Reklama

Obwodnica Szczecinka oddana do ruchu

Kierowcy mogą już ominąć Szczecinek, jadąc drogą krajową nr 20. Obwodnica o długości 4,3 km przebiega na południe od miasta i poprzez nowy węzeł Szczecinek Południe łączy się z drogą ekspresową S11. Dzięki tej trasie przez Szczecinek nie przebiega już żadna droga krajowa. Liczba pojazdów w mieście, w tym przede wszystkim ciężarowych, zmniejszy się, co poprawi warunki życia mieszkańców, a ruch drogowy będzie mógł odbywać się sprawniej nową trasą.

fot. GDDKiA

Finał realizacji inwestycji

Od jesieni 2019 roku funkcjonuje obwodnica Szczecinka w ciągu drogi ekspresowej S11, jednak DK20 nadal prowadziła przez centrum miasta. Dlatego konieczna stała się budowa obwodnicy również w ciągu tej drogi.

Przetarg na realizację inwestycji ogłoszono pod koniec 2020 roku. W lipcu 2021 roku podpisano z firmą Budimex umowę o wartości 106,7 mln zł na zaprojektowanie i budowę obwodnicy. W listopadzie 2022 roku po uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) ruszyły roboty.

Trasa powstawała w zupełnie nowym przebiegu, dlatego budowa nie kolidowała w znaczący sposób z ruchem drogowym. Prace zakończyły się zgodnie z terminami kontraktowymi w kwietniu tego roku, co po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń umożliwiło oddanie drogi do ruchu.

Wraz z udostępnieniem obwodnicy, dotychczasowy przebieg DK20 przez Szczecinek o długości 7,3 km stracił kategorię drogi krajowej.

Jedna jezdnia i nowy węzeł drogowy

Obwodnica Szczecinka w ciągu DK20 jest jednojezdniową drogą klasy GP (główna ruchu przyśpieszonego). Przebieg drogi został wyznaczony od miejscowości Sitno – położonej na zachód od Szczecinka – w kierunku wschodnim do przecięcia z S11. W ramach inwestycji powstał nowy węzeł drogowy Szczecinek Południe, przez który kierowcy mogą wjechać na S11 i następnie na węźle Szczecinek Śródmieście zjechać z powrotem na DK20.

W planowaniu i realizacji inwestycji szczególną wagę przyłożono do kwestii ochrony środowiska. Dlatego, aby zapewnić ciągłość szlaków migracyjnych zwierząt, powstało dolne przejście dla zwierząt o szerokości 30 metrów i górne przejście o szerokości 50 metrów. Powstały też przepusty dla małych zwierząt i płazów. Trasa jest również wygrodzona od otaczającego terenu.

Obwodnica zaczyna się rondem w rejonie m. Sitno, kolejne rondo zlokalizowane jest na przecięciu z ul. Pilską, a ostatnie na samym węźle Szczecinek Południe. Na przecięciu z linią kolejową Piła – Ustka wybudowany został wiadukt, pod którym przeprowadzona została również droga powiatowa. Wzdłuż trasy powstały jezdnie dodatkowe zapewniające dojazd do nieruchomości położonych przy drodze.

Inwestycja była dofinansowana z Funduszy Europejskich w ramach Krajowego Planu Odbudowy (projekt „Budowa obwodnic miejscowości na sieci dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA”).

Nowe obwodnice na Pomorzu Zachodnim

Obwodnica Szczecinka to druga oddana do ruchu zachodniopomorska obwodnica realizowana w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Pierwszą zakończoną inwestycją jest obwodnica Gryfina w ciągu DK31, z której kierowcy korzystają od grudnia ubiegłego roku. W marcu tego roku została wydana decyzja ZRID dla obwodnicy Szwecji w ciągu DK22 i wykonawca rozpoczął już pierwsze prace w terenie.

Na etapie realizacji w formule Projektuj i buduj są jeszcze trzy obwodnice. Są to dwie inwestycje na DK22 – w Wałczu i Rusinowie – gdzie obecnie trwa uzyskiwanie decyzji ZRID. Obwodnica Stargardu na DK20 jest jeszcze na etapie prac nad projektem budowlanym.

Dla obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13 trwa przetarg na budowę. W ostatnich tygodniach GDDKiA wybrała najkorzystniejszą ofertę w tym postępowaniu. Inwestycja będzie realizowana wspólnie z II etapem obwodnicy Przecławia i Warzymic (nowy węzeł łączący A6 z DK13). W przetargu jest również obwodnica Złocieńca w ciągu DK20, gdzie 7 kwietnia poznaliśmy oferty wykonawców.

Dla obwodnicy Człopy w ciągu DK22, w związku z rozstrzygnięciem sądu, będzie wymagane ponowne uzyskanie decyzji środowiskowej.

źródło i fot. GDDKiA

Przeczytaj również: PractiCORR 2025 – dołącz do grona uczestników!

Wywiady

Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?

Dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” szczegółowo omawia powody powołania oraz cele działania Zespołu ds. Zabytkowych Obiektów Mostowych, którego jest kierownikiem. Wskazuje również na potrzebę stworzenia rejestru obiektów wymagających ochrony, opracowania wzorcowych specyfikacji technicznych oraz zapew...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.