Aktualne trendy w zabezpieczaniu robót drogowych na drogach szybkiego ruchu
Urządzenia energochłonne do zabezpieczenia strefy robót
W celu fi zycznej ochrony pracowników wykonujących roboty na pasach ruchu od 2016 r. sukcesywnie wprowadzano urządzenia energochłonne w postaci przyczep TTMA (ang. trailer truck mounted attenuator) zaczepiane do pojazdów ciężarowych powyżej 7,5 t DMC. W pierwszych latach stosowano absorbery fi rmy Nissen (TTMA 100 Safetrailer), w wyniku zaprzestania produkcji w kolejnych latach wdrożono przyczepy firmy Verdegro (TTMA 100K). Skuteczność obu urządzeń przetestowali użytkownicy autostrady powodujący zdarzenia drogowe. W wyniku zdarzeń drogowych nie ucierpiała ani jedna osoba, a zastosowanie niniejszych rozwiązań najprawdopodobniej uratowało zdrowie lub życie czterem użytkownikom autostrady.
Urządzenia podwyższające poziom brd podczas prowadzenia robót
Od lat operator autostrady wdraża nowe rozwiązania podwyższające poziom bezpieczeństwa, wprowadzając rozwiązania zaczerpnięte z doświadczeń innych krajów. Jednym z nich jest stosowanie dodatkowej strzały świetlnej ośmiopunktowej w celu oznaczenia pasa zanikającego podczas prowadzenia robót na szybkim pasie. Kolejnym rozwiązaniem obecnie wdrażanym na drodze są pachołki drogowe U-23b o podwyższonej widzialności, tzn. na pełnej wysokości pachołka zastosowano folię odblaskową biało-czerwoną drugiej klasy. Niniejsze rozwiązanie stosowane jest przy zabezpieczeniu zdarzeń drogowych od zmierzchu do świtu oraz pracach nocnych. Użytkownik drogi, dojeżdżając do obszaru występowania pachołków, jest w stanie zauważyć je z większej odległości, przez co ma więcej czasu na podjęcie stosownej decyzji i manewru.
Tymczasowe przenośne progi ostrzegawcze
Na pomorskim odcinku autostrady w 2020 r. operator wdrożył tymczasowe progi ostrzegawcze. Rozwiązania schematów zostały zaimplementowane z rozwiązań niemieckich oraz rozszerzone o schematy związane z zabezpieczeniem zdarzeń drogowych. Pierwsze rozwiązanie z progami „na żywo” autor zauważył podczas podróży wakacyjnych w Czechach, jako zabezpieczenie zdarzenia drogowego. Przed wprowadzeniem na drodze operator autostrady przeanalizował rozwiązania stosowane na świecie, w takich krajach jak: Austria, Czechy, Holandia, Norwegia, Szwajcaria, Niemcy, oraz uzyskał stosowne zgody na ich wdrożenie. W Austrii rozwiązania z progami stosowane są również przez służby ratownicze podczas działań na drogach, przykładem jest straż pożarna w mieście Langquaid. Podczas obserwacji wdrożonej organizacji ruchu na autostradzie A1 z zastosowaniem progów ostrzegawczych stwierdzono, że kierujący zmienili dotychczasowe zachowania w rejonie robót, traktując progi jako przeszkodę na drodze. Ustawione progi w odległości 100-150 m od strefy robót powodują szybsze przeplatanie się pojazdów i zmniejszenie prędkości w obszarze robót. Kierujący w wyniku działania progów zmniejszali prędkość, co przynosi pozytywny wpływ na bezpieczeństwo ludzi pracujących w strefi e robót. Zastosowanie najnowocześniejszych rozwiązań zabezpieczenia i zarządzania ruchem w obszarze robót gwarantuje większy poziom bezpieczeństwa użytkownikom oraz pracownikom znajdującym się w strefi e robót.
Piśmiennictwo
- Słomiński P.: Aktualne trendy w zabezpieczeniu robót drogowych na drogach szybkiego ruchu, na przykładzie autostrady A1 Rusocin – Toruń. IV Pomorskie Forum Drogowe Utrzymanie Dróg, Gdańsk 2021.
- Słomiński P.: Analiza i koncepcja usprawnień dróg wysokiej klasy na odcinkach łukowych w Polsce. Olsztyn 2016.
- Zarządzenie nr 52 GDDKiA z dnia 23 grudnia 2020 r. w sprawie typowych schematów oznakowania robót oraz pomiarów diagnostycznych prowadzonych w pasie drogowym.
- Słomiński P.: Projekt uproszczonej organizacji ruchu drogowego – Schematy dla prac utrzymaniowych, zabezpieczenia miejsc awarii, wypadku/ kolizji, nieprzewidzianego zdarzenia. NR ITP/PUOR/2022. Ropuchy 2022.
- Czerwiński D.: Skuteczność TTMA na Autostradzie A1. Ropuchy 2020.
- Słomiński P.: Projekt uproszczonej organizacji ruchu drogowego – Wzorcowe komunikaty informacyjne na znaki o zmiennej treści w zakresie prac
utrzymaniowych, zabezpieczenia miejsc awarii, wypadku/kolizji, nieprzewidzianego
zdarzenia. Nr ITP/PUOR/VMS/2022. Ropuchy 2022. - Słomiński P.: Projekt uproszczonej organizacji ruchu drogowego – Schematy dla prac utrzymaniowych, zabezpieczenia miejsc awarii, wypadku/
kolizji, nieprzewidzianego zdarzenia w zakresie progów ostrzegawczych Nr ITP/PUOR/PROGI/2022. Ropuchy 2022. - Wzorcowe komunikaty na znaki o zmiennej treści w ramach modułu 3.2.1.14.4: Przekazywanie informacji i instrukcji dla kierowców wraz z wymaganiami dla bramowych konstrukcji wsporczych v.2 2017.03.27.
