OIGD – poznaj historię oraz szczegóły działalności
Na mocy Zarządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z maja 2016 r. została powołana Rada Ekspertów ds. działań mających na celu optymalizację procesu realizacji inwestycji drogowych. W jej skład wchodzi 12 przedstawicieli zarządców dróg publicznych, 12 branży drogowej i 4 strony społecznej. Izba ma w Radzie 3 przedstawicieli. Główne zadania Rady Ekspertów to wypracowanie: wzoru umowy na realizację zamówienia publicznego w zakresie dróg publicznych, wytycznych dotyczących sporządzania opisów przedmiotu zamówienia publicznego w zakresie dróg publicznych, wytycznych dotyczących prowadzenia postępowań przetargowych w zakresie dróg publicznych oraz docelowej formuły działań Narodowego Forum Kontraktowego.
W 2017 r. został powołany przy OIGD Zespołu ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Celem prac Zespołu jest analiza obowiązujących aktów prawnych, Ogólnych Specyfikacji Technicznych, wytycznych Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz innych obowiązujących dokumentów pod kątem ich aktualności, w odniesieniu do obecnych możliwości technicznych oraz stosowanych rozwiązań.
Wybrane działania Zespołu:
1) projekt wymagań fotometrycznych dla folii odblaskowych stosowanych do wykonania lic pionowych znaków drogowych oraz wybranych urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz projekt zasady doboru folii na lica znaków w zależności od kategorii znaku, jego usytuowania i kategorii drogi.
2) pismo OIGD 15/2019 skierowane do Ministra Infrastruktury zawierające rekomendacje do wprowadzenia zmian w Rozporządzeniu z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz.U.2003 nr 220 poz.2181 z późn. zm.)
3) pismo OIGD 133/2019 skierowane do GDDKiA z opracowanymi propozycjami dotyczącymi Zarządzenia nr 34 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 30.07.2014 r. zawierającymi katalog typowych schematów oznakowania robót prowadzonych w pasie drogowym.
4) pismo OIGD 76/2020 W dniu 15 maja 2020 r. Izba przesłała uwagi i propozycje schematów tymczasowej organizacji ruchu opracowane przez Zespół BRD dotyczące aktualizacji Zarządzenia nr 34 w sprawie typowych schematów oznakowania robót oraz pomiarów diagnostycznych prowadzonych w pasie drogowym
5) pismo OIGD 65/2020 W dniu 24 kwietnia 2020 r. Izba przekazała do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wypracowaną przez członków Zespołu ds. BRD tabelę z uwagami oraz zapewniła o gotowości do dalszych wspólnych prac nad projektem wzorcowych Warunków Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych
6) pismo OIGD 125/2021 i OIGD 129/2021 opinia do „Wytycznych stosowania tymczasowych barier drogowych Projekt IRD/2021/001”
7) udział w pracach Forum wymiany wiedzy i doświadczeń w zakresie organizacji ruchu i bezpieczeństwa ruchu drogowego zorganizowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, które pracowało nad nowelizacją rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz.U. z 2019 r. poz. 2311 z późn. zm.) (pismo nr DZS.WZR.4080.37.2021.ZK) – 2022 r.
8) w 2023 r. członkowie Zespołu BRD wypracowali uwagi do dokumentów konsultowanych przez Zespół ds. utrzymania w ramach Zespołu utworzonego wspólnie z GDDKiA ds. konsultacji rozwiązań dla wzorcowych umów na utrzymanie dróg:
Szczegółowa Specyfikacja Techniczna – oznakowanie pionowe,
Szczegółowa Specyfikacja Techniczna – oznakowanie poziome,
Gwarancja jakości – załącznik nr 6 do Warunków Szczegółowych Umowy na roboty budowlane.
Izba pod koniec 2020 r., po podjęciu przez GDDKiA działań w celu wprowadzenia certyfikacji wykonawców robót infrastrukturalnych, powołała spośród swoich członków Zespół ds. certyfikacji w celu wypracowania stanowiska Izby. W marca 2021 r. Izba otrzymała od Ministra Rozwoju Pracy i Technologii zaproszenie do udziału w pracach Zespołu ds. certyfikacji wykonawców w zamówieniach publicznych oraz polityki zakupowej państwa.
