Przykłady zastosowania proszków i kruszyw odpadowych w składzie kompozytów cementowych
W przypadku spalonego komunalnego osadu ściekowego większość publikacji z zakresu wykorzystania tego surowca w technologii materiałów budowlanych wskazuje na jego przydatność w postaci popiołu w produkcji cementu lub jako jego zamiennik w kompozytach cementowych.
S. Chin et al. [12] zbadali wpływ temperatury spalania (600oC i 800oC) oraz udział popiołu powstałego podczas spalania osadu ściekowego w ilości 10%, jako częściowego zamiennika cementu, na wytrzymałość zaprawy cementowej. Ustalili, że surowy osad ściekowy zawiera głównie tlenki krzemu, fosforu i żelaza (SiO2, P2O5, Fe2O3). Natomiast po jego spaleniu popiół zawiera głównie: SiO2, Al2O3, Fe2O3, P2O5. Zastąpienie popiołem 10% wag. cementu opóźnia proces hydratacji, a także wczesną wytrzymałość zaprawy, bez względu na temperaturę spalania osadu ściekowego. Jednak w przypadku popiołu uzyskanego w temperaturze spalania 800°C udział 10% w zaprawie poprawił nieco wytrzymałość po 28 i 90 dniach dojrzewania.
Wpływ spalonego osadu ściekowego na właściwości cementu w procesie wypalania klinkieru zbadali Y. Lin et al. [13]. W ramach wykonanych badań analizowano wpływ popiołu powstałego podczas spalania osadu ściekowego w ilości 0,5-15%, który dodawano do klinkieru. Tak uzyskaną mieszaninę wypalano w temp. 1450°C przez 2 godziny. W procesie tym uzyskano bardzo podobny skład do cementu portlandzkiego. Zauważono jednak, że faza C2S wzrastała w miarę zwiększania ilości popiołu w odniesieniu do ilości klinkieru. Również zaobserwowano wydłużenie czasu wiązania zaczynu, przy czym wytrzymałość na ściskanie zapraw malała.
P. Garcés et al. [14] sprawdzili kompatybilność popiołu powstałego podczas spalania osadów ściekowych z cementami typu CEM I i CEM II o różnej zawartości klinkieru cementowego. Testowano zaprawy z udziałem popiołu od 10% do 30% masy cementu. Najkorzystniej wypadły zaprawy z udziałem 10% popiołu, jako zamiennika cementu CEM II/B-M (V-LL) 42,5R. Natomiast B. Krejcirikova et al. [15], oprócz ustalenia parametrów chemicznych i granulometrii popiołu uzyskanego podczas spalania osadów ściekowych, wykonali oznaczenia wybranych właściwości fizycznych zaprawy cementowo-popiołowej. Zauważono, że cząsteczki popiołu są większe od cząsteczek cementu. Natomiast obecność popiołu w zaprawie jako zamiennik cementu wpływa na wzrost porowatości struktury, co spowodowało obniżenie 28-dniowej wytrzymałości na ściskanie. Potwierdzono także zwiększoną absorpcję wody, z drugiej zaś strony nie zauważono wyraźnego oddziaływania na izotermy sorpcji badanych zapraw.
Przykłady wykorzystania kruszyw odpadowych
Najczęściej spotykane są kruszywa odpadowe pozyskane z gruzu betonowego i ceramicznego, a także ze stłuczki szklanej. W ostatnim czasie również spalony komunalny osad ściekowy jest przedmiotem badań, których celem jest zagospodarowanie tego odpadu w kompozytach cementowych (fot. 2).
S. Ray et al. [16] dokonali przeglądu publikacji prezentujących wyniki badań cech fizycznych, mechanicznych i mikrostrukturalnych ceramicznego kruszywa pozyskanego z odpadów ceramicznych, charakteryzujących się różną strukturą, a także ukształtowaniem wyrobu (np.: cegły, płytki, dachówki etc.). Na podstawie analizowanych wyników badań stwierdzono, że beton z udziałem kruszywa ceramicznego ma porównywalne właściwości techniczne do betonu konwencjonalnego. Parametry betonu z kruszywa ceramicznego, takie jak: wytrzymałość na ściskanie, przepuszczalność, przyczepność do podłoża itp., spełniają wymagane kryteria określone przez różne międzynarodowe normy i wymagania techniczne, co potwierdza przydatność odpadów ceramicznych jako skutecznego zamiennika kruszyw naturalnych w betonie konstrukcyjnym.
Autorzy zauważają jednak, że nie badano właściwości konstrukcyjnych elementów żelbetowych na bazie odpadów ceramicznych, proponując tym samym temat przyszłych badań. Także A. Sivakumar et al. [17] zbadali zastosowanie ceramiki odpadowej jako zamiennika kruszywa w betonach cementowych. Do badań przygotowano próbki z odpadami ceramicznymi w postaci kruszywa drobnego i grubego o różnym poziomie procentowym: 0%, 10%, 20%, 30%, 40% i 50%. Wykonano oznaczenia właściwości zarówno mieszanki betonowej, jak i betonu. Na podstawie uzyskanych wyników badań stwierdzono przydatność kruszyw drobnych i grubych z odpadów ceramicznych. Gdy ich udział w ogólnej mieszance kruszywa wynosił nie więcej niż 20%. Na tym poziomie zamiany kruszywa naturalnego na kruszywo odpadowe podstawowe parametry betonu były porównywalne z betonem konwencjonalnym.