- https://nissen-germany.com/produkt/Blinkpfeile/led-blinkpfeil-lp-8-25/.
- Słomiński P.: Wstępna opinia techniczno-naukowa – Roboty utrzymaniowe i remontowe prowadzone w nocy na Autostradzie A1. Rusocin 2017.
- Słomiński P.: Zarządzanie infrastrukturą drogową w modelu PPP na przykładzie odcinka autostrady A1 Rusocin – Kutno Północ. Warszawa 2020.
- Słomiński P.: Analiza ogólna bezpieczeństwa ruchu drogowego. Podniesienie poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego na czas prowadzenia robót utrzymaniowych i zabezpieczenia zdarzeń drogowych na autostradzie A1 relacji Rusocin – Toruń Południe poprzez testowe wdrożenie przenośnych progów ostrzegawczych. Ropuchy 2020.
- https://www.maibach.com/warnschwelle/.
- https://nissen-germany.com/produkt/Blinkpfeile/led-blinkpfeil-lp-8-25/.
- https://nissen-germany.com/produkt/Leitkegel/tl-leitkegel-57/.
- https://a1.com.pl/ 4.10.2021.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Ewelina Karp-Kręglicka: Spodziewamy się kumulacji inwestycji budowlanych
Ewelina Karp-Kręglicka, prezeska PSWNA, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o kluczowych celach stowarzyszenia, omawia znaczenie standardów ESG oraz zachęca kobiety do aktywnego działania w sektorze budowlanym, zwracając uwagę na ich atuty i rolę w przyszłości branży. Porusza także zagadnienia dot. rozwoju technologii niskoemisy...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nowe wzorce i standardy – wytyczne WR-M-72 Z uwagi na opisany w punkcie 2 najczęściej zły stan techniczny urządzeń obcych zostały opracowane stosowne wytyczne, które zdaniem zleceniodawcy i autorów mogą poprawić tę niezadowalającą pod względem technicznym problematykę. Idea powstania grupy wytycznych, m.in. dotyczących urządzeń obcych, wynikała z konieczności aktualizacji istniejących rozwiązań technicznych stosowanych w infrastrukturze komunikacyjnej w naszym kraju. Dynamiczna zmiana poziomu...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Projekt DiagBelt+ Celem projektu było obniżenie kosztów w obszarze gospodarki taśmami przenośnikowymi z wykorzystaniem zintegrowanego, mobilnego systemu diagnostycznego (o skrótowej nazwie DiagBelt+) do automatycznego badania i ciągłej diagnostyki stanu rdzenia taśm przenośnikowych z linkami stalowymi (które stanowią 97,3% wszystkich taśm stosowanych w KWB Bełchatów). System ma za zadanie wspomagać podejmowanie decyzji o naprawach i wymianach taśm w kopalni oraz informować o zagrożeniach zwią...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
W następnym etapie – projektowania konstrukcji, na podstawie przyjętych grup nośności podłoża, katalog przewiduje możliwość doboru gotowych rozwiązań – wzmocnienia podłoża poprzez jego ulepszenie lub zastosowanie dolnych warstw konstrukcyjnych. Jeżeli podłoże zostanie ocenione w sposób niewłaściwy – charakteryzuje się gorszymi parametrami mechanicznymi (m.in.: Φ, Cu, E1, E2, Mo, M) niż przyjęte dla grup G2, G3 i G4 (wymagających wzmocnienia) – proponowane typowe rozwiązanie się nie sprawdzi i...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Forum dyskusyjne: Zwiększenie odporności mostów na zagrożenia powodziowe – kluczowe strategie
Zmiany klimatyczne na świecie są faktem. Ostatnia powódź w Europie Środkowej, szczególnie w dorzeczu Odry we wrześniu 2024 r., skłania do refleksji nad bezpieczeństwem użytkowania obecnie projektowanych i budowanych obiektów drogowych. Wydaje się, że konieczne jest przygotowanie ogólnopolskiego programu zabezpieczenia przed powodzią, którego wdrożenie spowoduje minimalizację skutków powodzi. W tym programie, obok budowy systemu obiektów hydrotechnicznych, powinna znaleźć się także budowa most...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Propozycja zachowania części zabytkowej substancji mostów Przęsło mostu na rz. Odrze jako świadek historii Według studium prof. J. Biliszczuka ([3], s. 18): „Jedno z historycznych przęseł można ustawić obok z informacją historii przeprawy”. BPK Mosty s.c. opracowało wariant, który zakłada postawienie od strony górnej wody świadka historii – jednego dwutorowego przęsła mostu przez Odrę, powiązanego ze szlakiem pieszo-rowerowym (Odrzańska Droga Rowerowa). Przęsło poddane rewitalizacji stanowiło...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
W następnym etapie – projektowania konstrukcji, na podstawie przyjętych grup nośności podłoża, katalog przewiduje możliwość doboru gotowych rozwiązań – wzmocnienia podłoża poprzez jego ulepszenie lub zastosowanie dolnych warstw konstrukcyjnych. Jeżeli podłoże zostanie ocenione w sposób niewłaściwy – charakteryzuje się gorszymi parametrami mechanicznymi (m.in.: Φ, Cu, E1, E2, Mo, M) niż przyjęte dla grup G2, G3 i G4 (wymagających wzmocnienia) – proponowane typowe rozwiązanie się nie sprawdzi i...
Kalendarium
Relacje
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...