Reklama

Budowa obiektu T-3 a zmiany projektowe

Analiza technologii z uwagi na realia budowy

Zgodnie z rys. 1 i 2 zastosowanie uciąglenia w postaci rozbudowy fundamentu generuje potrzebę zachowania większej przestrzeni roboczej, a co za tym idzie – wykorzystanie odpowiednio długiej konstrukcji odciążającej. Konstrukcje odciążające o większych rozpiętościach wymagają zastosowania posadowienia o wyższych parametrach nośności, a ich ustroje nośne cechują się większą wysokością konstrukcyjną. Parametry geometryczne zastosowanej budowli odciążającej bezpośrednio wpływają na ograniczenie przestrzeni „roboczej” dla wykonywanego obiektu, zważywszy na potrzebę dostarczenia, a następnie precyzyjnego spasowania elementów górnych konstrukcji z uprzednio ustawionymi elementami dolnymi.

Dodatkowym aspektem mającym istotny wpływ na zasadność danej technologii jest określenie wymagań i parametrów ścianki szczelnej zapewniających osiągnięcie odpowiedniej stateczności. Z uwagi na zastosowanie konstrukcji odciążającej o znacznej rozpiętości na ściankę szczelną oprócz parcia gruntu jest przekazywane odpowiednio duże parcie od ciężaru własnego konstrukcji, pionowego obciążenia ruchomego oraz obciążeń poziomych spowodowanych przyspieszaniem i hamowaniem taboru kolejowego. Konsekwencją wspornikowej „pracy” projektowanej ścianki szczelnej i działania dużych sił jest występowanie znacznych przemieszczeń poziomych oraz naprężeń dla powszechnie stosowanych i ogólnodostępnych przekrojów grodzic stalowych. Ze względu na wymaganą przestrzeń montażową nie ma możliwości zastosowania dodatkowego punktu podparcia w postaci rozpór w celu redukcji odkształceń oraz naprężeń.

Jedynym zasadnym sposobem pozostało zastosowanie odpowiednio sztywnych grodzic, pogrążonych na wystarczająco dużą głębokość. Po wyznaczeniu przez projektanta niezbędnego przekroju ...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Niels Kuijpers: Moim zdaniem wszystkie mosty można traktować jako tymczasowe

Niels Kuijpers, dyrektor generalny firmy Janson Bridging Engineering BV, to doświadczony inżynier, którego kariera obejmuje zarówno projektowanie, jak i zarządzanie budową dużych konstrukcji stalowych. W Janson Bridging Kuijpers przeszedł drogę od inżyniera budowlanego do dyrektora generalnego. Jego obowiązki obejmują techniczne wsparcie, zarząd...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.