H.J. Chen et al. [18] przeanalizowali zastosowanie materiałów ceramicznych w betonie oraz prefabrykatach betonowych, głównie pod względem ich wytrzymałości na ściskanie. Stwierdzono, że gruz ceramiczny można przekształcić na wartościowe kruszywo ceramiczne poprzez odpowiednią obróbkę. Odniesiono się do wpływu kruszywa ceramicznego płukanego i bez tego zabiegu na właściwości mechaniczne betonu. Zauważono, że przy w/c = 0,38 wytrzymałość betonu z udziałem kruszywa recyklingowego niepłukanego w odniesieniu do betonu bez jego udziału obniżyła się o ok. 40%, natomiast z zabiegiem płukania (w/c = 0,6) jest to 25%.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Ewelina Karp-Kręglicka: Spodziewamy się kumulacji inwestycji budowlanych
Ewelina Karp-Kręglicka, prezeska PSWNA, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o kluczowych celach stowarzyszenia, omawia znaczenie standardów ESG oraz zachęca kobiety do aktywnego działania w sektorze budowlanym, zwracając uwagę na ich atuty i rolę w przyszłości branży. Porusza także zagadnienia dot. rozwoju technologii niskoemisy...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nowe wzorce i standardy – wytyczne WR-M-72 Z uwagi na opisany w punkcie 2 najczęściej zły stan techniczny urządzeń obcych zostały opracowane stosowne wytyczne, które zdaniem zleceniodawcy i autorów mogą poprawić tę niezadowalającą pod względem technicznym problematykę. Idea powstania grupy wytycznych, m.in. dotyczących urządzeń obcych, wynikała z konieczności aktualizacji istniejących rozwiązań technicznych stosowanych w infrastrukturze komunikacyjnej w naszym kraju. Dynamiczna zmiana poziomu...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Projekt DiagBelt+ Celem projektu było obniżenie kosztów w obszarze gospodarki taśmami przenośnikowymi z wykorzystaniem zintegrowanego, mobilnego systemu diagnostycznego (o skrótowej nazwie DiagBelt+) do automatycznego badania i ciągłej diagnostyki stanu rdzenia taśm przenośnikowych z linkami stalowymi (które stanowią 97,3% wszystkich taśm stosowanych w KWB Bełchatów). System ma za zadanie wspomagać podejmowanie decyzji o naprawach i wymianach taśm w kopalni oraz informować o zagrożeniach zwią...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
W następnym etapie – projektowania konstrukcji, na podstawie przyjętych grup nośności podłoża, katalog przewiduje możliwość doboru gotowych rozwiązań – wzmocnienia podłoża poprzez jego ulepszenie lub zastosowanie dolnych warstw konstrukcyjnych. Jeżeli podłoże zostanie ocenione w sposób niewłaściwy – charakteryzuje się gorszymi parametrami mechanicznymi (m.in.: Φ, Cu, E1, E2, Mo, M) niż przyjęte dla grup G2, G3 i G4 (wymagających wzmocnienia) – proponowane typowe rozwiązanie się nie sprawdzi i...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Forum dyskusyjne: Zwiększenie odporności mostów na zagrożenia powodziowe – kluczowe strategie
Zmiany klimatyczne na świecie są faktem. Ostatnia powódź w Europie Środkowej, szczególnie w dorzeczu Odry we wrześniu 2024 r., skłania do refleksji nad bezpieczeństwem użytkowania obecnie projektowanych i budowanych obiektów drogowych. Wydaje się, że konieczne jest przygotowanie ogólnopolskiego programu zabezpieczenia przed powodzią, którego wdrożenie spowoduje minimalizację skutków powodzi. W tym programie, obok budowy systemu obiektów hydrotechnicznych, powinna znaleźć się także budowa most...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Propozycja zachowania części zabytkowej substancji mostów Przęsło mostu na rz. Odrze jako świadek historii Według studium prof. J. Biliszczuka ([3], s. 18): „Jedno z historycznych przęseł można ustawić obok z informacją historii przeprawy”. BPK Mosty s.c. opracowało wariant, który zakłada postawienie od strony górnej wody świadka historii – jednego dwutorowego przęsła mostu przez Odrę, powiązanego ze szlakiem pieszo-rowerowym (Odrzańska Droga Rowerowa). Przęsło poddane rewitalizacji stanowiło...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
W następnym etapie – projektowania konstrukcji, na podstawie przyjętych grup nośności podłoża, katalog przewiduje możliwość doboru gotowych rozwiązań – wzmocnienia podłoża poprzez jego ulepszenie lub zastosowanie dolnych warstw konstrukcyjnych. Jeżeli podłoże zostanie ocenione w sposób niewłaściwy – charakteryzuje się gorszymi parametrami mechanicznymi (m.in.: Φ, Cu, E1, E2, Mo, M) niż przyjęte dla grup G2, G3 i G4 (wymagających wzmocnienia) – proponowane typowe rozwiązanie się nie sprawdzi i...
Kalendarium
Relacje
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...