Chemiczna weryfikacja ilości cementu w mieszankach cementowo-gruntowych
Straty prażenia wynikają z termicznego rozkładu związków obecnych w próbce, w tym przypadku informują o ilości związanej w nich wody oraz dwutlenku węgla. W zakresie przygotowania kwaśnego wyciągu z gruntu badania przeprowadzono wg instrukcji ITB 277/86 [3] opracowanej na potrzeby analizy składu stwardniałych betonów cementowych. Części gruntu rozpuszczalne w kwasie informują o ilości obecnych w gruncie związków wapnia, magnezu, glinu i żelaza.
Związki wapnia obecne w cemencie portlandzkim i produktach jego wiązania są rozpuszczalne w kwasie solnym. Z tego względu naważki 10 gramów z wysuszonego do stałej wagi i uśrednionego gruntu z każdej badanej próbki poddano działaniu roztworu kwasu solnego o stężeniu 1:3, w temperaturze wrzenia. Części nierozpuszczalne odsączono, wysuszono, wyprażono i zważono. Z otrzymanego roztworu wydzielono glin i żelazo oraz zamaskowano jony magnezu, co następnie umożliwiło oznaczenie w nim wapnia. Ilość wapnia oznaczono metodą kompleksometryczną, wyniki przeliczono na tlenek wapnia. Oznaczenia wykonano dla trzech równoległych naważek z każdej badanej próbki.
Wyniki badań i analiza
Wyniki wykonanych oznaczeń i odpowiednich obliczeń zamieszczono w tab. 1.
Obserwacje makroskopowe oraz wyniki analiz chemicznych gruntu z dziewięciu próbek pobranych z odwiertów w utwardzanym gruncie wykazały (tab. 1), że jest on niejednorodny i różni się w poszczególnych miejscach pobrania składem chemicznym. Wskazuje to na różny jakościowy i ilościowy skład fazowy.
Z analizy zawartości wapnia w gruncie wynika (tab. 1), że jest ona różna w zależności od miejsca pobrania próbki. W próbkach nr 4, 5 i 8 stwierdzono ok. 2% (wag.) wapnia ze związków rozpuszczonych w kwasie (w przeliczeniu na CaO), w próbkach nr 1, 2 i 3 – ok. 2,5% mas. CaO, natomiast w próbce nr 7 – ok. 3,6%. Jedynie w gruncie próbek o nr 6 i 9, w których zaobserwowano szare, punktowe wtrącenia, ilość wapnia jest wyraźnie większa, odpowiednio 6,7% i 7,1% (wag.) w przeliczeniu na CaO.
Zgodnie z dokumentacją budowy do stabilizacji powinien zostać zastosowany cement portlandzki CEM II/B-M(S-V) 32,5 R. Według normy PN-EN 197-1:2002 [4] jest to cement portlandzki z dodatkami, popiołowo-żużlowy. Z dostępnych danych Wydziału Kontroli Jakości Cementowni „Górażdże” (tab. 2) wynika, że cement ten, analizowany w czasie od kwietnia 2009 roku do grudnia 2010 roku, zawierał średnio 54,13% (wag.) wapnia w przeliczeniu na tlenek wapnia CaO. Zawartość wapnia mieściła się pomiędzy 51,90% a 56,81% CaO, z tym że z 21 wykonanych analiz chemicznych składu cementu tylko dwa wyniki były w dolnej i dwa w górnej granicy.
Opierając się na średniej zawartości CaO, obliczono, że przy wprowadzeniu wymaganej ilości 7% (wag.) cementu do gruntu (zakładając, że grunt nie zawiera w swoim składzie związków wapnia) zawartość CaO powinna stanowić 3,79% (wag.), a przy najniższej ilości CaO w cemencie – 3,63% (wag).
Jak wynika z danych przedstawionych w tab. 1, tylko w próbce nr 7 zawartość tlenku wapnia zbliża się do tej wartości, a w próbkach nr 6 i 9 ją przekracza.
Jeżeli założy się, że cała oznaczona ilość CaO w gruncie w pobranych i analizowanych próbkach pochodzi tylko z cementu, to z przeliczeń wynikałoby, że do gruntu w próbkach nr 1, 2 i 3 zostało wprowadzone śr. ok. 4,5% (wag). cementu (4,3-4,9%), nr 4, 5 i 8 – śr. ok. 3,5% mas. cementu (3,2-3,7%). Tylko w gruncie dwóch pozostałych próbek – nr 6 i 9 – dodatek cementu mógł przekroczyć zakładane 7% (tab. 1).
Należy podkreślić, że opisana metoda nie umożliwia oddzielenia ilości CaO pochodzącego z naturalnych składników gruntu od ilości CaO pochodzącego z cementu. Obliczenia zostały wykonane przy założeniu, że grunt w swoim pierwotnym składzie nie zawierał minerałów wapniowych. Z praktyki wiadomo, że takie przypadki występują stosunkowo rzadko. Założenie, że cement jest jedynym źródłem CaO i oszacowanie na jego podstawie maksymalnej procentowej zawartości cementu w stosunku do masy gruntu jest okolicznością najkorzystniejszą dla wykonawcy, ma istotne znaczenie w przypadku formułowania wobec niego zarzutów dotyczących niezgodności wykonanych robót z zamówieniem.
