Budowa obwodnicy Wałcza
Przedmiotowy odcinek drogi ekspresowej S10 rozpoczyna się ok. 1500 m przed granicą administracyjną Wałcza, natomiast kończy się za miejscowością Witankowo. Początek oraz koniec obwodnicy mają miejsce na przecięciu z istniejącą drogą krajową nr 10. Inwestycję oddano do użytku 19 grudnia 2020 r.
Kontrakt na budowę trasy zawarto w maju 2015 r. Po osiągnięciu ponad 80% zaawansowania robót GDDKiA Oddział w Szczecinie – zamawiający realizację – w październiku 2019 r. odstąpił od umowy z ówczesnym wykonawcą. Rozpoczęto inwentaryzację placu budowy i ogłoszono pierwszy przetarg na dokończenie robót. Dalszą realizację inwestycji podzielono na mniejsze przetargi według asortymentów pozostałych do wykonania prac. Zgodnie z nowymi ustaleniami firma PORR dokończy roboty na trasie głównej obwodnicy Wałcza, a firma Budimex dokończy budowę obiektów mostowych. Projekt obwodnicy wykonały dwa biura projektowe.
Odcinek obwodnicy od km 0+000 do km 3+920 zaprojektowany został przez Biuro Projektów KARO. Natomiast odcinek obwodnicy od km 3+920 do km 17+805 zaprojektowany został przez konsorcjum firm WBP Zabrze Sp. z o.o. i PxM – Projekt – Południe Sp. z o.o. Także w ramach nowych umów firma Pol-Dróg dokończyła roboty na węzłach Wałcz Wschód w ciągu drogi krajowej nr 22. A także Wałcz Północ w ciągu drogi wojewódzkiej nr 163 i Witankowo. Elementy BRD, w tym: bariery drogowe, oznakowanie poziome i pionowe oraz ogrodzenia drogi, wykonało konsorcjum firm GZD i Saferoad Grawil. Kwestiami zieleni przydrożnej zajęła się firma MGM Business z Wałcza. Łączna wartość inwestycji to około 657 mln zł. Budowa obwodnicy była współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacy...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Łukasz Lendner
dyrektor GDDKiA Oddział w Szczecinie
Wałcz był dotychczas miastem szczególnie obciążonym ruchem tranzytowym, była to również jedna z większych miejscowości w województwie zachodniopomorskim bez obwodnicy. Przez miasto prowadziły dwie drogi krajowe (DK10 i DK22) oraz dwie wojewódzkie (DW163 i DW178). Układ komunikacyjny wewnątrz miasta nie zmienił się w zasadzie od 1945 roku i cały tranzyt skupiał się w centrum miasta, mieszając się z ruchem lokalnym. W efekcie przejazd przez Wałcz zajmował nawet godzinę. Teraz obwodnica w ciągu S10 wyprowadziła główną część ruchu tranzytowego z miasta, a pojazdy jadące ze Szczecina przez Piłę i Bydgoszcz do Warszawy omijają Wałcz. Ponadto obecnie opracowywana jest dokumentacja dla obwodnicy Wałcza w ciągu DK22, która powstanie w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic, także w przyszłości całość ruchu z dróg krajowych wyprowadzimy z Wałcza.Warto też wspomnieć, że obwodnica Wałcza będzie w przyszłości częścią całej drogi ekspresowej S10, która połączy Szczecin z Warszawą przez Piłę, Bydgoszcz i Toruń. Będzie to również ważny szlak łączący wschód z zachodem i z planowanym do realizacji CPK. Na terenie województwa zachodniopomorskiego obecnie trwa uzyskiwanie decyzji środowiskowej dla całego przebiegu od Szczecina do początku obwodnicy Piły. W tym roku uzyskamy tę decyzję, a następnie uruchomimy przetargi na opracowanie koncepcji programowych wraz z badaniami podłoża. Także w kolejnych latach planowana jest kontynuacja budowy drogi ekspresowej S10.Marek Giera
Dyrektor Generalny GZD Sp. z o.o. sp. k.
