Reklama

Podpisano umowy na kolejne odcinki dróg ekspresowych S16 i S17

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak wziął udział w podpisaniu umów na projekt i budowę drogi ekspresowej S16 Olsztyn Wschód – Barczewo oraz projekt i budowę drogi ekspresowej S17 Piaski Wschód – Łopiennik. Drogi te powstaną w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r). To 30 i 31 umowa na realizację inwestycji drogowej podpisana w tym roku przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.

S16 Olsztyn Wschód – Barczewo

Inwestycja na terenie województwa warmińsko-mazurskiego, w powiecie olsztyńskim jest kolejnym etapem rozbudowy drogi ekspresowej S16, jednej z głównych tras komunikacyjnych Warmii i Mazur. W śladzie obecnej DK16 powstanie droga ekspresowa S16 o długości blisko 11,5 km. Istniejąca droga krajowa zostanie dostosowana do parametrów klasy S, zarówno dzięki dobudowie drugiej jezdni, jak i przebudowie konstrukcji niektórych odcinków istniejącej już drogi. Wybudowane zostaną także dodatkowe jezdnie umożliwiające obsługę przyległych terenów.

W ramach zadania powstaną nowe węzły drogowe: Wójtowo oraz Łęgajny, natomiast węzeł Barczewo zostanie dostosowany do parametrów klasy S.

Inwestycja obejmie także budowę 14 obiektów inżynieryjnych, w tym budowę 11 nowych obiektów oraz przebudowę trzech przejść podziemnych dla pieszych, montaż urządzeń ochrony środowiska, w tym ekranów akustycznych, budowę przejść dla zwierząt, w tym przejścia górnego (tzw. zielony most), przejścia dla zwierząt średnich, siedmiu przejść dla zwierząt małych oraz dwóch przejść dla płazów. Wykonane zostaną odwodnienia i oświetlenie drogi oraz zainstalowany zostanie system zarządzania ruchem wraz ze stacją ciągłego pomiaru ruchu.

S17 Piaski Wschód – Łopiennik

Zlokalizowany w woj. lubelskim odcinek drogi ekspresowej S17 Piaski Wschód – Łopiennik będzie przebiegać nowym śladem, w większości wzdłuż obecnej drogi krajowej nr 17. Rozpocznie się na węźle Piaski Wschód, a zakończy w okolicach Łopiennika Nadrzecznego. Istniejący węzeł Piaski Wschód, gdzie łączą się trasy S12 i S17, zostanie przebudowany. Inwestycja obejmuje także budowę trzech nowych węzłów: Piaski Południe, Fajsławice oraz Łopiennik. W obrębie węzłów powstanie odwodnienie i oświetlenie drogi. Dodatkowo wybudowane zostaną drogi do obsługi ruchu lokalnego, obiekty inżynieryjne (w tym przejścia dla zwierząt) oraz dwie estakady nad rzekami Giełczewka oraz Marianka. Zamontowane zostaną urządzenia ochrony środowiska, w tym ekrany akustyczne. Trasa wyposażona będzie w system zarządzania ruchem.
 

Poza poprawą bezpieczeństwa, nowa trasa przyczyni się do rozwoju gospodarczego okolicznych terenów, ułatwiając dostęp do kluczowych szlaków komunikacyjnych. Dzięki S17 mieszkańcy południowo-wschodniej części Lubelszczyzny otrzymają nie tylko drogę ekspresową do stolicy województwa – Lublina, ale także dzięki funkcjonującej obwodnicy Lublina, kierowcy w bezpieczny i komfortowy sposób dojadą do Warszawy czy Rzeszowa, a w przyszłości, po ukończeniu S19, także do Białegostoku.

Powstaje również S11 w woj. wielkopolskim

W tym tygodniu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła również przetargi na projekt i budowę dwóch odcinków drogi ekspresowej S11 w woj. wielkopolskim, o długości ponad 30 km. Odcinki Przygodzice – Ostrzeszów Północ (ponad 12 km) i Ostrzeszów Północ – Kępno Północ (blisko 18 km) zrealizowane zostaną w latach 2025-2029 w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych.

Ta inwestycja jest ważna dla układu komunikacyjnego południowej części woj. wielkopolskiego. Dzięki niej nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, między innymi Ostrzeszowa, ale też innych, mniejszych miejscowości, przez które przebiega obecna droga krajowa nr 11 (która w przyszłości będzie służyła wyłącznie lokalnej społeczności). Wzrośnie również komfort przejazdu pomiędzy Ostrowem Wielkopolskim a Kępnem.

źródło i fot. Ministerstwo Infrastruktury

Przeczytaj również: Podesty robocze FSP – pełne bezpieczeństwo podczas pracy z deskowaniami ściennymi ULMA

Wywiady

Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię

Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.