Reklama

861 mln zł na budowę dwupoziomowych skrzyżowań kolejowo-drogowych

5 sierpnia 2024 r. spółka PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiła konkurs w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych w tym ich przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe”. Jego założeniem jest poprawa bezpieczeństwa poprzez likwidację przejazdów kolejowo-drogowych i budowę w zamian skrzyżowań bezkolizyjnych na terenie całej Polski.

861 mln zł na budowę dwupoziomowych skrzyżowań kolejowo-drogowych

Projekt ujęty w Krajowym Programie Kolejowym do 2030 roku (z perspektywą do 2032) jest skierowany do jednostek samorządu terytorialnego i zarządców dróg, zainteresowanych współfinansowaniem budowy skrzyżowań wielopoziomowych. Na dofinansowanie zadań zaplanowanych do realizacji w ramach Projektu zaplanowano w sumie 861 mln zł.

— Przejazdy kolejowo-drogowe, czyli skrzyżowania linii kolejowych z drogami w jednym poziomie, należą do najbardziej newralgicznych i najniebezpieczniejszych miejsc w systemie kolejowym. Najskuteczniejszym sposobem zapobiegania zdarzeniom na przejazdach kolejowo-drogowych jest zastępowanie ich skrzyżowaniami bezkolizyjnymi. Jestem przekonany, że konkurs ogłoszony przez PKP PLK będzie kolejnym krokiem zwiększającym bezpieczeństwo kierowców i pasażerów. Liczę na owocną współpracę PKP PLK, samorządów i zarządców dróg przy budowie dwupoziomowych skrzyżowań kolejowo-drogowych — powiedział wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.

Wypadki na przejazdach kolejowo-drogowych należą do najczęściej występujących zdarzeń w systemie kolejowym. Corocznie stanowią one około 33 proc. wszystkich zdarzeń i odpowiadają za co trzecią śmiertelną ofiarę wypadków na kolei.

Zgłoszenia zadań do etapu I Projektu można składać do 5 lutego 2025 r. Następnie wnioski zostaną przeanalizowane, ocenione i powstanie listy rankingowa projektów. Ogłoszenie wyników etapu I i zawieranie porozumień z wnioskodawcami planowane jest na koniec 2025 r.

źródło i fot. Ministerstwo Infrastruktury

Przeczytaj również:

Powstanie droga krajowa do elektrowni jądrowej

Reklama

Wywiady

Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?

Dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” szczegółowo omawia powody powołania oraz cele działania Zespołu ds. Zabytkowych Obiektów Mostowych, którego jest kierownikiem. Wskazuje również na potrzebę stworzenia rejestru obiektów wymagających ochrony, opracowania wzorcowych specyfikacji technicznych oraz zapew...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.