Reklama
art. sponsorowany

Produkty uboczne, ale wartościowe

Duże inwestycje związane z budową dróg i autostrad zwykle prowadzone są w zmiennych warunkach gruntowych. Niejednokrotnie niezbędne jest wzmocnienie podłoża lub uszlachetnienie gruntów w podłożu. Stosowane jest również doziarnianie kruszyw przeznaczonych do budowy dróg i nasypów. Taki cel osiągany jest m.in. poprzez użycie spoiw drogowych na bazie ubocznych produktów spalania.

Ważne są właściwości pucolanowe

Spoiwa drogowe produkowane są w znaczącej większości z udziałem popiołów lotnych pochodzących z elektrowni zawodowych opalanych węglem kamiennym oraz brunatnym. Pozyskane z nich popioły, posiadają właściwości pucolanowe. Oznacza to, że w obecności wodorotlenku wapnia i przy jednoczesnym kontakcie z wodą, następuje szereg reakcji chemicznych, których skutkiem jest proces wiązania i twardnienia tych spoiw. Tę cechę wykorzystuje się, dodając popioły do produktów takich jak hydrauliczne spoiwa drogowe Solitex czy cement portlandzki popiołowy.

Poprawiają grunty naturalne i antropogeniczne

Produkowane przez PGE Ekoserwis S.A. spoiwa Solitex wpływają na zdecydowaną poprawę właściwości gruntów naturalnych i antropogenicznych. Wykorzystywane są na wielu kluczowych inwestycjach drogowych na terenie całego kraju. Przykłady zastosowania spoiw Solitex A, Solitex B, Solitex C, Soltex U oraz cementu popiołowego w klasie CEM II/B-V 32,5 R to realizacje takie jak:

trasa S6 obwodnica Trójmiasta, trasa S19 Dukla, Barwinek S19, Boćki S19, Międzyrzecz Podlaski S19, Sierpce A2, Cicibór A2, obwodnica Suchowoli, trasa S6 Słupsk, DK22 Chojnice, budowa drogi S1 węzeł Oświęcim-Dankowice oraz wiele innych.

Rocznie PGE Ekoserwis wprowadza na rynek drogowy w Polsce nawet 600 tys. ton spoiw. Poza sprzedażą, spółka prowadzi także doradztwo techniczne w zakresie doboru produktów, jak też wykonywania badań laboratoryjnych na próbkach gruntu pochodzących bezpośrednio z danej budowy.

Reklama

Oszczędzają surowce i energię

Biorąc pod uwagę skalę zastosowań ubocznych produktów przeznaczonych dla inżynierii drogowej, trzeba pamiętać, że surowce pozyskiwane do wytwarzania spoiw nie generują już emisji dwutlenku węgla i są istotnym elementem wdrażania zasad gospodarki obiegu zamkniętego w proces inwestycyjny. Zmniejsza się w ten sposób zakres korzystania z zasobów surowców naturalnych. Ograniczane jest także zużycie energii niezbędnej do wytworzenia spoiw. Niezaprzeczalnym argumentem uzasadniającym produkcję i wykorzystywanie spoiw opartych na popiołach lotnych jest ich znacznie niższa cena, która jest istotną alternatywą do ceny tradycyjnych spoiw, takich jak wapno i cement portlandzki.

Wywiady

Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię

Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.