Reklama

OIGD – poznaj historię oraz szczegóły działalności

W maju 2022 r. Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa, Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych i Polski Związek Pracodawców Budownictwa przesłały wspólne pismo do Ministra Klimatu i Środowiska, w którym podzieliły się pierwszymi doświadczeniami branży budowlanej związanymi ze stosowaniem rozporządzenia z dnia 23 grudnia 2021 r. w sprawie określenia szczegółowych warunków utraty statusu odpadów dla odpadów destruktu asfaltowego – pismo OIGD 64/2022.

W maju 2023 r. Ministerstwo Rozwoju i Technologii poinformowało o rozpoczęciu prac analitycznych w zakresie treści opracowywanego rozporządzenia, którego delegacja ustawowa zawarta jest w 45 ust. 3. ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz.U.2022.699). Projektowane rozporządzenie ma dotyczyć rodzajów i ilość odpadów jakie mogą być objęte zwolnieniem, o którym mowa w ust. 1 pkt 7 i 8 ww. ustawy oraz metod ich przetwarzania oraz poprosiło o wskazanie rodzajów odpadów i metod przetwarzania do uwzględnienia w pracach nad projektem niniejszego rozporządzenia. W czerwcu 2023 r. odbyły się spotkania Zespołu ds. odpadów w budownictwie podczas których omówiono projekt uzupełnionej tabeli (otrzymanej z Ministerstwa Rozwoju i Technologii) grupującej proponowane metody przetwarzania odpadów budowlano-rozbiórkowych, które miałyby zostać zwolnione z obowiązku uzyskiwania zezwoleń na przetwarzanie odpadów. W dniu 7 lipca 2023 r. Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa, Polski Związek Pracodawców Budownictwa i Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych w odpowiedzi na pismo Ministerstwa Rozwoju i Technologii przesłały wypracowaną wspólnie tabelę rodzajów odpadów i metod przetwarzania, do uwzględnienia w pracach nad projektem rozporządzenia na mocy art. 45 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach – pismo OIGD 85/2023.

W 2021 r. powołano przy OIGD Zespołu ds. utrzymania dróg. w związku z wprowadzaniem przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad nowej zagregowanej formuły utrzymania dróg krajowych i autostrad.

Obszary działania Zespołu:

1) Waloryzacja, obecny wzór a realia rynkowe, data odniesienia;

2) Wymagania w sprawie kluczowego personelu;

3) Definicja bieżącego utrzymania / możliwości rynkowe;

4) Limit kosztów zarządzania kontraktem / realne koszty zarządzania / struktura kosztów zarządzania (koszt patroli, brygady interwencyjnej);

5) Definicja gotowości;

6) Limit gotowości / akcja zima (realne koszty) / wymagania zamawiającego dot. sprzętu;

7) Koszt dostosowania do wymagań zamawiającego;

8) Jakość odpowiedzi zamawiającego na pytania;

9) Limity na pozycje / koszty strukturalne;

10) Jednoznaczna decyzja co do stawki podatku VAT;

11) Sól, ryzyko zakupu i zabezpieczenia.

W 2023 r. Członkowie Zespołu ds. utrzymania wzięli udział w pracach powołanej w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Grupy roboczej do spraw konsultacji rozwiązań dla wzorcowych umów na utrzymanie dróg.

Obszary, które były przedmiotem spotkań to: – Waloryzacja – Gwarancje – Zakres prac – Prawo opcji – Doświadczenie Kadry – Sól drogowa – Limit za gotowość do zimowego utrzymania dróg – Limit na zarządzanie kontraktem.

Grupa rozpoczęła swoje prace w styczniu 2023 r., a zakończyła w sierpniu 2023 r. – odbyło się dwanaście spotkań.

W 2022 r., Izba podejmowała wspólnie z innymi organizacjami liczne działania zmierzające do zwiększenia limitu waloryzacji w nowo ogłaszanych przetargach do poziomu (+/-) 10 proc. oraz brała udział w przygotowaniu aneksów waloryzacyjnych. W 2023 r. kontynuowane były działania na rzecz zwiększenia limitu waloryzacji wobec skutków utrzymujących się na polskim rynku budowlanym wysokich cen materiałów i robocizny oraz kosztów finansowania, które doprowadziły do zmiany limitu poziomu waloryzacji z +/- 10 procent do +/-15 procent.

