Chemiczna weryfikacja ilości cementu w mieszankach cementowo-gruntowych
Straty prażenia wynikają z termicznego rozkładu związków obecnych w próbce, w tym przypadku informują o ilości związanej w nich wody oraz dwutlenku węgla. W zakresie przygotowania kwaśnego wyciągu z gruntu badania przeprowadzono wg instrukcji ITB 277/86 [3] opracowanej na potrzeby analizy składu stwardniałych betonów cementowych. Części gruntu rozpuszczalne w kwasie informują o ilości obecnych w gruncie związków wapnia, magnezu, glinu i żelaza.
Związki wapnia obecne w cemencie portlandzkim i produktach jego wiązania są rozpuszczalne w kwasie solnym. Z tego względu naważki 10 gramów z wysuszonego do stałej wagi i uśrednionego gruntu z każdej badanej próbki poddano działaniu roztworu kwasu solnego o stężeniu 1:3, w temperaturze wrzenia. Części nierozpuszczalne odsączono, wysuszono, wyprażono i zważono. Z otrzymanego roztworu wydzielono glin i żelazo oraz zamaskowano jony magnezu, co następnie umożliwiło oznaczenie w nim wapnia. Ilość wapnia oznaczono metodą kompleksometryczną, wyniki przeliczono na tlenek wapnia. Oznaczenia wykonano dla trzech równoległych naważek z każdej badanej próbki.
Wyniki badań i analiza
Wyniki wykonanych oznaczeń i odpowiednich obliczeń zamieszczono w tab. 1.
Obserwacje makroskopowe oraz wyniki analiz chemicznych gruntu z dziewięciu próbek pobranych z odwiertów w utwardzanym gruncie wykazały (tab. 1), że jest on niejednorodny i różni się w poszczególnych miejscach pobrania składem chemicznym. Wskazuje to na różny jakościowy i ilościowy skład fazowy.
Z analizy zawartości wapnia w gruncie wynika (tab. 1), że jest ona różna w zależności od miejsca pobrania próbki. W próbkach nr 4, 5 i 8 stwierdzono ok. 2% (wag.) wapnia ze związków rozpuszczonych w kwasie (w przeliczeniu na CaO), w próbkach nr 1, 2 i 3 – ok. 2,5% mas. CaO, natomiast w próbce nr 7 – ok. 3,6%. Jedynie w gruncie próbek o nr 6 i 9, w których zaobserwowano szare, punktowe wtrącenia, ilość wapnia jest wyraźnie większa, odpowiednio 6,7% i 7,1% (wag.) w przeliczeniu na CaO.
Zgodnie z dokumentacją budowy do stabilizacji powinien zostać zastosowany cement portlandzki CEM II/B-M(S-V) 32,5 R. Według normy PN-EN 197-1:2002 [4] jest to cement portlandzki z dodatkami, popiołowo-żużlowy. Z dostępnych danych Wydziału Kontroli Jakości Cementowni „Górażdże” (tab. 2) wynika, że cement ten, analizowany w czasie od kwietnia 2009 roku do grudnia 2010 roku, zawierał średnio 54,13% (wag.) wapnia w przeliczeniu na tlenek wapnia CaO. Zawartość wapnia mieściła się pomiędzy 51,90% a 56,81% CaO, z tym że z 21 wykonanych analiz chemicznych składu cementu tylko dwa wyniki były w dolnej i dwa w górnej granicy.
Opierając się na średniej zawartości CaO, obliczono, że przy wprowadzeniu wymaganej ilości 7% (wag.) cementu do gruntu (zakładając, że grunt nie zawiera w swoim składzie związków wapnia) zawartość CaO powinna stanowić 3,79% (wag.), a przy najniższej ilości CaO w cemencie – 3,63% (wag).
Jak wynika z danych przedstawionych w tab. 1, tylko w próbce nr 7 zawartość tlenku wapnia zbliża się do tej wartości, a w próbkach nr 6 i 9 ją przekracza.
Jeżeli założy się, że cała oznaczona ilość CaO w gruncie w pobranych i analizowanych próbkach pochodzi tylko z cementu, to z przeliczeń wynikałoby, że do gruntu w próbkach nr 1, 2 i 3 zostało wprowadzone śr. ok. 4,5% (wag). cementu (4,3-4,9%), nr 4, 5 i 8 – śr. ok. 3,5% mas. cementu (3,2-3,7%). Tylko w gruncie dwóch pozostałych próbek – nr 6 i 9 – dodatek cementu mógł przekroczyć zakładane 7% (tab. 1).
