Działania na drogach krajowych po powodzi
Na obszarze województwa opolskiego do sprawdzenia było około 150 kilometrów dróg krajowych i ponad 80 obiektów mostowych, w tym przepustów.
Most tymczasowy w Głuchołazach
Występująca woda z rzeki Biała Głuchołaska zniszczyła tymczasowy obiekt wraz z konstrukcją obiektu docelowego. Niezwłocznie po powodzi, wykonawca (Himmel i Papesch Opole) rozpoczął rozbiórkę uszkodzonego mostu tymczasowego i oczyszczanie koryta rzeki. Od 20 września na miejsce zostali skierowani żołnierze z 2. Pułku Inżynieryjnego z Inowrocławia, którzy wspomogli wykonawcę przy rozbiórce konstrukcji mostu tymczasowego i oczyszczeniu koryta rzeki.
Od poniedziałku, 7 października, żołnierze przystąpili do skręcania konstrukcji mostu tymczasowego DMS-65, a w piątek (11 października) posadowili dwie konstrukcje mostu na przygotowanych przyczółkach i wypełnili pomost płytami. Aktualnie wykonawca kontynuuje prace przy budowie dojazdów do obiektów oraz rozpoczął prace przy odbudowie chodników.
Most tymczasowy DMS-65 został wypożyczony z Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych. Konstrukcja całego obiektu przyjechała do Głuchołaz w kilku transportach. Wkrótce zapewni połączenie dwóch części Głuchołaz dla samochodów oraz pieszych.
Odcinki zamknięte dla ruchu
DK45 w Krapkowicach
Na skutek wysokiego stanu wody w rzece Osobłoga i wystąpienia rzeki z jej koryta doszło do podmycia nasypów oraz konstrukcji drogi, a także do zapadnięcia jezdni na dojazdach do obiektów mostowych. W związku z tym przejazd DK45 za rondem w Krapkowicach został zablokowany do odwołania.
We wtorek, 24 września, z inicjatywy gminy Krapkowice na tym odcinku zamontowano kładkę dla pieszych o długości 20 metrów i szerokości ponad metra.
Na czas zamknięcia tego odcinka wyznaczono objazd na trasie Racibórz – Opole:
- dla pojazdów o DMC powyżej 10 t – DK40 w m. Większyce, następnie odcinkiem DK40 do skrzyżowania DK40 i dalej DW414 w kierunku Opola,
- dla pojazdów o DMC poniżej 10 t – DK45 do skrzyżowania z DK40 w Reńskiej Wsi, następnie przez Kędzierzyn-Koźle do skrzyżowania z DW423, dalej DW423 do skrzyżowania z DW409 w Gogolinie i przez Krapkowice na DK45.
Skala uszkodzeń i zniszczeń na tym odcinku uniemożliwia puszczenie ruchu, a trasa wymaga przebudowy drogi oraz obiektów mostowych. Prace projektowe powinny rozpocząć się w najbliższych miesiącach, po zapewnieniu finansowania.
DK94 w Skorogoszczy
Wysoki stan wody w rzece Nysa Kłodzka i wystąpienie rzeki z jej koryta spowodowało zalanie, podmycie drogi i zapadnięcie jezdni w okolicy obiektu mostowego. Przejazd drogą w Skorogoszczy na wysokości skrzyżowania z DW458 w kierunku Lewina Brzeskiego został zablokowany do odwołania. W celu umożliwienia przejazdu służb oraz okolicznych mieszkańców pojazdami do 3,5 t, w piątek, 27 września, zamontowano tymczasową przeprawę wojskową MS-20.
Na tym odcinku wyznaczono objazd w kierunku Opola od ronda w Skarbimierzu, DK39 do Pisarzowic, dalej DW457 w kierunku Popielowa i DW458 do DK94 w Skorogoszczy. Analogiczny objazd obowiązuje w kierunku Wrocławia.
