Reklama

Dobór technologii utrzymaniowych ze względu na specyfikę uszkodzeń nawierzchni

a) Deformacje trwałe
  • lepkoplastyczne warstw asfaltowych
  • strukturalne – odkształcenie podłoża
  • sfalowania, odciski
b) Spękania
  • zmęczeniowe
  • termiczne
  • odbite
c) Uszkodzenia powierzchniowe
  • ubytki lepiszcza/kruszywa
  • ubytki mieszanki z warstwy
  • plamy lepiszcza
  • polerowanie ziaren kruszywa
  • łaty i wyboje

Dobrze zaprojektowana nawierzchnia powinna spełniać wymagania trwałości funkcjonalnej, jak i strukturalnej w zakładanym okresie eksploatacji. Mówiąc o utracie trwałości funkcjonalnej nawierzchni, mamy na myśli pojawienie się wybojów, uszkodzeń powierzchniowych czy kolein lepkoplastycznych. Są to najczęściej te problemy, które bezpośrednio przekładają się na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Z kolei utrata trwałości strukturalnej ściśle wiąże się ze zniszczeniem struktury nawierzchni i charakteryzuje się pojawieniem kolein strukturalnych czy spękań zmęczeniowych.

Deformacje trwałe

Nawierzchnia bitumiczna pod wpływem ruchu ulega odkształceniom, które mają charakter odwracalny (odkształcenia sprężyste) i trwały (nieodwracalny). Odkształcenia trwałe pojawiają się na naszych drogach w postaci nie tylko dobrze nam znanych kolein, ale również spływów, sfalowań, fałd czy odcisków. Deformacje strukturalne dotyczą przede wszystkim niedostosowania układu konstrukcyjnego nawierzchni do nośności podłoża gruntowego oraz przewidywanego obciążenia ruchem. W skrajnych przypadkach mogą być też ef...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników

Dlaczego warto się zarejestrować?

  • Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
  • Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
  • Zapoznasz się z materiałami video
  • Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Zarejestruj się

Logowanie

Wywiady

Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię

Jakie wymagania muszą spełnić plany ruchu kopalń odkrywkowych przed ich zatwierdzeniem przez WUG? Piotr Litwa: W działalności górniczej istnieje ściśle określone pojęcie „Planu ruchu zakładu”. Jest to opracowany przez przedsiębiorcę i zatwierdzony przez właściwego miejscowo dyrektora OUG dokument, na podstawie którego prowadzony jest ruch zakład...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.