Seminarium Drogowe „Projektowanie, budowa i utrzymanie infrastruktury drogowej”
16-17 maja 2024 r. w Pokrzywnej odbyła się kolejna edycja Seminarium drogowego „Projektowanie, budowa i utrzymanie infrastruktury drogowej”, zorganizowane przez SITK RP Oddział Opole we współpracy z Opolską Okręgową Izbą Inżynierów Budownictwa. Wydarzenie zgromadziło ok 150 specjalistów i przedstawicieli branży budowlanej, którzy dyskutowali na temat najnowszych trendów, technologii oraz wyzwań w infrastrukturze drogowej.
Pierwszy dzień seminarium rozpoczął się od uroczystego powitania uczestników przez dr. inż. Mariusza Pustelnika, Prezesa SITK RP Oddział Opole. Następnie swoje wystąpienia mieli Wojewoda Opolski oraz Marszałek Województwa Opolskiego, którzy podkreślili znaczenie infrastruktury drogowej dla rozwoju regionu. Podczas pierwszego panelu, uczestnicy mieli okazję zapoznać się z najnowszymi osiągnięciami w dziedzinie budowy dróg. Przedstawiciele firm prezentowali innowacyjne metody wzmacniania nawierzchni georusztami i kompozytami, efektywne wykorzystanie destruktu asfaltowego, a także szczegóły dotyczące realizacji dużych projektów infrastrukturalnych. Drugi panel skupiał się na bezpieczeństwie ruchu drogowego. Omawiano kluczowe aspekty związane z projektowaniem bezpiecznej infrastruktury, zarządzaniem prędkością na drogach oraz wpływem obwodnic na poprawę komunikacji miejskiej. Dyskusje te pozwoliły uczestnikom na głębsze zrozumienie wyzwań i rozwiązań w tej dziedzinie. M.in. Mgr inż. Tomasz Mackun z Politechniki Gdańskiej przekonywał, że bezpieczna infrastruktura drogowa nie jest skomplikowana, jeśli zastosuje się odpowiednie zasady projektowania. Elektromontaż Rzeszów S.A. zaprezentował aspekty bezpiecznej konstrukcji wsporczej punktów oświetleniowych w odniesieniu do wymagań formalnych. Mgr inż. Marcin Hałuszczak przedstawił różne strategie zarządzania prędkością na drogach, a mgr inż. Rafał Pydych, Dyrektor GDDKiA Oddział Opole, omówił, czy obwodnice rzeczywiście rozwiązują problemy komunikacyjne miast. Panel techniczny dostarczył uczestnikom wiedzy na temat nowoczesnych technologii stosowanych w projektowaniu i budowie mostów oraz dróg. dr inż. Mariusz Pustelnik omówił przebudowę Alei Wojska Polskiego – DK1 w Częstochowie, realizowaną w procedurze „Zaprojektuj i zbuduj”. Prof. dr inż. Wojciech Lorenc z Politechniki Wrocławskiej zaprezentował nowe rozwiązania mostowe o rozpiętości ponad 50 m oraz plastyczne projektowanie przekrojów zespolonych. Ostatni panel pierwszego dnia dotyczył prawnych aspektów budownictwa drogowego i zamówień publicznych. Eksperci omawiali zmiany w prawie budowlanym, przepisy dotyczące zamówień publicznych oraz zasady kontroli jakości wyrobów budowlanych. Te prezentacje były szczególnie cenne dla praktyków, którzy na co dzień muszą poruszać się w skomplikowanej sferze regulacji prawnych. Na koniec przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury omówił bieżące priorytety i plany na przyszłość dotyczące infrastruktury drogowej w Polsce. Drugi dzień seminarium rozpoczął się od prezentacji nowoczesnych systemów wizyjnych i sztucznej inteligencji do pomiarów natężenia ruchu drogowego, przedstawionych przez firmę Vitronic Machine Vision Polska Sp. z o.o. Następnie, HABA-BETON Johann Bartlechner Sp. z o.o. zaprezentowała innowacyjne prefabrykaty do zagospodarowania wód opadowych, które mogą znacznie poprawić efektywność systemów odwadniających.
Wydarzenie było doskonałą okazją do nawiązania współpracy oraz pogłębienia wiedzy na temat najnowszych trendów i technologii w dziedzinie budownictwa drogowego. Dzięki szerokiemu zakresowi tematów omawianych podczas paneli dyskusyjnych, uczestnicy mogli zdobyć cenne informacje dotyczące zarówno najnowszych technologii, jak i praktycznych aspektów realizacji projektów drogowych.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Marek Makowski: Ważne są regularne spotkania i wymiana doświadczeń
Marek Makowski, Przewodniczący Krajowej Rady Zarządców Dróg Powiatowych, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” koncentruje się na tematyce zarządzania infrastrukturą drogową na poziomie lokalnym w Polsce. Opowiada o wyzwaniach, celach i sukcesach związanych z działalnością Rady. Omawia także kwestie związane z tzw. modernizacją i bezpieczeńst...
