Renowacja kładki w Gołuchowie
W grudniu 2021 r. zakończył się remont kładki dla pieszych w Gołuchowie. Zadanie polegało m.in. na zaprojektowaniu i zamontowaniu nowej płyty pomostowej. Obiekt znajduje się wzdłuż drogi krajowej i przekracza rzekę Ciemną.
Istniejąca kładka dla pieszych to konstrukcja składająca się ze stalowych dźwigarów IPN 550 i prefabrykowanej płyty pomostowej grubości 16-20 cm. Blachownice stalowe dźwigarów połączono ze sobą za pomocą stalowych poprzecznic mocowanych na śruby. Konstrukcja oparta na przyczółkach żelbetowych na przekładkach z blach stalowych grubości 1 cm. Kładkę z obu stron zabezpiecza balustrada stalowa z płaskowników o wysokości 1,0 m. Stożki skarpowe i przyczółki umocniono kostką betonową. Na skarpach pod obiektem zlokalizowane są wyloty kanalizacji deszczowych KD300, KD400 i KD500. Murki oporowe na końcach obiektu, które zabezpieczają krawędzie chodników przed obsypaniem, mają liczne spękania i uszkodzenia. Od strony Pleszewa zlokalizowane są żelbetowe schody skarpowe niezabezpieczone balustradą.
Od strony Kalisza na stożku skarpowym wykonany jest ściek skarpowy z płytek chodnikowych. Przed remontem dźwigary stalowe miały liczne ubytki powłoki antykorozyjnej oraz widoczne ślady ognisk korozyjnych, a w ścieku widoczne były liczne spękania powierzchni. Nawierzchnia z kostki betonowej przed i za obiektem doznała osiadań na poziomie 3-4 cm. Z uwagi na zły stan techniczny kładki zdecydowano się na rozbiórkę balustrad, prefabrykowanej płyty żelbetowej, nawierzchni płyty pomostowej i ...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
KTM Infrastruktura
W zakresie naszych prac renowacyjnych jako głównego wykonawcy było sporządzenie dokumentacji projektowej. Aby dotrzymać umownego terminu zakończenia kontraktu, konieczne było wczesne rozpoczęcie prac projektowych. Kluczową kwestią było szybkie zlecenie wykonania płyty kompozytowej, aby wytwórca miał możliwość dostarczenia jej na czas. Dodatkowo wykonaliśmy także inwentaryzację istniejącego obiektu. Należy również wspomnieć o precyzji niezbędnej do wykonania bloków żelbetowych pod dylatację wraz z osadzeniem kątownika na jego krawędzi. Było to konieczne, aby wykształcić identycznej szerokości szczeliny dylatacyjne.Realizacja, z pozoru niewielka, obfitowała w wiele wyzwań, z którymi musieliśmy się zmierzyć.
Najważniejsze z nich to:
- krótki termin realizacji zadania,
- mało miejsca na wprowadzenie organizacji ruchu, ustawienie dźwigu itp.,
- nowa technologia, konstrukcja stalowa remontowana poza terenem budowy (pewne elementy nowo projektowane), a płyta kompozytowa wytwarzana w innym kraju,
- mało czasu na montaż ze względu na dźwig blokujący ruch na drodze.Artur Rosiak, inspektor nadzoru inwestorskiego
Przy krótkim terminie wykonania prac remontowych, jak to miało miejsce w przypadku kładki pieszej w ciągu DK12 w miejscowości Gołuchów, bardzo ważne staje się wzajemnie zaufanie pomiędzy inwestorem, inspektorem nadzoru inwestorskiego a wykonawcą. Konieczne jest tu nastawienie stron na osiągnięcie celu. Większość problemów została rozwiązana poprzez prowadzone telekonferencje, a czas obiegu dokumentów kontraktowych skrócono do niezbędnego minimum. Na przedmiotowym zadaniu bardzo ważne role odgrywały kontrola jakości i dokładność prowadzonych prac remontowych. Płyta kompozytowa nie jest zespolona, a jedynie balastuje stalowe dźwigary nośne. Ewentualne siły poziome przenoszone są z płyty kompozytowej na dźwigary, poprzez sześć bolców stalowych. To właśnie te bolce były przysłowiowym języczkiem u wagi. Dokładność wykonania każdego z nich była ± 1 cm, lecz jako całość musiały być wykonane niemalże z milimetrową dokładnością. Wszystko po to, aby płyta kompozytowa poprawnie „wskoczyła” na miejsce. Stąd też konieczna była wymiana korespondencji i operatów geodezyjnych pomiędzy wytwórnią elementów kompozytowych a podwykonawcą odpowiedzialnym za wspawanie bolców stalowych w konstrukcję stalową.Paulina Rozenblat, Prezes Zarządu Rozenblat Sp. z o.o.
