Aktualne trendy w zabezpieczaniu robót drogowych na drogach szybkiego ruchu
Urządzenia energochłonne do zabezpieczenia strefy robót
W celu fi zycznej ochrony pracowników wykonujących roboty na pasach ruchu od 2016 r. sukcesywnie wprowadzano urządzenia energochłonne w postaci przyczep TTMA (ang. trailer truck mounted attenuator) zaczepiane do pojazdów ciężarowych powyżej 7,5 t DMC. W pierwszych latach stosowano absorbery fi rmy Nissen (TTMA 100 Safetrailer), w wyniku zaprzestania produkcji w kolejnych latach wdrożono przyczepy firmy Verdegro (TTMA 100K). Skuteczność obu urządzeń przetestowali użytkownicy autostrady powodujący zdarzenia drogowe. W wyniku zdarzeń drogowych nie ucierpiała ani jedna osoba, a zastosowanie niniejszych rozwiązań najprawdopodobniej uratowało zdrowie lub życie czterem użytkownikom autostrady.
Urządzenia podwyższające poziom brd podczas prowadzenia robót
Od lat operator autostrady wdraża nowe rozwiązania podwyższające poziom bezpieczeństwa, wprowadzając rozwiązania zaczerpnięte z doświadczeń innych krajów. Jednym z nich jest stosowanie dodatkowej strzały świetlnej ośmiopunktowej w celu oznaczenia pasa zanikającego podczas prowadzenia robót na szybkim pasie. Kolejnym rozwiązaniem obecnie wdrażanym na drodze są pachołki drogowe U-23b o podwyższonej widzialności, tzn. na pełnej wysokości pachołka zastosowano folię odblaskową biało-czerwoną drugiej klasy. Niniejsze rozwiązanie stosowane jest przy zabezpieczeniu zdarzeń drogowych od zmierzchu do świtu oraz pracach nocnych. Użytkownik drogi, dojeżdżając do obszaru występowania pachołków, jest w stanie zauważyć je z większej odległości, przez co ma więcej czasu na podjęcie stosownej decyzji i manewru.
Tymczasowe przenośne progi ostrzegawcze
Na pomorskim odcinku autostrady w 2020 r. operator wdrożył tymczasowe progi ostrzegawcze. Rozwiązania schematów zostały zaimplementowane z rozwiązań niemieckich oraz rozszerzone o schematy związane z zabezpieczeniem zdarzeń drogowych. Pierwsze rozwiązanie z progami „na żywo” autor zauważył podczas podróży wakacyjnych w Czechach, jako zabezpieczenie zdarzenia drogowego. Przed wprowadzeniem na drodze operator autostrady przeanalizował rozwiązania stosowane na świecie, w takich krajach jak: Austria, Czechy, Holandia, Norwegia, Szwajcaria, Niemcy, oraz uzyskał stosowne zgody na ich wdrożenie. W Austrii rozwiązania z progami stosowane są również przez służby ratownicze podczas działań na drogach, przykładem jest straż pożarna w mieście Langquaid. Podczas obserwacji wdrożonej organizacji ruchu na autostradzie A1 z zastosowaniem progów ostrzegawczych stwierdzono, że kierujący zmienili dotychczasowe zachowania w rejonie robót, traktując progi jako przeszkodę na drodze. Ustawione progi w odległości 100-150 m od strefy robót powodują szybsze przeplatanie się pojazdów i zmniejszenie prędkości w obszarze robót. Kierujący w wyniku działania progów zmniejszali prędkość, co przynosi pozytywny wpływ na bezpieczeństwo ludzi pracujących w strefi e robót. Zastosowanie najnowocześniejszych rozwiązań zabezpieczenia i zarządzania ruchem w obszarze robót gwarantuje większy poziom bezpieczeństwa użytkownikom oraz pracownikom znajdującym się w strefi e robót.
Piśmiennictwo
- Słomiński P.: Aktualne trendy w zabezpieczeniu robót drogowych na drogach szybkiego ruchu, na przykładzie autostrady A1 Rusocin – Toruń. IV Pomorskie Forum Drogowe Utrzymanie Dróg, Gdańsk 2021.
- Słomiński P.: Analiza i koncepcja usprawnień dróg wysokiej klasy na odcinkach łukowych w Polsce. Olsztyn 2016.
- Zarządzenie nr 52 GDDKiA z dnia 23 grudnia 2020 r. w sprawie typowych schematów oznakowania robót oraz pomiarów diagnostycznych prowadzonych w pasie drogowym.
