Aktualne trendy w zabezpieczaniu robót drogowych na drogach szybkiego ruchu
Urządzenia energochłonne do zabezpieczenia strefy robót
W celu fi zycznej ochrony pracowników wykonujących roboty na pasach ruchu od 2016 r. sukcesywnie wprowadzano urządzenia energochłonne w postaci przyczep TTMA (ang. trailer truck mounted attenuator) zaczepiane do pojazdów ciężarowych powyżej 7,5 t DMC. W pierwszych latach stosowano absorbery fi rmy Nissen (TTMA 100 Safetrailer), w wyniku zaprzestania produkcji w kolejnych latach wdrożono przyczepy firmy Verdegro (TTMA 100K). Skuteczność obu urządzeń przetestowali użytkownicy autostrady powodujący zdarzenia drogowe. W wyniku zdarzeń drogowych nie ucierpiała ani jedna osoba, a zastosowanie niniejszych rozwiązań najprawdopodobniej uratowało zdrowie lub życie czterem użytkownikom autostrady.
Urządzenia podwyższające poziom brd podczas prowadzenia robót
Od lat operator autostrady wdraża nowe rozwiązania podwyższające poziom bezpieczeństwa, wprowadzając rozwiązania zaczerpnięte z doświadczeń innych krajów. Jednym z nich jest stosowanie dodatkowej strzały świetlnej ośmiopunktowej w celu oznaczenia pasa zanikającego podczas prowadzenia robót na szybkim pasie. Kolejnym rozwiązaniem obecnie wdrażanym na drodze są pachołki drogowe U-23b o podwyższonej widzialności, tzn. na pełnej wysokości pachołka zastosowano folię odblaskową biało-czerwoną drugiej klasy. Niniejsze rozwiązanie stosowane jest przy zabezpieczeniu zdarzeń drogowych od zmierzchu do świtu oraz pracach nocnych. Użytkownik drogi, dojeżdżając do obszaru występowania pachołków, jest w stanie zauważyć je z większej odległości, przez co ma więcej czasu na podjęcie stosownej decyzji i manewru.
Tymczasowe przenośne progi ostrzegawcze
Na pomorskim odcinku autostrady w 2020 r. operator wdrożył tymczasowe progi ostrzegawcze. Rozwiązania schematów zostały zaimplementowane z rozwiązań niemieckich oraz rozszerzone o schematy związane z zabezpieczeniem zdarzeń drogowych. Pierwsze rozwiązanie z progami „na żywo” autor zauważył podczas podróży wakacyjnych w Czechach, jako zabezpieczenie zdarzenia drogowego. Przed wprowadzeniem na drodze operator autostrady przeanalizował rozwiązania stosowane na świecie, w takich krajach jak: Austria, Czechy, Holandia, Norwegia, Szwajcaria, Niemcy, oraz uzyskał stosowne zgody na ich wdrożenie. W Austrii rozwiązania z progami stosowane są również przez służby ratownicze podczas działań na drogach, przykładem jest straż pożarna w mieście Langquaid. Podczas obserwacji wdrożonej organizacji ruchu na autostradzie A1 z zastosowaniem progów ostrzegawczych stwierdzono, że kierujący zmienili dotychczasowe zachowania w rejonie robót, traktując progi jako przeszkodę na drodze. Ustawione progi w odległości 100-150 m od strefy robót powodują szybsze przeplatanie się pojazdów i zmniejszenie prędkości w obszarze robót. Kierujący w wyniku działania progów zmniejszali prędkość, co przynosi pozytywny wpływ na bezpieczeństwo ludzi pracujących w strefi e robót. Zastosowanie najnowocześniejszych rozwiązań zabezpieczenia i zarządzania ruchem w obszarze robót gwarantuje większy poziom bezpieczeństwa użytkownikom oraz pracownikom znajdującym się w strefi e robót.
Piśmiennictwo
- Słomiński P.: Aktualne trendy w zabezpieczeniu robót drogowych na drogach szybkiego ruchu, na przykładzie autostrady A1 Rusocin – Toruń. IV Pomorskie Forum Drogowe Utrzymanie Dróg, Gdańsk 2021.
- Słomiński P.: Analiza i koncepcja usprawnień dróg wysokiej klasy na odcinkach łukowych w Polsce. Olsztyn 2016.
