Wiadukt w Terespolu gotowy
14 czerwca udostępniono dla ruchu nowy wiadukt w Terespolu Pomorskim (w ciągu drogi wojewódzkiej nr 240 łączącej m.in. Tucholę ze Świeciem). W okresie letnim to jedna z najczęściej uczęszczanych tras w kierunku wybrzeża Bałtyku. Wiadukt wyposażono w bezpieczną ścieżkę dla pieszych i rowerzystów, która połączyła odcinki dróg rowerowych wybudowane w poprzednich latach. Trwają również zaawansowane prace przy przebudowie drogi wojewódzkiej nr 272 w Laskowicach.

Nowy wiadukt jest konstrukcją łukową, jednoprzęsłową o długości około 48 metrów. Powstał w miejscu starego, rozebranego obiektu. Szerokość blisko 15 metrów pozwoliła wybudować po północnej stronie bezpieczny ciąg pieszo-rowerowy, który połączył odcinki trasy rowerowej wybudowanej podczas modernizacji drogi wojewódzkiej nr 240 Polski Konopat-Terespol Pomorski. Wiadukt wyposażono w odwodnienie, bariery i balustrady, a jego nośność wzrosła do 50 ton (klasa A). Zmodernizowany obiekt umożliwi też docelową przebudowę magistrali kolejowej wraz z podniesieniem prędkości na torowisku z Bydgoszczy do Trójmiasta do 160km/h.
Wykonawcą inwestycji o wartości ponad 15 mln zł była spółka Marbro z Gdańska.
Nie tylko wiadukt
W 2019 roku zakończyła się gruntowną modernizacją dwóch odcinków drogi nr 240 pomiędzy Tucholą i Bysławiem (13 km) w powiecie tucholskim oraz pomiędzy Polskim Konopatem i Terespolem Pomorskim (2,5 km) w powiecie świeckim. Te inwestycje o wartości 72 mln zł zrealizowaliśmy w oparciu o środki Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020. Jezdnia na całym odcinku została wzmocniona i poszerzona do 7 metrów. Wzdłuż drogi powstała ścieżka pieszo-rowerowa. Przebudowaliśmy skrzyżowania, przepusty, zatoki autobusowe, miejsca postojowe i chodniki. Na skrzyżowaniach i przejściach zainstalowano nowe oświetlenie.
W ciągu ostatnich 3 lat ZDW w Bydgoszczy zlecił też dodatkowy pakiet uzupełniających remontów na odcinkach o łącznej długości około 10 kilometrów w rejonie miejscowości Bysław, Franciszkowo, Bramka, Błądzim i Przysiersk. Obecnie prace prowadzone są w rejonie miejscowości Lubiewice.
W najbliższych latach na ważnej drodze planuje się też zadania poprawiające bezpieczeństwo na skrzyżowaniach:
- w Plewnie (powiat świecki) – na połączeniu drogi wojewódzkiej nr 240 z drogami powiatowymi na Drzycim i Poledno
- Błądzimiu (powiat świecki) – na połączeniu drogi wojewódzkiej nr 240 z drogami powiatowymi na Pruszcz i Drzycim
- Piastoszynie (powiat tucholski) – na połączeniu drogi wojewódzkiej nr 240 z drogą powiatową na Rytel
- Tucholi –na połączeniu dróg wojewódzkich nr 237 i 240 – ulice Chojnicka i Czerska
- Bysławiu (powiat tucholski) – sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu drogi wojewódzkiej nr 240 z drogą powiatową na Cekcyn i Lubiewo.
Gruntowna przebudowa ulicy Długiej w Laskowicach
W powiecie świeckim trwa przebudowa odcinka drogi wojewódzkiej nr 272 przebiegającego przez Laskowice. Kompleksowa inwestycja obejmuje przebudowę jezdni, budowę kanalizacji, chodników, zjazdów i oświetlenia. Ulica Długa ulega modernizacji na odcinku od ul. Oskiej do Szkolnej. Inwestycja poprawi bezpieczeństwo, rozwiąże problem podtopień po opadach oraz zapewni wygodne dojście do stacji kolejowej oraz szkoły. Za prace odpowiada Przedsiębiorstwo Budowy Dróg S.A. ze Starogardu Gdańskiego, z którym podpisano umowę o wartości 10,5 mln zł. Zakończenie podstawowych prac planowane jest w tym roku. Obecnie prowadzone są prace rozbiórkowe, budowana jest kanalizacja deszczowa. Rozpoczęto też prace związane z budową konstrukcji drogi oraz branżowe na kolizjach i oświetleniu.
źródło i fot. ZDW Bydgoszcz
Przeczytaj również: Czwarta umowa w ramach FEnIKS
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Zagadnienie energooszczędności w kontekście budowy i eksploatacji przenośników taśmowych służących do transportu kruszyw
Artykuł dotyczy energooszczędnych przenośników taśmowych stosowanych w górnictwie do transportu kruszyw i omawia, jak zmiany globalnego zużycia energii wpływają na rozwój tej technologii oraz jakie korzyści ekologiczne wynikają z zastępowania spalinowych pojazdów przenośnikami taśmowymi. Poruszono także aspekty techniczne i ekonomiczne związane z wykorzystaniem przenośników taśmowych, które są kluczowe dla efektywności energetycznej i ochrony środowiska. Ochrona globalnego klimatu i rosnące k...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
W artykule przedstawiono problematykę oceny przydatności kruszyw łamanych, recyklingowych oraz alternatywnych dla warstw podbudów nawierzchni drogowych wg wymagań normy PN-S-06102:1997 oraz Wymagań Technicznych WT-4:2010. Wskazano różnice w ocenie w zależności od wymagań poszczególnych dokumentów technicznych. Zwrócono uwagę na parametry poszczególnych kruszyw, które związane są z pochodzeniem badanego materiału ziarnistego. Kruszywa są ziarnistym materiałem stosowanym powszechnie w budownict...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Drugie życie mieszanki SMA. Ocena stanu nawierzchni po 5 latach eksploatacji
W artykule przedstawiono doświadczenia z wykonania i eksploatacji odcinka warstwy ścieralnej nawierzchni drogi ekspresowej S3, w której użyto granulatu asfaltowego. Dodatek granulatu dozowano metodą na zimno w ilości 15%. Pozyskano go w wyniku selektywnego frezowania istniejącej warstwy ścieralnej z mieszanki SMA. Wykonany odcinek potwierdza możliwość wykorzystania granulatu asfaltowego nie tylko w warstwach podbudowy i wiążącej, ale również w warstwach ścieralnych. Obowiązujące wymagania w s...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...