Przykłady zastosowania proszków i kruszyw odpadowych w składzie kompozytów cementowych
W przypadku spalonego komunalnego osadu ściekowego większość publikacji z zakresu wykorzystania tego surowca w technologii materiałów budowlanych wskazuje na jego przydatność w postaci popiołu w produkcji cementu lub jako jego zamiennik w kompozytach cementowych.

S. Chin et al. [12] zbadali wpływ temperatury spalania (600oC i 800oC) oraz udział popiołu powstałego podczas spalania osadu ściekowego w ilości 10%, jako częściowego zamiennika cementu, na wytrzymałość zaprawy cementowej. Ustalili, że surowy osad ściekowy zawiera głównie tlenki krzemu, fosforu i żelaza (SiO2, P2O5, Fe2O3). Natomiast po jego spaleniu popiół zawiera głównie: SiO2, Al2O3, Fe2O3, P2O5. Zastąpienie popiołem 10% wag. cementu opóźnia proces hydratacji, a także wczesną wytrzymałość zaprawy, bez względu na temperaturę spalania osadu ściekowego. Jednak w przypadku popiołu uzyskanego w temperaturze spalania 800°C udział 10% w zaprawie poprawił nieco wytrzymałość po 28 i 90 dniach dojrzewania.
Wpływ spalonego osadu ściekowego na właściwości cementu w procesie wypalania klinkieru zbadali Y. Lin et al. [13]. W ramach wykonanych badań analizowano wpływ popiołu powstałego podczas spalania osadu ściekowego w ilości 0,5-15%, który dodawano do klinkieru. Tak uzyskaną mieszaninę wypalano w temp. 1450°C przez 2 godziny. W procesie tym uzyskano bardzo podobny skład do cementu portlandzkiego. Zauważono jednak, że faza C2S wzrastała w miarę zwiększania ilości popiołu w odniesieniu do ilości klinkieru. Również zaobserwowano wydłużenie czasu wiązania zaczynu, przy czym wytrzymałość na ściskanie zapraw malała.
P. Garcés et al. [14] sprawdzili kompatybilność popiołu powstałego podczas spalania osadów ściekowych z cementami typu CEM I i CEM II o różnej zawartości klinkieru cementowego. Testowano zaprawy z udziałem popiołu od 10% do 30% masy cementu. Najkorzystniej wypadły zaprawy z udziałem 10% popiołu, jako zamiennika cementu CEM II/B-M (V-LL) 42,5R. Natomiast B. Krejcirikova et al. [15], oprócz ustalenia parametrów chemicznych i granulometrii popiołu uzyskanego podczas spalania osadów ściekowych, wykonali oznaczenia wybranych właściwości fizycznych zaprawy cementowo-popiołowej. Zauważono, że cząsteczki popiołu są większe od cząsteczek cementu. Natomiast obecność popiołu w zaprawie jako zamiennik cementu wpływa na wzrost porowatości struktury, co spowodowało obniżenie 28-dniowej wytrzymałości na ściskanie. Potwierdzono także zwiększoną absorpcję wody, z drugiej zaś strony nie zauważono wyraźnego oddziaływania na izotermy sorpcji badanych zapraw.

Przykłady wykorzystania kruszyw odpadowych
Najczęściej spotykane są kruszywa odpadowe pozyskane z gruzu betonowego i ceramicznego, a także ze stłuczki szklanej. W ostatnim czasie również spalony komunalny osad ściekowy jest przedmiotem badań, których celem jest zagospodarowanie tego odpadu w kompozytach cementowych (fot. 2).
S. Ray et al. [16] dokonali przeglądu publikacji prezentujących wyniki badań cech fizycznych, mechanicznych i mikrostrukturalnych ceramicznego kruszywa pozyskanego z odpadów ceramicznych, charakteryzujących się różną strukturą, a także ukształtowaniem wyrobu (np.: cegły, płytki, dachówki etc.). Na podstawie analizowanych wyników badań stwierdzono, że beton z udziałem kruszywa ceramicznego ma porównywalne właściwości techniczne do betonu konwencjonalnego. Parametry betonu z kruszywa ceramicznego, takie jak: wytrzymałość na ściskanie, przepuszczalność, przyczepność do podłoża itp., spełniają wymagane kryteria określone przez różne międzynarodowe normy i wymagania techniczne, co potwierdza przydatność odpadów ceramicznych jako skutecznego zamiennika kruszyw naturalnych w betonie konstrukcyjnym.
Autorzy zauważają jednak, że nie badano właściwości konstrukcyjnych elementów żelbetowych na bazie odpadów ceramicznych, proponując tym samym temat przyszłych badań. Także A. Sivakumar et al. [17] zbadali zastosowanie ceramiki odpadowej jako zamiennika kruszywa w betonach cementowych. Do badań przygotowano próbki z odpadami ceramicznymi w postaci kruszywa drobnego i grubego o różnym poziomie procentowym: 0%, 10%, 20%, 30%, 40% i 50%. Wykonano oznaczenia właściwości zarówno mieszanki betonowej, jak i betonu. Na podstawie uzyskanych wyników badań stwierdzono przydatność kruszyw drobnych i grubych z odpadów ceramicznych. Gdy ich udział w ogólnej mieszance kruszywa wynosił nie więcej niż 20%. Na tym poziomie zamiany kruszywa naturalnego na kruszywo odpadowe podstawowe parametry betonu były porównywalne z betonem konwencjonalnym.