- Zarządzenie nr 52 GDDKiA z dnia 23 grudnia 2020 r. w sprawie typowych schematów oznakowania robót oraz pomiarów diagnostycznych prowadzonych w pasie drogowym.
- Słomiński P.: Projekt uproszczonej organizacji ruchu drogowego – Schematy dla prac utrzymaniowych, zabezpieczenia miejsc awarii, wypadku/ kolizji, nieprzewidzianego zdarzenia. NR ITP/PUOR/2022. Ropuchy 2022.
- Czerwiński D.: Skuteczność TTMA na Autostradzie A1. Ropuchy 2020.
- Słomiński P.: Projekt uproszczonej organizacji ruchu drogowego – Wzorcowe komunikaty informacyjne na znaki o zmiennej treści w zakresie prac
utrzymaniowych, zabezpieczenia miejsc awarii, wypadku/kolizji, nieprzewidzianego
zdarzenia. Nr ITP/PUOR/VMS/2022. Ropuchy 2022. - Słomiński P.: Projekt uproszczonej organizacji ruchu drogowego – Schematy dla prac utrzymaniowych, zabezpieczenia miejsc awarii, wypadku/
kolizji, nieprzewidzianego zdarzenia w zakresie progów ostrzegawczych Nr ITP/PUOR/PROGI/2022. Ropuchy 2022. - Wzorcowe komunikaty na znaki o zmiennej treści w ramach modułu 3.2.1.14.4: Przekazywanie informacji i instrukcji dla kierowców wraz z wymaganiami dla bramowych konstrukcji wsporczych v.2 2017.03.27.
- https://nissen-germany.com/produkt/Blinkpfeile/led-blinkpfeil-lp-8-25/.
- Słomiński P.: Wstępna opinia techniczno-naukowa – Roboty utrzymaniowe i remontowe prowadzone w nocy na Autostradzie A1. Rusocin 2017.
- Słomiński P.: Zarządzanie infrastrukturą drogową w modelu PPP na przykładzie odcinka autostrady A1 Rusocin – Kutno Północ. Warszawa 2020.
- Słomiński P.: Analiza ogólna bezpieczeństwa ruchu drogowego. Podniesienie poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego na czas prowadzenia robót utrzymaniowych i zabezpieczenia zdarzeń drogowych na autostradzie A1 relacji Rusocin – Toruń Południe poprzez testowe wdrożenie przenośnych progów ostrzegawczych. Ropuchy 2020.
- https://www.maibach.com/warnschwelle/.
- https://nissen-germany.com/produkt/Blinkpfeile/led-blinkpfeil-lp-8-25/.
- https://nissen-germany.com/produkt/Leitkegel/tl-leitkegel-57/.
- https://a1.com.pl/ 4.10.2021.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?
Które wyzwania związane z ochroną zabytkowych konstrukcji mostowych w Polsce uważa Pan za najistotniejsze? Arkadiusz Madaj: Za najistotniejsze uważam stworzenie kryteriów kwalifikacji obiektów jako obiekty zabytkowe oraz opracowanie ogólnych zasad ich utrzymania, w tym remontów czy przebudowy, oraz ustalenie sposobu oceny ich przydatności do dal...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Modernizacja wydobycia kruszywa naturalnego w złożu „Roszowice”. Nowa inwestycja w gminie Cisek
Artykuł dotyczy inwestycji związanej z modernizacją wydobycia kruszywa naturalnego ze złoża „Roszowice”. Planowane jest unowocześnienie parku maszynowego w celu poprawy jakości surowca oraz zwiększenia efektywności produkcji. Dzięki temu wydobywane kruszywo będzie bardziej jednorodne i spełni wysokie standardy techniczne, co jest istotne m.in. dla branży budowlanej oraz produkcji prefabrykatów betonowych. W gminie Cisek zrealizowana zostanie znacząca inwestycja związana z wydobywaniem kruszyw...
