Reklama
art. sponsorowany

Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 925. Rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego

Droga wojewódzka nr 925 łącząca Rudę Śląską z Rybnikiem przechodzi gruntowną przebudowę. Inwestycja obejmuje nie tylko modernizację nawierzchni, ale również wdrożenie szeregu rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego.

Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 925 to jedna z kluczowych inwestycji infrastrukturalnych w województwie śląskim. Odcinek o długości ponad 24 km, przebiegający przez teren miast i gmin: Mikołów, Ornontowice, Orzesze oraz Czerwionka-Leszczyny, zyska nową jakość – zarówno pod względem technicznym, jak i funkcjonalnym. Modernizacja drogi ma na celu dostosowanie jej parametrów do obowiązujących norm, a także znaczną poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego, szczególnie dla pieszych i rowerzystów.

Sygnalizacja świetlna

W ramach inwestycji, w zakresie systemów sygnalizacji świetlnej przewidziano montaż nowoczesnych instalacji działających w trybach akomodacyjnych, tzn. dostosowujących pracę sygnalizacji do aktualnego natężenia ruchu. Takie systemy pojawią się m.in. na skrzyżowaniach DW 925 z ul. Palowicką i Wolności w Bełku oraz Leszczyńską w Przegędzy. Dodatkowa sygnalizacja świetlna zostanie również zainstalowana przy przejściu dla pieszych w rejonie sklepu Biedronka w Orzeszu – lokalizacji o wzmożonym ruchu pieszych.

Bezpieczeństwo pieszych

W celu zwiększenia ochrony pieszych w ciągu DW 925 przewidziano budowę azyli na przejściach, montaż barier i balustrad oraz kompleksowe oświetlenie uliczne z doświetleniem stref przejść. Projekt obejmuje także montaż elementów prowadzenia osób niepełnosprawnych: pasów uwagi, pasów prowadzących i ostrzegawczych. Podniesione krawężniki na zatokach autobusowych poprawią dostępność transportu publicznego z myślą o osobach z niepełnosprawnościami.

Zarządzanie ruchem

Na uwagę zasługują również planowane działania w zakresie kontroli i zarządzania ruchem. Powstaną specjalne miejsca przeznaczone do kontroli pojazdów, a zatoki autobusowe zostaną przebudowane i dostosowane do aktualnych standardów. Ruch w newralgicznych punktach DW 925 zostanie uspokojony poprzez budowę wysp wyodrębnionych z jezdni – szczególnie w rejonach wjazdu do terenów zabudowanych. Takie fizyczne środki ograniczające prędkość są uznawane za skuteczne w redukcji wypadków drogowych.

W ramach przebudowy DW 925 zmodernizowane zostaną również liczne skrzyżowania, w tym trzy ronda – z DW 926 oraz ul. Św. Wawrzyńca w Orzeszu i z DW 924 w Stanowicach. Elementem wdrażanym na etapie końcowym z zakresu poprawy bezpieczeństwa ruchu będzie nowe oznakowanie poziome i pionowe. Cała konstrukcja drogi zostanie dostosowana do standardów nośności 11,5 tony na oś, co pozwoli na bezpieczne poruszanie się także pojazdów ciężarowych.

Z myślą o pieszych i rowerzystach

Jednym z kluczowych elementów inwestycji jest także rozbudowa infrastruktury pieszo-rowerowej. Wzdłuż drogi powstają nowe chodniki oraz chodniki z dopuszczeniem ruchu rowerowego, oddzielone od jezdni krawężnikami oraz – tam, gdzie to możliwe – zieleńcami. Chodniki z ruchem rowerowym zostaną wykonane z nawierzchni bitumicznej, z 6-centymetrowym wyniesieniem krawężnika, co – przy zredukowaniu do 4 cm na zjazdach – pozwoli na stworzenie nawierzchni niemal bezprogowej. Takie rozwiązanie nie tylko poprawia komfort jazdy rowerzystów, ale również zwiększa bezpieczeństwo, wyprowadzając rowery z głównego toru ruchu samochodowego.

Podsumowanie

Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 925 to przykład inwestycji, która harmonijnie łączy nowoczesność z bezpieczeństwem. Dzięki kompleksowemu podejściu do projektowania infrastruktury BRD mieszkańcy i użytkownicy trasy zyskają nie tylko lepszy komfort podróży, ale przede wszystkim wyższy poziom ochrony. To istotny krok w kierunku budowy bardziej zrównoważonego i bezpiecznego systemu komunikacyjnego na Śląsku.

Zadanie „Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 925 od granicy miasta na prawach powiatu Ruda Śląska –A1 do granicy miasta na prawach powiatu Rybnik” realizowane jest w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027 – decyzja FESL.04.01-IZ.01-06CB/23. Wartość całkowita projektu wynosi: 343 649 510,50 zł, z czego wartość dofinansowania ze środków UE wynosi: 292 102 083,93 zł, wartość wkładu własnego – środki Województwa Śląskiego – wynosi: 51 547 426,57 zł.

Wywiady

Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania

Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.