Branża mostowa 2007-2022.
Najważniejsze wydarzenia w mostownictwie w ciągu ostatniego 15-lecia
prof. dr hab. inż. Jan Biliszczuk, Politechnika Wrocławska

Minęło już 15 lat wytężonej pracy redakcji i sporego grona redaktorów, a wydaje mi się, że tak niedawno trzymałem w ręku pierwszy numer „Mostów” z 2007 r., na którego okładce była fotografia kładki z drewna klejonego w Sromowcach Niżnych zbudowanej w 2006 r.
Pierwszy numer czasopisma „Mosty” był zwiastunem zmian jakościowych na polskim rynku wydawniczym dotyczącym infrastruktury komunikacyjnej. Bardzo dobra szata graficzna i układ pisma zachęcały środowisko inżynierów mostowych do prezentacji swoich osiągnięć na jego łamach. Piękne kolorowe fotografie podkreślały walory estetyczne budowanych obiektów mostowych, a współpraca redakcji z grupą wybitnych polskich mostowców gwarantowała wysoki poziom merytoryczny utrzymywany do dziś dnia. Śmiały pomysł i konsekwencja, z jaką ukazywały się kolejne numery – chwycił!
Od 2007 r. opublikowano na łamach czasopisma wiele wartościowych prac oraz udokumentowano dorobek polskiego mostownictwa z ostatnich lat. Zauważamy, że polskie mostownictwo z przeciętnego gracza lokalnej ligi osiągnęło znaczący progres i jest zauważalne dziś w Europie i na świecie. I tak przez ostatnie 15 lat w Polsce zbudowano najdłuższe, w swoim czasie, w Europie mosty typu extradosed, a także jedne z pierwszych w świecie mosty hybrydowe o nowatorskim sposobie zespolenia części stalowej z betonową. W tym roku jesienią zostaną przyznane ważne, międzynarodowe nagrody mostowe IABSE 2022 i Footbridge 2020 – w obu przypadkach na publikowanych już „krótkich listach” nominatów są polskie konstrukcje. Myślę, że progres polskiego mostownictwa był możliwy między innymi dzięki promocji polskich osiągnięć przez „Mosty”, a także ciężkiej, wytrwałej pracy pracowników redakcji.
Ponieważ jestem fanem czasopisma od pierwszego numeru, niech mi będzie wolno złożyć gratulacje z tytułu wydawniczego sukcesu, jakim jest ważne dla środowiska chętnie czytane pismo „Mosty”. Życzę Redakcji dalszego rozwoju oraz powiększającej się liczby czytelników. Trzymam kciuki, by wszystkim, którzy współtworzą ten kwartalnik, nie zabrakło w kolejnych 15 latach sił, determinacji, entuzjazmu oraz ciekawości świata. I niekończącej się potrzeby dzielenia się tym wszystkim – z nami, czytelnikami.
prof. dr hab. inż. Marek Salamak, Politechnika Śląska

