Aktualne trendy w zabezpieczaniu robót drogowych na drogach szybkiego ruchu
Schematy zabezpieczenia robót, ewolucja schematów
Od momentu oddania autostrady do ruchu, tj. od 22 grudnia 2007 r., operator prowadzi działania na drodze w oparciu o zatwierdzone schematy uproszczonej organizacji ruchu. Na koncesyjnym odcinku autostrady A1 stosuje się trzy projekty uproszczonej organizacji ruchu (schematy robót, komunikaty informacyjne, schematy z progami tymczasowymi), które podzielono na następujące rodzaje działań:
• planowane prace związane z utrzymaniem autostrady oraz naprawami awaryjnymi lub remontami (utrzymanie),
• prace związane z zabezpieczeniem miejsca nieprzewidzianego zdarzenia, awarii, wypadku lub kolizji (bezpieczeństwo). Prace utrzymaniowe dodatkowo podzielono w następujący sposób:
• roboty szybko postępujące,
• roboty krótko trwające,
• roboty długo trwające.
W początkowej fazie schematy dotyczyły doraźnych prac utrzymaniowych oraz zabezpieczenia drobnych awarii pojazdów, w miarę postępu czasu schematy wzbogacono o rozwiązania związane z remontami cząstkowymi. Duży wpływ na rozwój schematów mają też nietypowe zdarzenia drogowe i awarie pojazdów. Na rys. 2 przedstawiono ewolucję schematów z podziałem na poszczególne lata. Wszystkie rozwiązania brd na czas robót przed wdrożeniem podlegają badaniu wpływu robót drogowych na bezpieczeństwo ruchu drogowego.

Ostrzeganie o robotach i zagrożeniu na drodze za pomocą znaków zmiennej treści
Na autostradzie A1 od 2013 r. stosowane są mobilne tablice ze znakami zmiennej treści, tzw. MVMS, w pierwszym okresie służyły jako alternatywne rozwiązania dla tablic wczesnego ostrzegania U-27 oraz tablic zamykających U-26a i U-26b. W kolejnych latach po rozszerzeniu parku maszynowego tablice używa się również do wyświetlania komunikatów informacyjnych dla użytkowników. Komunikaty na znakach zmiennej treści wyświetlane są wg ściśle określonych priorytetów wskazanych we Wzorcowych komunikatach na znaki o zmiennej treści w ramach modułu 3.2.1.14.4, tzn. w przypadku, gdy co najmniej dwa komunikaty będą wyświetlane na danym urządzeniu, w pierwszej kolejności wyświetlany będzie komunikat o najwyższym priorytecie, informujący o wypadku drogowym. Przy standardowym stosowaniu ZZT znaki używane są do informowania o: wykonywaniu prac utrzymaniowych, wyłączeniu z ruchu odcinka międzywęzłowego spowodowanego zdarzeniem drogowym, informowaniu podróżnych o długim czasie oczekiwania, zamknięciu łącznicy spowodowanym zdarzeniem drogowym. Zmiany w komunikatach na znakach informacyjnych zmiennej treści (ZZT/VMS) dokonywane są przez operatorów Centrum Kontroli Ruchu za pomocą modemu do zdalnego zarządzania. Zmiany dokonywane są na bieżąco po zasięgnięciu informacji z systemów zarządzania drogą, poboru opłat oraz służb autostradowych. Decyzja o konieczności ustawienia ZZT jest podejmowana w sytuacjach, gdy jego ustawienie w sposób istotny zwiększy bezpieczeństwo ruchu drogowego.