Minister Rozwoju, Pracy i Technologii Zarządzeniem nr 28 z dnia 12 kwietnia 2021 r. powołał Zespół ds. certyfikacji wykonawców w zamówieniach publicznych oraz polityki zakupowej państwa i powołał Prezes Zarządu Izby Panią Barbarę Dzieciuchowicz do prac w tym Zespole.
Działania Zespołu:
1) rekomendacje Zespołu dotyczące certyfikacji – pismo OIGD 47/2021
2) opinia odnośnie przyjętych priorytetów przyszłej polityki zakupowej państwa i instrumentów ich realizacji – pismo OIGD 56/2021
3) uwagi do części projektu Polityki Zakupowej Państwa poświęconej priorytetowi pn. Profesjonalizacja Zamówień Publicznych – pismo OIGD 109/2021
4) uwagi do projektu „Modelu certyfikacji wykonawców” – pismo OIGD 123/2021
5) uwagi do kolejnej części projektu Polityki Zakupowej Państwa dotyczącej Priorytetu 2: Rozwój potencjału MŚP – pismo OIGD 127/2021
6) konsultacje dokumentu „Certyfikacja wykonawców zamówień publicznych – Zielona księga” został przesłany przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii – pismo OIGD 27/2022
7) konsultacje wstępnego projektu ustawy o certyfikacji wykonawców w zamówieniach publicznych – grudzień 2022
8) uwagi Izby do projektu ustawy o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw – pismo OIGD 100/2023.
W 2020 r. w Izbie powstał Zespołu ds. destruktu asfaltowego. Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa współpracuje w tym temacie z innymi organizacjami – Polskim Stowarzyszeniem Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych i Polskim Związkiem Pracodawców Budownictwa. Wspólnie występowaliśmy w styczniu 2020r. do Ministerstwa Klimatu w sprawie wykorzystania destruktu asfaltowego na drogach; wnioskowaliśmy o utratę statusu odpadu dla destruktu. W roku 2020 i 2021 opiniowaliśmy projekt rozporządzenia Ministra Klimatu w sprawie określenia szczegółowych kryteriów utraty statusu odpadów dla odpadów destruktu asfaltowego. W roku 2020 wspólnie opiniowaliśmy projekt zmian ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Jakie są główne wyzwania związane z realizacją inwestycji drogowych w regionie Dolnego Śląska? Waldemar Wojciechowski: Główne wyzwania związane z realizacją inwestycji w regionie Dolnego Śląska wynikają ze specyfiki geograficznej, społecznej i gospodarczej oraz potrzeby intensywnego rozwoju infrastrukturalnego regionu. Zróżnicowanie ukształtowan...
Branża leasingowa odnotowuje wzrosty
Kolejny rok z rzędu branża leasingowa kończy rok dwucyfrowym wzrostem udzielonego finansowania dla firm w Polsce. W 2024 r. wzrosła o 10,4%. Tym samym wartość sfinansowanych ruchomości i nieruchomości wyniosła 110,5 mld zł w ubiegłym roku. Wartość finansowania udzielonego w formie leasingu wyniosła 96,9 mld zł, co oznacza skok o prawie 12%. Z kolei wartość pożyczek leasingowych zwiększyła się zaledwie o 2,2%, do 13,6 mld zł. A nieznaczny wzrost spowodował, że udział pożyczki leasingowej w ogó...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Metody poprawy procesu przesiewania kruszyw
Proces przesiewania kruszyw odgrywa kluczową rolę w przemyśle wydobywczym i budowlanym, umożliwiając skuteczną separację materiałów ziarnistych według określonych frakcji. W wielu przypadkach użytkownicy maszyn przesiewających napotykają trudności związane z wydajnością i skutecznością tego procesu. Często nie jest konieczna całkowita wymiana parku maszynowego – istnieje szereg metod, które pozwalają na intensyfikację przesiewania przy niewielkich zmianach konstrukcyjnych i niskich kosztach. ...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
Do wybranych kryteriów oceny przydatności kruszyw przeznaczonych na warstwy podatne/niezwiązane, które zostały przeanalizowane w badaniach laboratoryjnych, autorzy zaliczyli: Dodatkowo w ramach przeprowadzonych badań oceniono wilgotność optymalną kruszyw oraz maksymalną gęstość objętościową szkieletu w celu wskazania różnic odnoszących się do właściwego zagęszczania mieszanek. Wybrane, poszczególne badania zilustrowano na fot. 3. Prace badawcze W celu oceny uziarnienia mieszanek przeprowadzon...
