Proces projektowania koncepcyjnego mostu miejskiego na Sanie w Sanoku

Rys. 8. Warianty przeprawy po uwzględnieniu mniejszego poziomu piętrzenia przepływu miarodajnego

Planowany most znajduje się na obszarze szczególnego zagrożenia powodzią, na którym prawdopodobieństwo wystąpienia powodzi jest średnie i wynosi 1%. Ze względu na klasę drogi G przyjęto, że prawdopodobieństwo przewyższenia przepływów będzie na poziomie p = 0,5%. Przeprowadzone obliczenia hydrologiczne i hydrauliczne wykazały, że wstępnie zaproponowane warianty z rys. 7 mają zbyt małe światło i powodują piętrzenie na poziomie nieakceptowalnym przez administratora cieku. Wprowadzono więc modyfikacje wszystkich wariantów polegające na wydłużeniu całego mostu w sposób pozwalający przejść na terenem zalewowym dodatkowymi przęsłami i z większym światłem.

W efekcie tych koniecznych zmian całkowita długość mostu we wszystkich wariantach pokazanych na rys. 8 sięgnęła aż 260 m, a więc dwa razy więcej niż we wstępnych założeniach. W pierwszym wariancie, który był konstrukcją podwieszoną z podwójnym pylonem, dodane zostały dwa przęsła w układzie belki ciągłej. Drugi wariant z dźwigarem łukowym wydłużony został o trzy uciąglone przęsła. Natomiast trzeci wariant otrzymał dwa dłuższe i symetryczne przęsła podwieszone do wysokiego i pionowego już pylonu.

Kolejny etap prac nad koncepcją miał za zadanie ograniczyć liczbę możliwych rozwiązań do tylko dwóch wariantów. Oprócz warunków wodnych wzięto przy tym uwagę wstępne szacowanie kosztów inwestycji oraz trudności technolo...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Niels Kuijpers: Moim zdaniem wszystkie mosty można traktować jako tymczasowe

Niels Kuijpers, dyrektor generalny firmy Janson Bridging Engineering BV, to doświadczony inżynier, którego kariera obejmuje zarówno projektowanie, jak i zarządzanie budową dużych konstrukcji stalowych. W Janson Bridging Kuijpers przeszedł drogę od inżyniera budowlanego do dyrektora generalnego. Jego obowiązki obejmują techniczne wsparcie, zarząd...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.