Reklama
art. sponsorowany

SMAPOL® otwiera nowe perspektywy poprawy trwałości nawierzchni asfaltowych

W przeciwieństwie do dodatku na bazie włókna celulozowego, dodatek na bazie włókna syntetycznego SMAPOL®, przy zwiększeniu jego zawartości do 30 % w składzie mieszanki SMA w stosunku do poziomu zawartości dodatku celulozowego, zapewnia wzrost jej wytrzymałości strukturalnej (do 20-25 %) i odporności na koleinowanie (do 35-40 %) przy jednoczesnym wzroście (do 5 %) wskaźnika wodoodporności i odporności na pękanie termiczne (do 10 %). Wraz ze wzrostem zużycia włókien syntetycznych SMAPOL® w warunkach optymalnego poziomu nasycenia matrycy lepiszcza (na przykład dla mieszanek SMA – do 0,9-1,2%, dla mieszanek AC – do 0,2-0,5%), wskaźniki wytrzymałości i odkształcalności mieszanek asfaltowych również będą wzrastać.

Dzięki temu stosując SMAPOL® zamiast dodatków celulozowych, możemy liczyć nie tylko na obniżenie kosztów bezpośrednich (koszt SMAPOL® na polskim rynku jest niższy od kosztu dodatków celulozowych o 1,6-1,75 razy), ale i na uzyskanie wymiernego rocznego efektu ekonomicznego poprzez przedłużenie trwałości nawierzchni drogowych o około 25-40 %.

Dlatego historia SMAPOL® dopiero się zaczyna!

Piśmiennictwo

  1. McDaniel R.S.: Fiber additives in asphalt mixtures. NCHRP Synthesis of Highway Practice. Transportation Research Board, 2015, №. Project 20-05 (Topic 45-15), №475, 67 p.
  2. Sybilski D., Horodecka R., Bańkowski W. i inne: Ocena skuteczności dodatku włókien do mieszanek mineralno-asfaltowych. Temat GDDKiA TN-251. IBDiM, Warszawa, 2010, 89 s.
  3. Putnam B.J., Amirkhanian S.N.: Utilisation of Waste Fibers in Stone Matrix Asphalt Mixtures. Resources, Conservation and Recycling, 2004, Vol. 42, 265–274.
  4. Sybilski D.: Zastosowanie odpadów gumowych w budownictwie drogowym. Przegląd budowlany, 2009, Vol. 80, 37-44.
  5. Jurczak R.: Nawierzchnia z dodatkiem gumy (i włókien) po 18 latach eksploatacji. Drogownictwo, 2022, №. 2-3, 35-39.
  6. Calabi-Floody A., Mignolet-Garrido C., Valdes-Vidal G.: Study of the effect of the use of asphalt binders modified with polymer fibres from end-of-life tyres (ELT) on the mechanical properties of hot mix asphalt at different operating temperatures. Materials, 2022, Vol. 15(21), 7578.
  7. Landi D., Marconi M., Bocci E., Germani M.: Comparative life cycle assessment of standard, cellulose-reinforced and end of life tires fiber-reinforced hot mix asphalt mixtures. Journal of Cleaner Production, 2020, Vol.  248, 119295.
  8. Landi D., Vitali S., Germani M.: Environmental analysis of different end of life scenarios of tires textile fibers. Procedia CIRP, 2016, Vol. 48, 508-513.

Wywiady

Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania

Jakie są główne wyzwania związane z realizacją inwestycji drogowych w regionie Dolnego Śląska? Waldemar Wojciechowski: Główne wyzwania związane z realizacją inwestycji w regionie Dolnego Śląska wynikają ze specyfiki geograficznej, społecznej i gospodarczej oraz potrzeby intensywnego rozwoju infrastrukturalnego regionu. Zróżnicowanie ukształtowan...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.