Jakoś(ć) to będzie. Krótka rozprawa o jakości i wymaganiach dla kruszyw w drogownictwie
Cudze chwalicie, swego nie znacie! Tajemnicą poliszynela jest, że mamy w Polsce problem z dostępnością kruszyw. Wprawdzie coraz więcej słyszy się o przetwarzaniu, recyklingu, ponownym użyciu, ale osobiście mam takie wrażenie (nie tylko zresztą ja), że wymagania, które przyjęliśmy (potraktujmy to bardzo ogólnie), nie uwzględniają wielu „naszych”, czyli lokalnych, czynników, i w związku z tym jest tylko trudniej. Jesteśmy w takich, a nie innych uwarunkowaniach geograficznych, klimatycznych, prz...
Szybka droga do bezpieczeństwa
Dodatkowe oznakowanie i pasy ruchu Nie wszystkie znaki drogowe wynikają bezpośrednio z przepisów. Często spotyka się oznaczenie numeru drogi na pasie, po którym porusza się kierowca. Jest to forma uzupełniająca, umieszczona na pasie, który rzeczywiście prowadzi w kierunku wskazanym tekstem, co pomaga kierowcy w wyborze trasy lub utwierdza go w dokonanym już wyborze. W przykładzie zaprezentowanym na fot. 4 widoczne są pasy z oznaczeniami S52 oraz A4 – kierowca, zbliżając się do łącznicy, odpow...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Korzyści z użycia geokraty komórkowej Tomasz Herich, prezes firmy AG Geosynthetics sp. z o.o. Artykuł doskonale podkreśla kluczowe zalety geokraty komórkowej, która stała się nieodzownym elementem współczesnego budownictwa. Jako producent z wieloletnim doświadczeniem potwierdzamy: geokrata to rewolucja w stabilizacji gruntów, łącząca trwałość HDPE z ekologiczną efektywnością. Jej uniwersalność – od dróg po hydrotechnikę – wynika z elastyczności struktury, która nie tylko zwiększa nośność, ale...
Badania wstępne możliwości likwidacji odpadów za pomocą wykorzystania energii materiałów wybuchowych
Weryfikacje założeń metody „wkładkowej” utylizacji odpadów przeprowadzono poprzez metodę badania przeniesienia detonacji oraz badanie prędkości detonacji metodą ciągłą. Badania wstępne przeprowadzono dla ładunków o średnicy 59 mm i długości 81,5 cm. Długość „wkładek” znajdujących się w centralnej części ładunku wnosiła 3-9 cm. Otoczka ładunków była wykonana ze szkła. Masa MW typu ANFO wynosiła ok. 1600 g, a masa tworzywa ok. 60-130 g, w zależności od grubości „wkładki”. W badaniu stosowano je...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
Wymagania eksploatacyjne nawierzchni drogowych Droga powinna stwarzać odpowiednie warunki bezpieczeństwa i wygody jazdy, w zależności od jej znaczenia komunikacyjnego oraz warunków terenowych. Na przydatność nawierzchni do ruchu wpływa wiele czynników, które można zgrupować następująco [4]: Użytkownik drogi zwraca uwagę przede wszystkim na cechy eksploatacyjne, które wpływają na komfort jazdy, a także na ukształtowanie trasy i jej otoczenie. Administracja drogi widzi także inne cechy technicz...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Do produkcji mieszanek kruszywowych stosuje się różnorodne materiały, takie jak kruszywa naturalne, kruszywa łamane, żużle wielkopiecowe oraz ich mieszanki. Nowe regulacje pozwalają również na użycie surowców odpadowych, takich jak żużle hutnicze, łupki górnicze czy materiały z recyklingu, jak kruszywo betonowe i ceramika. Kluczową cechą dobrego kruszywa jest jego odpowiednie uziarnienie i właściwości mechaniczne. Aby uzyskać optymalne zagęszczenie, mieszanki powinny charakteryzować się ciągł...
Kalendarium
Relacje

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...

VII Forum Dróg Publicznych „Budowa, remont oraz utrzymanie lokalnej infrastruktury drogowej”

32. Międzynarodowe Targi Sprzętu Oświetleniowego ŚWIATŁO 2025
12-14 marca 2025 roku w Warszawie odbyły się 32. Międzynarodowe Targi Sprzętu Oświetlenio...

46. Zimowa Szkoła Mechaniki Górotworu i Geoinżynierii
10-13 marca 2025 r. w Szklarskiej Porębie odbyła się 46. Zimowa Szkoła Mechaniki Górotwor...