10 lat innowacji i sukcesów w górnictwie: STEINERT i Ferbasa przodują w sortowaniu opartym na czujnikach w Ameryce Łacińskiej
Companhia de Ferro Ligas da Bahia (Ferbasa) znajduje się w Ipueira, gminie w stanie Bahia w północno-wschodniej Brazylii. Ferbasa prowadzi jedną z największych kopalni chromitu w Brazylii i jest uważana za pioniera w stosowaniu technologii sortowania opartej na czujnikach (SBS). Firma przetwarza chromit uzyskany z podziemnej kopalni. Wydobyty materiał jest wstępnie zagęszczany przy użyciu technologii sortowania wykorzystującej czujniki, a następnie wykorzystywany do produkcji specjalistycznych stopów stali. Przy wydajności przetwarzania wynoszącej 12 000 000 ton rocznie, firma stosuje sortowanie oparte na czujnikach od 10 lat, w całkowicie suchym procesie, który oddziela odpady od wysokiej jakości chromitu.
Eriberto Nascimento Leite, dyrektor ds. wydobycia w Ferbasa, jest zdecydowanym zwolennikiem tej „nowej” technologii, która w rzeczywistości wcale nie jest nowa. Technologia ta jest już znana tym, którzy mieli prześwietlenie rentgenowskie lub podróżowali przez kontrolę bezpieczeństwa na lotnisku. Jest to jednak technologia, która była zupełnie nowa w sektorze wydobywczym 10 lat temu. Eriberto wyjaśnia, że technologia SBS robi różnicę dla Ferbasa; pozwala firmie uniknąć niepotrzebnego przetwarzania poprzez wcześniejsze oddzielenie frakcji materiału wysokiej jakości od wsadu do procesu metalurgicznego.
Zaletą tego rozwiązania jest wyeliminowanie wymogu dodatkowego przetwarzania. W ten sposób cząstki, które nie są ekonomicznie opłacalne, są wcześniej eliminowane z procesu. Proces ten określany jest mianem wstępnego zagęszczania. Wstępne zagęszczanie materiału poprzedza procesy rozdrabniania, które wiążą się z wysokim zużyciem energii. W ten sposób tylko wartościowy materiał jest poddawany temu procesowi i przechodzi do etapów koncentracji.
Koncentracja odnosi się do różnych metod lub procesów, które mają na celu zwiększenie stężenia określonych minerałów za pomocą metod fizycznych i chemicznych. Mówiąc najprościej, wstępna koncentracja poprawia ogólną wydajność zakładu przetwórstwa minerałów. W firmie Ferbasa zastosowanie technologii sortowania opartej na czujnikach umożliwiło zwiększenie produkcji, a także obniżenie kosztów w kolejnych procesach, takich jak rozdrabnianie i wykorzystanie materiałów wejściowych, takich jak odczynniki.
Ochrona środowiska, kwestie społeczne i ład korporacyjny (ESG) oraz sortowanie oparte na czujnikach idą w parze
„Obecnie w Ferbasa technologia sortowania oparta na czujnikach pomaga nam stosować praktyki ESG, zmniejszając ilość odpadów, maksymalizując wydajność produkcji i przyczyniając się do ochrony zasobów naturalnych”, wyjaśnia Eriberto Nascimento. Obecnie przetwarzana jest nie tylko wydobyta ruda, ale także hałdy, które zawierają znaczne ilości chromu. Obróbka tych hałd jest możliwa tylko dzięki automatyzacji procesu i wysokim poziomom wydajności, które sięgają 180 t/h. Obróbka hałd może potencjalnie zwiększyć produktywność kopalni. Jeśli chodzi o wykorzystanie zasobów, istnieje możliwość zmniejszenia zużycia wody, energii i odczynników chemicznych, przede wszystkim dlatego, że sortowanie oparte na czujnikach jest procesem separacji na sucho, w przeciwieństwie do innych procesów wstępnej koncentracji, takich jak separacja gęstych mediów (DMS).
Jak to się zaczęło: od ciekawości do rzeczywistości
Ferbasa zawsze stosowała proces wstępnej koncentracji w celu oddzielenia rudy o wysokiej zawartości chromitu od rudy o niskiej jakości, która trafiała do zakładu koncentracji. Wcześniej był to jednak proces ręcznej separacji. Bartolomeu Fonseca, były kierownik przetwarzania w Ferbasa, odkrył artykuł o technologii sortowania opartej na czujnikach firmy STEINERT. W 2012 r. przygotował materiał do wysłania do testów w centrum testowo-rozwojowym STEINERT w Niemczech, które zakończyły się sukcesem.
