Reklama

Most Tumski we Wrocławiu odnowiony

Historyczne oświetlenie

Ważnym aspektem estetycznym było odtworzenie historycznego oświetlenia, które można podziwiać na fotografiach przedwojennego Wrocławia. Wymieniono latarnie gazowe znajdujące się na moście na nowe elektryczne, ale wzorowane na historycznych. Zdemontowane latarnie będą wykorzystane do uzupełnienia oświetlenia na Ostrowie Tumskim. Zmiana typu oświetlenia wymuszona była względami praktycznymi – światło gazowe tworzy bardzo kameralną atmosferę, jednak jego projekcja jest bardzo mała. Latarnie elektryczne dają odpowiedni strumień światła pozwalający oświetlić most. Zgodnie z zaleceniami konserwatora zabytków jego barwa została zbliżona do barwy światła gazowego, aby utrzymać odpowiedni efekt. Dodatkowo latarnie musiały zostać podwyższone, dlatego latarnik nie mógłby ich swobodnie obsługiwać z poziomu chodnika. Ciekawostką jest, że na Ostrowie Tumskim w dalszym ciągu zgodnie z historycznym zwyczajem latarnik codziennie zapala i gasi 99 latarń. Konserwator czuwał nad wyglądem latarni, a także m.in. nad ułożeniem kostki, kolorem obiektu, doborem koloru fug na filarze i przyczółkach.

Kłódki zakochanych

Jednym ze znaków rozpoznawczych mostu były również przymocowane do jego balustrad kłódki. Pierwsze zaczęły się pojawiać ok. 2008 r. Przed remontem ich liczba była tak ogromna, że brakowało w zasadzie miejsca na nowe, dlatego zaczęły być mocowane również na latarniach. Po zdjęciu okazało się, że wszystkie ważą aż 17 ton! Przy takim stopniu degradacji i narzucanych restrykcjach wieszanie kłódek dodatkowo szkodziło obiektowi i stwarzało potencjalne zagrożenie. Kłódki nie zostały wyrzucone – przez rok są przechowywane w magazynach, do których można się zgłaszać i wtedy samodzielnie poszukać swojej pamiątki, choć przy tak dużej liczbie zadanie to może za...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Komentarz firmy

Obecny Most Tumski, zwany też Katedralnym (Pons Cathedralis), jest usytuowany w miejscu przeprawy wzmiankowanej już w XI wieku. Obiekt został zaprojektowany przez Alfreda von Scholza i wzniesiony w latach 1888-1889. Posiada konstrukcję stalową nitowaną, wykonaną w konstrukcji kratownicowej systemu Gerbera, wzmocnioną sztywnym cięgnem, wieszakami i arkadą portalową. Konstrukcja ta opiera się na dwóch granitowych przyczółkach kamiennych, boniowanych, o fakturze rustykalnej. Konstrukcję stalową przygotowała huta w Rudzianach (Pielahütte), a zmontował ją zakład G. Ruffera z Wrocławia. Prace kamieniarskie wykonała firma Granit und Quarz, a nieistniejącą płycinę nad arkadą, arkady oraz maszty wykonała firma Gustawa Trelenberga. Uzupełnieniem kompozycji mostu są dwie rzeźby ustawione w 1893 r. od strony Wyspy Piaskowej – z postaciami św. Jadwigi i św. Jana Chrzciciela – patronów Dolnego Śląska i Wrocławia, autorstwa G. Grünenberga. W okresie międzywojennym z nieznanych przyczyn usunięto maszty oraz tablicę znajdującą się nad arkadą. 15.10.1976 r. most został wpisany do rejestru zabytków miasta Wrocławia decyzją nr A/1652/327/Wm jako wybitny przykład konstrukcji mostowej o dużych walorach estetycznych. W listopadzie 2017 r. Miejski Konserwator Zabytków wydał pozwolenie konserwatorskie na remont i konserwację Mostu Tumskiego wraz z rekonstrukcją latarń na podstawie projektu budowlanego autorstwa mgr. inż. Ryszarda Wodyńskiego z zespołem (projekt budowlany) oraz programu konserwatorskiego autorstwa mgr Henryka Klameckiego. Projekt ten został opracowany z uwzględnieniem wcześniejszych zaleceń konserwatorskich zalecających m.in.: naprawę konstrukcji mostu z zachowaniem pierwotnego kształt konstrukcji oraz sposobu łączenia elementów (nitowaniem), zachowanie lub wykonanie nowej nawierzchni jezdni mostu na wzór dotychczasowej z kostki granitowej, odtworzenie kolorystyki konstrukcji stalowej, odtworzenie wyglądu pierwotnych latarni zintegrowanych z konstrukcją mostu na podstawie fotografii archiwalnych. archiwalnych. Most został pomalowany na kolor RAL 7073 – na wzór odnalezionego pierwotnego koloru na konstrukcji, natomiast powłoka antykorozyjna – na kolor głębokiej zieleni.

Zdzisław Żak, Biuro Miejskiego Konserwatora Zabytków

Wywiady

Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania

Jakie są główne wyzwania związane z realizacją inwestycji drogowych w regionie Dolnego Śląska? Waldemar Wojciechowski: Główne wyzwania związane z realizacją inwestycji w regionie Dolnego Śląska wynikają ze specyfiki geograficznej, społecznej i gospodarczej oraz potrzeby intensywnego rozwoju infrastrukturalnego regionu. Zróżnicowanie ukształtowan...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.