OIGD – poznaj historię oraz szczegóły działalności
Na mocy Zarządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z maja 2016 r. została powołana Rada Ekspertów ds. działań mających na celu optymalizację procesu realizacji inwestycji drogowych. W jej skład wchodzi 12 przedstawicieli zarządców dróg publicznych, 12 branży drogowej i 4 strony społecznej. Izba ma w Radzie 3 przedstawicieli. Główne zadania Rady Ekspertów to wypracowanie: wzoru umowy na realizację zamówienia publicznego w zakresie dróg publicznych, wytycznych dotyczących sporządzania opisów przedmiotu zamówienia publicznego w zakresie dróg publicznych, wytycznych dotyczących prowadzenia postępowań przetargowych w zakresie dróg publicznych oraz docelowej formuły działań Narodowego Forum Kontraktowego.
W 2017 r. został powołany przy OIGD Zespołu ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Celem prac Zespołu jest analiza obowiązujących aktów prawnych, Ogólnych Specyfikacji Technicznych, wytycznych Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz innych obowiązujących dokumentów pod kątem ich aktualności, w odniesieniu do obecnych możliwości technicznych oraz stosowanych rozwiązań.
Wybrane działania Zespołu:
1) projekt wymagań fotometrycznych dla folii odblaskowych stosowanych do wykonania lic pionowych znaków drogowych oraz wybranych urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz projekt zasady doboru folii na lica znaków w zależności od kategorii znaku, jego usytuowania i kategorii drogi.
2) pismo OIGD 15/2019 skierowane do Ministra Infrastruktury zawierające rekomendacje do wprowadzenia zmian w Rozporządzeniu z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz.U.2003 nr 220 poz.2181 z późn. zm.)
3) pismo OIGD 133/2019 skierowane do GDDKiA z opracowanymi propozycjami dotyczącymi Zarządzenia nr 34 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 30.07.2014 r. zawierającymi katalog typowych schematów oznakowania robót prowadzonych w pasie drogowym.
4) pismo OIGD 76/2020 W dniu 15 maja 2020 r. Izba przesłała uwagi i propozycje schematów tymczasowej organizacji ruchu opracowane przez Zespół BRD dotyczące aktualizacji Zarządzenia nr 34 w sprawie typowych schematów oznakowania robót oraz pomiarów diagnostycznych prowadzonych w pasie drogowym
5) pismo OIGD 65/2020 W dniu 24 kwietnia 2020 r. Izba przekazała do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wypracowaną przez członków Zespołu ds. BRD tabelę z uwagami oraz zapewniła o gotowości do dalszych wspólnych prac nad projektem wzorcowych Warunków Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych
6) pismo OIGD 125/2021 i OIGD 129/2021 opinia do „Wytycznych stosowania tymczasowych barier drogowych Projekt IRD/2021/001”
7) udział w pracach Forum wymiany wiedzy i doświadczeń w zakresie organizacji ruchu i bezpieczeństwa ruchu drogowego zorganizowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, które pracowało nad nowelizacją rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz.U. z 2019 r. poz. 2311 z późn. zm.) (pismo nr DZS.WZR.4080.37.2021.ZK) – 2022 r.
8) w 2023 r. członkowie Zespołu BRD wypracowali uwagi do dokumentów konsultowanych przez Zespół ds. utrzymania w ramach Zespołu utworzonego wspólnie z GDDKiA ds. konsultacji rozwiązań dla wzorcowych umów na utrzymanie dróg:
Szczegółowa Specyfikacja Techniczna – oznakowanie pionowe,
Szczegółowa Specyfikacja Techniczna – oznakowanie poziome,
Gwarancja jakości – załącznik nr 6 do Warunków Szczegółowych Umowy na roboty budowlane.
Izba pod koniec 2020 r., po podjęciu przez GDDKiA działań w celu wprowadzenia certyfikacji wykonawców robót infrastrukturalnych, powołała spośród swoich członków Zespół ds. certyfikacji w celu wypracowania stanowiska Izby. W marca 2021 r. Izba otrzymała od Ministra Rozwoju Pracy i Technologii zaproszenie do udziału w pracach Zespołu ds. certyfikacji wykonawców w zamówieniach publicznych oraz polityki zakupowej państwa.
Minister Rozwoju, Pracy i Technologii Zarządzeniem nr 28 z dnia 12 kwietnia 2021 r. powołał Zespół ds. certyfikacji wykonawców w zamówieniach publicznych oraz polityki zakupowej państwa i powołał Prezes Zarządu Izby Panią Barbarę Dzieciuchowicz do prac w tym Zespole.
Działania Zespołu:
1) rekomendacje Zespołu dotyczące certyfikacji – pismo OIGD 47/2021
2) opinia odnośnie przyjętych priorytetów przyszłej polityki zakupowej państwa i instrumentów ich realizacji – pismo OIGD 56/2021
3) uwagi do części projektu Polityki Zakupowej Państwa poświęconej priorytetowi pn. Profesjonalizacja Zamówień Publicznych – pismo OIGD 109/2021
4) uwagi do projektu „Modelu certyfikacji wykonawców” – pismo OIGD 123/2021
5) uwagi do kolejnej części projektu Polityki Zakupowej Państwa dotyczącej Priorytetu 2: Rozwój potencjału MŚP – pismo OIGD 127/2021
6) konsultacje dokumentu „Certyfikacja wykonawców zamówień publicznych – Zielona księga” został przesłany przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii – pismo OIGD 27/2022
7) konsultacje wstępnego projektu ustawy o certyfikacji wykonawców w zamówieniach publicznych – grudzień 2022
8) uwagi Izby do projektu ustawy o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw – pismo OIGD 100/2023.
