VIII Konferencja Drogowa „Warunki gruntowe a projektowanie oraz budowa dróg”
2-4 października 2024 r. odbyła się VIII edycja Konferencji Drogowej „Warunki gruntowe a projektowanie oraz budowa dróg”, która zgromadziła ekspertów z branży budownictwa drogowego i geotechniki. To cykliczne wydarzenie organizowane przez redakcję „Magazynu Autostrady” i „Mosty”, cieszy się dużym zainteresowaniem wśród specjalistów, inżynierów oraz projektantów. Tegoroczna edycja zgromadziła ponad 220 uczestników stanowiąc wyjątkową okazję do wymiany doświadczeń oraz omówienia najnowszych technologii i rozwiązań w budowie infrastruktury drogowej.
Konferencję otworzył Przemysław Juszczyk (dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Oddział w Katowicach) podkreślając znaczenie i wagę omawianego podczas wydarzenia tematu warunków gruntowych. Zaprezentował też najważniejsze inwestycje drogowe realizowane przez katowicki oddział GDDKiA. Jego prezentacja skupiła się na wyzwaniach związanych z budową nowych odcinków dróg w regionie oraz na potrzebie dostosowywania technologii budowlanych do lokalnych uwarunkowań geologicznych. Kolejnym mówcą był Zbigniew Tabor (dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach), który w swoim wystąpieniu zwrócił uwagę na znaczenie odpowiedniego przygotowania projektów drogowych w kontekście specyficznych warunków gruntowych. Podkreślił również, jak istotną rolę odgrywa współpraca pomiędzy różnymi podmiotami, zarówno na etapie projektowania, jak i realizacji inwestycji drogowych. Następnie głos zabrał Adam Wysokowski (przewodniczący Związku Mostowców Rzeczpospolitej Polskiej), przedstawiając sprawozdanie na temat powodzi z 1997 r., analizując bieżące zagrożenia w kontekście infrastruktury drogowej i hydrologicznej w Polsce.
Projektowanie oraz budowa dróg a warunki gruntowe danego regionu
W pierwszej sesji tematycznej, poświęconej projektowaniu i budowie dróg w kontekście warunków gruntowych, Tomasz Godlewski (Instytut Techniki Budowlanej) przedstawił prezentację dotyczącą nowego podejścia do szacowania głębokości przemarzania gruntu. Wskazał, że precyzyjne określenie tej głębokości jest kluczowe dla stabilności konstrukcji drogowych, a zmieniające się warunki klimatyczne powodują, że konieczne staje się wdrażanie nowoczesnych metod badawczych. Paulina Bracka-Krogulec (Związek Ogólnopolski Projektantów i Inżynierów) zaprezentowała wyniki badań terenowych prowadzonych w rejonie projektowanej drogi S10 Stargard – Recz. Jej analiza dotyczyła polodowcowej rzeźby terenu oraz wpływu zróżnicowanych warunków gruntowych na procesy projektowe. Dominik Małasiewicz (Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego) w swoim wystąpieniu zwrócił uwagę na potencjał wyrobów wapienniczych w stabilizacji gruntu. Podkreślił, że wapno, jako naturalny materiał, może znacząco wpłynąć na trwałość konstrukcji drogowych, szczególnie w trudnych warunkach geotechnicznych.
Wzmacnianie podłoża i stabilizacja gruntów – sprawdzone materiały i technologie
Kolejna sesja skupiała się na temacie wzmacniania podłoża oraz stabilizacji gruntów z wykorzystaniem sprawdzonych materiałów i technologii. Szymon Węgliński (Politechnika Poznańska) omówił metody oceny nośności gruntu oraz zaprezentował narzędzia pozwalające projektantom uniknąć problemów wynikających z pracy na podłożach o słabej nośności. W swoim wystąpieniu podkreślił znaczenie dokładnych badań geotechnicznych na etapie projektowania. Jacek Kawalec i Łukasz Ledziński (Tensar Polska) przedstawili najnowsze technologie służące wzmocnieniu oraz naprawie skarp wzdłuż obiektów liniowych. Prezentacja ta była bogata w przykłady zrealizowanych projektów, gdzie zastosowano nowoczesne georuszty oraz inne innowacyjne rozwiązania inżynieryjne. Przemysław Stałowski (Holcim Polska) zaprezentował analizę dotyczącą stabilizacji drogowej, zwracając szczególną uwagę na dobór odpowiednich spoiw i cementów. Wskazał, że dobrze dobrane materiały mogą znacznie poprawić jakość i trwałość nawierzchni, co przekłada się na niższe koszty utrzymania dróg.
Uwarunkowania geotechniczne w budownictwie infrastrukturalnym. Doświadczenia i dobre praktyki
Kolejnym punktem konferencji była sesja poświęcona uwarunkowaniom geotechnicznym w budownictwie infrastrukturalnym, podczas której Maciej K. Kumor (Politechnika Bydgoska) zaprezentowali studium przypadku problemu osiadania podłoża pod jezdnią drogi krajowej. Ich badania dotyczyły realizacji przejścia bezwykopowego i wyzwań związanych z tym procesem. Marcin Grygierek (Politechnika Śląska) zaprezentował wyniki badań laboratoryjnych oraz obserwacji terenowych, dotyczących zachowania się nawierzchni drogowej w zmiennych warunkach posadowienia. Podkreślił, że nawet niewielkie różnice w strukturze podłoża mogą mieć istotny wpływ na trwałość nawierzchni, dlatego konieczne jest stałe monitorowanie i analiza gruntu. Grzegorz Horodecki (Politechnika Gdańska) przedstawił nowoczesne metody prowadzenia badań geotechnicznych oraz omówił sposoby doboru optymalnych rozwiązań dla specyficznych warunków gruntowych, co pozwala na minimalizację ryzyka inwestycyjnego.
