15 -lecie czasopisma „Mosty”
Wydanie „Mostów”, które trzymają Państwo w rękach albo przeglądają na ekranach swoich urządzeń, to wydanie szczególne, bo jubileuszowe. W tym roku magazyn obchodzi 15-lecie istnienia!
15 lat to niewątpliwie ważny okres dla branży mostowej – nowe technologie, materiały, nowo wybudowane obiekty, ciekawe projekty, zmiany legislacyjne i wyzwania, z którymi mostowcy musieli się mierzyć. O wszystkich tych aspektach pisaliśmy na łamach „Mostów”. Osiągnięcie tego jubileuszu nie byłoby możliwe bez zaufania naszych czytelników, wysiłku całego zespołu redakcyjnego oraz pracy jedynych w swoim rodzaju autorów. Przez ostatnie lata nasz tytuł nieustannie był wspierany przez praktyków, przedstawicieli firm, świata nauki, a także instytucji związanych z branżą mostową, którzy dzieląc się swoją wiedzą i doświadczeniem, razem z nami tworzyli to doceniane na rynku pismo. Dzięki Państwu „Mosty” mogą stale podnosić swój poziom merytoryczny, prezentować i komentować najważniejsze dla branży wydarzenia.
Dziękuję zatem nieocenionym członkom rady naukowej oraz redaktorom wydań za dbanie o wysoki poziom pisma, autorom artykułów – za wspomaganie nas swą wiedzą i doświadczeniem, Związkowi Mostowców RP – za patronowanie czasopismu i bardzo dobrą współpracę, oraz redakcji – za zaangażowanie w tworzenie każdego numeru „Mostów”.
Budujące słowa uznania, które do nas trafiają od Współpracowników i Czytelników, nie tylko motywują nas do codziennej pracy, ale przede wszystkim nadają jej sens!
Marlena Machura
redaktor zarządzająca
15 lat czasopisma „Mosty” na rynku to:
75 wydań czasopisma
5 949 stron wszystkich wydań
1 197 opublikowanych artykułów
11 851 zdjęć i grafik zamieszczonych na łamach pisma
606 autorów, spośród których najbardziej aktywni byli:
Jan Biliszczuk 37 artykułów
Tomasz Siwowski 30 artykułów
Wojciech Lorenc 28 artykułów
Marek Salamak 26 artykułów
14 edycji Konkursu Mostowego im. M. Wolffa
49 nagród głównych w Konkursie Mostowym im. M. Wolffa
15 wyróżnień w Konkursie Mostowym im. M. Wolffa
6 konferencji Drogowo-Mostowych
5 edycji Warsztatów „Projektowanie mostów według Eurokodów”
200 uczestników warsztatów
2 wydane książki
8 edycji kalendarza mostowego
Kiedy 15 lat temu z ówczesnym zespołem redakcyjnym podjęliśmy decyzję o stworzeniu pisma technicznego o tematyce mostowej, wiedzieliśmy, że będzie to odważny i ryzykowny krok. W końcu nasze czasopismo miało być jedynym tytułem w kraju całkowicie poświęconym obiektom inżynierskim. Teraz, po 15 latach nieprzerwanego istnienia czasopisma „Mosty” na rynku, jest mi niezmiernie miło, że mogę w Państwa ręce oddać to jubileuszowe wydanie jako dowód, że tytuł ten jest potrzebny i na dobre zagościł w świadomości przedstawicieli branży. A jest to ogromny powód do dumy! Polska myśl mostownicza w niczym nie ustępuje światowym standardom, a firmy działające na naszym rodzimym rynku obsadzone są przez specjalistów z najwyższej półki. Doskonale przygotowani inżynierowie i świetne zespoły projektowe są dowodem na silną kadrę dydaktyczną w ośrodkach akademickich. Mamy ogromne szczęście, że możemy być częścią tej branży. Ponieważ „Mosty” to nie tylko czasopismo. To także – jak przy projektowaniu mostów – misja dążenia do perfekcji. To łącznik między czytelnikami a wybitnymi osobowościami branży publikującymi na łamach pisma. Każdego dnia staramy się, aby „Mosty” stanowiły cenne źródło informacji służącej poszerzania wiedzy i promowaniu osiągnięć krajowego mostownictwa. Dziękujemy za Państwa zaangażowanie i pomoc w wydawaniu pisma. Wspólnie możemy świętować jeszcze niejeden jubileusz.
Anna Gocek
kierownik działu promocji i reklamy
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Sylwia Cichocka: Ćwierć wieku działalności ZDP w Koninie to suma dokonań wielu ludzi
Sylwia Cichocka, Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Koninie, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” podsumowuje 25 lat działalności ZDP, opisując kluczowe osiągnięcia i plany na przyszłość. Podkreśla znaczenie inwestycji w infrastrukturę drogową, takich jak przebudowa kilkudziesięciu kilometrów dróg, modernizacja mostów oraz wprowadzenie rozw...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
W artykule przedstawiono problematykę oceny warunków gruntowo-wodnych dla projektowanych nawierzchni drogowych. Wskazano potencjalne błędy w klasyfikacji warunków prostych i złożonych, a także odpowiednią grupę nośności podłoża. Szczególną uwagę zwrócono na występowanie gruntów słabonośnych oraz nasypów, dla których zaproponowano nową, praktyczną definicję. Na przykładach zilustrowano powszechne błędy w określaniu grup nośności podłoża. Podłoże gruntowe jest nieodłączną częścią obiektów budow...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Forum dyskusyjne: Zwiększenie odporności mostów na zagrożenia powodziowe – kluczowe strategie
Zmiany klimatyczne na świecie są faktem. Ostatnia powódź w Europie Środkowej, szczególnie w dorzeczu Odry we wrześniu 2024 r., skłania do refleksji nad bezpieczeństwem użytkowania obecnie projektowanych i budowanych obiektów drogowych. Wydaje się, że konieczne jest przygotowanie ogólnopolskiego programu zabezpieczenia przed powodzią, którego wdrożenie spowoduje minimalizację skutków powodzi. W tym programie, obok budowy systemu obiektów hydrotechnicznych, powinna znaleźć się także budowa most...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Realizacja inwestycji drogowej na aktywnym terenie górniczym stwarza wiele problemów technicznych niespotykanych w innych regionach. Istotnym problemem jest zmiana współrzędnych pionowych i poziomych punktów terenowych w okresie od wykonania dokumentacji projektowej do rozpoczęcia robót, ale także w czasie realizacji inwestycji – te zmiany są nierównomierne na odcinku drogowym. Specyficzne dla śląskich terenów górniczych są zróżnicowanie warunków geotechnicznych nawet na krótkich odcinkach dr...
Kalendarium
Relacje
VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...