Komunikacja z użytkownikiem
Jednym z ważnych aspektów, jeśli nie najważniejszym, jest komunikacja z użytkownikiem planującym podróż oraz jadącym autostradą. Planowanie podroży ma na celu wyznaczenie bezpiecznego, płynnego przejazdu daną drogą, natomiast dla jadącego użytkownika najważniejsze są bieżące informacje o sytuacji na drodze.
W tym celu komunikaty o sytuacji na drodze przekazywane są użytkownikom za pomocą:
• profilu autostrady na Twitterze: www.twitter.com/Amber- One_A1,
• komunikatów drogowych w Radiu Gdańsk na 103,7 FM; Radiu PiK 100,1 FM,
• znaków zmiennej treści ustawianych wzdłuż autostrady w taki sposób, aby umożliwić kierowcom podjęcie decyzji o wcześniejszym opuszczeniu autostrady,
• informacji wywieszanej na podajnikach biletów na wjazdach na autostradę.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Marcin Opaliński: Nasza historia właśnie się rozpoczęła
Co wyróżnia UNIMOT Bitumen spośród innych producentów asfaltu? Marcin Opaliński: UNIMOT Bitumen to firma o nowej nazwie, ale z bogatym doświadczeniem w zakresie realizacji dostaw asfaltu dla branży budownictwa drogowego. Jej tradycja wywodzi się z Grupy Lotos, a korzenie sięgają 2004 r. Trzonem działalności UNIMOT Bitumen jest zespół wieloletnic...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Jaki jest stan wiedzy nt. branży wydobywczej? Potwierdzeniem dla powyżej sformułowanych stwierdzeń mogą być wyniki ankiety przeprowadzonej wśród uczniów w trzech kategoriach wiekowych: < 10 lat, 10-15 lat oraz > 15 lat. Łącznie otrzymano 1000 ankiet, z czego ponad 700 ankietowanych to młodzież powyżej 10. roku życia. Celem było pozyskanie ogólnej wiedzy na temat stosunku dzieci i młodzieży do branży wydobywczej oraz edukacji surowcowej przy obecnej podstawie programowej w szkołach podst...
Systemy zarządzania jakością inspekcji obiektów mostowych
Proces pozyskiwania i przetwarzania informacji na potrzeby podejmowania decyzji wymaga odpowiedniej jakości. Ostatecznie to jednak człowiek podejmuje końcowe decyzje. Ich słuszność czy skuteczność zależy wprost od jakości posiadanych informacji. Obecnie zarządca stosuje własne procedury związane z oceną przydatności do użytkowania. Ministerstwo również przygotowało wytyczne oceny stanu technicznego. W dokumentach tych nie ma jednak jeszcze odwołania do normy PN-EN ISO/IEC 17020 [1]. Uwzględni...
Przegląd sprzętu wykorzystywanego do zagęszczania gruntu oraz nawierzchni drogowych
Cztery etapy procesu prawidłowego zagęszczania [2, 5]: Zagęszczanie wstępne wykonywane przez rozściełacz Zagęszczanie wstępne ma ważny wpływ na przebieg całego procesu. Prawidłowo przeprowadzone zagęszczanie wstępne umożliwia szybsze wprowadzenie ciężkich walców na obszar budowy, gdyż wały walca nie grzęzną w mieszance podczas dojazdu do rozściełacza. Dobór odpowiednich maszyn zagęszczających jest zależny od wielu czynników, takich jak: grubość wbudowywanej mieszanki, wydajność oraz szerokość...
Rola betonu w budownictwie mostowym – perspektywy rozwojowe
W moim rozumieniu spraw rekordzistą świata nadal pozostaje most norweski. Owo „pokonanie stali przez beton sprężony” znajduje też odzwierciedlenie w Polsce. U nas rekord należy od 2013 r. do mostu przez Wisłę koło Grudziądza, którego centralne przęsło ma rozpiętość 180 m, podczas gdy najdłuższe przęsła stalowe (ściślej – zespolone stalowo-betonowe, ale tradycyjnie już zaliczane do konstrukcji stalowych), mają rozpiętość 160 m i są to mosty przez Wisłę w Połańcu, 2014 r., oraz w Warszawie, im....
Podsumowanie ostatnich zmian w ustawie o drogach publicznych
W zeszłym roku weszło w życie kilka nowelizacji ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych. Zmieniło się wiele przepisów, począwszy od podstawowych definicji po nowe obowiązki zarządców dróg. Nie można zapomnieć także o zmianach a właściwie zupełnie nowych aktach wykonawczych. Aby nieco usystematyzować te zmiany opisałam najistotniejsze z punktu widzenia zarządcy drogi nowe regulacje. Starałam się też wyjaśnić problematyczne kwestie, na które zwracali mi uwagę zarządcy dróg, a które...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Uwiarygodnienie koncepcji „projektowania plastycznego” belek mostowych zgodnie z Eurokodem 4: Badania niszczące w skali naturalnej zespolonych belek mostowych złożonych z dwuteownika HL1100 i płyty betonowej
Opis problemu Na wstępie zaznacza się, że autorzy mają świadomość, że przedstawiane zagadnienie nie jest nowe: uzyskali spodziewany obraz zniszczenia, wartości sił itd. Pośrednim celem artykułu jest rozpowszechnienie wiedzy, tak aby polscy projektanci byli jasno przekonani, jak to działa i co projektują. Nadrzędnym celem jest poszerzenie zakresu rynku dla mostów zespolonych (poprzez wykorzystywanie nowych metod projektowania). Nowością jest przebadanie belek o tak dużych rozmiarach; dotychcza...
Utrzymanie i trwałość obiektów inżynierskich – jako główne wyznaczniki niezawodności infrastruktury komunikacyjnej
Niestety, często niewykonywanie lub odwlekanie w czasie prac zabezpieczających konstrukcję i innych czynności utrzymaniowych, w tym m.in. zabiegów antykorozyjnych bądź też prac rewitalizacyjnych, prowadzi do dalszej, często wzmożonej degradacji elementów, co w konsekwencji staje się przyczyną zaawansowanej destrukcji całej konstrukcji i tym samym konieczności jej rozbiórki i budowy nowego obiektu. Utrzymanie obiektów mostowych jako wyznacznik ich trwałości i funkcjonalności Nowy, spektakularn...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje

Drugie spotkanie z cyklu Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych
25 lipca 2023 r. odbyło się drugie spotkanie O...

XXVIII Sympozjum Cynkownicze „Prawie wszystko o cynku”
31 maja – 2 czerwca 2023 r. odbyło się XXVIII Sympozjum Cynkownicze „Praw...

XIII Konferencja Naukowa Konstrukcje Zespolone 2023
W dniach 29 - 30 czerwca 2023 r. w Zielonej Górze odbyła się XIII Konf...