Obwodnica Szczecinka oddana do ruchu
Kierowcy mogą już ominąć Szczecinek, jadąc drogą krajową nr 20. Obwodnica o długości 4,3 km przebiega na południe od miasta i poprzez nowy węzeł Szczecinek Południe łączy się z drogą ekspresową S11. Dzięki tej trasie przez Szczecinek nie przebiega już żadna droga krajowa. Liczba pojazdów w mieście, w tym przede wszystkim ciężarowych, zmniejszy się, co poprawi warunki życia mieszkańców, a ruch drogowy będzie mógł odbywać się sprawniej nową trasą.

Finał realizacji inwestycji
Od jesieni 2019 roku funkcjonuje obwodnica Szczecinka w ciągu drogi ekspresowej S11, jednak DK20 nadal prowadziła przez centrum miasta. Dlatego konieczna stała się budowa obwodnicy również w ciągu tej drogi.
Przetarg na realizację inwestycji ogłoszono pod koniec 2020 roku. W lipcu 2021 roku podpisano z firmą Budimex umowę o wartości 106,7 mln zł na zaprojektowanie i budowę obwodnicy. W listopadzie 2022 roku po uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) ruszyły roboty.
Trasa powstawała w zupełnie nowym przebiegu, dlatego budowa nie kolidowała w znaczący sposób z ruchem drogowym. Prace zakończyły się zgodnie z terminami kontraktowymi w kwietniu tego roku, co po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń umożliwiło oddanie drogi do ruchu.
Wraz z udostępnieniem obwodnicy, dotychczasowy przebieg DK20 przez Szczecinek o długości 7,3 km stracił kategorię drogi krajowej.
Jedna jezdnia i nowy węzeł drogowy
Obwodnica Szczecinka w ciągu DK20 jest jednojezdniową drogą klasy GP (główna ruchu przyśpieszonego). Przebieg drogi został wyznaczony od miejscowości Sitno – położonej na zachód od Szczecinka – w kierunku wschodnim do przecięcia z S11. W ramach inwestycji powstał nowy węzeł drogowy Szczecinek Południe, przez który kierowcy mogą wjechać na S11 i następnie na węźle Szczecinek Śródmieście zjechać z powrotem na DK20.
W planowaniu i realizacji inwestycji szczególną wagę przyłożono do kwestii ochrony środowiska. Dlatego, aby zapewnić ciągłość szlaków migracyjnych zwierząt, powstało dolne przejście dla zwierząt o szerokości 30 metrów i górne przejście o szerokości 50 metrów. Powstały też przepusty dla małych zwierząt i płazów. Trasa jest również wygrodzona od otaczającego terenu.
Obwodnica zaczyna się rondem w rejonie m. Sitno, kolejne rondo zlokalizowane jest na przecięciu z ul. Pilską, a ostatnie na samym węźle Szczecinek Południe. Na przecięciu z linią kolejową Piła – Ustka wybudowany został wiadukt, pod którym przeprowadzona została również droga powiatowa. Wzdłuż trasy powstały jezdnie dodatkowe zapewniające dojazd do nieruchomości położonych przy drodze.
Inwestycja była dofinansowana z Funduszy Europejskich w ramach Krajowego Planu Odbudowy (projekt „Budowa obwodnic miejscowości na sieci dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA”).
Nowe obwodnice na Pomorzu Zachodnim
Obwodnica Szczecinka to druga oddana do ruchu zachodniopomorska obwodnica realizowana w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Pierwszą zakończoną inwestycją jest obwodnica Gryfina w ciągu DK31, z której kierowcy korzystają od grudnia ubiegłego roku. W marcu tego roku została wydana decyzja ZRID dla obwodnicy Szwecji w ciągu DK22 i wykonawca rozpoczął już pierwsze prace w terenie.
Na etapie realizacji w formule Projektuj i buduj są jeszcze trzy obwodnice. Są to dwie inwestycje na DK22 – w Wałczu i Rusinowie – gdzie obecnie trwa uzyskiwanie decyzji ZRID. Obwodnica Stargardu na DK20 jest jeszcze na etapie prac nad projektem budowlanym.
Dla obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13 trwa przetarg na budowę. W ostatnich tygodniach GDDKiA wybrała najkorzystniejszą ofertę w tym postępowaniu. Inwestycja będzie realizowana wspólnie z II etapem obwodnicy Przecławia i Warzymic (nowy węzeł łączący A6 z DK13). W przetargu jest również obwodnica Złocieńca w ciągu DK20, gdzie 7 kwietnia poznaliśmy oferty wykonawców.
Dla obwodnicy Człopy w ciągu DK22, w związku z rozstrzygnięciem sądu, będzie wymagane ponowne uzyskanie decyzji środowiskowej.
źródło i fot. GDDKiA
Przeczytaj również: PractiCORR 2025 – dołącz do grona uczestników!
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?
Dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” szczegółowo omawia powody powołania oraz cele działania Zespołu ds. Zabytkowych Obiektów Mostowych, którego jest kierownikiem. Wskazuje również na potrzebę stworzenia rejestru obiektów wymagających ochrony, opracowania wzorcowych specyfikacji technicznych oraz zapew...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Ochrona przed obrywami skalnymi
W artykule skupiono się na zagrożeniach, jakie obrywy skalne stwarzają dla kopalń odkrywkowych, oraz na zaawansowanych technikach zabezpieczających, które są stosowane w celu minimalizacji tych ryzyk. Kopalnie odkrywkowe, dzięki specjalistycznym metodom, są w stanie skutecznie chronić zarówno pracowników, jak i infrastrukturę przed potencjalnymi wypadkami spowodowanymi obrywami skalnymi. Tekst porusza także temat monitorowania stabilności skał za pomocą zaawansowanych technologii, takich jak ...
Powłoki ochronne na mostach betonowych, cz. II
Artykułu poświęcony jest dygresji na temat identyfikacji i zapobiegania nietypowym przypadkom, w których powłoka ochronna przyczynia się do powstawania lub intensyfikacji korozji betonu, który miała chronić. Przedstawiono cztery przykłady mostów i wiaduktów z regionu Lubelszczyzny. Artykuł składa się z dwóch części. Pierwsza część, opublikowana w wydaniu 4/2024 „Mostów”, zawierała zwięzły przegląd literatury naukowej na temat klasyfikacji i zastosowań powłok ochronnych na betonie, a także bad...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Ciemna strona światła: problem zanieczyszczenia światłem
Zanieczyszczenie światłem to problem, który dotyka całego terytorium Polski. Odpowiednie oświetlenie podnosi poziom bezpieczeństwa, funkcjonalność i estetykę danej przestrzeni, jednak nadmiar światła lub niewłaściwe jego użycie prowadzi do miejskich zjawisk „blasku nieba”, które wpływają na zdrowie ludzi oraz ekosystemy. Problem zanieczyszczenia światłem coraz częściej jest uwzględniany w raportach o oddziaływaniu inwestycji na środowisko. Światło jest jednym z kluczowych elementów wpływający...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...

VII Forum Dróg Publicznych „Budowa, remont oraz utrzymanie lokalnej infrastruktury drogowej”

32. Międzynarodowe Targi Sprzętu Oświetleniowego ŚWIATŁO 2025
12-14 marca 2025 roku w Warszawie odbyły się 32. Międzynarodowe Targi Sprzętu Oświetlenio...

46. Zimowa Szkoła Mechaniki Górotworu i Geoinżynierii
10-13 marca 2025 r. w Szklarskiej Porębie odbyła się 46. Zimowa Szkoła Mechaniki Górotwor...