Działania na drogach krajowych po powodzi
Na obszarze województwa opolskiego do sprawdzenia było około 150 kilometrów dróg krajowych i ponad 80 obiektów mostowych, w tym przepustów.
Most tymczasowy w Głuchołazach
Występująca woda z rzeki Biała Głuchołaska zniszczyła tymczasowy obiekt wraz z konstrukcją obiektu docelowego. Niezwłocznie po powodzi, wykonawca (Himmel i Papesch Opole) rozpoczął rozbiórkę uszkodzonego mostu tymczasowego i oczyszczanie koryta rzeki. Od 20 września na miejsce zostali skierowani żołnierze z 2. Pułku Inżynieryjnego z Inowrocławia, którzy wspomogli wykonawcę przy rozbiórce konstrukcji mostu tymczasowego i oczyszczeniu koryta rzeki.
Od poniedziałku, 7 października, żołnierze przystąpili do skręcania konstrukcji mostu tymczasowego DMS-65, a w piątek (11 października) posadowili dwie konstrukcje mostu na przygotowanych przyczółkach i wypełnili pomost płytami. Aktualnie wykonawca kontynuuje prace przy budowie dojazdów do obiektów oraz rozpoczął prace przy odbudowie chodników.
Most tymczasowy DMS-65 został wypożyczony z Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych. Konstrukcja całego obiektu przyjechała do Głuchołaz w kilku transportach. Wkrótce zapewni połączenie dwóch części Głuchołaz dla samochodów oraz pieszych.
Odcinki zamknięte dla ruchu
DK45 w Krapkowicach
Na skutek wysokiego stanu wody w rzece Osobłoga i wystąpienia rzeki z jej koryta doszło do podmycia nasypów oraz konstrukcji drogi, a także do zapadnięcia jezdni na dojazdach do obiektów mostowych. W związku z tym przejazd DK45 za rondem w Krapkowicach został zablokowany do odwołania.
We wtorek, 24 września, z inicjatywy gminy Krapkowice na tym odcinku zamontowano kładkę dla pieszych o długości 20 metrów i szerokości ponad metra.
Na czas zamknięcia tego odcinka wyznaczono objazd na trasie Racibórz – Opole:
- dla pojazdów o DMC powyżej 10 t – DK40 w m. Większyce, następnie odcinkiem DK40 do skrzyżowania DK40 i dalej DW414 w kierunku Opola,
- dla pojazdów o DMC poniżej 10 t – DK45 do skrzyżowania z DK40 w Reńskiej Wsi, następnie przez Kędzierzyn-Koźle do skrzyżowania z DW423, dalej DW423 do skrzyżowania z DW409 w Gogolinie i przez Krapkowice na DK45.
Skala uszkodzeń i zniszczeń na tym odcinku uniemożliwia puszczenie ruchu, a trasa wymaga przebudowy drogi oraz obiektów mostowych. Prace projektowe powinny rozpocząć się w najbliższych miesiącach, po zapewnieniu finansowania.
DK94 w Skorogoszczy
Wysoki stan wody w rzece Nysa Kłodzka i wystąpienie rzeki z jej koryta spowodowało zalanie, podmycie drogi i zapadnięcie jezdni w okolicy obiektu mostowego. Przejazd drogą w Skorogoszczy na wysokości skrzyżowania z DW458 w kierunku Lewina Brzeskiego został zablokowany do odwołania. W celu umożliwienia przejazdu służb oraz okolicznych mieszkańców pojazdami do 3,5 t, w piątek, 27 września, zamontowano tymczasową przeprawę wojskową MS-20.
Na tym odcinku wyznaczono objazd w kierunku Opola od ronda w Skarbimierzu, DK39 do Pisarzowic, dalej DW457 w kierunku Popielowa i DW458 do DK94 w Skorogoszczy. Analogiczny objazd obowiązuje w kierunku Wrocławia.
W celu przywrócenia ruchu, na drodze krajowej w Skorogoszczy trwa odbudowa poboczy oraz naprawa korpusu drogi w okolicach obiektu.
Odcinek z utrudnieniami
Ruch wahadłowy nadal obowiązuje na DK46i w Kamienicy, gdzie w ramach robót utrzymaniowych wykonano naprawę uszkodzonych fragmentów jezdni. W celu przywrócenia pełnej przejezdności na tym odcinku, niezbędna jest rozbudowa wraz z przebudową murów, które stanowią jednocześnie konstrukcję oporową drogi i umocnienie koryta rzeki.
źródło i fot. GDDKiA
Przeczytaj również: Targi przemysłowe w Krakowie startują 16 października! Weź udział w SYMAS®, MAINTENANCE i KOMPOZYT-EXPO®
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
W artykule omówiono kwestie związane z ułożeniem nawierzchni z betonu cementowego klasy C35/45 w tunelu TS-04. Prace te są częścią większego zadania pod nazwą „Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S52, odcinek Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła)”. Betonowy tunel pod Zielonkami TS-04, będący częścią Północnej Obwodnicy Krakowa (S52), jest jednym z kluczowych elementów infrastrukturalnych tej drogi ekspresowej. Tunel o długości 653 m, ...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...