Nowoczesne rozwiązania materiałowe i technologiczne a specyfika danego regionu
Część konferencji poświęcona nowoczesnym rozwiązaniom materiałowym i technologicznym rozpoczęła się wystąpieniem Łukasza Osucha (Grupa PBI), który omówił zastosowanie kruszywa drobnego łamanego w mieszankach związanych cementem. Zwrócił uwagę na zalety tego materiału, charakteryzujący się wysoką trwałością i odpornością na zmienne warunki atmosferyczne. Jacek Zyśk (PGE Ekoserwis) zaprezentował innowacyjne rozwiązania z zakresu wzmacniania podłoża z wykorzystaniem materiałów antropogenicznych. Wskazał, że materiały te, będące produktem ubocznym przemysłu, mogą stanowić istotną alternatywę dla tradycyjnych surowców w budowie dróg. Michał Szkudlarek (Schuettflix Polska) przedstawił cyfrowe narzędzia wspierające proces zakupu i logistyki kruszyw, co może znacząco usprawnić realizację projektów budowlanych, zmniejszając jednocześnie koszty operacyjne.
Eksperci drogowo-mostowi
Podczas tegorocznego uroczystego bankietu, tradycyjnie, przyznano autorskie wyróżnienie „Ekspert drogowo-mostowy” dwóm wybitnym osobistościom w branży. Nagroda ta jest przyznawana osobom, które wyróżniają się swoim zaangażowaniem i pracą na rzecz rozwoju inżynierii drogowej. W tym roku wyróżnienie to otrzymali Prof. dr hab. inż. Maciej K. Kumor oraz Piotr Mazurowski. Prof. Kumor został uhonorowany za swój znaczący wkład w rozwój inżynierii drogowej oraz dorobek naukowy, a Piotr Mazurowski został wyróżniony za swoje wybitne osiągnięcia w dziedzinie technologii optymalizacji nawierzchni.
Debata „Wpływ jakości stosowanych materiałów na trwałość dróg”
Drugi dzień konferencji rozpoczęto od debaty, podczas której poruszono kluczowe kwestie dot. wyboru materiałów budowlanych i ich wpływu na trwałość infrastruktury drogowej. Moderatorem debaty był Krzysztof Błażejowski z firmy MAPEI Polska, który prowadził dyskusję z udziałem ekspertów z różnych dziedzin: Bartłomiej Grzesik z Politechniki Śląskiej, Marcin Opaliński z firmy Unimot Bitumen, Szymon Reichman z firmy ZÜBLIN Geotechnika, oddział STRABAG w Katowicach oraz Zbigniew Tabor z Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach. Eksperci podzielili się swoimi doświadczeniami oraz analizami, podkreślając znaczenie jakości materiałów w kontekście długowieczności dróg i ich odporności na różne czynniki atmosferyczne. Zwrócono uwagę na to, jak niskiej jakości materiały mogą prowadzić do szybkiego niszczenia nawierzchni, co wiąże się z wysokimi kosztami napraw i utrzymania. Uczestnicy dyskusji podkreślili istotność współpracy między naukowcami, inżynierami i wykonawcami w celu zapewnienia najlepszych praktyk w budownictwie drogowym. Debata dostarczyła cennych wskazówek oraz inspiracji, które mogą przyczynić się do podniesienia standardów w budownictwie drogowym w Polsce.
Nawierzchnie drogowe – materiały, technologie i przykładowe rozwiązania
Konferencja zakończyła się sesją poświęconą nawierzchniom drogowym, w trakcie której Beata Sałyga (3M Poland) omówiła ekonomiczne aspekty aplikacji taśm do poziomego oznakowania dróg. Jej prezentacja skupiła się na poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego w trudnych warunkach pogodowych. Piotr Mazurowski (Tensar Polska) zaprezentował nowatorskie rozwiązania z zakresu redukcji śladu węglowego w konstrukcji nawierzchni, co wpisuje się w szerszy trend zrównoważonego rozwoju w budownictwie drogowym. Bartłomiej Grzesik (Politechnika Śląska) omówił problemy konstrukcji nawierzchni na składowisku odpadów, przedstawiając studium awarii i wyciągnięte wnioski. Beata Łaźniewska-Piekarczyk (Politechnika Śląska), przedstawiła prezentację dotyczącą stabilności napowietrzenia betonu z CEM III/A, wskazując na jego znaczenie w kontekście trwałości nawierzchni betonowych. Ostatnią prelekcję wygłosił Piotr Kijowski (Stowarzyszenie Producentów Cementu), omawiając zastosowanie nawierzchni betonowych w erze zmian klimatycznych, zwracając uwagę na potrzebę adaptacji technologii budowlanych do nowych warunków środowiskowych.
Dziękujemy serdecznie wszystkim partnerom i prelegentom za zaangażowanie i inspirujące wystąpienia! Jesteśmy przekonani, że wymiana wiedzy i doświadczeń podczas konferencji, przyczyni się do dalszego rozwoju branży infrastrukturalnej. Już dziś zapraszamy na przyszłoroczną edycję konferencji, która odbędzie się w 1-3 października 2025 r.
autorka: Joanna Glapińska-Goj
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
W artykule omówiono kwestie związane z ułożeniem nawierzchni z betonu cementowego klasy C35/45 w tunelu TS-04. Prace te są częścią większego zadania pod nazwą „Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S52, odcinek Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła)”. Betonowy tunel pod Zielonkami TS-04, będący częścią Północnej Obwodnicy Krakowa (S52), jest jednym z kluczowych elementów infrastrukturalnych tej drogi ekspresowej. Tunel o długości 653 m, ...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...