Seminarium Drogowe „Projektowanie, budowa i utrzymanie infrastruktury drogowej”
16-17 maja 2024 r. w Pokrzywnej odbyła się kolejna edycja Seminarium drogowego „Projektowanie, budowa i utrzymanie infrastruktury drogowej”, zorganizowane przez SITK RP Oddział Opole we współpracy z Opolską Okręgową Izbą Inżynierów Budownictwa. Wydarzenie zgromadziło ok 150 specjalistów i przedstawicieli branży budowlanej, którzy dyskutowali na temat najnowszych trendów, technologii oraz wyzwań w infrastrukturze drogowej.
Pierwszy dzień seminarium rozpoczął się od uroczystego powitania uczestników przez dr. inż. Mariusza Pustelnika, Prezesa SITK RP Oddział Opole. Następnie swoje wystąpienia mieli Wojewoda Opolski oraz Marszałek Województwa Opolskiego, którzy podkreślili znaczenie infrastruktury drogowej dla rozwoju regionu. Podczas pierwszego panelu, uczestnicy mieli okazję zapoznać się z najnowszymi osiągnięciami w dziedzinie budowy dróg. Przedstawiciele firm prezentowali innowacyjne metody wzmacniania nawierzchni georusztami i kompozytami, efektywne wykorzystanie destruktu asfaltowego, a także szczegóły dotyczące realizacji dużych projektów infrastrukturalnych. Drugi panel skupiał się na bezpieczeństwie ruchu drogowego. Omawiano kluczowe aspekty związane z projektowaniem bezpiecznej infrastruktury, zarządzaniem prędkością na drogach oraz wpływem obwodnic na poprawę komunikacji miejskiej. Dyskusje te pozwoliły uczestnikom na głębsze zrozumienie wyzwań i rozwiązań w tej dziedzinie. M.in. Mgr inż. Tomasz Mackun z Politechniki Gdańskiej przekonywał, że bezpieczna infrastruktura drogowa nie jest skomplikowana, jeśli zastosuje się odpowiednie zasady projektowania. Elektromontaż Rzeszów S.A. zaprezentował aspekty bezpiecznej konstrukcji wsporczej punktów oświetleniowych w odniesieniu do wymagań formalnych. Mgr inż. Marcin Hałuszczak przedstawił różne strategie zarządzania prędkością na drogach, a mgr inż. Rafał Pydych, Dyrektor GDDKiA Oddział Opole, omówił, czy obwodnice rzeczywiście rozwiązują problemy komunikacyjne miast. Panel techniczny dostarczył uczestnikom wiedzy na temat nowoczesnych technologii stosowanych w projektowaniu i budowie mostów oraz dróg. dr inż. Mariusz Pustelnik omówił przebudowę Alei Wojska Polskiego – DK1 w Częstochowie, realizowaną w procedurze „Zaprojektuj i zbuduj”. Prof. dr inż. Wojciech Lorenc z Politechniki Wrocławskiej zaprezentował nowe rozwiązania mostowe o rozpiętości ponad 50 m oraz plastyczne projektowanie przekrojów zespolonych. Ostatni panel pierwszego dnia dotyczył prawnych aspektów budownictwa drogowego i zamówień publicznych. Eksperci omawiali zmiany w prawie budowlanym, przepisy dotyczące zamówień publicznych oraz zasady kontroli jakości wyrobów budowlanych. Te prezentacje były szczególnie cenne dla praktyków, którzy na co dzień muszą poruszać się w skomplikowanej sferze regulacji prawnych. Na koniec przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury omówił bieżące priorytety i plany na przyszłość dotyczące infrastruktury drogowej w Polsce. Drugi dzień seminarium rozpoczął się od prezentacji nowoczesnych systemów wizyjnych i sztucznej inteligencji do pomiarów natężenia ruchu drogowego, przedstawionych przez firmę Vitronic Machine Vision Polska Sp. z o.o. Następnie, HABA-BETON Johann Bartlechner Sp. z o.o. zaprezentowała innowacyjne prefabrykaty do zagospodarowania wód opadowych, które mogą znacznie poprawić efektywność systemów odwadniających.
Wydarzenie było doskonałą okazją do nawiązania współpracy oraz pogłębienia wiedzy na temat najnowszych trendów i technologii w dziedzinie budownictwa drogowego. Dzięki szerokiemu zakresowi tematów omawianych podczas paneli dyskusyjnych, uczestnicy mogli zdobyć cenne informacje dotyczące zarówno najnowszych technologii, jak i praktycznych aspektów realizacji projektów drogowych.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
W artykule omówiono kwestie związane z ułożeniem nawierzchni z betonu cementowego klasy C35/45 w tunelu TS-04. Prace te są częścią większego zadania pod nazwą „Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S52, odcinek Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła)”. Betonowy tunel pod Zielonkami TS-04, będący częścią Północnej Obwodnicy Krakowa (S52), jest jednym z kluczowych elementów infrastrukturalnych tej drogi ekspresowej. Tunel o długości 653 m, ...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...