Pierwszy system sortowania, STEINERT XRT, nadal działa – z 34 000 godzinami pracy.
Dziesięć lat temu, kiedy instalowano pierwszy sprzęt, pracownicy Ferbasa byli sceptyczni co do jego zdolności do obsługi niekorzystnych warunków panujących w kopalni. Dlatego STEINERT Latinoamericana, spółka zależna STEINERT GmbH w Niemczech, zaoferowała umowę „wypróbuj i kup”. Z biegiem lat wysoka trwałość sprzętu została zweryfikowana, w wyniku czego pierwsza jednostka działa do dziś, z łącznym czasem pracy 34 000 godzin. „Patrząc wstecz, nie było łatwo zastosować tę technologię, ale zdecydowałem się iść naprzód, ponieważ wierzyłem, że ta technologia może być skuteczna. Teraz, będąc już na emeryturze, jestem bardzo dumny ze spuścizny, jaką pozostawiłem firmie”, mówi Bartolomeu Fonseca. „Miałem pełne wsparcie ze strony ówczesnego dyrektora ds. wydobycia, Wanderleya Linsa, ale to na mnie spoczywała odpowiedzialność za to, by wszystko się udało”.
Silne wsparcie ze strony STEINERT Latinoamericana z własnym centrum testowym
W 2014 roku, podczas uruchamiania pierwszego systemu sortowania, STEINERT XSS-T, napotkano wiele przeszkód – jak to często bywa w przypadku projektów innowacyjnych. Ponieważ jednak STEINERT GmbH założył już swój oddział Latinoamericana w Belo Horizonte i zatrudnił techników serwisowych do pomocy przy instalacji, STEINERT Latinoamericana nawiązał współpracę z Ferbasa.
Partnerstwo STEINERT z innymi firmami ma ogromne znaczenie dla rozwoju nowych rozwiązań i technologii, przyczyniając się do ewolucji przemysłu i ochrony środowiska. Ponadto firma inwestuje w badania i rozwój, aby nadal oferować coraz bardziej wydajne i zrównoważone rozwiązania.
Firma ma obecnie zespół 30 współpracowników, którzy obsługują kilku klientów górniczych w Ameryce Łacińskiej, a ponadto posiada centrum testowe w pobliżu biura w Brazylii, co umożliwia przeprowadzanie testów z większą wygodą i wydajnością dla lokalnych klientów.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Sylwia Cichocka: Ćwierć wieku działalności ZDP w Koninie to suma dokonań wielu ludzi
Sylwia Cichocka, Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Koninie, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” podsumowuje 25 lat działalności ZDP, opisując kluczowe osiągnięcia i plany na przyszłość. Podkreśla znaczenie inwestycji w infrastrukturę drogową, takich jak przebudowa kilkudziesięciu kilometrów dróg, modernizacja mostów oraz wprowadzenie rozw...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
W artykule przedstawiono problematykę oceny warunków gruntowo-wodnych dla projektowanych nawierzchni drogowych. Wskazano potencjalne błędy w klasyfikacji warunków prostych i złożonych, a także odpowiednią grupę nośności podłoża. Szczególną uwagę zwrócono na występowanie gruntów słabonośnych oraz nasypów, dla których zaproponowano nową, praktyczną definicję. Na przykładach zilustrowano powszechne błędy w określaniu grup nośności podłoża. Podłoże gruntowe jest nieodłączną częścią obiektów budow...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Forum dyskusyjne: Zwiększenie odporności mostów na zagrożenia powodziowe – kluczowe strategie
Zmiany klimatyczne na świecie są faktem. Ostatnia powódź w Europie Środkowej, szczególnie w dorzeczu Odry we wrześniu 2024 r., skłania do refleksji nad bezpieczeństwem użytkowania obecnie projektowanych i budowanych obiektów drogowych. Wydaje się, że konieczne jest przygotowanie ogólnopolskiego programu zabezpieczenia przed powodzią, którego wdrożenie spowoduje minimalizację skutków powodzi. W tym programie, obok budowy systemu obiektów hydrotechnicznych, powinna znaleźć się także budowa most...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Realizacja inwestycji drogowej na aktywnym terenie górniczym stwarza wiele problemów technicznych niespotykanych w innych regionach. Istotnym problemem jest zmiana współrzędnych pionowych i poziomych punktów terenowych w okresie od wykonania dokumentacji projektowej do rozpoczęcia robót, ale także w czasie realizacji inwestycji – te zmiany są nierównomierne na odcinku drogowym. Specyficzne dla śląskich terenów górniczych są zróżnicowanie warunków geotechnicznych nawet na krótkich odcinkach dr...
Kalendarium
Relacje
VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...