Reklama

Próbne obciążenie mostu tymczasowego w Głuchołazach

W tym tygodniu wykonawca przeprowadził próbne obciążenia dla obiektu tymczasowego wybudowanego nad rzeką Biała Głuchołaska w Głuchołazach. Przeprawa, która przejmie ruch na czas budowy nowego mostu, powstała w ramach trwającej rozbudowy drogi krajowej nr 40.

Próbne obciążenie mostu tymczasowego w Głuchołazach

Najpierw próbne obciążenia obiektu

Zanim most tymczasowy zostanie oddany do ruchu, ważne jest wykonanie obserwacji i pomiarów, które odpowiedzą, jak wybudowana konstrukcja zachowuje się pod obciążeniem. Dlatego wykonawca przeprowadził próbne obciążenie statyczne.  

Wykonano szczegółowe pomiary w zakresie przemieszczeń, ugięć oraz osiadań dla poszczególnych elementów obiektu. Most obciążono czterema samochodami ciężarowymi o wadze 32 ton każdy. Pojazdy ustawiane były w różnych miejscach obiektu. Obecnie trwa analiza wyników tych badań. 

Kiedy nowy obiekt?

Na przełomie marca i kwietnia zaplanowano przełożenie ruchu na most tymczasowy. Na obiekcie o długości 47 m i szerokości 10 m przewidziany jest ruch kołowy w obu kierunkach oraz ruch pieszy (po jednej stronie obiektu zlokalizowany jest chodnik). Przełożenie ruchu umożliwi wyburzenie starego mostu i budowę nowego, trzyprzęsłowego o wysokich parametrach nośności. Jego konstrukcja powinna być gotowa do końca roku.

Co jeszcze w ramach rozbudowy DK40?

Inwestycja na prawie kilometrowym odcinku drogi przechodzącym przez Głuchołazy ma na celu poprawę wartości technicznych i użytkowych drogi poprzez wzmocnienie konstrukcji oraz podniesienie parametrów nośności do 11,5 t/oś. Dobudowanie pasów do skrętu w lewo na skrzyżowaniach, w tym również na tych z sygnalizacją świetlną, poprawi płynność ruchu. Planowana jest również rozbudowa skrzyżowań, w tym jedno na skrzyżowanie typu rondo oraz dwa z sygnalizacją świetlną.

Przebudowane zostaną m.in. chodniki, powstanie też droga dla pieszych i rowerów od skrzyżowania z ul. K. Miarki do skrzyżowania z ul. Bohaterów Warszawy.

Ponadto w ramach zadania zostaną wybudowane i przebudowane: oświetlenie, odwodnienie, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz infrastruktura techniczna (kanalizacja sanitarna, sieć wodociągowa, teletechniczna, elektroenergetyczna, itp.). Wykonawca wybuduje również kanał technologiczny.

Prace na tym odcinku planujemy zakończyć w 2025 roku. Roboty o wartości 38 282 229,55 zł realizuje konsorcjum Himmel i Papesch Opole (lider) oraz Adac Lewar.

źródło i fot. GDDKiA

Przeczytaj również: Zobacz filmik podsumowujący IV Konferencję Drogowo-Kruszywową!

Reklama

Wywiady

Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?

Dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” szczegółowo omawia powody powołania oraz cele działania Zespołu ds. Zabytkowych Obiektów Mostowych, którego jest kierownikiem. Wskazuje również na potrzebę stworzenia rejestru obiektów wymagających ochrony, opracowania wzorcowych specyfikacji technicznych oraz zapew...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.