Reklama

Partnerstwo publiczno-prywatne na drogach samorządowych

  • zapotrzebowanie na finansowanie przedsięwzięcia jest bardzo duże;
  • istnieje możliwość wykorzystania tego źródła do współfinansowania przedsięwzięcia;
  • przedsięwzięcie jest przygotowywane na początku okresu programowania;
  • istnieje możliwość dostosowania struktury przedsięwzięcia w formule PPP do wymagań unijnych.

Komisja Europejska rekomenduje formułę projektów hybrydowych, ponieważ pozwalają one na wykorzystanie całkowitej puli środków w większej liczbie przedsięwzięć oraz przyczyniają się do efektywniejszego wykorzystania funduszy UE. Projekty hybrydowe to głównie przedsięwzięcia, których dofinansowanie ze środków unijnych wymaga decyzji samej Komisji Europejskiej.

Projekty hybrydowe podlegają jednocześnie krajowym przepisom dotyczącym między innymi obszaru zamówień publicznych, jak i zasadom wykorzystywania funduszy unijnych. Najprostszym mechanizmem włączenia finansowania UE do projektu PPP byłoby zapewnienie, że całość krajowego wkładu własnego wymaganego do pozyskania funduszy unijnych pochodzi ze środków wnoszonych do projektu drogowego przez partnera prywatnego i wspierające go instytucje finansujące. W takim wypadku publiczny zarządca drogi byłby zwolniony z konieczności samodzielnego zapewnienia własnych środków do finansowania inwestycji. Zarządca drogi jako podmiot publiczny będzie ponosił jednak, zgodnie z modelem PPP, opłatę za odstępność drogi. Z kolei środki unijne mogłyby być wkładem podmiotu publicznego we wspólny projekt – co jest wymagane przepisami ustawy PPP − i z założenia służyłyby spłacie kredytu zaciągniętego na finansowanie inwestycji przez Partnera Prywatnego, po odpowiednim udokumentowaniu poniesionych kosztów kwalifikowanych.

W ramach takiego projektu hybrydowego z reguły przyjmuje się, że beneficjentem w rozumieniu zasad finanso...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Reklama

Wywiady

Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?

Które wyzwania związane z ochroną zabytkowych konstrukcji mostowych w Polsce uważa Pan za najistotniejsze? Arkadiusz Madaj: Za najistotniejsze uważam stworzenie kryteriów kwalifikacji obiektów jako obiekty zabytkowe oraz opracowanie ogólnych zasad ich utrzymania, w tym remontów czy przebudowy, oraz ustalenie sposobu oceny ich przydatności do dal...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.