- Słomiński P.: Projekt uproszczonej organizacji ruchu drogowego – Schematy dla prac utrzymaniowych, zabezpieczenia miejsc awarii, wypadku/ kolizji, nieprzewidzianego zdarzenia. NR ITP/PUOR/2022. Ropuchy 2022.
- Czerwiński D.: Skuteczność TTMA na Autostradzie A1. Ropuchy 2020.
- Słomiński P.: Projekt uproszczonej organizacji ruchu drogowego – Wzorcowe komunikaty informacyjne na znaki o zmiennej treści w zakresie prac
utrzymaniowych, zabezpieczenia miejsc awarii, wypadku/kolizji, nieprzewidzianego
zdarzenia. Nr ITP/PUOR/VMS/2022. Ropuchy 2022. - Słomiński P.: Projekt uproszczonej organizacji ruchu drogowego – Schematy dla prac utrzymaniowych, zabezpieczenia miejsc awarii, wypadku/
kolizji, nieprzewidzianego zdarzenia w zakresie progów ostrzegawczych Nr ITP/PUOR/PROGI/2022. Ropuchy 2022. - Wzorcowe komunikaty na znaki o zmiennej treści w ramach modułu 3.2.1.14.4: Przekazywanie informacji i instrukcji dla kierowców wraz z wymaganiami dla bramowych konstrukcji wsporczych v.2 2017.03.27.
- https://nissen-germany.com/produkt/Blinkpfeile/led-blinkpfeil-lp-8-25/.
- Słomiński P.: Wstępna opinia techniczno-naukowa – Roboty utrzymaniowe i remontowe prowadzone w nocy na Autostradzie A1. Rusocin 2017.
- Słomiński P.: Zarządzanie infrastrukturą drogową w modelu PPP na przykładzie odcinka autostrady A1 Rusocin – Kutno Północ. Warszawa 2020.
- Słomiński P.: Analiza ogólna bezpieczeństwa ruchu drogowego. Podniesienie poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego na czas prowadzenia robót utrzymaniowych i zabezpieczenia zdarzeń drogowych na autostradzie A1 relacji Rusocin – Toruń Południe poprzez testowe wdrożenie przenośnych progów ostrzegawczych. Ropuchy 2020.
- https://www.maibach.com/warnschwelle/.
- https://nissen-germany.com/produkt/Blinkpfeile/led-blinkpfeil-lp-8-25/.
- https://nissen-germany.com/produkt/Leitkegel/tl-leitkegel-57/.
- https://a1.com.pl/ 4.10.2021.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Jakie są główne wyzwania związane z realizacją inwestycji drogowych w regionie Dolnego Śląska? Waldemar Wojciechowski: Główne wyzwania związane z realizacją inwestycji w regionie Dolnego Śląska wynikają ze specyfiki geograficznej, społecznej i gospodarczej oraz potrzeby intensywnego rozwoju infrastrukturalnego regionu. Zróżnicowanie ukształtowan...
Branża leasingowa odnotowuje wzrosty
Kolejny rok z rzędu branża leasingowa kończy rok dwucyfrowym wzrostem udzielonego finansowania dla firm w Polsce. W 2024 r. wzrosła o 10,4%. Tym samym wartość sfinansowanych ruchomości i nieruchomości wyniosła 110,5 mld zł w ubiegłym roku. Wartość finansowania udzielonego w formie leasingu wyniosła 96,9 mld zł, co oznacza skok o prawie 12%. Z kolei wartość pożyczek leasingowych zwiększyła się zaledwie o 2,2%, do 13,6 mld zł. A nieznaczny wzrost spowodował, że udział pożyczki leasingowej w ogó...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Metody poprawy procesu przesiewania kruszyw
Proces przesiewania kruszyw odgrywa kluczową rolę w przemyśle wydobywczym i budowlanym, umożliwiając skuteczną separację materiałów ziarnistych według określonych frakcji. W wielu przypadkach użytkownicy maszyn przesiewających napotykają trudności związane z wydajnością i skutecznością tego procesu. Często nie jest konieczna całkowita wymiana parku maszynowego – istnieje szereg metod, które pozwalają na intensyfikację przesiewania przy niewielkich zmianach konstrukcyjnych i niskich kosztach. ...
