Budowa dróg w sezonie zimowym. GDDKiA w realizacji ma obecnie 103 zadania
Realizacja inwestycji drogowych uzależniona jest od warunków pogodowych, a wykonawcy w podpisanych umowach mają zapisany czas na tzw. przerwę zimową. Trwa ona przeważnie trzy miesiące, a na terenach o ostrzejszym klimacie nawet cztery miesiące. Nie oznacza to jednak, że budowy zamierają w okresie kontraktowej zimy.

GDDKiA w realizacji ma obecnie 103 zadania o łącznej długości blisko 1300 km. Zdecydowana większość z nich prowadzona jest w trybie Projektuj i buduj, dla którego przerwy zimowe nie obowiązują na etapie prac projektowych i uzyskiwania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, a wyłącznie w trakcie prowadzenia prac budowlanych.
Ta przerwa to prawo, a nie obowiązek wykonawców
Okres zimowy rozpoczyna się 16 grudnia i trwa do 15 marca, a w przypadku zadań zlokalizowanych na terenach górskich (jeżeli była taka konieczność) okres zimowy wydłużono i trwa on od 1 grudnia do 31 marca.
Zgodnie z umową okresy zimowe w etapie realizacji robót nie wliczają się do czasu na ukończenie inwestycji, a wykonawcy nie są zobowiązani do realizacji zasadniczych robót budowlanych. Mogą jednak prowadzić roboty, które nie są wrażliwe na niskie temperatury i pozostałe warunki atmosferyczne występujące zimą. Jakie prace i przy jakich warunkach mogą być wykonywane określają zapisy umowy, a dokładnie Warunki wykonania i odbioru robót budowlanych (WWiORB). Jeżeli dane roboty mogą być wykonane w okresie zimowym, konieczne jest uwzględnienie ich wykonania w Systemie zarządzania jakością (SZJ) na placu budowy, który jest przedkładany do zaopiniowania zewnętrznemu nadzorowi inwestycji. SZJ powinien zawierać: procedury zarządzania jakością na placu budowy w okresie zimowym i instrukcję zarządzania jakością w zakresie prac prowadzonych w okresie zimowym.
Dla przykładu w okresie zimowym nawierzchnia bitumiczna może być układana jeśli temperatura podłoża jest nie mniejsza niż +5°C, a otoczenia w ciągu doby (pomiary trzy razy dziennie) nie mniejsza niż 0°C. Przy czym nie dopuszczamy układania podczas opadów atmosferycznych i silnego wiatru przekraczającego prędkość 16m/s.
Przypomnijmy, że wykonawca inwestycji w okresie zimowym jest zobowiązany do utrzymania ruchu publicznego na obszarze objętym inwestycją wraz z zimowym utrzymaniem w standardzie określonym przez GDDKiA.
Zła pogoda a czas budowy
Gdy poza okresem zimowym wystąpią wyjątkowo niesprzyjające warunki klimatyczne wykonawcy są uprawnieni do składania roszczeń i dochodzenia odpowiedniego wydłużenia terminów na realizację oraz ewentualnego pokrycia dodatkowych kosztów w zależności od przypadku.
Tak jak w innych przypadkach, samo złożenie roszczenia z powołaniem się na niekorzystne warunki pogodowe, nie oznacza automatycznego wydłużenia czasu na ukończenie inwestycji. Przedstawione przez wykonawcę dokumenty są analizowane i weryfikowane przez nadzór inwestorski oraz GDDKiA. Bierzemy pod uwagę czy niesprzyjające warunki klimatyczne odbiegają od średniej z ostatniego dziesięciolecia. Dopiero po dokładnej analizie podejmowane są końcowe decyzje.
źródło i fot. GDDKiA
Przeczytaj również: Prenumeruj nasze czasopisma – inwestuj w swój rozwój!
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?
Dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” szczegółowo omawia powody powołania oraz cele działania Zespołu ds. Zabytkowych Obiektów Mostowych, którego jest kierownikiem. Wskazuje również na potrzebę stworzenia rejestru obiektów wymagających ochrony, opracowania wzorcowych specyfikacji technicznych oraz zapew...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Ochrona przed obrywami skalnymi
W artykule skupiono się na zagrożeniach, jakie obrywy skalne stwarzają dla kopalń odkrywkowych, oraz na zaawansowanych technikach zabezpieczających, które są stosowane w celu minimalizacji tych ryzyk. Kopalnie odkrywkowe, dzięki specjalistycznym metodom, są w stanie skutecznie chronić zarówno pracowników, jak i infrastrukturę przed potencjalnymi wypadkami spowodowanymi obrywami skalnymi. Tekst porusza także temat monitorowania stabilności skał za pomocą zaawansowanych technologii, takich jak ...
Powłoki ochronne na mostach betonowych, cz. II
Artykułu poświęcony jest dygresji na temat identyfikacji i zapobiegania nietypowym przypadkom, w których powłoka ochronna przyczynia się do powstawania lub intensyfikacji korozji betonu, który miała chronić. Przedstawiono cztery przykłady mostów i wiaduktów z regionu Lubelszczyzny. Artykuł składa się z dwóch części. Pierwsza część, opublikowana w wydaniu 4/2024 „Mostów”, zawierała zwięzły przegląd literatury naukowej na temat klasyfikacji i zastosowań powłok ochronnych na betonie, a także bad...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Ciemna strona światła: problem zanieczyszczenia światłem
Zanieczyszczenie światłem to problem, który dotyka całego terytorium Polski. Odpowiednie oświetlenie podnosi poziom bezpieczeństwa, funkcjonalność i estetykę danej przestrzeni, jednak nadmiar światła lub niewłaściwe jego użycie prowadzi do miejskich zjawisk „blasku nieba”, które wpływają na zdrowie ludzi oraz ekosystemy. Problem zanieczyszczenia światłem coraz częściej jest uwzględniany w raportach o oddziaływaniu inwestycji na środowisko. Światło jest jednym z kluczowych elementów wpływający...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...

VII Forum Dróg Publicznych „Budowa, remont oraz utrzymanie lokalnej infrastruktury drogowej”

32. Międzynarodowe Targi Sprzętu Oświetleniowego ŚWIATŁO 2025
12-14 marca 2025 roku w Warszawie odbyły się 32. Międzynarodowe Targi Sprzętu Oświetlenio...

46. Zimowa Szkoła Mechaniki Górotworu i Geoinżynierii
10-13 marca 2025 r. w Szklarskiej Porębie odbyła się 46. Zimowa Szkoła Mechaniki Górotwor...