W analizowanym przypadku korzystne z punku widzenia wykonawcy są założenia obliczeniowe przyjęte dla dopuszczonego przez nadzór cementu CEM II/B-M(S-V) 32,5R, podczas gdy dokumenty źródłowe zgromadzone w toku postępowania karnego mogą świadczyć, że do stabilizacji wykorzystywano także inny, niezatwierdzony cement CEM II/B-V 32,5R. Cement CEM II/B-V 32,5R zawiera więcej CaO w składzie, zatem w jego przypadku procentowy dodatek wynikający z obliczeń byłby proporcjonalnie mniejszy niż wyznaczony dla CEM II/B-M(S-V) 32,5R.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Sylwia Cichocka: Ćwierć wieku działalności ZDP w Koninie to suma dokonań wielu ludzi
Sylwia Cichocka, Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Koninie, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” podsumowuje 25 lat działalności ZDP, opisując kluczowe osiągnięcia i plany na przyszłość. Podkreśla znaczenie inwestycji w infrastrukturę drogową, takich jak przebudowa kilkudziesięciu kilometrów dróg, modernizacja mostów oraz wprowadzenie rozw...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nowe wzorce i standardy – wytyczne WR-M-72 Z uwagi na opisany w punkcie 2 najczęściej zły stan techniczny urządzeń obcych zostały opracowane stosowne wytyczne, które zdaniem zleceniodawcy i autorów mogą poprawić tę niezadowalającą pod względem technicznym problematykę. Idea powstania grupy wytycznych, m.in. dotyczących urządzeń obcych, wynikała z konieczności aktualizacji istniejących rozwiązań technicznych stosowanych w infrastrukturze komunikacyjnej w naszym kraju. Dynamiczna zmiana poziomu...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Projekt DiagBelt+ Celem projektu było obniżenie kosztów w obszarze gospodarki taśmami przenośnikowymi z wykorzystaniem zintegrowanego, mobilnego systemu diagnostycznego (o skrótowej nazwie DiagBelt+) do automatycznego badania i ciągłej diagnostyki stanu rdzenia taśm przenośnikowych z linkami stalowymi (które stanowią 97,3% wszystkich taśm stosowanych w KWB Bełchatów). System ma za zadanie wspomagać podejmowanie decyzji o naprawach i wymianach taśm w kopalni oraz informować o zagrożeniach zwią...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
W następnym etapie – projektowania konstrukcji, na podstawie przyjętych grup nośności podłoża, katalog przewiduje możliwość doboru gotowych rozwiązań – wzmocnienia podłoża poprzez jego ulepszenie lub zastosowanie dolnych warstw konstrukcyjnych. Jeżeli podłoże zostanie ocenione w sposób niewłaściwy – charakteryzuje się gorszymi parametrami mechanicznymi (m.in.: Φ, Cu, E1, E2, Mo, M) niż przyjęte dla grup G2, G3 i G4 (wymagających wzmocnienia) – proponowane typowe rozwiązanie się nie sprawdzi i...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Forum dyskusyjne: Zwiększenie odporności mostów na zagrożenia powodziowe – kluczowe strategie
Zmiany klimatyczne na świecie są faktem. Ostatnia powódź w Europie Środkowej, szczególnie w dorzeczu Odry we wrześniu 2024 r., skłania do refleksji nad bezpieczeństwem użytkowania obecnie projektowanych i budowanych obiektów drogowych. Wydaje się, że konieczne jest przygotowanie ogólnopolskiego programu zabezpieczenia przed powodzią, którego wdrożenie spowoduje minimalizację skutków powodzi. W tym programie, obok budowy systemu obiektów hydrotechnicznych, powinna znaleźć się także budowa most...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Propozycja zachowania części zabytkowej substancji mostów Przęsło mostu na rz. Odrze jako świadek historii Według studium prof. J. Biliszczuka ([3], s. 18): „Jedno z historycznych przęseł można ustawić obok z informacją historii przeprawy”. BPK Mosty s.c. opracowało wariant, który zakłada postawienie od strony górnej wody świadka historii – jednego dwutorowego przęsła mostu przez Odrę, powiązanego ze szlakiem pieszo-rowerowym (Odrzańska Droga Rowerowa). Przęsło poddane rewitalizacji stanowiło...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Korekta niwelety w trakcie realizacji inwestycji Jak już wspomniano przy opisie odwodnienia, w trakcie realizacji inwestycji, w fazie początkowej, na etapie rozbiórki istniejącej konstrukcji drogi i korytowania pod nową konstrukcję, doszło do znacznych górniczych osiadań terenu, konieczna była korekta niwelety drogi. Na pewnym krótkim odcinku pogłębiono korytowanie, aby zapewnić właściwe spadki podłużne, na innych odcinkach nieznacznie podniesiono niweletę, zasypując kamieniem kopalnianym (łu...
Kalendarium
Relacje
VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...