Reklama

Zagadnienie zagęszczania niestabilnych gruntów spoiwami hydraulicznymi

W niniejszym artykule przedstawiono problematykę związaną ze stabilizacją gruntów przy wykorzystaniu spoiw hydraulicznych na bazie cementu. Autor przedstawił również zagadnienia związane z podbudowami z nawierzchni betonowych.

Do spoiw hydraulicznych wykorzystywanych w budownictwie drogowym zalicza się cement i wapno. Cementem nazywamy sproszkowany materiał wiążący o właściwościach hydraulicznych, a więc materiał, który po zarobieniu z wodą twardnieje i zachowuje swoje cechy wytrzymałościowe zarówno w powietrzu, jak i w wodzie. Ilość wody niezbędna do hydratacji cementu waha się od 20% do 25% jego masy. Cement po zarobieniu wodą zaczyna wiązać. Szybkość wiązania zależy od rodzaju cementu i od temperatury otoczenia. W podwyższonej temperaturze proces wiązania przebiega szybciej, w niskiej temperaturze przebiega wolniej. Początek wiązania następuje nie wcześniej niż po 40 minutach, a praktycznie wiązanie rozpoczyna się mniej więcej po godzinie. Po około 10 godzinach wiązanie jest zakończone i rozpoczyna się proces twardnienia, który jest bardzo długi. Po 28 dniach uważamy, że cement uzyskuje pełną twardość i wytrzymałość. Podstawowym kryterium klasyfikującym cement jest jego marka, to jest wytrzymałość na ściskanie po 28 dniach twardnienia wyrażona w MPa zaprawy normowej wykonanej z danego cementu [1].

Początki produkcji cementu sięgają XIX wieku. Anglik Joseph Aspdin w roku 1824 uzyskał patent na wytwarzanie cementu portlandzkiego, a rok później rozpoczęto produkcję tego spoiwa. Pierwszą cementownią w Polsce była cementownia w Grodźcu, która powstała w 1857 roku i była szóstą cementownią na świecie [1].

Podstawowym półproduktem przemysłu cementowego jest klinkier portlandzki, a surowcami do jego produkcji są: wapień, margle oraz glina. Mieszanina wymienionych p...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Reklama

Wywiady

Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?

Dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” szczegółowo omawia powody powołania oraz cele działania Zespołu ds. Zabytkowych Obiektów Mostowych, którego jest kierownikiem. Wskazuje również na potrzebę stworzenia rejestru obiektów wymagających ochrony, opracowania wzorcowych specyfikacji technicznych oraz zapew...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.