Szybka droga do bezpieczeństwa
Dodatkowe oznakowanie i pasy ruchu Nie wszystkie znaki drogowe wynikają bezpośrednio z przepisów. Często spotyka się oznaczenie numeru drogi na pasie, po którym porusza się kierowca. Jest to forma uzupełniająca, umieszczona na pasie, który rzeczywiście prowadzi w kierunku wskazanym tekstem, co pomaga kierowcy w wyborze trasy lub utwierdza go w dokonanym już wyborze. W przykładzie zaprezentowanym na fot. 4 widoczne są pasy z oznaczeniami S52 oraz A4 – kierowca, zbliżając się do łącznicy, odpow...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Korzyści z użycia geokraty komórkowej Tomasz Herich, prezes firmy AG Geosynthetics sp. z o.o. Artykuł doskonale podkreśla kluczowe zalety geokraty komórkowej, która stała się nieodzownym elementem współczesnego budownictwa. Jako producent z wieloletnim doświadczeniem potwierdzamy: geokrata to rewolucja w stabilizacji gruntów, łącząca trwałość HDPE z ekologiczną efektywnością. Jej uniwersalność – od dróg po hydrotechnikę – wynika z elastyczności struktury, która nie tylko zwiększa nośność, ale...
Historyczny most kolejowy w Stanach k. Nowej Soli – 6 lat po remoncie i adaptacji na ścieżkę rowerową
Opis konstrukcji Most wykonano jako konstrukcję stalową, kratownicową, z pasami równoległymi (typu N) składającą się obecnie z 14 przęseł o łącznej długości 634 m (po odbudowie w 1955 r.). Wszystkie przęsła zaprojektowano jako belki swobodnie podparte na podporach murowanych z cegły klinkierowej, wzmocnionej blokami kamiennymi przeciwko działaniu kry. Podpory posadowiono na fundamentach betonowych na głębokości od 8,66 do 10,56 m poniżej poziomu gruntu. Oparcie przęseł na podporach zrealizowa...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
Wymagania eksploatacyjne nawierzchni drogowych Droga powinna stwarzać odpowiednie warunki bezpieczeństwa i wygody jazdy, w zależności od jej znaczenia komunikacyjnego oraz warunków terenowych. Na przydatność nawierzchni do ruchu wpływa wiele czynników, które można zgrupować następująco [4]: Użytkownik drogi zwraca uwagę przede wszystkim na cechy eksploatacyjne, które wpływają na komfort jazdy, a także na ukształtowanie trasy i jej otoczenie. Administracja drogi widzi także inne cechy technicz...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Do produkcji mieszanek kruszywowych stosuje się różnorodne materiały, takie jak kruszywa naturalne, kruszywa łamane, żużle wielkopiecowe oraz ich mieszanki. Nowe regulacje pozwalają również na użycie surowców odpadowych, takich jak żużle hutnicze, łupki górnicze czy materiały z recyklingu, jak kruszywo betonowe i ceramika. Kluczową cechą dobrego kruszywa jest jego odpowiednie uziarnienie i właściwości mechaniczne. Aby uzyskać optymalne zagęszczenie, mieszanki powinny charakteryzować się ciągł...
Kalendarium
Relacje

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...