W celu przywrócenia ruchu, na drodze krajowej w Skorogoszczy trwa odbudowa poboczy oraz naprawa korpusu drogi w okolicach obiektu.
Odcinek z utrudnieniami
Ruch wahadłowy nadal obowiązuje na DK46i w Kamienicy, gdzie w ramach robót utrzymaniowych wykonano naprawę uszkodzonych fragmentów jezdni. W celu przywrócenia pełnej przejezdności na tym odcinku, niezbędna jest rozbudowa wraz z przebudową murów, które stanowią jednocześnie konstrukcję oporową drogi i umocnienie koryta rzeki.
źródło i fot. GDDKiA
Przeczytaj również: Targi przemysłowe w Krakowie startują 16 października! Weź udział w SYMAS®, MAINTENANCE i KOMPOZYT-EXPO®
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Utrzymanie ruchu w kopalni odkrywkowej na podstawie analizy systemu maszynowego koparka-wywrotka
W artykule opisano system koparki-wywrotki powszechnie stosowany w kopalniach odkrywkowych. Autor skupia się na jego strukturze i organizacji na przykładzie kopalni „El Cerrejón” w Kolumbii. Wspomina również o kosztach sprzętu, które mogą być znaczne, oraz omawia kluczowe aspekty techniczne i operacyjne związane z użytkowaniem tych maszyn w górnictwie odkrywkowym. Jednym z najpowszechniej stosowanych systemów maszynowych w górnictwie odkrywkowym jest system maszyny ładujące − dyskretne środki...
Problematyka utrzymania i budowy nawierzchni betonowych
Artykuł dotyczy problematyki związanej z utrzymaniem i budową nawierzchni betonowych. Autor omawia różne aspekty projektowania i konstrukcji nawierzchni betonowych, takie jak: grubość płyt, szczeliny dylatacyjne, rodzaje podbudowy oraz metody ich połączenia. Przedstawia także różne techniki utrzymania i naprawy nawierzchni, jak również doświadczenia z różnych krajów w zakresie optymalizacji konstrukcji betonowych pod kątem odporności na warunki środowiskowe i eksploatacyjne. Historia nawierzc...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Cyfrowe wsparcie w procesie realizacji inwestycji infrastrukturalnych
Od projektowania po realizację i zarządzanie gotową infrastrukturą, technologie cyfrowe rewolucjonizują pracę inżynierów, zwiększając precyzję i efektywność kosztową. Tam, gdzie jeszcze dekadę temu wymagano wielu godzin obliczeń i papierowej dokumentacji, dzisiaj możliwe jest szybsze działanie dzięki specjalistycznemu oprogramowaniu oraz zaawansowanym narzędziom pomiarowym.
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Aby sprostać stale rosnącemu obciążeniu oraz zachować wysoką jakość dróg, konieczne jest regularne monitorowanie ich stanu, w tym ocena nośności. Dzięki nowoczesnym metodom pomiarowym, takim jak ugięciomierze typu FWD i TSD, zarządcy dróg mogą dokładnie monitorować nośność nawierzchni, co przekłada się na lepsze zarządzanie infrastrukturą drogową. Nośność nawierzchni, czyli jej zdolność do przenoszenia obciążeń, jest kluczowym wskaźnikiem stanu technicznego drogi. Aby ocenić nośność oraz trwa...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
Konwent Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich w Poznaniu
Konwent to forum dyskusji, wypracowania rozwiązań i wymiany doświadczeń. Podczas kilkudni...
VIII Konferencja Drogowa „Warunki gruntowe a projektowanie oraz budowa dróg”
2-4 października 2024 r. odbyła się VIII edycja Konferencji Drogowej „Warunki gruntowe a ...
NAJLEPSZE BUDOWY W POLSCE NAGRODZONE!
27 września 2024 roku na Zamku Królewskim w Warsza...
SGO2024 „Praktyczna Strona Wiedzy” po raz kolejny zagościła w Wiśle
W dniach 9-11 września 2024 w Hotelu Gołębiewski w Wiśle odbyła się XI...