Reklama

Budowa dróg w sezonie zimowym. GDDKiA w realizacji ma obecnie 103 zadania

Realizacja inwestycji drogowych uzależniona jest od warunków pogodowych, a wykonawcy w podpisanych umowach mają zapisany czas na tzw. przerwę zimową. Trwa ona przeważnie trzy miesiące, a na terenach o ostrzejszym klimacie nawet cztery miesiące. Nie oznacza to jednak, że budowy zamierają w okresie kontraktowej zimy.

Budowa dróg w sezonie zimowym. GDDKiA w realizacji ma obecnie 103 zadania

GDDKiA w realizacji ma obecnie 103 zadania o łącznej długości blisko 1300 km. Zdecydowana większość z nich prowadzona jest w trybie Projektuj i buduj, dla którego przerwy zimowe nie obowiązują na etapie prac projektowych i uzyskiwania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, a wyłącznie w trakcie prowadzenia prac budowlanych.

Ta przerwa to prawo, a nie obowiązek wykonawców

Okres zimowy rozpoczyna się 16 grudnia i trwa do 15 marca, a w przypadku zadań zlokalizowanych na terenach górskich (jeżeli była taka konieczność) okres zimowy wydłużono i trwa on od 1 grudnia do 31 marca.

Zgodnie z umową okresy zimowe w etapie realizacji robót nie wliczają się do czasu na ukończenie inwestycji, a wykonawcy nie są zobowiązani do realizacji zasadniczych robót budowlanych. Mogą jednak prowadzić roboty, które nie są wrażliwe na niskie temperatury i pozostałe warunki atmosferyczne występujące zimą. Jakie prace i przy jakich warunkach mogą być wykonywane określają zapisy umowy, a dokładnie Warunki wykonania i odbioru robót budowlanych (WWiORB). Jeżeli dane roboty mogą być wykonane w okresie zimowym, konieczne jest uwzględnienie ich wykonania w Systemie zarządzania jakością (SZJ) na placu budowy, który jest przedkładany do zaopiniowania zewnętrznemu nadzorowi inwestycji. SZJ powinien zawierać: procedury zarządzania jakością na placu budowy w okresie zimowym i instrukcję zarządzania jakością w zakresie prac prowadzonych w okresie zimowym.

Dla przykładu w okresie zimowym nawierzchnia bitumiczna może być układana jeśli temperatura podłoża jest nie mniejsza niż +5°C, a otoczenia w ciągu doby (pomiary trzy razy dziennie) nie mniejsza niż 0°C. Przy czym nie dopuszczamy układania podczas opadów atmosferycznych i silnego wiatru przekraczającego prędkość 16m/s.

Przypomnijmy, że wykonawca inwestycji w okresie zimowym jest zobowiązany do utrzymania ruchu publicznego na obszarze objętym inwestycją wraz z zimowym utrzymaniem w standardzie określonym przez GDDKiA.

Zła pogoda a czas budowy

Gdy poza okresem zimowym wystąpią wyjątkowo niesprzyjające warunki klimatyczne wykonawcy są uprawnieni do składania roszczeń i dochodzenia odpowiedniego wydłużenia terminów na realizację oraz ewentualnego pokrycia dodatkowych kosztów w zależności od przypadku.

Tak jak w innych przypadkach, samo złożenie roszczenia z powołaniem się na niekorzystne warunki pogodowe, nie oznacza automatycznego wydłużenia czasu na ukończenie inwestycji. Przedstawione przez wykonawcę dokumenty są analizowane i weryfikowane przez nadzór inwestorski oraz GDDKiA. Bierzemy pod uwagę czy niesprzyjające warunki klimatyczne odbiegają od średniej z ostatniego dziesięciolecia. Dopiero po dokładnej analizie podejmowane są końcowe decyzje.

źródło i fot. GDDKiA

Przeczytaj również: Prenumeruj nasze czasopisma – inwestuj w swój rozwój!

Reklama

Wywiady

Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?

Dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” szczegółowo omawia powody powołania oraz cele działania Zespołu ds. Zabytkowych Obiektów Mostowych, którego jest kierownikiem. Wskazuje również na potrzebę stworzenia rejestru obiektów wymagających ochrony, opracowania wzorcowych specyfikacji technicznych oraz zapew...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.