Reklama

Budowa obwodnicy Wałcza

Przedmiotowy odcinek drogi ekspresowej S10 rozpoczyna się ok. 1500 m przed granicą administracyjną Wałcza, natomiast kończy się za miejscowością Witankowo. Początek oraz koniec obwodnicy mają miejsce na przecięciu z istniejącą drogą krajową nr 10. Inwestycję oddano do użytku 19 grudnia 2020 r.

Kontrakt na budowę trasy zawarto w maju 2015 r. Po osiągnięciu ponad 80% zaawansowania robót GDDKiA Oddział w Szczecinie – zamawiający realizację – w październiku 2019 r. odstąpił od umowy z ówczesnym wykonawcą. Rozpoczęto inwentaryzację placu budowy i ogłoszono pierwszy przetarg na dokończenie robót. Dalszą realizację inwestycji podzielono na mniejsze przetargi według asortymentów pozostałych do wykonania prac. Zgodnie z nowymi ustaleniami firma PORR dokończy roboty na trasie głównej obwodnicy Wałcza, a firma Budimex dokończy budowę obiektów mostowych. Projekt obwodnicy wykonały dwa biura projektowe.

Odcinek obwodnicy od km 0+000 do km 3+920 zaprojektowany został przez Biuro Projektów KARO. Natomiast odcinek obwodnicy od km 3+920 do km 17+805 zaprojektowany został przez konsorcjum firm WBP Zabrze Sp. z o.o. i PxM – Projekt – Południe Sp. z o.o. Także w ramach nowych umów firma Pol-Dróg dokończyła roboty na węzłach Wałcz Wschód w ciągu drogi krajowej nr 22. A także Wałcz Północ w ciągu drogi wojewódzkiej nr 163 i Witankowo. Elementy BRD, w tym: bariery drogowe, oznakowanie poziome i pionowe oraz ogrodzenia drogi, wykonało konsorcjum firm GZD i Saferoad Grawil. Kwestiami zieleni przydrożnej zajęła się firma MGM Business z Wałcza. Łączna wartość inwestycji to około 657 mln zł. Budowa obwodnicy była współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacy...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Reklama

Komentarz firmy

Łukasz Lendner
dyrektor GDDKiA Oddział w Szczecinie
Wałcz był dotychczas miastem szczególnie obciążonym ruchem tranzytowym, była to również jedna z większych miejscowości w województwie zachodniopomorskim bez obwodnicy. Przez miasto prowadziły dwie drogi krajowe (DK10 i DK22) oraz dwie wojewódzkie (DW163 i DW178). Układ komunikacyjny wewnątrz miasta nie zmienił się w zasadzie od 1945 roku i cały tranzyt skupiał się w centrum miasta, mieszając się z ruchem lokalnym. W efekcie przejazd przez Wałcz zajmował nawet godzinę. Teraz obwodnica w ciągu S10 wyprowadziła główną część ruchu tranzytowego z miasta, a pojazdy jadące ze Szczecina przez Piłę i Bydgoszcz do Warszawy omijają Wałcz. Ponadto obecnie opracowywana jest dokumentacja dla obwodnicy Wałcza w ciągu DK22, która powstanie w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic, także w przyszłości całość ruchu z dróg krajowych wyprowadzimy z Wałcza.Warto też wspomnieć, że obwodnica Wałcza będzie w przyszłości częścią całej drogi ekspresowej S10, która połączy Szczecin z Warszawą przez Piłę, Bydgoszcz i Toruń. Będzie to również ważny szlak łączący wschód z zachodem i z planowanym do realizacji CPK. Na terenie województwa zachodniopomorskiego obecnie trwa uzyskiwanie decyzji środowiskowej dla całego przebiegu od Szczecina do początku obwodnicy Piły. W tym roku uzyskamy tę decyzję, a następnie uruchomimy przetargi na opracowanie koncepcji programowych wraz z badaniami podłoża. Także w kolejnych latach planowana jest kontynuacja budowy drogi ekspresowej S10.

Marek Giera
Dyrektor Generalny GZD Sp. z o.o. sp. k.
Obwodnica Wałcza była kolejnym po Obwodnicy Częstochowy zadaniem realizowanym w podziale na kilku wykonawców w związku z zejściem wcześniejszego wykonawcy z budowy. Formuła ta stanowi pewien eksperyment, który został wdrożony w celu przyspieszenia terminu realizacji. Jak każde nowe rozwiązanie, również to przyniosło ze sobą dodatkowe ryzyko.Głównym problemem, z jakim spotkały się firmy wykonawcze, była organizacja prac różnych podmiotów, przede wszystkim na styku zakresów poszczególnych umów. Nie bez znaczenia był również krótki termin przygotowania postępowań i podział kontraktu na konkretne branże, co zdecydowanie utrudniło jasny podział prac. Dodatkowo realizacje utrudniał brak ciągłości w przekazywaniu informacji pomiędzy byłym wykonawcą a obecnymi wykonawcami.W sumie całe przedsięwzięcie było ogromnym wyzwaniem zarówno dla inwestora, jak i wykonawców. Wiele prac wymagało koordynacji w terminowym przekazywaniu frontów robót, tak aby kolejne firmy mogły kontynuować swoje prace i zakończyć je w terminie. W tym miejscu szczególne pochwały należą się pracownikom GDDKiA za ich ogromne zaangażowanie w projekt, na każdym szczeblu oddziału.

Wywiady

Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?

Dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” szczegółowo omawia powody powołania oraz cele działania Zespołu ds. Zabytkowych Obiektów Mostowych, którego jest kierownikiem. Wskazuje również na potrzebę stworzenia rejestru obiektów wymagających ochrony, opracowania wzorcowych specyfikacji technicznych oraz zapew...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.