Chemiczna weryfikacja ilości cementu w mieszankach cementowo-gruntowych
W artykule przedstawiono metodykę oceny składu chemicznego gruntu podłoża stabilizowanego za pomocą cementu, służącą do weryfikacji ilości rzeczywiście zaaplikowanego wagowo spoiwa. Przedstawiona metodyka nie należy do kanonu powszechnych metod polowych, jest czasochłonna i wymaga zaawansowanej aparatury, jednakże jest wykorzystywana z powodzeniem w sytuacjach spornych, w tym w przypadku działań prowadzonych przez organy ścigania w sprawach nadużyć przy realizacji publicznych zamówień.
Decydujące kryteria przydatności mieszanki cementowo-gruntowej do wykonania warstwy ulepszonego podłoża gruntowego wg normy [1] to wytrzymałość na ściskanie próbek gruntu stabilizowanego cementem, oznaczona po 7 lub 28 dniach twardnienia, oraz wskaźnik mrozoodporności. Badanie wytrzymałości na ściskanie przeprowadza się na próbkach walcowych o wymiarach h = d = 8 cm wykonanych z zagęszczonej mieszanki cementowo-gruntowej. Oznaczenie wytrzymałości na ściskanie jest poprzedzone nasycaniem próbek wodą w ostatnim okresie pielęgnacji, co oznacza, że grunt stabilizowany cementem powinien być odporny na działanie wody.
Z uwagi na częste niepowodzenia w zakresie pozyskania rdzeni warstw stabilizowanych, z których możliwe byłoby wyodrębnienie próbek o kształcie wymaganym do porównawczych badań ściskania i mrozoodporności, weryfikacja poprawności wykonania robót w tym zakresie staje się utrudniona i często uznaniowa.
Przedmiot badań
Materiał badań stanowił grunt stabilizowany cementem pozyskany z warstwy o miąższości od 6 do 51 cm (projektowana grubość: 40 cm) ulepszonego podłoża istniejącej sieci dróg klasy G o kategorii obciążenia KR4 i KR5. Podłoże gruntowe rozpoznane na etapie projektowania sklasyfikowano jako G3 (pyły, gliny pylaste warstwowane pyłem gliny pylaste zwięzłe, iły warstwowane pyłem) i przyjęto stabilizację cementem o docelowej wytrzymałości na ściskanie w zakresie 0,5-1,5 MPa jako metodę doprowadzenia podłoża do poziomu G1. Czas od wykonania stabilizacji do momentu pobrania próbek znacznie przekraczał 360 dni, zatem mieszanka cementowo-gruntowa powinna charakteryzować się pełną wytrzymałością na ściskanie w zakresie 0,5-1,5 MPa i zgodnie z [2] powinna być wodoodporna. Należy nadmienić, że w przypadku stwierdzenia braku odporności na działanie wody ulepszony grunt pozostaje nienośny, a samą stabilizację należy uznać za nieskuteczną.
Spośród dziewięciu próbek pobranych za pomocą koronki o średnicy 100 mm całkowity brak odporności na wodę wykazały próbki gruntu stabilizowanego cementem z odwiertów nr 1, 4, 5, 8. Cecha ta może świadczyć, że w składzie cementogruntu nie zastosowano wystarczającej ilości spoiwa. Pozostałe próbki zachowywały pierwotny kształt fragmentów walców, w mniejszym lub większym stopniu uległy powierzchniowemu złuszczeniu. Pozyskane próbki stabilizacji przedstawiono na fot. 1-9, proces stabilizacji na fot. 10.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Grzegorz Soszyński: Razem możemy kreować przyszłość budownictwa mostowego
Grzegorz Soszyński, prezes zarządu Himmel i Papesch Opole Sp. z o.o., z okazji 25-lecia działalności firmy w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” opowiada o kluczowych zmianach w polskim budownictwie mostowym, wyzwaniach związanych z budową firmy od podstaw oraz projektach, które stały się powodem do dumy. Wspomina także o wartości współpracy ...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
W artykule przedstawiono problematykę oceny warunków gruntowo-wodnych dla projektowanych nawierzchni drogowych. Wskazano potencjalne błędy w klasyfikacji warunków prostych i złożonych, a także odpowiednią grupę nośności podłoża. Szczególną uwagę zwrócono na występowanie gruntów słabonośnych oraz nasypów, dla których zaproponowano nową, praktyczną definicję. Na przykładach zilustrowano powszechne błędy w określaniu grup nośności podłoża. Podłoże gruntowe jest nieodłączną częścią obiektów budow...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Forum dyskusyjne: Zwiększenie odporności mostów na zagrożenia powodziowe – kluczowe strategie
Zmiany klimatyczne na świecie są faktem. Ostatnia powódź w Europie Środkowej, szczególnie w dorzeczu Odry we wrześniu 2024 r., skłania do refleksji nad bezpieczeństwem użytkowania obecnie projektowanych i budowanych obiektów drogowych. Wydaje się, że konieczne jest przygotowanie ogólnopolskiego programu zabezpieczenia przed powodzią, którego wdrożenie spowoduje minimalizację skutków powodzi. W tym programie, obok budowy systemu obiektów hydrotechnicznych, powinna znaleźć się także budowa most...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
W artykule przedstawiono problematykę oceny warunków gruntowo-wodnych dla projektowanych nawierzchni drogowych. Wskazano potencjalne błędy w klasyfikacji warunków prostych i złożonych, a także odpowiednią grupę nośności podłoża. Szczególną uwagę zwrócono na występowanie gruntów słabonośnych oraz nasypów, dla których zaproponowano nową, praktyczną definicję. Na przykładach zilustrowano powszechne błędy w określaniu grup nośności podłoża. Podłoże gruntowe jest nieodłączną częścią obiektów budow...
Kalendarium
Relacje
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...