Niezmiernie cieszymy się, że jako firma Rozenblat Sp. z o.o., mogliśmy po raz kolejny współpracować z GDDKiA przy realizacji inwestycji infrastrukturalnej – tym razem przy renowacji kładki w Gołuchowie. W ramach zadania dostarczyliśmy prefabrykat kompozytowy spoczywający na konstrukcji stalowej, a nie, jak w poprzednich realizacjach, samonośne przęsło oparte bezpośrednio na przyczółkach. Zastosowanie technologii InfraCore®Inside znacznie przyspieszyło czas realizacji, można było zamontować przęsło niezależnie od warunków pogodowych, co spotkało się z życzliwą reakcją inwestora i wykonawcy. Dzięki temu, że kompozyt został wykonany w jednym elemencie, przykrywa on całą konstrukcję stalową, zabezpieczając ją dodatkowo przed czynnikami atmosferycznymi, co wpisuje się w naszą politykę minimalizowania kosztów eksploatacji obiektów. Mamy nadzieję, że pozytywne przyjęcie naszego rozwiązania, zarówno przez GDDKiA, jak i firmę wykonawczą, przyczyni się do kolejnych wspólnych realizacji!Patryk Kosicki, dyrektor GDDKiA Oddział w Poznaniu
Innowacyjne technologie i materiały są wdrażane i stają się elementem życia codziennego nas wszystkich. Dążymy do sukcesywnego wprowadzania nowych technologii w budownictwie mostowym. Obiekty mostowe mają wytrwać i służyć mieszkańcom niemalże sto lat. W tym czasie społeczeństwo corocznie ponosi koszty ich utrzymania. Koszty te w czasie całego „życia obiektu” niekiedy stają się dominującą częścią wydatków poniesionych na prace budowlane. Dlatego tak ważny staje się właściwy wybór technologii prac i użytych materiałów. Innowacyjne technologie i nowe materiały w znaczący sposób ograniczają wymagany zakres prac utrzymaniowych, a co za tym idzie – znacząco ograniczają konieczność wydatkowania środków publicznych na bieżące utrzymanie obiektów inżynierskich. Na sam koniec słów kilka o kładce pieszej w Gołuchowie. Zastosowana technologia kompozytowa użyta do wykonania płyty pomostowej ma niezaprzeczalne zalety w porównaniu do tradycyjnych technologii. Materiały konstrukcyjne są bardziej wytrzymałe, przez co można wykonać lżejszą konstrukcję. Przekłada się to bezpośrednio na oszczędności kosztów wytworzenia dźwigarów nośnych. Mniejsza masa konstrukcji to również mniejsze wymagania dla dźwigu kołowego używanego przy montażu, co niewątpliwie pomaga w prowadzeniu prac pod ruchem wahadłowym. W tym miejscu dziękuję współpracownikom z Wydziału Mostów, których zaangażowanie w nadzorowanie procesu projektowania i realizacji przyczyniło się do sprawnego przeprowadzenia remontu opisywanej kładki.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
W artykule omówiono kwestie związane z ułożeniem nawierzchni z betonu cementowego klasy C35/45 w tunelu TS-04. Prace te są częścią większego zadania pod nazwą „Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S52, odcinek Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła)”. Betonowy tunel pod Zielonkami TS-04, będący częścią Północnej Obwodnicy Krakowa (S52), jest jednym z kluczowych elementów infrastrukturalnych tej drogi ekspresowej. Tunel o długości 653 m, ...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...