S7 Warszawa – Grójec
Zakres rzeczowy inwestycji obejmuje budowę południowego wylotu z Warszawy drogi ekspresowej S7 w kierunku Grójca. Realizacja jest podzielona na trzy odcinki. Początek budowy jest zlokalizowany w km 00+468,48 i związany z budową węzła Warszawa Lotnisko oraz odcinków dróg ekspresowych: S2 (węzeł Konotopa – węzeł Lotnisko) i S79 (węzeł Lotnisko – węzeł Marynarska).
Początkiem zadania jest włączenie dwujezdniowej drogi w realizowany węzeł „Lotnisko” (km 0+300). Końcem jest włączenie dwujezdniowej drogi w miejsce przed wykonanym węzłem Grójec (km 29+623). Od węzła Lotnisko do węzła Tarczyn Południe inwestycja biegnie po nowym śladzie. Natomiast od węzła Tarczyn Południe projektowana trasa biegnie po starym śladzie drogi nr 7. Długość trasy wynosi 29,322 km. Inwestycję podzielono na trzy odcinki: A, B i C. Zamawiającym inwestycję jest GDDKiA odział w Warszawie. Inżynierem kontraktu jest Safege S.A.S. Polska. Zakończenie prac planuje się na 2022 r.
Odcinek A
Odcinek A od węzła Lotnisko (bez węzła) do węzła Lesznowola (z węzłem) jest aktualnie w realizacji. Jego wykonawcą jest firma Polaqua Spółka z o.o. Umowę na realizację inwestycji w trybie „projektuj i buduj” podpisano w lutym 2020 r. Do obowiązków wykonawcy należą m.in.: kontynuacja projektowania, wybudowanie trasy składającej się z dwóch jezdni po trzy pasy ruchu o długości ok. 6,6 km, wykonanie węzłów drogowych: Zamienie i Lesznowola, a także m.in. ośmiu wiaduktów i kładki pieszo-rowerowej. Wartość kontraktu opiewa na 457,3 mln zł. Wysokość dofinansowania z UE wynosi 542 448 242,42 zł.
Odcinek B
Trwa procedura przetargowa wyłaniająca wykonawcę odcinka B od węzła Lesznowola (bez węzła) do węzła Tarczyn Północ (z ...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Jarosław Wąsowski,dyrektor Oddziału GDDKiA w Warszawie
Realizacja południowego wylotu z Warszawy trasy S7 została podzielona na trzy zadania. Dobiega końca budowa ostatniego odcinka od Tarczyna do początku obwodnicy Grójca. Wykonawca prowadzi roboty wykończeniowe związane z humusowaniem, wygrodzeniem, montażem barier energochłonnych oraz osłon przeciwolśnieniowych. Szacujemy, że na przełomie maja i czerwca złożymy wniosek o uzyskanie decyzji o pozwolenie na użytkowanie. Pozyskanie tej decyzji umożliwi nam dopuszczenie odcinka do ruchu. Na kolejnych dwóch odcinkach nie obyło się bez problemów związanych z wykonawcami robót. W maju 2019 r. odstąpiliśmy od umowy z wykonawcą odcinka w. Lotnisko – w. Lesznowola, a w październiku 2020 r. z wykonawcą zadania pomiędzy Lesznowolą a Tarczynem. Pomimo wielokrotnych wezwań obydwaj wykonawcy nie realizowali prac objętych kontraktem, a mobilizacja sprzętu i kadry nie rokowała, by inwestycje zostały skutecznie zakończone. Ogłoszone zostały nowe postępowania przetargowe na wybór wykonawców, którzy dokończą realizację robót. Od lutego 2020 r. jest kontynuowana budowa odcinka od w. Lotnisko do w. Lesznowola. Zaawansowanie prac sięga ok. 35%. Budowane są m.in. dwa węzły drogowe: Zamienie i Lesznowola, wykonywane warstwy konstrukcyjne drogi czy też obiekty inżynierskie. Termin zakończenia prac mija jesienią 2022 r. Jeśli chodzi o środkowy odcinek pomiędzy Lesznowolą a Tarczynem, jesteśmy na końcowym etapie przetargu, którego finałem będzie podpisanie umowy z nowym wykonawcą. Po zrealizowaniu wszystkich prac cała południowa siódemka będzie bezkolizyjną i dostępną tylko poprzez węzły trasą ekspresową.Rafał Sobczyk, dyrektor Oddziału Centrum, Keller Polska