Piętnaście lat w inżynierii to naprawdę długi czas. Szczególnie w takim kraju jak Polska, która wciąż nadrabia zaległości wynikające z zaniedbań inwestycyjnych socjalistycznej przeszłości. Jeszcze nigdy w naszej historii nie zbudowaliśmy tak wielu nowych mostów. I chyba tylko poza Chinami, gdzie skala jest przecież zupełnie inna, nie znajdziemy kraju, który podjąłby się takiego wyzwania. Wydawało nam się, że do Euro 2012 wszystko już będzie zbudowane. A branża mostowa będzie musiała poszukać sobie innego zajęcia. Tymczasem przed inżynierami mostowymi wciąż pojawiają się nowe zadania. Coraz częściej związane są już one nie tylko z nowymi inwestycjami, ale również z problemami w utrzymaniu wciąż powiększających się zasobów infrastruktury.
Moi koledzy na pewno wskażą wiele milowych osiągnięć polskiego mostownictwa czy też zbudowane megamosty. Oczywiście w polskiej skali. Natomiast ja chciałbym się ograniczyć właśnie do kwestii zarządzania obiektami mostowymi. To wkrótce będzie priorytet działań administracji drogowo-kolejowych wszystkich szczebli w naszym kraju. Sprawna i skuteczna realizacja tych zadań będzie bardzo trudna bez nowoczesnych systemów zarządzania obiektami mostowymi, które będą zgodne ze znormalizowanym podejściem określanym jako Infrastructure Asset Management. I to systemów, które wykorzystywać będą cyfrowe narzędzia i metodykę BIM (Building Information Management). Dlatego chciałbym docenić starania Ministerstwa Infrastruktury w tym obszarze i jego Komitet Cyfryzacji Drogownictwa i Mostownictwa. Chodzi głównie o wprowadzenie do stosowania i rozwój nowych Wzorców i Standardów. Cieszy też aktywność Ministerstwa Rozwoju i Technologii, które powołało specjalną Grupę ds. BIM. Jest więc realna szansa na szybsze wdrożenie BIM w naszym kraju i to z koordynacją działań już na poziomie rządowym. To na pewno będzie stanowić kolejny impuls dla rozwoju branży mostowej, która przecież też musi już zacząć stosować cyfrowe rozwiązania.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?
Dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” szczegółowo omawia powody powołania oraz cele działania Zespołu ds. Zabytkowych Obiektów Mostowych, którego jest kierownikiem. Wskazuje również na potrzebę stworzenia rejestru obiektów wymagających ochrony, opracowania wzorcowych specyfikacji technicznych oraz zapew...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Modernizacja wydobycia kruszywa naturalnego w złożu „Roszowice”. Nowa inwestycja w gminie Cisek
Artykuł dotyczy inwestycji związanej z modernizacją wydobycia kruszywa naturalnego ze złoża „Roszowice”. Planowane jest unowocześnienie parku maszynowego w celu poprawy jakości surowca oraz zwiększenia efektywności produkcji. Dzięki temu wydobywane kruszywo będzie bardziej jednorodne i spełni wysokie standardy techniczne, co jest istotne m.in. dla branży budowlanej oraz produkcji prefabrykatów betonowych. W gminie Cisek zrealizowana zostanie znacząca inwestycja związana z wydobywaniem kruszyw...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
W artykule przedstawiono problematykę oceny przydatności kruszyw łamanych, recyklingowych oraz alternatywnych dla warstw podbudów nawierzchni drogowych wg wymagań normy PN-S-06102:1997 oraz Wymagań Technicznych WT-4:2010. Wskazano różnice w ocenie w zależności od wymagań poszczególnych dokumentów technicznych. Zwrócono uwagę na parametry poszczególnych kruszyw, które związane są z pochodzeniem badanego materiału ziarnistego. Kruszywa są ziarnistym materiałem stosowanym powszechnie w budownict...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Badania wstępne możliwości likwidacji odpadów za pomocą wykorzystania energii materiałów wybuchowych
Energia materiału wybuchowego (MW) może być wykorzystana w celu utylizacji odpadów. Przeprowadzone badania wstępne pozwoliły na opracowanie dwóch sposobów utylizacji odpadów z tworzyw sztucznych za pomocą metody detonacyjnej. Opracowana metoda w przypadku komercjalizacji w skali przemysłowej może stanowić efektywny sposób unieszkodliwiania niektórych odpadów w systemie gospodarki odpadami, stanowiąc uzupełnienie dotychczas stosowanych metod. Ponadto możliwe jest uzyskanie dodatkowych korzyści...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...

VII Forum Dróg Publicznych „Budowa, remont oraz utrzymanie lokalnej infrastruktury drogowej”

32. Międzynarodowe Targi Sprzętu Oświetleniowego ŚWIATŁO 2025
12-14 marca 2025 roku w Warszawie odbyły się 32. Międzynarodowe Targi Sprzętu Oświetlenio...

46. Zimowa Szkoła Mechaniki Górotworu i Geoinżynierii
10-13 marca 2025 r. w Szklarskiej Porębie odbyła się 46. Zimowa Szkoła Mechaniki Górotwor...