Budowa obwodnicy Wałcza
Przedmiotowy odcinek drogi ekspresowej S10 rozpoczyna się ok. 1500 m przed granicą administracyjną Wałcza, natomiast kończy się za miejscowością Witankowo. Początek oraz koniec obwodnicy mają miejsce na przecięciu z istniejącą drogą krajową nr 10. Inwestycję oddano do użytku 19 grudnia 2020 r.
Kontrakt na budowę trasy zawarto w maju 2015 r. Po osiągnięciu ponad 80% zaawansowania robót GDDKiA Oddział w Szczecinie – zamawiający realizację – w październiku 2019 r. odstąpił od umowy z ówczesnym wykonawcą. Rozpoczęto inwentaryzację placu budowy i ogłoszono pierwszy przetarg na dokończenie robót. Dalszą realizację inwestycji podzielono na mniejsze przetargi według asortymentów pozostałych do wykonania prac. Zgodnie z nowymi ustaleniami firma PORR dokończy roboty na trasie głównej obwodnicy Wałcza, a firma Budimex dokończy budowę obiektów mostowych. Projekt obwodnicy wykonały dwa biura projektowe.
Odcinek obwodnicy od km 0+000 do km 3+920 zaprojektowany został przez Biuro Projektów KARO. Natomiast odcinek obwodnicy od km 3+920 do km 17+805 zaprojektowany został przez konsorcjum firm WBP Zabrze Sp. z o.o. i PxM – Projekt – Południe Sp. z o.o. Także w ramach nowych umów firma Pol-Dróg dokończyła roboty na węzłach Wałcz Wschód w ciągu drogi krajowej nr 22. A także Wałcz Północ w ciągu drogi wojewódzkiej nr 163 i Witankowo. Elementy BRD, w tym: bariery drogowe, oznakowanie poziome i pionowe oraz ogrodzenia drogi, wykonało konsorcjum firm GZD i Saferoad Grawil. Kwestiami zieleni przydrożnej zajęła się firma MGM Business z Wałcza. Łączna wartość inwestycji to około 657 mln zł. Budowa obwodnicy była współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacy...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Łukasz Lendner
dyrektor GDDKiA Oddział w Szczecinie
Wałcz był dotychczas miastem szczególnie obciążonym ruchem tranzytowym, była to również jedna z większych miejscowości w województwie zachodniopomorskim bez obwodnicy. Przez miasto prowadziły dwie drogi krajowe (DK10 i DK22) oraz dwie wojewódzkie (DW163 i DW178). Układ komunikacyjny wewnątrz miasta nie zmienił się w zasadzie od 1945 roku i cały tranzyt skupiał się w centrum miasta, mieszając się z ruchem lokalnym. W efekcie przejazd przez Wałcz zajmował nawet godzinę. Teraz obwodnica w ciągu S10 wyprowadziła główną część ruchu tranzytowego z miasta, a pojazdy jadące ze Szczecina przez Piłę i Bydgoszcz do Warszawy omijają Wałcz. Ponadto obecnie opracowywana jest dokumentacja dla obwodnicy Wałcza w ciągu DK22, która powstanie w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic, także w przyszłości całość ruchu z dróg krajowych wyprowadzimy z Wałcza.Warto też wspomnieć, że obwodnica Wałcza będzie w przyszłości częścią całej drogi ekspresowej S10, która połączy Szczecin z Warszawą przez Piłę, Bydgoszcz i Toruń. Będzie to również ważny szlak łączący wschód z zachodem i z planowanym do realizacji CPK. Na terenie województwa zachodniopomorskiego obecnie trwa uzyskiwanie decyzji środowiskowej dla całego przebiegu od Szczecina do początku obwodnicy Piły. W tym roku uzyskamy tę decyzję, a następnie uruchomimy przetargi na opracowanie koncepcji programowych wraz z badaniami podłoża. Także w kolejnych latach planowana jest kontynuacja budowy drogi ekspresowej S10.Marek Giera
Dyrektor Generalny GZD Sp. z o.o. sp. k.
Obwodnica Wałcza była kolejnym po Obwodnicy Częstochowy zadaniem realizowanym w podziale na kilku wykonawców w związku z zejściem wcześniejszego wykonawcy z budowy. Formuła ta stanowi pewien eksperyment, który został wdrożony w celu przyspieszenia terminu realizacji. Jak każde nowe rozwiązanie, również to przyniosło ze sobą dodatkowe ryzyko.Głównym problemem, z jakim spotkały się firmy wykonawcze, była organizacja prac różnych podmiotów, przede wszystkim na styku zakresów poszczególnych umów. Nie bez znaczenia był również krótki termin przygotowania postępowań i podział kontraktu na konkretne branże, co zdecydowanie utrudniło jasny podział prac. Dodatkowo realizacje utrudniał brak ciągłości w przekazywaniu informacji pomiędzy byłym wykonawcą a obecnymi wykonawcami.W sumie całe przedsięwzięcie było ogromnym wyzwaniem zarówno dla inwestora, jak i wykonawców. Wiele prac wymagało koordynacji w terminowym przekazywaniu frontów robót, tak aby kolejne firmy mogły kontynuować swoje prace i zakończyć je w terminie. W tym miejscu szczególne pochwały należą się pracownikom GDDKiA za ich ogromne zaangażowanie w projekt, na każdym szczeblu oddziału.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
W artykule omówiono kwestie związane z ułożeniem nawierzchni z betonu cementowego klasy C35/45 w tunelu TS-04. Prace te są częścią większego zadania pod nazwą „Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S52, odcinek Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła)”. Betonowy tunel pod Zielonkami TS-04, będący częścią Północnej Obwodnicy Krakowa (S52), jest jednym z kluczowych elementów infrastrukturalnych tej drogi ekspresowej. Tunel o długości 653 m, ...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...