Również w 2022 r. Izba brała udział w pracach grupy roboczej powołanej w UZP w zakresie opracowania praktycznych dokumentów rekomendujących konkretne rozwiązania oraz pomagające uczestnikom rynku w prowadzeniu postępowań o udzielenie zamówienia publicznego. W ciągu kilku miesięcy prac grupy, przedstawiciele organizacji branżowych wspólnie z przedstawicielami zamawiających pracowali nad stworzeniem zapisów waloryzacyjnych, które miałyby uniwersalny charakter dla rynku zamówień na roboty budowlane, a przy tym odpowiadałyby potrzebom zarówno publicznego zamawiającego, jak i zachęcały wykonawców do szerszego udziału w postępowaniach przetargowych.

Efektem działania grupy roboczej było opracowanie dotyczące klauzul waloryzacyjnych w sektorze budownictwa, które zostało zamieszczone w dniu 30 listopada 2022 r. na stronie internetowej Urzędu Zamówień Publicznych. Dokument ten prezentuje różne mechanizmy waloryzacji, co ma ułatwić konstruowanie klauzul waloryzacyjnych w projektowanych umowach w sprawie zamówienia publicznego. Zawarte w opracowaniu przykładowe klauzule, bazują na różnych mechanizmach i uwzględniają różną specyfikę i zakres prowadzonych prac budowlanych.

W niniejszym opracowaniu w klauzulach usunięto wagi, limity i wskaźniki określające podział ryzyk. Zamawiający, którzy będą chcieli wykorzystać ww. klauzule w swojej praktyce udzielania zamówień, powinni określić i dostosować wpisywane wartości do realiów danego kontraktu, aby stworzona klauzula mogła być efektywnie wykorzystana w danym stanie faktycznym, obejmującym również aktualną sytuację rynkową. Był to postulat branży, który został uwzględniony w końcowym opracowaniu.

W 2023 r. Izba brała udział przedstawicieli Izby w pracach Zespołu do spraw wypracowania kryteriów doboru nawierzchni oraz metodyki porównawczej, powołanego w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Wnioski ze sprawozdania prac Zespołu:

1. W warunkach krajowych wybór rodzaju nawierzchni może być przeprowadzany na podstawie analizy kosztów i korzyści w cyklu życia drogi (LCCA).

2. Metodyka porównawcza powinna uwzględniać uwarunkowania ekonomiczne, techniczne, społeczne i środowiskowe. Istnieje także potrzeba uzupełnienia metodyki o aspekty niemierzalne.

3. Do weryfikacji np. strategii utrzymaniowych, trwałości stosowanych technik naprawy itd. konieczne jest przygotowanie odpowiedniego zestawu danych.

Izba uczestniczy w wybranych seminariach i targach drogowych. Swoim patronatem Izba obejmuje m.in. Międzynarodowe Targi Budownictwa Drogowego w Kielcach, Konferencje Specjalistyczne organizowane przez Media-Pro Polskie Media Profesjonalne, Konferencje NOVDROG organizowane przez Stowarzyszenie Inżynierów I Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej, konferencje i seminaria branżowe organizowane przez redakcję czasopism „Magazyn Autostrady”, „Mosty”, „Kruszywa” i „Drogi Publiczne”, konferencje „Infrastruktura Polska i Budownictwo organizowane przez Executive Club, „Forum dni Asfaltu” organizowane przez Stowarzyszenie Polski Kongres Drogowy, i wiele innych, Kongres Infrastruktury Polskiej organizowany przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR.

fot.iStock

Przeczytaj również: Osiągnięcia OIGD w służbie rozwoju infrastruktury drogowej

Wywiady

Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię

Jakie wyzwania widzi Pan przed polskim górnictwem odkrywkowym w najbliższych latach? Piotr Litwa: Na 31 grudnia 2023 r. nadzorem i kontrolą urzędów górniczych objętych było ponad 7 tys. odkrywkowych zakładów górniczych oraz – dla porównania – 31 kopalń podziemnych. Oczywiście skala zakładów odkrywkowych jest bardzo zróżnicowana. Są to zakłady ob...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.