OIGD – poznaj historię oraz szczegóły działalności
Realizując zadania statutowe członkowie władz Izby uczestniczą w spotkaniach z przedstawicielami najwyższych władz w Polsce; w Kancelarii Prezydenta, w Urzędzie Rady Ministrów, w Sejmie i w Senacie.
Współpracujemy z Sejmowymi Komisjami: Infrastruktury, Gospodarki, Finansów Publicznych, Administracji i Spraw Wewnętrznych, Samorządu Terytorialnego Polityki Regionalnej oraz nadzwyczajnymi podkomisjami powoływanymi do rozpatrzenia konkretnych projektów zmian ustaw.
Izba uczestniczy w oficjalnych i roboczych spotkaniach z Ministerstwami: Infrastruktury, Finansów, Rozwoju i Technologii, Edukacji Narodowej, Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, zarządcami dróg samorządowych, Głównym Inspektorem Transportu Drogowego, Głównym Urzędem Nadzoru Budowlanego, Najwyższą Izbą Kontroli, Urzędem Zamówień Publicznych, Prokuratorią Generalną i Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości.
Korzystając ze swoich ustawowych uprawnień Izba uczestniczyła w powstaniu wielu aktów prawnych bardzo istotnych dla drogownictwa, między innymi:
- nowelizacji rozporządzenia RM z dnia 25.XI.1994r. w sprawie przepisów wykonawczych dotyczących uwłaszczania osób prawnych nieruchomościami będącymi dotychczas w ich zarządzie lub użytkowaniu”,
- ustawy o finansowaniu dróg publicznych,
- ustawy o samorządzie gospodarczym,
- ustawy nowelizujące prawo budowlane i o zagospodarowaniu przestrzennym,
- rozporządzenie Ministra Transportu w sprawie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie,
- ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych
- ustawy prawo o działalności gospodarczej,
- kodeksu celnego,
- ustawy prawo zamówień publicznych i kolejne jego nowelizacje,
- ustawy o wyrobach budowlanych,
- ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg krajowych,
- ustawy o budowie i eksploatacji dróg krajowych,
- ustawy o autostradach płatnych i kolejne jej nowelizacje i kolejne jej nowelizacje,
- ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym,
- ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu i kolejne jej nowelizacje,
- rozporządzenia MEN w sprawie klasyfikacji i zawodów szkolnictwa zawodowego,
- ustawy o samorządzie zawodowym architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów,
- ustawy o terminach zapłaty w obrocie gospodarczym,
- ustawy o gwarancji płatności budowlanych,
- ustawy o czasie pracy kierowców i kolejne jej nowelizacje,
- ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego,
- ustawy o drogach publicznych i kolejne jej nowelizacje,
- ustawy o transporcie drogowym i kolejne jej nowelizacje,
Z inicjatywy Izby w roku 1997 ówczesne Ministerstwo Przekształceń Własnościowych zleciło opracowanie „Studium sektorowego przedsiębiorstw branży drogowo-mostowej i surowców skalnych dla drogownictwa”, które stanowi ważny dokument działania prywatyzacyjnych przedsiębiorstw drogowych. Izba w części współfinansowała to przedsięwzięcie. Kontynuując badanie stanu polskiego wykonawstwa drogowego Izba zainspirowała coroczne wydania „Raportu o firmach drogowych” wykonane w latach 2003 – 2019 przez firmę doradczą Arcata Partners. Było to obszerne opracowanie o firmach drogowych w Polsce – sporządzane na podstawie analiz sprawozdań finansowych z kilkunastu lat oraz ankiet wśród firm drogowych i obejmowało wszystkie znaczące firmy branży.
Izba prowadziła działania mające na celu odbudowanie należnej pozycji zawodów drogowych. W 2001 roku Minister Edukacji Narodowej wydał nowelizację rozporządzenia w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego, gdzie znalazły się zaproponowane przez Izbę zawody drogowe „Technik drogownictwa” oraz „Operator maszyn i urządzeń drogowych”. Izba na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej opracowała podstawy programowe i programy nauczania dla obu tych zawodów. Niekwestionowanym sukcesem Izby jest doprowadzenie w roku 2003 do przywrócenia uprawnień budowlanych w specjalności drogi i mosty.
Decyzją Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych z dnia 14 marca 2002 roku Izba została wpisana na listę organizacji pracodawców i przedsiębiorców zrzeszających dostawców lub wykonawców uprawnionych do składania środków odwoławczych w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego.
W 2013 r. powołano Zespoły Robocze złożone z przedstawicieli 4 organizacji branżowych (Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa, Stowarzyszenie Inżynierów, Doradców i Rzeczoznawców, Związek Pracodawców Branży Usług Inżynierskich, Polski Związek Pracodawców Budownictwa) i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad do prac nad wzorcowymi umowami w czterech obszarach: projektowanie, nadzór, roboty budowlane, utrzymaj standard.
W 2015 roku Izba odpowiadając na potrzeby branży opracowała „Zbiór dobrych praktyk oraz wzorcowych klauzul w umowach podwykonawczych o roboty budowlane dotyczących obiektu liniowego”. Dokument składał się z dwóch części; z części pierwszej obejmującej zbiór wzorcowych klauzul w umowach o roboty budowlane dla obiektu liniowego oraz z części drugiej, obejmującej tzw. „klauzule zakazane”, które nie powinny występować w umowach podwykonawczych o roboty budowlane. Opracowanie zostało przekazane administracji drogowej. Przeprowadzono również szereg spotkań mających na celu wprowadzenie dobrego obyczaju akceptowania tych klauzul przez uczestników procesu budowlanego, zarówno w relacji inwestor – generalny wykonawca jak również generalny wykonawca – podwykonawca.