H.J. Chen et al. [18] przeanalizowali zastosowanie materiałów ceramicznych w betonie oraz prefabrykatach betonowych, głównie pod względem ich wytrzymałości na ściskanie. Stwierdzono, że gruz ceramiczny można przekształcić na wartościowe kruszywo ceramiczne poprzez odpowiednią obróbkę. Odniesiono się do wpływu kruszywa ceramicznego płukanego i bez tego zabiegu na właściwości mechaniczne betonu. Zauważono, że przy w/c = 0,38 wytrzymałość betonu z udziałem kruszywa recyklingowego niepłukanego w odniesieniu do betonu bez jego udziału obniżyła się o ok. 40%, natomiast z zabiegiem płukania (w/c = 0,6) jest to 25%.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Jakie są główne wyzwania związane z realizacją inwestycji drogowych w regionie Dolnego Śląska? Waldemar Wojciechowski: Główne wyzwania związane z realizacją inwestycji w regionie Dolnego Śląska wynikają ze specyfiki geograficznej, społecznej i gospodarczej oraz potrzeby intensywnego rozwoju infrastrukturalnego regionu. Zróżnicowanie ukształtowan...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Zagadnienie energooszczędności w kontekście budowy i eksploatacji przenośników taśmowych służących do transportu kruszyw
Polskie górnictwo węgla kamiennego po 1990 r., dzięki pracom naukowym, technicznym i wdrożeniowym, zastosowało przenośniki taśmowe do odstawy urobku z wysoko produkcyjnych ścian węglowych. Odstawę tę projektowano pod szyb wydobywczy lub wprost na powierzchnię [2]. Efektem tych prac było uruchomienie wysoko wydajnych ścian, każda o dziennym wydobyciu dochodzącym do 6000 t. W ścianach tych zainstalowano nowoczesne maszyny górnicze (np. kombajn Elektra 1000, zasilany napięciem 3,3 kV), a do odst...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
Do wybranych kryteriów oceny przydatności kruszyw przeznaczonych na warstwy podatne/niezwiązane, które zostały przeanalizowane w badaniach laboratoryjnych, autorzy zaliczyli: Dodatkowo w ramach przeprowadzonych badań oceniono wilgotność optymalną kruszyw oraz maksymalną gęstość objętościową szkieletu w celu wskazania różnic odnoszących się do właściwego zagęszczania mieszanek. Wybrane, poszczególne badania zilustrowano na fot. 3. Prace badawcze W celu oceny uziarnienia mieszanek przeprowadzon...
Szybka droga do bezpieczeństwa
Dodatkowe oznakowanie i pasy ruchu Nie wszystkie znaki drogowe wynikają bezpośrednio z przepisów. Często spotyka się oznaczenie numeru drogi na pasie, po którym porusza się kierowca. Jest to forma uzupełniająca, umieszczona na pasie, który rzeczywiście prowadzi w kierunku wskazanym tekstem, co pomaga kierowcy w wyborze trasy lub utwierdza go w dokonanym już wyborze. W przykładzie zaprezentowanym na fot. 4 widoczne są pasy z oznaczeniami S52 oraz A4 – kierowca, zbliżając się do łącznicy, odpow...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Korzyści z użycia geokraty komórkowej Tomasz Herich, prezes firmy AG Geosynthetics sp. z o.o. Artykuł doskonale podkreśla kluczowe zalety geokraty komórkowej, która stała się nieodzownym elementem współczesnego budownictwa. Jako producent z wieloletnim doświadczeniem potwierdzamy: geokrata to rewolucja w stabilizacji gruntów, łącząca trwałość HDPE z ekologiczną efektywnością. Jej uniwersalność – od dróg po hydrotechnikę – wynika z elastyczności struktury, która nie tylko zwiększa nośność, ale...
Odbiór nawierzchni asfaltowych w pigułce „Must-know” każdego inwestora
W niniejszym wydaniu magazynu mamy dla Was, Drodzy Czytelnicy, małą-wielką niespodziankę: checklistę badań odbiorowych mieszanek mineralno-asfaltowych i nawierzchni. Bardzo przydatne narzędzie, zwłaszcza dla osób będących na progu swojej pracy zawodowej jako inspektor nadzoru (a i „starym wyjadaczom” czasem też może się przydać). (Checklista do pobrania na końcu artykułu!) Lista zawiera wykaz najpopularniejszych i najważniejszych parametrów odbiorowych wraz z aktualną metodyką badawczą dla ic...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
Wymagania eksploatacyjne nawierzchni drogowych Droga powinna stwarzać odpowiednie warunki bezpieczeństwa i wygody jazdy, w zależności od jej znaczenia komunikacyjnego oraz warunków terenowych. Na przydatność nawierzchni do ruchu wpływa wiele czynników, które można zgrupować następująco [4]: Użytkownik drogi zwraca uwagę przede wszystkim na cechy eksploatacyjne, które wpływają na komfort jazdy, a także na ukształtowanie trasy i jej otoczenie. Administracja drogi widzi także inne cechy technicz...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Do produkcji mieszanek kruszywowych stosuje się różnorodne materiały, takie jak kruszywa naturalne, kruszywa łamane, żużle wielkopiecowe oraz ich mieszanki. Nowe regulacje pozwalają również na użycie surowców odpadowych, takich jak żużle hutnicze, łupki górnicze czy materiały z recyklingu, jak kruszywo betonowe i ceramika. Kluczową cechą dobrego kruszywa jest jego odpowiednie uziarnienie i właściwości mechaniczne. Aby uzyskać optymalne zagęszczenie, mieszanki powinny charakteryzować się ciągł...
Kalendarium
Relacje

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...