
Kładka dla pieszych w ciągu Trasy Łagiewnickiej w Krakowie – przy ul. Pszczelnej – Trasa Łagiewnicka
-
Budowa kładki dla pieszych wraz z zabezpieczeniem brzegu rzeki Bug w formule zaprojektuj i buduj – Gmina Drohiczyn – VIACON
-
Most Stągiewny w Gdańsku – Europrojekt Gdańsk
-
Kładka rowerowa przy Moście Narutowicza w Rzeszowie – Promost Consulting
-
Wiadukt im. Ks Jerzego Popiełuszki w Gnieźnie – Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich
-
Remont mostu nad rzeką Odrą w km. 33+493 drogi krajowej nr 36 w m. Ścinawa wraz z mostem objazdowym przez rzekę Odrę i drogą objazdową – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad we Wrocławiu
-
Kładka piesza przez rzekę ciemną w ciągu DK12 w miejscowości Gołuchów – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oddział w Poznaniu
-
Most przez rzekę Wartę w m. Świerkocin w ciągu DW nr 131 – Zarząd Dróg Wojewódzkich w Zielonej Górze
-
Kładka pieszo – rowerowa nad drogą krajową nr 92 km 207+821 w miejscowości Siedlec – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oddział w Poznaniu
-
Most kolejowy nad rzeką Kwisą w miejscowości Nowogrodziec w KM 52+829 LK 283 – PBW Inżynieria
-
Most im. Józefa Piłsudskiego w Toruniu zlokalizowany w ciągi drogi wojewódzkiej nr 15 – INTOP Warszawa, Gmina Miasta Toruń
Z nadesłanych zgłoszeń wybrano pięciu zwycięzców. Komentarzy do nagrodzonych obiektów udzielili jurorzy dr hab. inż. Janusz Szelka, prof. Nadzw. oraz prof. dr hab. inż. Wojciech Radomski.
Kategoria I
Realizacja drogowego lub kolejowego obiektu mostowego o rozpiętości przęsła (lub przęseł) < 70m
Zwycięzcy ex aequo: firmy NDI oraz Mosty Gdańsk
Za Most Północny i Most Południowy nad śluzą w ciągu DW 501
prof. Janusz Szelka:
W dokumentacji projektowej wykonanej przez firmę Mosty Gdańsk Sp .z. oo. wykorzystano innowacyjne rozwiązania inżynierskie z zakresu konstrukcji mostowych oraz układów mechanicznych i hydraulicznych dotyczących mostów zwodzonych. Ponadto mimo tak złożonej konstrukcji i funkcji obiektu stworzona została lekka forma, wpisująca się pod względem architektonicznym w otaczający krajobraz. Przy budowie obydwu mostów (Północnego i Południowego), wykorzystano innowacyjne rozwiązania z zakresu automatyki oraz hydrauliki, odpowiadające za podnoszenie, ryglowanie i obrót obiektów. Realizacja tak skomplikowanych obiektów (Mostu Północnego i Południowego) przez firmę NDI SA, z zastosowaniem nowatorskich rozwiązań i dotrzymaniem założonego harmonogramu została bardzo wysoko oceniona przez Urząd Miejski w Gdyni.
Kategoria II
Realizacja drogowego lub kolejowego obiektu mostowego o rozpiętości przęsła (lub przęseł) > 70m
Zwycięzca: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Oddział w Krakowie
Za most przez rz. Dunajec w Kurowie w ciągu drogi krajowej nr 75
prof. Wojciech Radomski:
Konstrukcja mostu „extradosed” należy do najnowszych tendencji w mostownictwie. Polska ma duże w tego rodzaju rozwiązaniach osiągnięcia. Zgłoszony most jest trzecim w kraju pod względem rozpiętości przęsłowych. Zwraca uwagę zastosowanie betonu konstrukcyjnego wysokiej klasy (C60/75). Podział na przęsła jest harmonijny, regularny. Obiekt stanowi udany, zamierzony kontrast z otoczeniem, co jest obecnie praktykowane. Natomiast kolorystyka jest moim zdaniem dyskusyjna, ale akceptowalna.
