S7 Warszawa – Grójec
Zakres rzeczowy inwestycji obejmuje budowę południowego wylotu z Warszawy drogi ekspresowej S7 w kierunku Grójca. Realizacja jest podzielona na trzy odcinki. Początek budowy jest zlokalizowany w km 00+468,48 i związany z budową węzła Warszawa Lotnisko oraz odcinków dróg ekspresowych: S2 (węzeł Konotopa – węzeł Lotnisko) i S79 (węzeł Lotnisko – węzeł Marynarska).
Początkiem zadania jest włączenie dwujezdniowej drogi w realizowany węzeł „Lotnisko” (km 0+300). Końcem jest włączenie dwujezdniowej drogi w miejsce przed wykonanym węzłem Grójec (km 29+623). Od węzła Lotnisko do węzła Tarczyn Południe inwestycja biegnie po nowym śladzie. Natomiast od węzła Tarczyn Południe projektowana trasa biegnie po starym śladzie drogi nr 7. Długość trasy wynosi 29,322 km. Inwestycję podzielono na trzy odcinki: A, B i C. Zamawiającym inwestycję jest GDDKiA odział w Warszawie. Inżynierem kontraktu jest Safege S.A.S. Polska. Zakończenie prac planuje się na 2022 r.
Odcinek A
Odcinek A od węzła Lotnisko (bez węzła) do węzła Lesznowola (z węzłem) jest aktualnie w realizacji. Jego wykonawcą jest firma Polaqua Spółka z o.o. Umowę na realizację inwestycji w trybie „projektuj i buduj” podpisano w lutym 2020 r. Do obowiązków wykonawcy należą m.in.: kontynuacja projektowania, wybudowanie trasy składającej się z dwóch jezdni po trzy pasy ruchu o długości ok. 6,6 km, wykonanie węzłów drogowych: Zamienie i Lesznowola, a także m.in. ośmiu wiaduktów i kładki pieszo-rowerowej. Wartość kontraktu opiewa na 457,3 mln zł. Wysokość dofinansowania z UE wynosi 542 448 242,42 zł.
Odcinek B
Trwa procedura przetargowa wyłaniająca wykonawcę odcinka B od węzła Lesznowola (bez węzła) do węzła Tarczyn Północ (z ...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Jarosław Wąsowski,dyrektor Oddziału GDDKiA w Warszawie
Realizacja południowego wylotu z Warszawy trasy S7 została podzielona na trzy zadania. Dobiega końca budowa ostatniego odcinka od Tarczyna do początku obwodnicy Grójca. Wykonawca prowadzi roboty wykończeniowe związane z humusowaniem, wygrodzeniem, montażem barier energochłonnych oraz osłon przeciwolśnieniowych. Szacujemy, że na przełomie maja i czerwca złożymy wniosek o uzyskanie decyzji o pozwolenie na użytkowanie. Pozyskanie tej decyzji umożliwi nam dopuszczenie odcinka do ruchu. Na kolejnych dwóch odcinkach nie obyło się bez problemów związanych z wykonawcami robót. W maju 2019 r. odstąpiliśmy od umowy z wykonawcą odcinka w. Lotnisko – w. Lesznowola, a w październiku 2020 r. z wykonawcą zadania pomiędzy Lesznowolą a Tarczynem. Pomimo wielokrotnych wezwań obydwaj wykonawcy nie realizowali prac objętych kontraktem, a mobilizacja sprzętu i kadry nie rokowała, by inwestycje zostały skutecznie zakończone. Ogłoszone zostały nowe postępowania przetargowe na wybór wykonawców, którzy dokończą realizację robót. Od lutego 2020 r. jest kontynuowana budowa odcinka od w. Lotnisko do w. Lesznowola. Zaawansowanie prac sięga ok. 35%. Budowane są m.in. dwa węzły drogowe: Zamienie i Lesznowola, wykonywane warstwy konstrukcyjne drogi czy też obiekty inżynierskie. Termin zakończenia prac mija jesienią 2022 r. Jeśli chodzi o środkowy odcinek pomiędzy Lesznowolą a Tarczynem, jesteśmy na końcowym etapie przetargu, którego finałem będzie podpisanie umowy z nowym wykonawcą. Po zrealizowaniu wszystkich prac cała południowa siódemka będzie bezkolizyjną i dostępną tylko poprzez węzły trasą ekspresową.Rafał Sobczyk, dyrektor Oddziału Centrum, Keller Polska
W ramach budowy drogi ekspresowej S7 Warszawa – Grójec (odcinek „C”) firma Keller Polska wykonała na zlecenie Generalnego Wykonawcy – firmy Mota-Engil – kompleksowe roboty geotechniczne polegające na posadowieniu obiektów inżynierskich oraz wzmocnieniu podłoża gruntowego pod nasyp drogowy. Zakres robót obejmował wykonanie 20 km pionowych drenów prefabrykowanych w celu konsolidacji podłoża gruntowego w obrębie posadowienia nasypu drogowego, a także posadowienie czterech obiektów inżynierskich na podłożu gruntowym wzmocnionym kolumnami DSM o średnicy 1200 mm oraz posadowienie trzech wiaduktów na palach CFA o średnicach od 630 mm do 1000 mm. Szczególnym wyzwaniem inżynierskim było posadowienie dwóch wiaduktów, kolejowego i drogowego, na palach wierconych CFA ustawionych w postaci palisady, która również pełni funkcję docelowej konstrukcji nośnej przyczółków wyżej wymienionych obiektów. Takie rozwiązanie umożliwiało utrzymanie ciągłości ruchu kolejowego oraz drogowego „górą” na nowym ustroju wiaduktów z jednoczesnym prowadzeniem prac drogowych związanych z budową drogi S7 „dołem”. Nie lada wyzwaniem logistycznym było też wykonanie pali CFA o średnicy 1000 mm i długości 21,5 m, które wymagały zaangażowania jednej z największych wiertnic, jakimi nasza firma dysponuje na bardzo ograniczonym placu budowy w bezpośrednim sąsiedztwem czynnej linii kolejowej. Innowacyjna konstrukcja obiektów inżynierskich zintegrowanych z palami CFA wymagała zaawansowanej analizy statyczno-wytrzymałościowej ustroju nośnego oraz wysokiej precyzji samego wykonania pali CFA.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
W artykule omówiono kwestie związane z ułożeniem nawierzchni z betonu cementowego klasy C35/45 w tunelu TS-04. Prace te są częścią większego zadania pod nazwą „Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S52, odcinek Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła)”. Betonowy tunel pod Zielonkami TS-04, będący częścią Północnej Obwodnicy Krakowa (S52), jest jednym z kluczowych elementów infrastrukturalnych tej drogi ekspresowej. Tunel o długości 653 m, ...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...