Reklama

Podstawowe zasady budowy warstwowej nawierzchni drogowej.

Rys. 1. Przekrój nawierzchni; źródło: LOTOS Asfalt Sp. z o.o.
Rys. 2. Podłoże gruntowe; źródło: archiwum prywatne autorki

Nie wszystkie warstwy podane na schemacie będą zawsze występowały w każdej nawierzchni. Zależeć to będzie w konkretnym przypadku od warunków gruntowo-wodnych, kategorii ruchu i uwarunkowań materiałowych.

Przykłady zależności warunków gruntowo-wodnych, kategorii ruchu i uwarunkowań materiałowych

  • W przypadku: gruntów o wysokiej nośności, G1 i G2, zbędna jest warstwa ulepszonego podłoża.
  • Ruchu lekkiego, KR1 i KR2, może wystąpić tylko jedna warstwa podbudowy zasadniczej – np. beton asfaltowy, mieszanka z kruszyw niezwiązanych lub mieszanka z kruszyw związanych spoiwem hydraulicznym.
  • Ruchu ciężkiego, KR3-KR7, wystąpić mogą dwie warstwy podbudowy zasadniczej: warstwa górna z mieszanki mineralno-asfaltowej i warstwa dolna z mieszanek niezwiązanych lub związanych spoiwami hydraulicznymi.
  • Konstrukcji o podbudowach całkowicie asfaltowych (typu full depth asphalt pavement) wystąpi tylko jedna warstwa podbudowy zasadniczej z betonu asfaltowego ...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Ewelina Karp-Kręglicka: Spodziewamy się kumulacji inwestycji budowlanych

Ewelina Karp-Kręglicka, prezeska PSWNA, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o kluczowych celach stowarzyszenia, omawia znaczenie standardów ESG oraz zachęca kobiety do aktywnego działania w sektorze budowlanym, zwracając uwagę na ich atuty i rolę w przyszłości branży. Porusza także zagadnienia dot. rozwoju technologii niskoemisy...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.