Kruszywa alternatywne w budownictwie komunikacyjnym
Kruszywa w budownictwie komunikacyjnym Osobną grupę stanowią kruszywa (odpady przemysłowe) wykorzystywane w budownictwie komunikacyjnym (np. jako podbudowy drogowe) oraz do rekultywacji terenów poprzemysłowych – na ogół znacznie zdegradowanych [12]. W szeroko pojętym budownictwie, także komunikacyjnym, wyróżnia się następujące podstawowe rodzaje kruszyw [8]: W literaturze przedmiotu wyróżnia się jeszcze tzw. kruszywa odpadowe, do których zalicza się kruszywa pochodzenia mineralnego z dowolneg...
Szybka droga do bezpieczeństwa
Dodatkowe oznakowanie i pasy ruchu Nie wszystkie znaki drogowe wynikają bezpośrednio z przepisów. Często spotyka się oznaczenie numeru drogi na pasie, po którym porusza się kierowca. Jest to forma uzupełniająca, umieszczona na pasie, który rzeczywiście prowadzi w kierunku wskazanym tekstem, co pomaga kierowcy w wyborze trasy lub utwierdza go w dokonanym już wyborze. W przykładzie zaprezentowanym na fot. 4 widoczne są pasy z oznaczeniami S52 oraz A4 – kierowca, zbliżając się do łącznicy, odpow...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Korzyści z użycia geokraty komórkowej Tomasz Herich, prezes firmy AG Geosynthetics sp. z o.o. Artykuł doskonale podkreśla kluczowe zalety geokraty komórkowej, która stała się nieodzownym elementem współczesnego budownictwa. Jako producent z wieloletnim doświadczeniem potwierdzamy: geokrata to rewolucja w stabilizacji gruntów, łącząca trwałość HDPE z ekologiczną efektywnością. Jej uniwersalność – od dróg po hydrotechnikę – wynika z elastyczności struktury, która nie tylko zwiększa nośność, ale...
Praktyczne aspekty wzmacniania warstw asfaltowych kompozytem wieloosiowym na przykładzie realizacji remontowanej drogi wojewódzkiej
Sczepność międzywarstwowa Obecnie nie ma żadnego dokumentu krajowego, który pełniłby rolę wytycznych w zakresie sczepności międzywarstwowej z uwzględnieniem geosyntetyków. Jedyny dokument funkcjonujący w przestrzeni publicznej to instrukcja GDDKiA [4], która nie odnosi się jednak do sytuacji, w której pomiędzy warstwami asfaltowymi został wbudowany geosyntetyk, szczególnie tak specyficzny, jakim jest kompozyt, działający dodatkowo w funkcji STR i B, dla którego kontrolowane obniżenie sczepnoś...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
Wymagania eksploatacyjne nawierzchni drogowych Droga powinna stwarzać odpowiednie warunki bezpieczeństwa i wygody jazdy, w zależności od jej znaczenia komunikacyjnego oraz warunków terenowych. Na przydatność nawierzchni do ruchu wpływa wiele czynników, które można zgrupować następująco [4]: Użytkownik drogi zwraca uwagę przede wszystkim na cechy eksploatacyjne, które wpływają na komfort jazdy, a także na ukształtowanie trasy i jej otoczenie. Administracja drogi widzi także inne cechy technicz...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Do produkcji mieszanek kruszywowych stosuje się różnorodne materiały, takie jak kruszywa naturalne, kruszywa łamane, żużle wielkopiecowe oraz ich mieszanki. Nowe regulacje pozwalają również na użycie surowców odpadowych, takich jak żużle hutnicze, łupki górnicze czy materiały z recyklingu, jak kruszywo betonowe i ceramika. Kluczową cechą dobrego kruszywa jest jego odpowiednie uziarnienie i właściwości mechaniczne. Aby uzyskać optymalne zagęszczenie, mieszanki powinny charakteryzować się ciągł...
Kalendarium
Relacje

III (33) Poznańskie Seminarium Mostowe „Mosty. Budowa, Wzmacnianie, Przebudowa”
5–6 czerwca 2025 r. w Poznaniu odbyło się seminarium pt. „Mosty. Budowa, wzmacnianie, prz...

infraBIM 2025 Expo & Multi-Conference
infraBIM 2025: cyfrowa przyszłość inżynierii już dziś Kraków, 10–12 czerwca 202...

Bezpieczeństwo ruchu drogowego w praktyce – Śląska Konferencja BRD 2025
12–13 maja 2025 r. w Katowicach odbyła się Śląska Konferencja BRD, poświęcona praktycznym...

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...