Podpisano umowy na kolejne odcinki dróg ekspresowych S16 i S17
Minister infrastruktury Dariusz Klimczak wziął udział w podpisaniu umów na projekt i budowę drogi ekspresowej S16 Olsztyn Wschód – Barczewo oraz projekt i budowę drogi ekspresowej S17 Piaski Wschód – Łopiennik. Drogi te powstaną w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r). To 30 i 31 umowa na realizację inwestycji drogowej podpisana w tym roku przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.

S16 Olsztyn Wschód – Barczewo
Inwestycja na terenie województwa warmińsko-mazurskiego, w powiecie olsztyńskim jest kolejnym etapem rozbudowy drogi ekspresowej S16, jednej z głównych tras komunikacyjnych Warmii i Mazur. W śladzie obecnej DK16 powstanie droga ekspresowa S16 o długości blisko 11,5 km. Istniejąca droga krajowa zostanie dostosowana do parametrów klasy S, zarówno dzięki dobudowie drugiej jezdni, jak i przebudowie konstrukcji niektórych odcinków istniejącej już drogi. Wybudowane zostaną także dodatkowe jezdnie umożliwiające obsługę przyległych terenów.
W ramach zadania powstaną nowe węzły drogowe: Wójtowo oraz Łęgajny, natomiast węzeł Barczewo zostanie dostosowany do parametrów klasy S.
Inwestycja obejmie także budowę 14 obiektów inżynieryjnych, w tym budowę 11 nowych obiektów oraz przebudowę trzech przejść podziemnych dla pieszych, montaż urządzeń ochrony środowiska, w tym ekranów akustycznych, budowę przejść dla zwierząt, w tym przejścia górnego (tzw. zielony most), przejścia dla zwierząt średnich, siedmiu przejść dla zwierząt małych oraz dwóch przejść dla płazów. Wykonane zostaną odwodnienia i oświetlenie drogi oraz zainstalowany zostanie system zarządzania ruchem wraz ze stacją ciągłego pomiaru ruchu.
S17 Piaski Wschód – Łopiennik
Zlokalizowany w woj. lubelskim odcinek drogi ekspresowej S17 Piaski Wschód – Łopiennik będzie przebiegać nowym śladem, w większości wzdłuż obecnej drogi krajowej nr 17. Rozpocznie się na węźle Piaski Wschód, a zakończy w okolicach Łopiennika Nadrzecznego. Istniejący węzeł Piaski Wschód, gdzie łączą się trasy S12 i S17, zostanie przebudowany. Inwestycja obejmuje także budowę trzech nowych węzłów: Piaski Południe, Fajsławice oraz Łopiennik. W obrębie węzłów powstanie odwodnienie i oświetlenie drogi. Dodatkowo wybudowane zostaną drogi do obsługi ruchu lokalnego, obiekty inżynieryjne (w tym przejścia dla zwierząt) oraz dwie estakady nad rzekami Giełczewka oraz Marianka. Zamontowane zostaną urządzenia ochrony środowiska, w tym ekrany akustyczne. Trasa wyposażona będzie w system zarządzania ruchem.
Poza poprawą bezpieczeństwa, nowa trasa przyczyni się do rozwoju gospodarczego okolicznych terenów, ułatwiając dostęp do kluczowych szlaków komunikacyjnych. Dzięki S17 mieszkańcy południowo-wschodniej części Lubelszczyzny otrzymają nie tylko drogę ekspresową do stolicy województwa – Lublina, ale także dzięki funkcjonującej obwodnicy Lublina, kierowcy w bezpieczny i komfortowy sposób dojadą do Warszawy czy Rzeszowa, a w przyszłości, po ukończeniu S19, także do Białegostoku.
Powstaje również S11 w woj. wielkopolskim
W tym tygodniu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła również przetargi na projekt i budowę dwóch odcinków drogi ekspresowej S11 w woj. wielkopolskim, o długości ponad 30 km. Odcinki Przygodzice – Ostrzeszów Północ (ponad 12 km) i Ostrzeszów Północ – Kępno Północ (blisko 18 km) zrealizowane zostaną w latach 2025-2029 w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych.
Ta inwestycja jest ważna dla układu komunikacyjnego południowej części woj. wielkopolskiego. Dzięki niej nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, między innymi Ostrzeszowa, ale też innych, mniejszych miejscowości, przez które przebiega obecna droga krajowa nr 11 (która w przyszłości będzie służyła wyłącznie lokalnej społeczności). Wzrośnie również komfort przejazdu pomiędzy Ostrowem Wielkopolskim a Kępnem.
źródło i fot. Ministerstwo Infrastruktury
Przeczytaj również: Podesty robocze FSP – pełne bezpieczeństwo podczas pracy z deskowaniami ściennymi ULMA
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?
Dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” szczegółowo omawia powody powołania oraz cele działania Zespołu ds. Zabytkowych Obiektów Mostowych, którego jest kierownikiem. Wskazuje również na potrzebę stworzenia rejestru obiektów wymagających ochrony, opracowania wzorcowych specyfikacji technicznych oraz zapew...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Zagadnienie energooszczędności w kontekście budowy i eksploatacji przenośników taśmowych służących do transportu kruszyw
Artykuł dotyczy energooszczędnych przenośników taśmowych stosowanych w górnictwie do transportu kruszyw i omawia, jak zmiany globalnego zużycia energii wpływają na rozwój tej technologii oraz jakie korzyści ekologiczne wynikają z zastępowania spalinowych pojazdów przenośnikami taśmowymi. Poruszono także aspekty techniczne i ekonomiczne związane z wykorzystaniem przenośników taśmowych, które są kluczowe dla efektywności energetycznej i ochrony środowiska. Ochrona globalnego klimatu i rosnące k...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
W artykule przedstawiono problematykę oceny przydatności kruszyw łamanych, recyklingowych oraz alternatywnych dla warstw podbudów nawierzchni drogowych wg wymagań normy PN-S-06102:1997 oraz Wymagań Technicznych WT-4:2010. Wskazano różnice w ocenie w zależności od wymagań poszczególnych dokumentów technicznych. Zwrócono uwagę na parametry poszczególnych kruszyw, które związane są z pochodzeniem badanego materiału ziarnistego. Kruszywa są ziarnistym materiałem stosowanym powszechnie w budownict...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Badania wstępne możliwości likwidacji odpadów za pomocą wykorzystania energii materiałów wybuchowych
Energia materiału wybuchowego (MW) może być wykorzystana w celu utylizacji odpadów. Przeprowadzone badania wstępne pozwoliły na opracowanie dwóch sposobów utylizacji odpadów z tworzyw sztucznych za pomocą metody detonacyjnej. Opracowana metoda w przypadku komercjalizacji w skali przemysłowej może stanowić efektywny sposób unieszkodliwiania niektórych odpadów w systemie gospodarki odpadami, stanowiąc uzupełnienie dotychczas stosowanych metod. Ponadto możliwe jest uzyskanie dodatkowych korzyści...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...