W ramach budowy drogi ekspresowej S7 Warszawa – Grójec (odcinek „C”) firma Keller Polska wykonała na zlecenie Generalnego Wykonawcy – firmy Mota-Engil – kompleksowe roboty geotechniczne polegające na posadowieniu obiektów inżynierskich oraz wzmocnieniu podłoża gruntowego pod nasyp drogowy. Zakres robót obejmował wykonanie 20 km pionowych drenów prefabrykowanych w celu konsolidacji podłoża gruntowego w obrębie posadowienia nasypu drogowego, a także posadowienie czterech obiektów inżynierskich na podłożu gruntowym wzmocnionym kolumnami DSM o średnicy 1200 mm oraz posadowienie trzech wiaduktów na palach CFA o średnicach od 630 mm do 1000 mm. Szczególnym wyzwaniem inżynierskim było posadowienie dwóch wiaduktów, kolejowego i drogowego, na palach wierconych CFA ustawionych w postaci palisady, która również pełni funkcję docelowej konstrukcji nośnej przyczółków wyżej wymienionych obiektów. Takie rozwiązanie umożliwiało utrzymanie ciągłości ruchu kolejowego oraz drogowego „górą” na nowym ustroju wiaduktów z jednoczesnym prowadzeniem prac drogowych związanych z budową drogi S7 „dołem”. Nie lada wyzwaniem logistycznym było też wykonanie pali CFA o średnicy 1000 mm i długości 21,5 m, które wymagały zaangażowania jednej z największych wiertnic, jakimi nasza firma dysponuje na bardzo ograniczonym placu budowy w bezpośrednim sąsiedztwem czynnej linii kolejowej. Innowacyjna konstrukcja obiektów inżynierskich zintegrowanych z palami CFA wymagała zaawansowanej analizy statyczno-wytrzymałościowej ustroju nośnego oraz wysokiej precyzji samego wykonania pali CFA.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Zagadnienie energooszczędności w kontekście budowy i eksploatacji przenośników taśmowych służących do transportu kruszyw
Artykuł dotyczy energooszczędnych przenośników taśmowych stosowanych w górnictwie do transportu kruszyw i omawia, jak zmiany globalnego zużycia energii wpływają na rozwój tej technologii oraz jakie korzyści ekologiczne wynikają z zastępowania spalinowych pojazdów przenośnikami taśmowymi. Poruszono także aspekty techniczne i ekonomiczne związane z wykorzystaniem przenośników taśmowych, które są kluczowe dla efektywności energetycznej i ochrony środowiska. Ochrona globalnego klimatu i rosnące k...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
W artykule przedstawiono problematykę oceny przydatności kruszyw łamanych, recyklingowych oraz alternatywnych dla warstw podbudów nawierzchni drogowych wg wymagań normy PN-S-06102:1997 oraz Wymagań Technicznych WT-4:2010. Wskazano różnice w ocenie w zależności od wymagań poszczególnych dokumentów technicznych. Zwrócono uwagę na parametry poszczególnych kruszyw, które związane są z pochodzeniem badanego materiału ziarnistego. Kruszywa są ziarnistym materiałem stosowanym powszechnie w budownict...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Drugie życie mieszanki SMA. Ocena stanu nawierzchni po 5 latach eksploatacji
W artykule przedstawiono doświadczenia z wykonania i eksploatacji odcinka warstwy ścieralnej nawierzchni drogi ekspresowej S3, w której użyto granulatu asfaltowego. Dodatek granulatu dozowano metodą na zimno w ilości 15%. Pozyskano go w wyniku selektywnego frezowania istniejącej warstwy ścieralnej z mieszanki SMA. Wykonany odcinek potwierdza możliwość wykorzystania granulatu asfaltowego nie tylko w warstwach podbudowy i wiążącej, ale również w warstwach ścieralnych. Obowiązujące wymagania w s...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...