Reklama

OIGD – poznaj historię oraz szczegóły działalności

Na mocy Zarządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z maja 2016 r. została powołana Rada Ekspertów ds. działań mających na celu optymalizację procesu realizacji inwestycji drogowych. W jej skład wchodzi 12 przedstawicieli zarządców dróg publicznych, 12 branży drogowej i 4 strony społecznej. Izba ma w Radzie 3 przedstawicieli. Główne zadania Rady Ekspertów to wypracowanie: wzoru umowy na realizację zamówienia publicznego w zakresie dróg publicznych, wytycznych dotyczących sporządzania opisów przedmiotu zamówienia publicznego w zakresie dróg publicznych, wytycznych dotyczących prowadzenia postępowań przetargowych w zakresie dróg publicznych oraz docelowej formuły działań Narodowego Forum Kontraktowego.

W 2017 r. został powołany przy OIGD Zespołu ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

Celem prac Zespołu jest analiza obowiązujących aktów prawnych, Ogólnych Specyfikacji Technicznych, wytycznych Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz innych obowiązujących dokumentów pod kątem ich aktualności, w odniesieniu do obecnych możliwości technicznych oraz stosowanych rozwiązań.

Wybrane działania Zespołu:

1) projekt wymagań fotometrycznych dla folii odblaskowych stosowanych do wykonania lic pionowych znaków drogowych oraz wybranych urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz projekt zasady doboru folii na lica znaków w zależności od kategorii znaku, jego usytuowania i kategorii drogi.

2) pismo OIGD 15/2019 skierowane do Ministra Infrastruktury zawierające rekomendacje do wprowadzenia zmian w Rozporządzeniu z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz.U.2003 nr 220 poz.2181 z późn. zm.)

3) pismo OIGD 133/2019 skierowane do GDDKiA z opracowanymi propozycjami dotyczącymi Zarządzenia nr 34 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 30.07.2014 r. zawierającymi katalog typowych schematów oznakowania robót prowadzonych w pasie drogowym.

4) pismo OIGD 76/2020 W dniu 15 maja 2020 r. Izba przesłała uwagi i propozycje schematów tymczasowej organizacji ruchu opracowane przez Zespół BRD dotyczące aktualizacji Zarządzenia nr 34 w sprawie typowych schematów oznakowania robót oraz pomiarów diagnostycznych prowadzonych w pasie drogowym

5) pismo OIGD 65/2020 W dniu 24 kwietnia 2020 r. Izba przekazała do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wypracowaną przez członków Zespołu ds. BRD tabelę z uwagami oraz zapewniła o gotowości do dalszych wspólnych prac nad projektem wzorcowych Warunków Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych

6) pismo OIGD 125/2021 i OIGD 129/2021 opinia do „Wytycznych stosowania tymczasowych barier drogowych Projekt IRD/2021/001”

7) udział w pracach Forum wymiany wiedzy i doświadczeń w zakresie organizacji ruchu i bezpieczeństwa ruchu drogowego zorganizowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, które pracowało nad nowelizacją rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz.U. z 2019 r. poz. 2311 z późn. zm.) (pismo nr DZS.WZR.4080.37.2021.ZK) – 2022 r.

8) w 2023 r. członkowie Zespołu BRD wypracowali uwagi do dokumentów konsultowanych przez Zespół ds. utrzymania w ramach Zespołu utworzonego wspólnie z GDDKiA ds. konsultacji rozwiązań dla wzorcowych umów na utrzymanie dróg:

Szczegółowa Specyfikacja Techniczna – oznakowanie pionowe,

Szczegółowa Specyfikacja Techniczna – oznakowanie poziome,

Gwarancja jakości – załącznik nr 6 do Warunków Szczegółowych Umowy na roboty budowlane.

Izba pod koniec 2020 r., po podjęciu przez GDDKiA działań w celu wprowadzenia certyfikacji wykonawców robót infrastrukturalnych, powołała spośród swoich członków Zespół ds. certyfikacji w celu wypracowania stanowiska Izby. W marca 2021 r. Izba otrzymała od Ministra Rozwoju Pracy i Technologii zaproszenie do udziału w pracach Zespołu ds. certyfikacji wykonawców w zamówieniach publicznych oraz polityki zakupowej państwa.

Minister Rozwoju, Pracy i Technologii Zarządzeniem nr 28 z dnia 12 kwietnia 2021 r. powołał Zespół ds. certyfikacji wykonawców w zamówieniach publicznych oraz polityki zakupowej państwa i powołał Prezes Zarządu Izby Panią Barbarę Dzieciuchowicz do prac w tym Zespole.

Działania Zespołu:

1) rekomendacje Zespołu dotyczące certyfikacji – pismo OIGD 47/2021

2) opinia odnośnie przyjętych priorytetów przyszłej polityki zakupowej państwa i instrumentów ich realizacji – pismo OIGD 56/2021

3) uwagi do części projektu Polityki Zakupowej Państwa poświęconej priorytetowi pn. Profesjonalizacja Zamówień Publicznych – pismo OIGD 109/2021

4) uwagi do projektu „Modelu certyfikacji wykonawców” – pismo OIGD 123/2021

5) uwagi do kolejnej części projektu Polityki Zakupowej Państwa dotyczącej Priorytetu 2: Rozwój potencjału MŚP – pismo OIGD 127/2021

6) konsultacje dokumentu „Certyfikacja wykonawców zamówień publicznych – Zielona księga” został przesłany przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii – pismo OIGD 27/2022

7) konsultacje wstępnego projektu ustawy o certyfikacji wykonawców w zamówieniach publicznych – grudzień 2022

8) uwagi Izby do projektu ustawy o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw – pismo OIGD 100/2023.

W 2020 r. w Izbie powstał Zespołu ds. destruktu asfaltowego. Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa współpracuje w tym temacie z innymi organizacjami – Polskim Stowarzyszeniem Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych i Polskim Związkiem Pracodawców Budownictwa. Wspólnie występowaliśmy w styczniu 2020r. do Ministerstwa Klimatu w sprawie wykorzystania destruktu asfaltowego na drogach; wnioskowaliśmy o utratę statusu odpadu dla destruktu. W roku 2020 i 2021 opiniowaliśmy projekt rozporządzenia Ministra Klimatu w sprawie określenia szczegółowych kryteriów utraty statusu odpadów dla odpadów destruktu asfaltowego. W roku 2020 wspólnie opiniowaliśmy projekt zmian ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw.

Wywiady

Sylwia Cichocka: Ćwierć wieku działalności ZDP w Koninie to suma dokonań wielu ludzi

Sylwia Cichocka, Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Koninie, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” podsumowuje 25 lat działalności ZDP, opisując kluczowe osiągnięcia i plany na przyszłość. Podkreśla znaczenie inwestycji w infrastrukturę drogową, takich jak przebudowa kilkudziesięciu kilometrów dróg, modernizacja mostów oraz wprowadzenie rozw...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.