XIII Konferencja Naukowa Konstrukcje Zespolone 2023
W dniach 29 – 30 czerwca 2023 r. w Zielonej Górze odbyła się XIII Konferencja Naukowa Konstrukcje Zespolone 2023, zorganizowana przez Instytut Budownictwa Uniwersytetu Zielonogórskiego, poświęcona konstrukcjom zespolonym, które są ważnym elementem budowli, budynków i obiektów inżynierskich.
Podczas otwarcia konferencji uczczono chwilą ciszy pamięć wybitnych profesorów, członków komitetu naukowego Konferencji, którzy odeszli od nas. Byli to profesorowie: Jan Kmita, Jerzy Ziółko, Stanisław Kuś, Józef Głomb, Andrzej Ajdukiewicz, Leonard Runkiewicz, Maciej Szumigała.
Pierwsza sesja miała bardzo uroczysty charakter, była związana z jubileuszem 90-lecia urodzin Prof. Tadeusza Bilińskiego, pomysłodawcy i organizatora Konferencji. Laudację pt. „Profesor Tadeusz Biliński – życie i osiągnięcia naukowe” wygłosiła dr hab. inż. Beata Nowogońska, prof. UZ. Specjalne gratulacje, w formie online, wygłosił Minister Infrastruktury i Budownictwa Andrzej Adamczyk. W uroczystości wzięło udział wielu znamienitych gości: władze Uniwersytetu Zielonogórskiego, władze miasta Zielona Góra, politycy, samorządowcy, Przewodniczący KILiW PAN, Przewodniczący ZG i KN PZITB, Przewodniczący LOIIB, przedstawiciele lokalnych stowarzyszeń, firm, pracownicy Instytutu Budownictwa i studenci WBAiIŚ.
Cztery sesje tematyczne dotyczyły teorii konstrukcji zespolonych, badań doświadczalnych, ich projektowania, nowych materiałów i technologii, realizacji, diagnostyki, wzmocnień, normalizacji i perspektyw rozwoju. Na konferencji wygłoszono dwadzieścia trzy referaty, w tym dwa referaty problemowe prof. dr hab. inż. Elżbiety Szmigiery o optymalnych rozwiązaniach słupów zespolonych i prof. dr hab. inż. Adama Wysokowskiego o trwałości eksploatacyjnej mostów zespolonych.
Na podkreślenie zasługuje fakt, że dwie sesje były poświęcone badaniom doświadczalnym. Wygłoszono, podczas ich trwania, kilkanaście referatów, w których wyniki badań w większości były prezentowane przez młodych pracowników uczelni, będących dopiero na początku kariery naukowej.
W konferencji wzięło udział pięćdziesięciu trzech uczestników reprezentujących dwanaście ośrodków naukowych z Polski. Współautorami niektórych referatów były osoby pochodzące z uczelni zagranicznych, z Portugali, Brazylii i Stanów Zjednoczonych.
Referaty konferencyjne są i będą opublikowane w nr 05 – 06 i 07 – 08 czasopisma Przegląd Budowlany, a ich dwustronicowe streszczenia opublikowano w materiałach konferencyjnych.
Postanowiono, że kolejna konferencja Konstrukcje Zespolone o charakterze naukowo technicznym będzie zorganizowana przez ośrodek zielonogórski w 2026 r., na którą to konferencję już serdecznie zapraszamy.
Tekst:
prof. dr hab. inż. Kazimierz Flaga
Przewodniczący Komitetu Naukowego
dr hab. inż. Jacek Korentz, prof. UZ
Przewodniczący Komitetu Organizacyjnego
Bądź na bieżąco z branżowymi wydarzeniami! Przejdź do KALENDARIUM
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
W artykule omówiono kwestie związane z ułożeniem nawierzchni z betonu cementowego klasy C35/45 w tunelu TS-04. Prace te są częścią większego zadania pod nazwą „Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S52, odcinek Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła)”. Betonowy tunel pod Zielonkami TS-04, będący częścią Północnej Obwodnicy Krakowa (S52), jest jednym z kluczowych elementów infrastrukturalnych tej drogi ekspresowej. Tunel o długości 653 m, ...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Kruszywo do zadań specjalnych. Nieoczywiste zastosowania powszechnego materiału
Artykuł dotyczy mineralnego kruszywa trójtlenkowego (MTA). Omówiono jego skład, właściwości, a także szerokie zastosowanie kliniczne – od pokrycia miazgi po leczenie perforacji korzenia. MTA jest szczególnie cenione za swoje właściwości uszczelniające i zdolność wspierania regeneracji tkanek. Przedstawiono również dane naukowe na temat liczby publikacji dotyczących MTA, z podziałem na kraje i instytucje badawcze, oraz wskazano na rosnące zainteresowanie tym materiałem. Szeroko pojęte kruszywa...
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Aby sprostać stale rosnącemu obciążeniu oraz zachować wysoką jakość dróg, konieczne jest regularne monitorowanie ich stanu, w tym ocena nośności. Dzięki nowoczesnym metodom pomiarowym, takim jak ugięciomierze typu FWD i TSD, zarządcy dróg mogą dokładnie monitorować nośność nawierzchni, co przekłada się na lepsze zarządzanie infrastrukturą drogową. Nośność nawierzchni, czyli jej zdolność do przenoszenia obciążeń, jest kluczowym wskaźnikiem stanu technicznego drogi. Aby ocenić nośność oraz trwa...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...