W 2020 r. w Izbie powstał Zespołu ds. destruktu asfaltowego. Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa współpracuje w tym temacie z innymi organizacjami – Polskim Stowarzyszeniem Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych i Polskim Związkiem Pracodawców Budownictwa. Wspólnie występowaliśmy w styczniu 2020r. do Ministerstwa Klimatu w sprawie wykorzystania destruktu asfaltowego na drogach; wnioskowaliśmy o utratę statusu odpadu dla destruktu. W roku 2020 i 2021 opiniowaliśmy projekt rozporządzenia Ministra Klimatu w sprawie określenia szczegółowych kryteriów utraty statusu odpadów dla odpadów destruktu asfaltowego. W roku 2020 wspólnie opiniowaliśmy projekt zmian ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Sylwia Cichocka: Ćwierć wieku działalności ZDP w Koninie to suma dokonań wielu ludzi
Sylwia Cichocka, Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Koninie, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” podsumowuje 25 lat działalności ZDP, opisując kluczowe osiągnięcia i plany na przyszłość. Podkreśla znaczenie inwestycji w infrastrukturę drogową, takich jak przebudowa kilkudziesięciu kilometrów dróg, modernizacja mostów oraz wprowadzenie rozw...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nowe wzorce i standardy – wytyczne WR-M-72 Z uwagi na opisany w punkcie 2 najczęściej zły stan techniczny urządzeń obcych zostały opracowane stosowne wytyczne, które zdaniem zleceniodawcy i autorów mogą poprawić tę niezadowalającą pod względem technicznym problematykę. Idea powstania grupy wytycznych, m.in. dotyczących urządzeń obcych, wynikała z konieczności aktualizacji istniejących rozwiązań technicznych stosowanych w infrastrukturze komunikacyjnej w naszym kraju. Dynamiczna zmiana poziomu...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Projekt DiagBelt+ Celem projektu było obniżenie kosztów w obszarze gospodarki taśmami przenośnikowymi z wykorzystaniem zintegrowanego, mobilnego systemu diagnostycznego (o skrótowej nazwie DiagBelt+) do automatycznego badania i ciągłej diagnostyki stanu rdzenia taśm przenośnikowych z linkami stalowymi (które stanowią 97,3% wszystkich taśm stosowanych w KWB Bełchatów). System ma za zadanie wspomagać podejmowanie decyzji o naprawach i wymianach taśm w kopalni oraz informować o zagrożeniach zwią...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
W następnym etapie – projektowania konstrukcji, na podstawie przyjętych grup nośności podłoża, katalog przewiduje możliwość doboru gotowych rozwiązań – wzmocnienia podłoża poprzez jego ulepszenie lub zastosowanie dolnych warstw konstrukcyjnych. Jeżeli podłoże zostanie ocenione w sposób niewłaściwy – charakteryzuje się gorszymi parametrami mechanicznymi (m.in.: Φ, Cu, E1, E2, Mo, M) niż przyjęte dla grup G2, G3 i G4 (wymagających wzmocnienia) – proponowane typowe rozwiązanie się nie sprawdzi i...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Forum dyskusyjne: Zwiększenie odporności mostów na zagrożenia powodziowe – kluczowe strategie
Zmiany klimatyczne na świecie są faktem. Ostatnia powódź w Europie Środkowej, szczególnie w dorzeczu Odry we wrześniu 2024 r., skłania do refleksji nad bezpieczeństwem użytkowania obecnie projektowanych i budowanych obiektów drogowych. Wydaje się, że konieczne jest przygotowanie ogólnopolskiego programu zabezpieczenia przed powodzią, którego wdrożenie spowoduje minimalizację skutków powodzi. W tym programie, obok budowy systemu obiektów hydrotechnicznych, powinna znaleźć się także budowa most...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Propozycja zachowania części zabytkowej substancji mostów Przęsło mostu na rz. Odrze jako świadek historii Według studium prof. J. Biliszczuka ([3], s. 18): „Jedno z historycznych przęseł można ustawić obok z informacją historii przeprawy”. BPK Mosty s.c. opracowało wariant, który zakłada postawienie od strony górnej wody świadka historii – jednego dwutorowego przęsła mostu przez Odrę, powiązanego ze szlakiem pieszo-rowerowym (Odrzańska Droga Rowerowa). Przęsło poddane rewitalizacji stanowiło...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Korekta niwelety w trakcie realizacji inwestycji Jak już wspomniano przy opisie odwodnienia, w trakcie realizacji inwestycji, w fazie początkowej, na etapie rozbiórki istniejącej konstrukcji drogi i korytowania pod nową konstrukcję, doszło do znacznych górniczych osiadań terenu, konieczna była korekta niwelety drogi. Na pewnym krótkim odcinku pogłębiono korytowanie, aby zapewnić właściwe spadki podłużne, na innych odcinkach nieznacznie podniesiono niweletę, zasypując kamieniem kopalnianym (łu...
Kalendarium
Relacje
VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...