Reklama

OIGD – poznaj historię oraz szczegóły działalności

Realizując zadania statutowe członkowie władz Izby uczestniczą w spotkaniach z przedstawicielami najwyższych władz w Polsce; w Kancelarii Prezydenta, w Urzędzie Rady Ministrów, w Sejmie i w Senacie.

Współpracujemy z Sejmowymi Komisjami: Infrastruktury, Gospodarki, Finansów Publicznych, Administracji i Spraw Wewnętrznych, Samorządu Terytorialnego Polityki Regionalnej oraz nadzwyczajnymi podkomisjami powoływanymi do rozpatrzenia konkretnych projektów zmian ustaw.

Izba uczestniczy w oficjalnych i roboczych spotkaniach z Ministerstwami: Infrastruktury, Finansów, Rozwoju i Technologii, Edukacji Narodowej, Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, zarządcami dróg samorządowych, Głównym Inspektorem Transportu Drogowego, Głównym Urzędem Nadzoru Budowlanego, Najwyższą Izbą Kontroli, Urzędem Zamówień Publicznych, Prokuratorią Generalną i Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości.

Korzystając ze swoich ustawowych uprawnień Izba uczestniczyła w powstaniu wielu aktów prawnych bardzo istotnych dla drogownictwa, między innymi:

  • nowelizacji rozporządzenia RM z dnia 25.XI.1994r. w sprawie przepisów wykonawczych dotyczących uwłaszczania osób prawnych nieruchomościami będącymi dotychczas w ich zarządzie lub użytkowaniu”,
  • ustawy o finansowaniu dróg publicznych,
  • ustawy o samorządzie gospodarczym,
  • ustawy nowelizujące prawo budowlane i o zagospodarowaniu przestrzennym,
  • rozporządzenie Ministra Transportu w sprawie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie,
  • ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych
  • ustawy prawo o działalności gospodarczej,
  • kodeksu celnego,
  • ustawy prawo zamówień publicznych i kolejne jego nowelizacje,
  • ustawy o wyrobach budowlanych,
  • ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg krajowych,
  • ustawy o budowie i eksploatacji dróg krajowych,
  • ustawy o autostradach płatnych i kolejne jej nowelizacje i kolejne jej nowelizacje,
  • ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym,
  • ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu i kolejne jej nowelizacje,
  • rozporządzenia MEN w sprawie klasyfikacji i zawodów szkolnictwa zawodowego,
  • ustawy o samorządzie zawodowym architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów,
  • ustawy o terminach zapłaty w obrocie gospodarczym,
  • ustawy o gwarancji płatności budowlanych,
  • ustawy o czasie pracy kierowców i kolejne jej nowelizacje,
  • ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego,
  • ustawy o drogach publicznych i kolejne jej nowelizacje,
  • ustawy o transporcie drogowym i kolejne jej nowelizacje,

Z inicjatywy Izby w roku 1997 ówczesne Ministerstwo Przekształceń Własnościowych zleciło opracowanie „Studium sektorowego przedsiębiorstw branży drogowo-mostowej i surowców skalnych dla drogownictwa”, które stanowi ważny dokument działania prywatyzacyjnych przedsiębiorstw drogowych. Izba w części współfinansowała to przedsięwzięcie. Kontynuując badanie stanu polskiego wykonawstwa drogowego Izba zainspirowała coroczne wydania „Raportu o firmach drogowych” wykonane w latach 2003 – 2019 przez firmę doradczą Arcata Partners. Było to obszerne opracowanie o firmach drogowych w Polsce – sporządzane na podstawie analiz sprawozdań finansowych z kilkunastu lat oraz ankiet wśród firm drogowych i obejmowało wszystkie znaczące firmy branży.

Izba prowadziła działania mające na celu odbudowanie należnej pozycji zawodów drogowych. W 2001 roku Minister Edukacji Narodowej wydał nowelizację rozporządzenia w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego, gdzie znalazły się zaproponowane przez Izbę zawody drogowe „Technik drogownictwa” oraz „Operator maszyn i urządzeń drogowych”. Izba na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej opracowała podstawy programowe i programy nauczania dla obu tych zawodów. Niekwestionowanym sukcesem Izby jest doprowadzenie w roku 2003 do przywrócenia uprawnień budowlanych w specjalności drogi i mosty.

