Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 925. Rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego
Droga wojewódzka nr 925 łącząca Rudę Śląską z Rybnikiem przechodzi gruntowną przebudowę. Inwestycja obejmuje nie tylko modernizację nawierzchni, ale również wdrożenie szeregu rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego.
Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 925 to jedna z kluczowych inwestycji infrastrukturalnych w województwie śląskim. Odcinek o długości ponad 24 km, przebiegający przez teren miast i gmin: Mikołów, Ornontowice, Orzesze oraz Czerwionka-Leszczyny, zyska nową jakość – zarówno pod względem technicznym, jak i funkcjonalnym. Modernizacja drogi ma na celu dostosowanie jej parametrów do obowiązujących norm, a także znaczną poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego, szczególnie dla pieszych i rowerzystów.
Sygnalizacja świetlna
W ramach inwestycji, w zakresie systemów sygnalizacji świetlnej przewidziano montaż nowoczesnych instalacji działających w trybach akomodacyjnych, tzn. dostosowujących pracę sygnalizacji do aktualnego natężenia ruchu. Takie systemy pojawią się m.in. na skrzyżowaniach DW 925 z ul. Palowicką i Wolności w Bełku oraz Leszczyńską w Przegędzy. Dodatkowa sygnalizacja świetlna zostanie również zainstalowana przy przejściu dla pieszych w rejonie sklepu Biedronka w Orzeszu – lokalizacji o wzmożonym ruchu pieszych.
Bezpieczeństwo pieszych
W celu zwiększenia ochrony pieszych w ciągu DW 925 przewidziano budowę azyli na przejściach, montaż barier i balustrad oraz kompleksowe oświetlenie uliczne z doświetleniem stref przejść. Projekt obejmuje także montaż elementów prowadzenia osób niepełnosprawnych: pasów uwagi, pasów prowadzących i ostrzegawczych. Podniesione krawężniki na zatokach autobusowych poprawią dostępność transportu publicznego z myślą o osobach z niepełnosprawnościami.
Zarządzanie ruchem
Na uwagę zasługują również planowane działania w zakresie kontroli i zarządzania ruchem. Powstaną specjalne miejsca przeznaczone do kontroli pojazdów, a zatoki autobusowe zostaną przebudowane i dostosowane do aktualnych standardów. Ruch w newralgicznych punktach DW 925 zostanie uspokojony poprzez budowę wysp wyodrębnionych z jezdni – szczególnie w rejonach wjazdu do terenów zabudowanych. Takie fizyczne środki ograniczające prędkość są uznawane za skuteczne w redukcji wypadków drogowych.
W ramach przebudowy DW 925 zmodernizowane zostaną również liczne skrzyżowania, w tym trzy ronda – z DW 926 oraz ul. Św. Wawrzyńca w Orzeszu i z DW 924 w Stanowicach. Elementem wdrażanym na etapie końcowym z zakresu poprawy bezpieczeństwa ruchu będzie nowe oznakowanie poziome i pionowe. Cała konstrukcja drogi zostanie dostosowana do standardów nośności 11,5 tony na oś, co pozwoli na bezpieczne poruszanie się także pojazdów ciężarowych.
Z myślą o pieszych i rowerzystach
Jednym z kluczowych elementów inwestycji jest także rozbudowa infrastruktury pieszo-rowerowej. Wzdłuż drogi powstają nowe chodniki oraz chodniki z dopuszczeniem ruchu rowerowego, oddzielone od jezdni krawężnikami oraz – tam, gdzie to możliwe – zieleńcami. Chodniki z ruchem rowerowym zostaną wykonane z nawierzchni bitumicznej, z 6-centymetrowym wyniesieniem krawężnika, co – przy zredukowaniu do 4 cm na zjazdach – pozwoli na stworzenie nawierzchni niemal bezprogowej. Takie rozwiązanie nie tylko poprawia komfort jazdy rowerzystów, ale również zwiększa bezpieczeństwo, wyprowadzając rowery z głównego toru ruchu samochodowego.
Podsumowanie
Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 925 to przykład inwestycji, która harmonijnie łączy nowoczesność z bezpieczeństwem. Dzięki kompleksowemu podejściu do projektowania infrastruktury BRD mieszkańcy i użytkownicy trasy zyskają nie tylko lepszy komfort podróży, ale przede wszystkim wyższy poziom ochrony. To istotny krok w kierunku budowy bardziej zrównoważonego i bezpiecznego systemu komunikacyjnego na Śląsku.
Zadanie „Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 925 od granicy miasta na prawach powiatu Ruda Śląska –A1 do granicy miasta na prawach powiatu Rybnik” realizowane jest w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027 – decyzja FESL.04.01-IZ.01-06CB/23. Wartość całkowita projektu wynosi: 343 649 510,50 zł, z czego wartość dofinansowania ze środków UE wynosi: 292 102 083,93 zł, wartość wkładu własnego – środki Województwa Śląskiego – wynosi: 51 547 426,57 zł.

Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Zagadnienie energooszczędności w kontekście budowy i eksploatacji przenośników taśmowych służących do transportu kruszyw
Artykuł dotyczy energooszczędnych przenośników taśmowych stosowanych w górnictwie do transportu kruszyw i omawia, jak zmiany globalnego zużycia energii wpływają na rozwój tej technologii oraz jakie korzyści ekologiczne wynikają z zastępowania spalinowych pojazdów przenośnikami taśmowymi. Poruszono także aspekty techniczne i ekonomiczne związane z wykorzystaniem przenośników taśmowych, które są kluczowe dla efektywności energetycznej i ochrony środowiska. Ochrona globalnego klimatu i rosnące k...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
W artykule przedstawiono problematykę oceny przydatności kruszyw łamanych, recyklingowych oraz alternatywnych dla warstw podbudów nawierzchni drogowych wg wymagań normy PN-S-06102:1997 oraz Wymagań Technicznych WT-4:2010. Wskazano różnice w ocenie w zależności od wymagań poszczególnych dokumentów technicznych. Zwrócono uwagę na parametry poszczególnych kruszyw, które związane są z pochodzeniem badanego materiału ziarnistego. Kruszywa są ziarnistym materiałem stosowanym powszechnie w budownict...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Drugie życie mieszanki SMA. Ocena stanu nawierzchni po 5 latach eksploatacji
W artykule przedstawiono doświadczenia z wykonania i eksploatacji odcinka warstwy ścieralnej nawierzchni drogi ekspresowej S3, w której użyto granulatu asfaltowego. Dodatek granulatu dozowano metodą na zimno w ilości 15%. Pozyskano go w wyniku selektywnego frezowania istniejącej warstwy ścieralnej z mieszanki SMA. Wykonany odcinek potwierdza możliwość wykorzystania granulatu asfaltowego nie tylko w warstwach podbudowy i wiążącej, ale również w warstwach ścieralnych. Obowiązujące wymagania w s...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...