Seminarium Drogowe „Projektowanie, budowa i utrzymanie infrastruktury drogowej”
16-17 maja 2024 r. w Pokrzywnej odbyła się kolejna edycja Seminarium drogowego „Projektowanie, budowa i utrzymanie infrastruktury drogowej”, zorganizowane przez SITK RP Oddział Opole we współpracy z Opolską Okręgową Izbą Inżynierów Budownictwa. Wydarzenie zgromadziło ok 150 specjalistów i przedstawicieli branży budowlanej, którzy dyskutowali na temat najnowszych trendów, technologii oraz wyzwań w infrastrukturze drogowej.
Pierwszy dzień seminarium rozpoczął się od uroczystego powitania uczestników przez dr. inż. Mariusza Pustelnika, Prezesa SITK RP Oddział Opole. Następnie swoje wystąpienia mieli Wojewoda Opolski oraz Marszałek Województwa Opolskiego, którzy podkreślili znaczenie infrastruktury drogowej dla rozwoju regionu. Podczas pierwszego panelu, uczestnicy mieli okazję zapoznać się z najnowszymi osiągnięciami w dziedzinie budowy dróg. Przedstawiciele firm prezentowali innowacyjne metody wzmacniania nawierzchni georusztami i kompozytami, efektywne wykorzystanie destruktu asfaltowego, a także szczegóły dotyczące realizacji dużych projektów infrastrukturalnych. Drugi panel skupiał się na bezpieczeństwie ruchu drogowego. Omawiano kluczowe aspekty związane z projektowaniem bezpiecznej infrastruktury, zarządzaniem prędkością na drogach oraz wpływem obwodnic na poprawę komunikacji miejskiej. Dyskusje te pozwoliły uczestnikom na głębsze zrozumienie wyzwań i rozwiązań w tej dziedzinie. M.in. Mgr inż. Tomasz Mackun z Politechniki Gdańskiej przekonywał, że bezpieczna infrastruktura drogowa nie jest skomplikowana, jeśli zastosuje się odpowiednie zasady projektowania. Elektromontaż Rzeszów S.A. zaprezentował aspekty bezpiecznej konstrukcji wsporczej punktów oświetleniowych w odniesieniu do wymagań formalnych. Mgr inż. Marcin Hałuszczak przedstawił różne strategie zarządzania prędkością na drogach, a mgr inż. Rafał Pydych, Dyrektor GDDKiA Oddział Opole, omówił, czy obwodnice rzeczywiście rozwiązują problemy komunikacyjne miast. Panel techniczny dostarczył uczestnikom wiedzy na temat nowoczesnych technologii stosowanych w projektowaniu i budowie mostów oraz dróg. dr inż. Mariusz Pustelnik omówił przebudowę Alei Wojska Polskiego – DK1 w Częstochowie, realizowaną w procedurze „Zaprojektuj i zbuduj”. Prof. dr inż. Wojciech Lorenc z Politechniki Wrocławskiej zaprezentował nowe rozwiązania mostowe o rozpiętości ponad 50 m oraz plastyczne projektowanie przekrojów zespolonych. Ostatni panel pierwszego dnia dotyczył prawnych aspektów budownictwa drogowego i zamówień publicznych. Eksperci omawiali zmiany w prawie budowlanym, przepisy dotyczące zamówień publicznych oraz zasady kontroli jakości wyrobów budowlanych. Te prezentacje były szczególnie cenne dla praktyków, którzy na co dzień muszą poruszać się w skomplikowanej sferze regulacji prawnych. Na koniec przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury omówił bieżące priorytety i plany na przyszłość dotyczące infrastruktury drogowej w Polsce. Drugi dzień seminarium rozpoczął się od prezentacji nowoczesnych systemów wizyjnych i sztucznej inteligencji do pomiarów natężenia ruchu drogowego, przedstawionych przez firmę Vitronic Machine Vision Polska Sp. z o.o. Następnie, HABA-BETON Johann Bartlechner Sp. z o.o. zaprezentowała innowacyjne prefabrykaty do zagospodarowania wód opadowych, które mogą znacznie poprawić efektywność systemów odwadniających.
Wydarzenie było doskonałą okazją do nawiązania współpracy oraz pogłębienia wiedzy na temat najnowszych trendów i technologii w dziedzinie budownictwa drogowego. Dzięki szerokiemu zakresowi tematów omawianych podczas paneli dyskusyjnych, uczestnicy mogli zdobyć cenne informacje dotyczące zarówno najnowszych technologii, jak i praktycznych aspektów realizacji projektów drogowych.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?
Dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” szczegółowo omawia powody powołania oraz cele działania Zespołu ds. Zabytkowych Obiektów Mostowych, którego jest kierownikiem. Wskazuje również na potrzebę stworzenia rejestru obiektów wymagających ochrony, opracowania wzorcowych specyfikacji technicznych oraz zapew...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Zagadnienie energooszczędności w kontekście budowy i eksploatacji przenośników taśmowych służących do transportu kruszyw
Artykuł dotyczy energooszczędnych przenośników taśmowych stosowanych w górnictwie do transportu kruszyw i omawia, jak zmiany globalnego zużycia energii wpływają na rozwój tej technologii oraz jakie korzyści ekologiczne wynikają z zastępowania spalinowych pojazdów przenośnikami taśmowymi. Poruszono także aspekty techniczne i ekonomiczne związane z wykorzystaniem przenośników taśmowych, które są kluczowe dla efektywności energetycznej i ochrony środowiska. Ochrona globalnego klimatu i rosnące k...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
W artykule przedstawiono problematykę oceny przydatności kruszyw łamanych, recyklingowych oraz alternatywnych dla warstw podbudów nawierzchni drogowych wg wymagań normy PN-S-06102:1997 oraz Wymagań Technicznych WT-4:2010. Wskazano różnice w ocenie w zależności od wymagań poszczególnych dokumentów technicznych. Zwrócono uwagę na parametry poszczególnych kruszyw, które związane są z pochodzeniem badanego materiału ziarnistego. Kruszywa są ziarnistym materiałem stosowanym powszechnie w budownict...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Badania wstępne możliwości likwidacji odpadów za pomocą wykorzystania energii materiałów wybuchowych
Energia materiału wybuchowego (MW) może być wykorzystana w celu utylizacji odpadów. Przeprowadzone badania wstępne pozwoliły na opracowanie dwóch sposobów utylizacji odpadów z tworzyw sztucznych za pomocą metody detonacyjnej. Opracowana metoda w przypadku komercjalizacji w skali przemysłowej może stanowić efektywny sposób unieszkodliwiania niektórych odpadów w systemie gospodarki odpadami, stanowiąc uzupełnienie dotychczas stosowanych metod. Ponadto możliwe jest uzyskanie dodatkowych korzyści...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...