Budowa obiektu T-3 a zmiany projektowe

Nowe rozwiązania technologiczne oraz projektowe a budowa obiektu T-3

Dział projektowy firmy stanął przed zadaniem opracowania takich zmian w projekcie, które ułatwiają i przyspieszają realizację, spełniając jednocześnie uwarunkowania zmian nieistotnych według Prawa budowlanego. Charakter i rodzaj zmian nie mogły wpłynąć na geometryczne parametry konstrukcji oraz jej finalny wygląd.

Nowa charakterystyka ogólna

Po analizie wielu wariantów zdecydowano się na wykonanie całej konstrukcji jako żelbetowej, monolitycznej, bezprzegubowej ramy. W celu uniknięcia pierwotnej problematyki wynikającej z potrzeby zastosowania grodzic o dużych powierzchniach przekroju poprzecznego i znacznych głębokościach pogrążenia zdecydowano się na wprowadzenie dodatkowych punktów podparcia w postaci rozpór. Było to możliwe dzięki rezygnacji z budowy obiektu za pomocą prefabrykowanych segmentów. W celu redukcji sił parcia działających na projektowaną ściankę szczelną zdecydowano się na zastosowanie najmniejszej możliwej konstrukcji odciążającej. Aby tego dokonać i jednocześnie poprawić „pracę” projektowanego obiektu, zdecydowano się na włączenie ścianki szczelnej do współpracy z żelbetową ścianą tunelu i potraktowanie grodzic jak nośnego, traconego elementu szalunkowego (wykorzystanie pierwotnych ścianek szczelnych).

W obliczu przyjętych założeń projektowych zmienił się również sposób posadowienia obiektu z bezpośredniego na quasi-pośredni poprzez czynny udział ścianek szczelnych w przenoszeniu sił na podłoże gruntowe. Poprzez wykorzystanie współpracy ścian podporowych oraz fundamentu ze ściankami szczelnymi zwiększono nośność posadowienia o wartość wynikającą z nośności pobocznicy pogrążonej ścianki szczelnej. W celu zapewnienia odpowi...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Niels Kuijpers: Moim zdaniem wszystkie mosty można traktować jako tymczasowe

Niels Kuijpers, dyrektor generalny firmy Janson Bridging Engineering BV, to doświadczony inżynier, którego kariera obejmuje zarówno projektowanie, jak i zarządzanie budową dużych konstrukcji stalowych. W Janson Bridging Kuijpers przeszedł drogę od inżyniera budowlanego do dyrektora generalnego. Jego obowiązki obejmują techniczne wsparcie, zarząd...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.