Należy podkreślić, że opisana metoda nie umożliwia oddzielenia ilości CaO pochodzącego z naturalnych składników gruntu od ilości CaO pochodzącego z cementu. Obliczenia zostały wykonane przy założeniu, że grunt w swoim pierwotnym składzie nie zawierał minerałów wapniowych. Z praktyki wiadomo, że takie przypadki występują stosunkowo rzadko. Założenie, że cement jest jedynym źródłem CaO i oszacowanie na jego podstawie maksymalnej procentowej zawartości cementu w stosunku do masy gruntu jest okolicznością najkorzystniejszą dla wykonawcy, ma istotne znaczenie w przypadku formułowania wobec niego zarzutów dotyczących niezgodności wykonanych robót z zamówieniem.
W analizowanym przypadku korzystne z punku widzenia wykonawcy są założenia obliczeniowe przyjęte dla dopuszczonego przez nadzór cementu CEM II/B-M(S-V) 32,5R, podczas gdy dokumenty źródłowe zgromadzone w toku postępowania karnego mogą świadczyć, że do stabilizacji wykorzystywano także inny, niezatwierdzony cement CEM II/B-V 32,5R. Cement CEM II/B-V 32,5R zawiera więcej CaO w składzie, zatem w jego przypadku procentowy dodatek wynikający z obliczeń byłby proporcjonalnie mniejszy niż wyznaczony dla CEM II/B-M(S-V) 32,5R.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Jakie wyzwania widzi Pan przed polskim górnictwem odkrywkowym w najbliższych latach? Piotr Litwa: Na 31 grudnia 2023 r. nadzorem i kontrolą urzędów górniczych objętych było ponad 7 tys. odkrywkowych zakładów górniczych oraz – dla porównania – 31 kopalń podziemnych. Oczywiście skala zakładów odkrywkowych jest bardzo zróżnicowana. Są to zakłady ob...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nowe wzorce i standardy – wytyczne WR-M-72 Z uwagi na opisany w punkcie 2 najczęściej zły stan techniczny urządzeń obcych zostały opracowane stosowne wytyczne, które zdaniem zleceniodawcy i autorów mogą poprawić tę niezadowalającą pod względem technicznym problematykę. Idea powstania grupy wytycznych, m.in. dotyczących urządzeń obcych, wynikała z konieczności aktualizacji istniejących rozwiązań technicznych stosowanych w infrastrukturze komunikacyjnej w naszym kraju. Dynamiczna zmiana poziomu...
Organizacja zespołu i sprzętu do stabilizacji spoiwami hydraulicznymi
Wnioski Efektywna stabilizacja gruntów spoiwami hydraulicznymi wymaga precyzyjnego planowania zarówno pod względem organizacyjnym, jak i technologicznym. Dobór odpowiedniego składu zespołu roboczego, uwzględniający zarówno liczebność, jak i kwalifikacje pracowników, jest kluczowy dla realizacji prac w sposób efektywny i zgodny z harmonogramem. Równie ważny jest dobór odpowiedniego sprzętu, takiego jak recyklarki i walce drogowe, które muszą być dostosowane do specyfiki i skali realizowanego p...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
Etap I W pierwszym etapie wykonano nawierzchnię na pasach ruchu wolnym i awaryjnym. Docelowa szerokość pasma technologicznego wynosiła 6,10 m, podczas gdy układane pasmo miało szerokość 6,30 m i było układane od wewnętrznej strony na warstwie kruszywa 0/31,5 mm, uformowanego na całej długości pasma w odległości około 20 cm od projektowanej linii dylatacji. Od strony zewnętrznej, do bocznej części kapy chodnikowej na całej długości i wysokości układanego pasma, przyklejona została wstawka styr...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
Etap I W pierwszym etapie wykonano nawierzchnię na pasach ruchu wolnym i awaryjnym. Docelowa szerokość pasma technologicznego wynosiła 6,10 m, podczas gdy układane pasmo miało szerokość 6,30 m i było układane od wewnętrznej strony na warstwie kruszywa 0/31,5 mm, uformowanego na całej długości pasma w odległości około 20 cm od projektowanej linii dylatacji. Od strony zewnętrznej, do bocznej części kapy chodnikowej na całej długości i wysokości układanego pasma, przyklejona została wstawka styr...
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Metodologia badań i technika pomiarowa Identyfikacja nawierzchni drogowej to fundamentalny element bezpieczeństwa jej użytkowników. Dlatego też niezawodne wykrywanie nawet najmniejszych uszkodzeń staje się priorytetem dla dziedziny drogownictwa. Proces identyfikacji defektów nawierzchni rozpoczyna się od jej precyzyjnej fotograficznej rejestracji. Pierwszym etapem tego procesu jest wykonanie zdjęć powierzchni przy użyciu wyspecjalizowanych kamer, które są skierowane prostopadle do nawierzchni...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...
Konwent Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich w Poznaniu
Konwent to forum dyskusji, wypracowania rozwiązań i wymiany doświadczeń. Podczas kilkudni...