Chemiczna weryfikacja ilości cementu w mieszankach cementowo-gruntowych
Straty prażenia wynikają z termicznego rozkładu związków obecnych w próbce, w tym przypadku informują o ilości związanej w nich wody oraz dwutlenku węgla. W zakresie przygotowania kwaśnego wyciągu z gruntu badania przeprowadzono wg instrukcji ITB 277/86 [3] opracowanej na potrzeby analizy składu stwardniałych betonów cementowych. Części gruntu rozpuszczalne w kwasie informują o ilości obecnych w gruncie związków wapnia, magnezu, glinu i żelaza.
Związki wapnia obecne w cemencie portlandzkim i produktach jego wiązania są rozpuszczalne w kwasie solnym. Z tego względu naważki 10 gramów z wysuszonego do stałej wagi i uśrednionego gruntu z każdej badanej próbki poddano działaniu roztworu kwasu solnego o stężeniu 1:3, w temperaturze wrzenia. Części nierozpuszczalne odsączono, wysuszono, wyprażono i zważono. Z otrzymanego roztworu wydzielono glin i żelazo oraz zamaskowano jony magnezu, co następnie umożliwiło oznaczenie w nim wapnia. Ilość wapnia oznaczono metodą kompleksometryczną, wyniki przeliczono na tlenek wapnia. Oznaczenia wykonano dla trzech równoległych naważek z każdej badanej próbki.
Wyniki badań i analiza
Wyniki wykonanych oznaczeń i odpowiednich obliczeń zamieszczono w tab. 1.
Obserwacje makroskopowe oraz wyniki analiz chemicznych gruntu z dziewięciu próbek pobranych z odwiertów w utwardzanym gruncie wykazały (tab. 1), że jest on niejednorodny i różni się w poszczególnych miejscach pobrania składem chemicznym. Wskazuje to na różny jakościowy i ilościowy skład fazowy.
Z analizy zawartości wapnia w gruncie wynika (tab. 1), że jest ona różna w zależności od miejsca pobrania próbki. W próbkach nr 4, 5 i 8 stwierdzono ok. 2% (wag.) wapnia ze związków rozpuszczonych w kwasie (w przeliczeniu na CaO), w próbkach nr 1, 2 i 3 – ok. 2,5% mas. CaO, natomiast w próbce nr 7 – ok. 3,6%. Jedynie w gruncie próbek o nr 6 i 9, w których zaobserwowano szare, punktowe wtrącenia, ilość wapnia jest wyraźnie większa, odpowiednio 6,7% i 7,1% (wag.) w przeliczeniu na CaO.
Zgodnie z dokumentacją budowy do stabilizacji powinien zostać zastosowany cement portlandzki CEM II/B-M(S-V) 32,5 R. Według normy PN-EN 197-1:2002 [4] jest to cement portlandzki z dodatkami, popiołowo-żużlowy. Z dostępnych danych Wydziału Kontroli Jakości Cementowni „Górażdże” (tab. 2) wynika, że cement ten, analizowany w czasie od kwietnia 2009 roku do grudnia 2010 roku, zawierał średnio 54,13% (wag.) wapnia w przeliczeniu na tlenek wapnia CaO. Zawartość wapnia mieściła się pomiędzy 51,90% a 56,81% CaO, z tym że z 21 wykonanych analiz chemicznych składu cementu tylko dwa wyniki były w dolnej i dwa w górnej granicy.
Opierając się na średniej zawartości CaO, obliczono, że przy wprowadzeniu wymaganej ilości 7% (wag.) cementu do gruntu (zakładając, że grunt nie zawiera w swoim składzie związków wapnia) zawartość CaO powinna stanowić 3,79% (wag.), a przy najniższej ilości CaO w cemencie – 3,63% (wag).
Jak wynika z danych przedstawionych w tab. 1, tylko w próbce nr 7 zawartość tlenku wapnia zbliża się do tej wartości, a w próbkach nr 6 i 9 ją przekracza.
Jeżeli założy się, że cała oznaczona ilość CaO w gruncie w pobranych i analizowanych próbkach pochodzi tylko z cementu, to z przeliczeń wynikałoby, że do gruntu w próbkach nr 1, 2 i 3 zostało wprowadzone śr. ok. 4,5% (wag). cementu (4,3-4,9%), nr 4, 5 i 8 – śr. ok. 3,5% mas. cementu (3,2-3,7%). Tylko w gruncie dwóch pozostałych próbek – nr 6 i 9 – dodatek cementu mógł przekroczyć zakładane 7% (tab. 1).
Należy podkreślić, że opisana metoda nie umożliwia oddzielenia ilości CaO pochodzącego z naturalnych składników gruntu od ilości CaO pochodzącego z cementu. Obliczenia zostały wykonane przy założeniu, że grunt w swoim pierwotnym składzie nie zawierał minerałów wapniowych. Z praktyki wiadomo, że takie przypadki występują stosunkowo rzadko. Założenie, że cement jest jedynym źródłem CaO i oszacowanie na jego podstawie maksymalnej procentowej zawartości cementu w stosunku do masy gruntu jest okolicznością najkorzystniejszą dla wykonawcy, ma istotne znaczenie w przypadku formułowania wobec niego zarzutów dotyczących niezgodności wykonanych robót z zamówieniem.
W analizowanym przypadku korzystne z punku widzenia wykonawcy są założenia obliczeniowe przyjęte dla dopuszczonego przez nadzór cementu CEM II/B-M(S-V) 32,5R, podczas gdy dokumenty źródłowe zgromadzone w toku postępowania karnego mogą świadczyć, że do stabilizacji wykorzystywano także inny, niezatwierdzony cement CEM II/B-V 32,5R. Cement CEM II/B-V 32,5R zawiera więcej CaO w składzie, zatem w jego przypadku procentowy dodatek wynikający z obliczeń byłby proporcjonalnie mniejszy niż wyznaczony dla CEM II/B-M(S-V) 32,5R.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Małgorzata Ostrowska: W mojej pracy kieruję się służbą publiczną, mając na celu dobre zarządzanie drogami