Obwodnica Wałcza była kolejnym po Obwodnicy Częstochowy zadaniem realizowanym w podziale na kilku wykonawców w związku z zejściem wcześniejszego wykonawcy z budowy. Formuła ta stanowi pewien eksperyment, który został wdrożony w celu przyspieszenia terminu realizacji. Jak każde nowe rozwiązanie, również to przyniosło ze sobą dodatkowe ryzyko.Głównym problemem, z jakim spotkały się firmy wykonawcze, była organizacja prac różnych podmiotów, przede wszystkim na styku zakresów poszczególnych umów. Nie bez znaczenia był również krótki termin przygotowania postępowań i podział kontraktu na konkretne branże, co zdecydowanie utrudniło jasny podział prac. Dodatkowo realizacje utrudniał brak ciągłości w przekazywaniu informacji pomiędzy byłym wykonawcą a obecnymi wykonawcami.W sumie całe przedsięwzięcie było ogromnym wyzwaniem zarówno dla inwestora, jak i wykonawców. Wiele prac wymagało koordynacji w terminowym przekazywaniu frontów robót, tak aby kolejne firmy mogły kontynuować swoje prace i zakończyć je w terminie. W tym miejscu szczególne pochwały należą się pracownikom GDDKiA za ich ogromne zaangażowanie w projekt, na każdym szczeblu oddziału.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?
Dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” szczegółowo omawia powody powołania oraz cele działania Zespołu ds. Zabytkowych Obiektów Mostowych, którego jest kierownikiem. Wskazuje również na potrzebę stworzenia rejestru obiektów wymagających ochrony, opracowania wzorcowych specyfikacji technicznych oraz zapew...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Modernizacja wydobycia kruszywa naturalnego w złożu „Roszowice”. Nowa inwestycja w gminie Cisek
Artykuł dotyczy inwestycji związanej z modernizacją wydobycia kruszywa naturalnego ze złoża „Roszowice”. Planowane jest unowocześnienie parku maszynowego w celu poprawy jakości surowca oraz zwiększenia efektywności produkcji. Dzięki temu wydobywane kruszywo będzie bardziej jednorodne i spełni wysokie standardy techniczne, co jest istotne m.in. dla branży budowlanej oraz produkcji prefabrykatów betonowych. W gminie Cisek zrealizowana zostanie znacząca inwestycja związana z wydobywaniem kruszyw...
Jakoś(ć) to będzie. Krótka rozprawa o jakości i wymaganiach dla kruszyw w drogownictwie
Jakość – czy zawsze rozumiana jest tak samo? W budownictwie i drogownictwie to nie tylko hasło, ale konkretne wymagania, normy i odpowiedzialność. Czy certyfikaty ISO rzeczywiście podniosły jakość materiałów? Jak laboratoria badają kruszywa i co oznaczają ich wyniki? W artykule przyjrzymy się, jak teoria spotyka się z praktyką i dlaczego „jakoś to będzie” to zdecydowanie za mało. Always fight for quality, whether giving or receiving (Zawsze walcz o jakość, czy to dajesz, czy otrzymujesz) –mia...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Badania wstępne możliwości likwidacji odpadów za pomocą wykorzystania energii materiałów wybuchowych
Energia materiału wybuchowego (MW) może być wykorzystana w celu utylizacji odpadów. Przeprowadzone badania wstępne pozwoliły na opracowanie dwóch sposobów utylizacji odpadów z tworzyw sztucznych za pomocą metody detonacyjnej. Opracowana metoda w przypadku komercjalizacji w skali przemysłowej może stanowić efektywny sposób unieszkodliwiania niektórych odpadów w systemie gospodarki odpadami, stanowiąc uzupełnienie dotychczas stosowanych metod. Ponadto możliwe jest uzyskanie dodatkowych korzyści...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...

VII Forum Dróg Publicznych „Budowa, remont oraz utrzymanie lokalnej infrastruktury drogowej”

32. Międzynarodowe Targi Sprzętu Oświetleniowego ŚWIATŁO 2025
12-14 marca 2025 roku w Warszawie odbyły się 32. Międzynarodowe Targi Sprzętu Oświetlenio...

46. Zimowa Szkoła Mechaniki Górotworu i Geoinżynierii
10-13 marca 2025 r. w Szklarskiej Porębie odbyła się 46. Zimowa Szkoła Mechaniki Górotwor...