Kategoria III
Realizacja projektu kładki dla pieszych
Zwycięzca: Firma Promost Consulting
Za kładkę rowerową przy Moście Karpackim w Rzeszowie
prof. Wojciech Radomski
Bardzo nowatorskie rozwiązanie konstrukcyjno-materiałowe (zastosowanie FRC) . Dobrze zaprojektowany i zrealizowany pomysł dobudowy kładki do istniejącego mostu, co pozwoliło na oszczędne jej wykonanie. Użycie kompozytu FRC redukuje ponadto koszty utrzymania obiektu. Form architektoniczna kładki jest spokojna, nawiązująca do istniejącego mostu i jego otoczenia.
Kategoria IV
Renowacja lub modernizacja istniejącego obiektu mostowego
Zwycięzca: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Oddział w Poznaniu
Za kładkę pieszą przez rz. Ciemną w ciągu DK12 w miejscowości Gołuchów.
prof. Janusz Szelka:
Nowatorskim rozwiązaniem przy remoncie kładki było zastosowanie pomostu z włókien FRB do wykonania płyty pomostowej, na której ułożono nawierzchnię kładki wykonanej na bazie żywic syntetycznych i naturalnego kruszywa w kolorze pomarańczowym. Zastosowana technologia kompozytowa pozwoliła na uzyskanie lekkiej a jednocześnie wytrzymałej konstrukcji całego obiektu.
Redakcja czasopisma „Mosty” serdecznie gratuluje wszystkim zwycięzcom! Już teraz zapraszamy wszystkich projektantów, wykonawców i zamawiających inwestycje do zgłoszeń do 15 – jubileuszowej edycji Konkursu Mostowego im. M. Wolffa. Wnioski przyjmowane będą do 30 września 2023 roku!
Zobacz zdjęcia zwycięskich: Konkurs im. Maksymiliana Wolffa – rozstrzygnięty!
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?
Dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” szczegółowo omawia powody powołania oraz cele działania Zespołu ds. Zabytkowych Obiektów Mostowych, którego jest kierownikiem. Wskazuje również na potrzebę stworzenia rejestru obiektów wymagających ochrony, opracowania wzorcowych specyfikacji technicznych oraz zapew...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Zagadnienie energooszczędności w kontekście budowy i eksploatacji przenośników taśmowych służących do transportu kruszyw
Artykuł dotyczy energooszczędnych przenośników taśmowych stosowanych w górnictwie do transportu kruszyw i omawia, jak zmiany globalnego zużycia energii wpływają na rozwój tej technologii oraz jakie korzyści ekologiczne wynikają z zastępowania spalinowych pojazdów przenośnikami taśmowymi. Poruszono także aspekty techniczne i ekonomiczne związane z wykorzystaniem przenośników taśmowych, które są kluczowe dla efektywności energetycznej i ochrony środowiska. Ochrona globalnego klimatu i rosnące k...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
W artykule przedstawiono problematykę oceny przydatności kruszyw łamanych, recyklingowych oraz alternatywnych dla warstw podbudów nawierzchni drogowych wg wymagań normy PN-S-06102:1997 oraz Wymagań Technicznych WT-4:2010. Wskazano różnice w ocenie w zależności od wymagań poszczególnych dokumentów technicznych. Zwrócono uwagę na parametry poszczególnych kruszyw, które związane są z pochodzeniem badanego materiału ziarnistego. Kruszywa są ziarnistym materiałem stosowanym powszechnie w budownict...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Badania wstępne możliwości likwidacji odpadów za pomocą wykorzystania energii materiałów wybuchowych
Energia materiału wybuchowego (MW) może być wykorzystana w celu utylizacji odpadów. Przeprowadzone badania wstępne pozwoliły na opracowanie dwóch sposobów utylizacji odpadów z tworzyw sztucznych za pomocą metody detonacyjnej. Opracowana metoda w przypadku komercjalizacji w skali przemysłowej może stanowić efektywny sposób unieszkodliwiania niektórych odpadów w systemie gospodarki odpadami, stanowiąc uzupełnienie dotychczas stosowanych metod. Ponadto możliwe jest uzyskanie dodatkowych korzyści...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...