KPO: wsparcie unijne dla polskiej odbudowy
KPO to strategiczny program przyjęty przez rząd Polski, który ma na celu odbudowę gospodarki oraz zwiększenie jej odporności na wszelkie kryzysy. Program składa się z 55 inwestycji i 55 reform, których celem jest stymulowanie wzrostu gospodarczego, tworzenie miejsc pracy oraz modernizacja i transformacja różnych sektorów gospodarki. Środki na realizację KPO pochodzą głównie z funduszy Unii Europejskiej, które zostały przyznane Polsce w ramach tzw. Planu Odbudowy dla Europy. Polska otrzyma 59,...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Sprzęt do wbudowania mieszanek mineralno-asfaltowych
W artykule omówiono charakterystykę sprzętu do wbudowania mieszanek mineralno-asfaltowych – opisano jego główne elementy konstrukcyjne oraz procedury przygotowawcze i procesy związane z użytkowaniem. Autor zwraca uwagę na znaczenie właściwego zagęszczenia i równomiernego rozkładu mieszanki, a także na kwestie bezpieczeństwa i konserwacji maszyn. Podstawowymi maszynami używanymi do rozkładania mieszanek mineralno-bitumicznych są rozkładarki mas mineralno-bitumicznych (fot. 1). Zastosowanie roz...
Nie święci piaski sieją, czyli badania kruszyw w teorii i praktyce
Artykuł porusza tematykę badań kruszyw z perspektywy praktycznej i teoretycznej. Autor, opierając się na swoich wieloletnich doświadczeniach, wprowadza czytelnika w różnorodne aspekty tego zagadnienia, jednocześnie podkreślając, że celem artykułu nie jest przedstawienie wyników badań, lecz zwrócenie uwagi na niejednoznaczności i wyzwania związane z normami i praktyką w tej dziedzinie. Publikacji na temat badań kruszyw jest mnóstwo, zarówno w literaturze popularnonaukowej, jak i branżowej. Moi...
Oświetlenie Sopotu. Nowe standardy energooszczędności i ekologii
Poprawa bezpieczeństwa i oszczędności energii jest niezwykle istotna z punktu widzenia zarządzania infrastrukturą miejską i zrównoważonego rozwoju. Realizacja dwóch projektów dotyczących doświetlenia i wymiany oświetlenia w Sopocie w 2024 r. jest dużym krokiem w kierunku osiągnięcia tych celów. Sopot już od wielu lat pozostaje liderem w realizacji projektów mających na celu poprawę bezpieczeństwa oraz komfortu mieszkańców. Wśród nich szczególną uwagę zwraca modernizacja oświetlenia ulicznego,...
Od inżynierskich koszmarów do spokojnych snów – BestABUT w akcji
Czy zdarzyło Ci się kiedyś, by Twoje projekty mostowe spędzały Ci sen z powiek? Marzysz o narzędziu, które pozwoli Ci obliczyć przyczółki mostowe, drogowe i kolejowe bez zbędnego stresu? BestABUT to odpowiedź na Twoje inżynierskie modlitwy! Kompleksowe obliczenia w każdym etapie BestABUT pozwala Ci zapanować nad każdym etapem budowy jak maestro nad orkiestrą. Wyznaczanie sił w poziomie posadowienia, naprężeń pod fundamentem i sił osiowych w palach? Dla BestABUT to pestka. Dzięki temu programo...
Odwodnienie torowiska tramwajowego
Odwodnienie torowiska tramwajowego to niezwykle istotny system urządzeń mający na celu zarówno zapewnienie bezpieczeństwa użytkowników drogi, jak i zwiększenie trwałości samej infrastruktury torowiskowej. Jest to kompleksowy zestaw środków służących do efektywnego zbierania i odprowadzania wody opadowej oraz innych źródeł wilgoci z obszaru torowiska. Istotą tego rozwiązania jest zmniejszenie negatywnego wpływu wody na konstrukcje torowiska oraz zapewnienie optymalnych warunków użytkowania. Sk...
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Aby sprostać stale rosnącemu obciążeniu oraz zachować wysoką jakość dróg, konieczne jest regularne monitorowanie ich stanu, w tym ocena nośności. Dzięki nowoczesnym metodom pomiarowym, takim jak ugięciomierze typu FWD i TSD, zarządcy dróg mogą dokładnie monitorować nośność nawierzchni, co przekłada się na lepsze zarządzanie infrastrukturą drogową. Nośność nawierzchni, czyli jej zdolność do przenoszenia obciążeń, jest kluczowym wskaźnikiem stanu technicznego drogi. Aby ocenić nośność oraz trwa...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Konferencja Naukowo-Techniczna Konstrukcje Sprężone KS2024
Konferencja Naukowo-Techniczna Konstrukcje Sprężone KS2024, 13-14 maja 2024, Kraków
Konferencja „Utrzymanie dróg” 2024
27-29 maja 2024 r. w Jastrzębiej Górze, odbyła się konferencja „Utrzymanie dróg” zorganiz...
Seminarium Drogowe „Projektowanie, budowa i utrzymanie infrastruktury drogowej”
16-17 maja 2024 r. w Pokrzywnej odbyła się kolejna edycja Seminarium drogowego „Projektow...
Mosty Tradycja i Nowoczesność
W dniach 16-17 maja 2024 roku gościliśmy na Politechnice Bydgoskiej wybitnych polskich i ...