Gdyby mogła Pani wymienić, to jakie wartości są dla Pani najważniejsze przy kierowaniu tą instytucją? Małgorzata Ostrowska: Przede wszystkim liczą się te wartości, które mają realny wpływ na skuteczność działań i jakość infrastruktury. Podstawą jest odpowiedzialność – zarządzanie środkami publicznymi w sposób przemyślany, zgodny z prawem i zawsz...
Webinar dedykowany – stwórzmy wydarzenie idealne dla Twojej firmy!
Od 2020 roku redakcja “Magazynu Autostrady” oraz czasopisma “Mosty” poza stacjonarnymi wydarzeniami organizuje szkolenia i spotkania w formule online. Jednymi z nich są webinary - organizowane jako wydarzenia własne bądź dla partnerów zewnętrznych w formie komercyjnej.
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Transport maszyn Wyzwania i znaczenie odpowiedniego doboru parametrów
Artykuł omawia wyzwania związane z transportem maszyn budowlanych. Poprawnie zorganizowany transport zapewnia bezpieczeństwo sprzętu i uczestników ruchu, a także pozwala unikać opóźnień, gwarantując terminowe rozpoczęcie prac. Transport maszyn, szczególnie ciężkich urządzeń, takich jak walce drogowe, wymaga precyzyjnego doboru jednostki transportowej oraz dokładnego uwzględnienia parametrów maszyny, w tym jej masy i wymiarów. Należy pamiętać, że transport ciężkich maszyn wiąże się z licznymi ...
Praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie
Podsumowanie Stosowanie domieszek w betonie jest kluczowe dla poprawy jakości i trwałości konstrukcji. Zgodnie z normą PN-EN 934-2, kontrola ich dostaw jest niezbędna w celu zapewnienia wysokiej jakości mieszanki betonowej. Skuteczne wykorzystanie domieszek wymaga odpowiedniego zaprojektowania składu betonu oraz przestrzegania zaleceń producentów. Domieszki zwiększają możliwości projektowe, poprawiają urabialność mieszanki oraz trwałość betonu, a także umożliwiają realizację skomplikowanych k...
Szybka droga do bezpieczeństwa
Dodatkowe oznakowanie i pasy ruchu Nie wszystkie znaki drogowe wynikają bezpośrednio z przepisów. Często spotyka się oznaczenie numeru drogi na pasie, po którym porusza się kierowca. Jest to forma uzupełniająca, umieszczona na pasie, który rzeczywiście prowadzi w kierunku wskazanym tekstem, co pomaga kierowcy w wyborze trasy lub utwierdza go w dokonanym już wyborze. W przykładzie zaprezentowanym na fot. 4 widoczne są pasy z oznaczeniami S52 oraz A4 – kierowca, zbliżając się do łącznicy, odpow...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Korzyści z użycia geokraty komórkowej Tomasz Herich, prezes firmy AG Geosynthetics sp. z o.o. Artykuł doskonale podkreśla kluczowe zalety geokraty komórkowej, która stała się nieodzownym elementem współczesnego budownictwa. Jako producent z wieloletnim doświadczeniem potwierdzamy: geokrata to rewolucja w stabilizacji gruntów, łącząca trwałość HDPE z ekologiczną efektywnością. Jej uniwersalność – od dróg po hydrotechnikę – wynika z elastyczności struktury, która nie tylko zwiększa nośność, ale...
Ciemna strona światła: problem zanieczyszczenia światłem
Zrównoważone zarządzanie oświetleniem Współczesne standardy certyfikacji, takie jak BREEAM i LEED v4, coraz częściej kładą nacisk na efektywne zarządzanie oświetleniem. Systemy te oceniają inwestycje pod kątem ich wpływu na środowisko oraz zdrowie użytkowników, a odpowiednie projektowanie oświetlenia może znacząco wpłynąć na końcowy wynik certyfikacji. BREEAM – promuje stosowanie energooszczędnych rozwiązań oświetleniowych, które minimalizują zanieczyszczenie świetlne, oraz uwzględnianie aspe...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
Wymagania eksploatacyjne nawierzchni drogowych Droga powinna stwarzać odpowiednie warunki bezpieczeństwa i wygody jazdy, w zależności od jej znaczenia komunikacyjnego oraz warunków terenowych. Na przydatność nawierzchni do ruchu wpływa wiele czynników, które można zgrupować następująco [4]: Użytkownik drogi zwraca uwagę przede wszystkim na cechy eksploatacyjne, które wpływają na komfort jazdy, a także na ukształtowanie trasy i jej otoczenie. Administracja drogi widzi także inne cechy technicz...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Do produkcji mieszanek kruszywowych stosuje się różnorodne materiały, takie jak kruszywa naturalne, kruszywa łamane, żużle wielkopiecowe oraz ich mieszanki. Nowe regulacje pozwalają również na użycie surowców odpadowych, takich jak żużle hutnicze, łupki górnicze czy materiały z recyklingu, jak kruszywo betonowe i ceramika. Kluczową cechą dobrego kruszywa jest jego odpowiednie uziarnienie i właściwości mechaniczne. Aby uzyskać optymalne zagęszczenie, mieszanki powinny charakteryzować się ciągł...
Kalendarium
Relacje

V Konferencja Drogowo-Kruszywowa „Materiały, surowce, technologie wykorzystywane przy projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych”

VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...

I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...