Decyzją Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych z dnia 14 marca 2002 roku Izba została wpisana na listę organizacji pracodawców i przedsiębiorców zrzeszających dostawców lub wykonawców uprawnionych do składania środków odwoławczych w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego.

W 2013 r. powołano Zespoły Robocze złożone z przedstawicieli 4 organizacji branżowych (Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa, Stowarzyszenie Inżynierów, Doradców i Rzeczoznawców, Związek Pracodawców Branży Usług Inżynierskich, Polski Związek Pracodawców Budownictwa) i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad do prac nad wzorcowymi umowami w czterech obszarach: projektowanie, nadzór, roboty budowlane, utrzymaj standard.

W 2015 roku Izba odpowiadając na potrzeby branży opracowała „Zbiór dobrych praktyk oraz wzorcowych klauzul w umowach podwykonawczych o roboty budowlane dotyczących obiektu liniowego”. Dokument składał się z dwóch części; z części pierwszej obejmującej zbiór wzorcowych klauzul w umowach o roboty budowlane dla obiektu liniowego oraz z części drugiej, obejmującej tzw. „klauzule zakazane”, które nie powinny występować w umowach podwykonawczych o roboty budowlane. Opracowanie zostało przekazane administracji drogowej. Przeprowadzono również szereg spotkań mających na celu wprowadzenie dobrego obyczaju akceptowania tych klauzul przez uczestników procesu budowlanego, zarówno w relacji inwestor – generalny wykonawca jak również generalny wykonawca – podwykonawca.

W styczniu 2016 roku Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa wspólnie z Polską Izbą Inżynierów Budownictwa, Polskim Stowarzyszeniem Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych, Polskim Związkiem Pracodawców Budownictwa, NSZZ „Solidarność”, Polskim Kongresem Drogowym, Stowarzyszeniem Inżynierów i Techników Komunikacji RP, Stowarzyszeniem Inżynierów Doradców i Rzeczoznawców, Stowarzyszeniem Klub Inżynierii Ruchu KLIR zaprezentowała „Białą Księgę Branży Drogowej”, która jest wspólnym głosem środowiska drogowego, platformą dialogu oraz drogowskazem dla dalszych działań rządu i posłów. Dokument zawiera 39 problemów pogrupowanych w 6 obszarach; są to postulaty strategiczne, ekonomiczne i finansowe, rynkowe, prawno-administracyjne, zawodowe i zarządzania ruchem. Są wśród nich postulaty zarówno ogólne, odnoszące się do strategicznych problemów dotykających polityki Państwa w obszarze całej polityki transportowej, a zwłaszcza drogownictwa, jak i bardziej szczegółowe, istotne dla poszczególnych środowisk.

Na początku 2016 r. Izba włączyła się w prace Komitetu Sterującego powstałego z inicjatywy Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, którego celem była optymalizacja procesu realizacji inwestycji drogowych ujętych w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014–2023, zarówno w kontekście prawnym i technologicznym, jak również finansowym. Zamysłem Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa było wykorzystanie doświadczeń, a także potencjału polskiej branży drogowej, w celu poprawienia jakości procesów składających się na realizację planu budowy dróg. Powołane zostały grupy robocze, których zadaniem było wypracowanie propozycji rozwiązań w zakresie prawa, zamówień publicznych oraz kwestii technicznych i finansowych, mogących bezpośrednio przełożyć się na zoptymalizowanie całego procesu inwestycyjnego. W prace Komitetu Sterującego i pięciu grup roboczych było zaangażowanych ponad 20 osób reprezentujących firmy zrzeszone w Izbie. Wynikiem prac Komitetu Sterującego były „Rekomendowane działania optymalizacji procesu realizacji inwestycji drogowych”.

Wywiady

Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię

Jakie wymagania muszą spełnić plany ruchu kopalń odkrywkowych przed ich zatwierdzeniem przez WUG? Piotr Litwa: W działalności górniczej istnieje ściśle określone pojęcie „Planu ruchu zakładu”. Jest to opracowany przez przedsiębiorcę i zatwierdzony przez właściwego miejscowo dyrektora OUG dokument, na podstawie którego prowadzony jest ruch zakład...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.