W styczniu 2016 roku Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa wspólnie z Polską Izbą Inżynierów Budownictwa, Polskim Stowarzyszeniem Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych, Polskim Związkiem Pracodawców Budownictwa, NSZZ „Solidarność”, Polskim Kongresem Drogowym, Stowarzyszeniem Inżynierów i Techników Komunikacji RP, Stowarzyszeniem Inżynierów Doradców i Rzeczoznawców, Stowarzyszeniem Klub Inżynierii Ruchu KLIR zaprezentowała „Białą Księgę Branży Drogowej”, która jest wspólnym głosem środowiska drogowego, platformą dialogu oraz drogowskazem dla dalszych działań rządu i posłów. Dokument zawiera 39 problemów pogrupowanych w 6 obszarach; są to postulaty strategiczne, ekonomiczne i finansowe, rynkowe, prawno-administracyjne, zawodowe i zarządzania ruchem. Są wśród nich postulaty zarówno ogólne, odnoszące się do strategicznych problemów dotykających polityki Państwa w obszarze całej polityki transportowej, a zwłaszcza drogownictwa, jak i bardziej szczegółowe, istotne dla poszczególnych środowisk.
Na początku 2016 r. Izba włączyła się w prace Komitetu Sterującego powstałego z inicjatywy Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, którego celem była optymalizacja procesu realizacji inwestycji drogowych ujętych w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014–2023, zarówno w kontekście prawnym i technologicznym, jak również finansowym. Zamysłem Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa było wykorzystanie doświadczeń, a także potencjału polskiej branży drogowej, w celu poprawienia jakości procesów składających się na realizację planu budowy dróg. Powołane zostały grupy robocze, których zadaniem było wypracowanie propozycji rozwiązań w zakresie prawa, zamówień publicznych oraz kwestii technicznych i finansowych, mogących bezpośrednio przełożyć się na zoptymalizowanie całego procesu inwestycyjnego. W prace Komitetu Sterującego i pięciu grup roboczych było zaangażowanych ponad 20 osób reprezentujących firmy zrzeszone w Izbie. Wynikiem prac Komitetu Sterującego były „Rekomendowane działania optymalizacji procesu realizacji inwestycji drogowych”.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Jakie wymagania muszą spełnić plany ruchu kopalń odkrywkowych przed ich zatwierdzeniem przez WUG? Piotr Litwa: W działalności górniczej istnieje ściśle określone pojęcie „Planu ruchu zakładu”. Jest to opracowany przez przedsiębiorcę i zatwierdzony przez właściwego miejscowo dyrektora OUG dokument, na podstawie którego prowadzony jest ruch zakład...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nakłada się na to kształt elementów konstrukcyjnych mostów, rozstaw poprzecznic, żeberek usztywniających, wsporników chodnikowych i tym podobnych elementów. Dlatego też odpowiednie mocowania i prowadzenia przez obiekt tych ważnych z punktu widzenia odbiorców mediów powinny być rozwiązywane, projektowane, a następnie instalowane z należytą starannością techniczną. Zdaniem autorów w tym procesie powinien uczestniczyć zespół interdyscyplinarnych zainteresowanych tematem specjalistów zarówno z gr...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Projekt DiagBelt+ Celem projektu było obniżenie kosztów w obszarze gospodarki taśmami przenośnikowymi z wykorzystaniem zintegrowanego, mobilnego systemu diagnostycznego (o skrótowej nazwie DiagBelt+) do automatycznego badania i ciągłej diagnostyki stanu rdzenia taśm przenośnikowych z linkami stalowymi (które stanowią 97,3% wszystkich taśm stosowanych w KWB Bełchatów). System ma za zadanie wspomagać podejmowanie decyzji o naprawach i wymianach taśm w kopalni oraz informować o zagrożeniach zwią...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
Etap I W pierwszym etapie wykonano nawierzchnię na pasach ruchu wolnym i awaryjnym. Docelowa szerokość pasma technologicznego wynosiła 6,10 m, podczas gdy układane pasmo miało szerokość 6,30 m i było układane od wewnętrznej strony na warstwie kruszywa 0/31,5 mm, uformowanego na całej długości pasma w odległości około 20 cm od projektowanej linii dylatacji. Od strony zewnętrznej, do bocznej części kapy chodnikowej na całej długości i wysokości układanego pasma, przyklejona została wstawka styr...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Kruszywo do zadań specjalnych. Nieoczywiste zastosowania powszechnego materiału
Badania naukowe dotyczące MTA Od momentu odkrycia MTA powstało wiele publikacji naukowych dotyczący samego MTA, jego właściwości, zastosowań oraz możliwych do uzyskania efektów w leczeniu klinicznym. W samej bazie „Web of Science” zarejestrowane są 4532 publikacje – stan na 31.08.2024 r. Analiza ilościowo-jakościowa tych publikacji przedstawiona została poniżej. Rys. 1 przedstawia liczbę publikacji na temat MTA w poszczególnych latach. Analizując dane zawarte na wykresie, można zauważyć, że p...
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Metodologia badań i technika pomiarowa Identyfikacja nawierzchni drogowej to fundamentalny element bezpieczeństwa jej użytkowników. Dlatego też niezawodne wykrywanie nawet najmniejszych uszkodzeń staje się priorytetem dla dziedziny drogownictwa. Proces identyfikacji defektów nawierzchni rozpoczyna się od jej precyzyjnej fotograficznej rejestracji. Pierwszym etapem tego procesu jest wykonanie zdjęć powierzchni przy użyciu wyspecjalizowanych kamer, które są skierowane prostopadle do nawierzchni...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...
Relacja z drugiej edycji Kongresu Odbudowy Ukrainy Common Future
Druga edycja Kongresu Odbudowy Ukrainy Common Future, odbyła się w dniach 7 i 8 październ...